Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Featured Snippet Update: znikniesz z pierwszej strony wyników wyszukiwania, jeśli jesteś w Direct Answer

/ SEO
Tablet

Polecane fragmenty z odpowiedzią, czyli Direct Answer, niewątpliwie przyciągają uwagę użytkownika i wyróżniają stronę wśród wyników wyszukiwania. Do stycznia podstrona pojawiająca się w boksie DA dodatkowo zajmowała miejsce w TOP10. Google jednak postanowiło wprowadzić pewne zmiany, spychając direct answerowe domeny nieco niżej w rankingu. Jakie mogą być konsekwencje Featured Snippet Update?

Direct Answer – podwójne miejsce w TOP 10 do stycznia 2020

Do stycznia tego roku serwisy, które pojawiły się w polecanych fragmentach z odpowiedzią, zajmowały dwa miejsca na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, wyświetlając się na tzw. pozycji 0 w Direct Answer oraz wynikach organicznych w TOP10. Dzięki temu witryna zyskiwała podwójną szansę na pozyskanie zainteresowania użytkownika.

boks direct answer

Pierwsze zmiany w wyświetlaniu polecanych fragmentów z odpowiedzią – maj 2017

Już w maju 2017 r. amerykańscy użytkownicy zauważyli, że w przypadku wybranych zapytań serwisy, który wyświetliły się w Direct Answer, nie pojawiały się na liście tradycyjnych wyników wyszukiwania. Wtedy Google potwierdziło, że przeprowadza testy i sprawdza, czy zmiany w wyglądzie wyszukiwarki przypadną do gustu internautom.

Patrząc na screeny udostępniane na Twitterze, można było zaobserwować, że Direct Answer stał się wynikiem numer 1 a nie 0. Pierwsza strona rankingu Google składa się z polecanego fragmentu z odpowiedzią i dziewięciu pozycji organicznych. Testowana prawie 3 lata temu zmiana miała uporządkować pierwszą stronę wyszukiwarki, sprowadzając ją do 10 niepowielonych wyników wyszukiwania.

Testowany sposób prezentacji wyników wyszukiwania nie został na stałe wprowadzony. Po kilku miesiącach Google powróciło do standardowego widoku listy rankingowej z boksem DA, a wyróżniane serwisy zajmowały podwójne miejsce w SERP-ach.

Featured Snippet Update 2020

22 stycznia internauci zauważyli kolejną zmianę w sposobie wyświetlania rankingu Google, a konkretnie zniknięciu podstron wyświetlanych w Direct Answer z listy wyników organicznych. Na Twitterze rozpoczęła się błyskawiczna konwersacja z Dannym Sullivanem. Googlarz potwierdził, że to planowany update, wdrażany globalnie dla wszystkich wersji językowych wyszukiwarki.

featured snippet update

Następstwa Featured Snippet Update są następujące – jeśli serwis pojawia się w polecanych fragmentach z odpowiedzią lub boksie FAQ, znika z pierwszej strony organica i najprawdopodobniej pojawi się jako pierwszy wynik na kolejnej stronie wyników wyszukiwania (tak wynika z naszych obserwacji, ale niestety googlarze nie potwierdzają, że strona z DA na pewno znajdzie się na liście organicznych wyników wyszukiwania). Automatycznie zmniejsza się także objętość pierwszej strony wyników wyszukiwania – DA staje się numerem 1, a po nim wyświetli się 9 standardowych wyników tekstowych (lub 8 albo 7, jeśli pojawiają się dodatkowe boksy takie jak filmy lub sekcja FAQ).

Jaki jest cel tej zmiany? Uporządkowanie wyników wyszukiwania i łatwiejsze znalezienie interesujących informacji przez użytkowników. Danny Sullivan zapewnia, że Featured Snippet Update to ukłon w stronę internautów, chcących jak najszybciej dotrzeć do odpowiedzi na interesujące ich pytania, tematy, zagadnienia.

Co się stanie, jeśli strona wypadnie z DA?

Przed update’em, gdy podstrona zniknęła z polecanego fragmentu z odpowiedzią, nic się nie działo z jej pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania – nadal pozostawała w TOP10. Sullivan zapewnia, że podobnie będzie teraz – strona niejako wróci na swoją pozycję.

zmiany w wyświetlaniu direct answer

2 Featured Snippet w TOP10

Featured Snippet Update dotyczy duplikacji wyników wyszukiwania na pierwszej stronie wyszukiwarki. A to oznacza, że jeśli pojawi się kilka polecanych boksów (np. DA i FAQ), wtedy wszystkie podstrony „premiowane” w snippetach znikną z „tradycyjnego” organica.

direct answer 2020

Zduplikowane serwisy prawdopodobnie przeniosą się na kolejną stronę z wynikami wyszukiwania. Nie wiadomo, jak zostanie ustalona ich pozycja, Google nie chce tego zdradzać, zasłaniając się chęcią poprawy użyteczności wyników wyszukiwania.

zmiany w featured snippet

Featured Snippet Update nie dotyczy boksów z filmami

Na razie usuwanie duplikacji z wyników wyszukiwania nie obejmuje boksów, w których wyświetlają się filmy.

zmiana wyglądu serp z direct answer

Konsekwencje nowego sposobu wyświetlania Direct Answer

Z punktu widzenia użyteczności zmiana jest korzystna, ponieważ internauta dostaje 10 unikalnych wyników, co zwiększa szansę dotarcia do wartościowych treści i znalezienie precyzyjnej odpowiedzi na zdane wyszukiwarce pytanie. Natomiast właściciele serwisów będących w DA z pewnością obawiają się o wahania pozycji oraz pozyskiwanie wartościowego ruchu.

Trudno powiedzieć, czy Featured Snippet Update będzie miał znaczący wpływ na widoczność i klikalność serwisów w organicznych wynikach wyszukiwania. Obecnie możemy zarekomendować:

  • Zweryfikowanie metodologii narzędzi monitorujących pozycje w wyszukiwarce – jeśli korzystasz z zewnętrznej aplikacji pokazującej pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania, upewnij się, w jaki sposób są one zliczane. Wcześniejsza pozycja 0, którą uzyskiwały polecane fragmenty z odpowiedzią, stanie się teraz pozycją numer 1, a pozostałe domeny „przesuną się” do przodu,
  • Obserwowanie ruchu z fraz, na które serwis pojawiał się w Direct Answer – warto monitorować, jak Featured Snippet Update przekłada się na klikalność podstron z boksów DA. Jeśli liczba odwiedzających nas użytkowników będzie na takim samym poziomie, nie musimy wprowadzać żadnych zmian w strategii zwiększania widoczności serwisu w internecie.

Zmiana w sposobie wyświetlania wyników wyszukiwania może w ogóle nie dotknąć statystyk Twojej strony internetowej. Wszystko zależy od tego, jak często pojawiasz się w DA oraz czy użytkownicy klikają odnośniki prowadzące z tego boksu do Twojej strony internetowej.

Czy warto zablokować wyświetlanie strony w Featured Snipped?

Google do dyspozycji właścicieli stron internetowych daje możliwość zablokowania wyświetlania treści w DA. Wystarczy skorzystać ze wskazówek z supportu, wdrożyć odpowiednie znaczniki w kodzie strony, a roboty indeksujące nie będą brały naszej treści pod uwagę przy tworzeniu polecanego fragmentu z odpowiedzią.

To rozwiązanie ma swoje plusy, jak i minusy. Do zalet z pewnością możemy zaliczyć brak wahania pozycji ze względu na wskakiwanie strony do DA. Nasza podstrona wyświetli się w TOP10 na swoim miejscu, ale automatycznie nie będzie miała szansy na TOP1 zarezerwowane dla wyróżnianego boksu. Inne negatywne konsekwencje:

  • Zmniejszymy możliwość pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek głosowych. Według badania przeprowadzonego przez seoClarity 90% odpowiedzi udzielanych przez Asystenta Google pochodzi właśnie z Featured Snippet. Warto pamiętać, że ten segment wyszukiwania wciąż będzie zyskiwał na znaczeniu.
  • Pamiętajmy również, że boksy Direct Answer są atrakcyjne dla użytkowników – ramka ze zdjęciem, wypunktowaniem lub tabelką przyciąga wzrok internauty. Jeśli my się tam nie pojawimy, miejsce zajmie konkurencja, która może nam sprzątnąć klienta sprzed nosa.
  • Obecność w DA to swojego rodzaju wyróżnienie naszej strony przez Google, być może powiązane z doskonałą oceną naszej domeny. Blokując wyświetlanie we fragmentach rozszerzonych, samodzielnie rezygnujemy z premiowania serwisu przez wyszukiwarkę.

Zanim zdecydujesz się na zablokowanie strony przed wyświetlaniem w Direct Answer, dokładnie przemyśl wszystkie wady i zalety tego rozwiązania, aby w perspektywie czasu nie okazało się to gorszym wyborem.

Update wyświetlania fragmentów rozszerzonych – podsumowanie

Google cały czas testuje nowe rozwiązania na prezentowanie strony wyników wyszukiwania. Celem nadrzędnym jest zadowolenie użytkownika oraz powiększenie powierzchni reklamowej :). Dla branży SEO zmiany związane z wyświetlaniem stron wpadających do polecanych fragmentów są mniej znaczące niż dodanie kolejnego wyniku sponsorowanego. Będziemy obserwować, jaki wpływ wywrze Featured Snipped Update na widoczność i ruch serwisów, przygotowując nowe rekomendacje!

Najnowsze artykuły na blogu:
Marketing konwersacyjny wykorzystuje rozmowę z klientem do generowania konwersji. W jaki sposób?...
Doradzamy, jak zachować work-life balance, pracując zdalnie. 13 wskazówek od copywriterów...
Reklama online zyskuje czy traci w dobie koronawirusa? Przedstawiamy trendy i prognozy na temat...
Strona "O nas" także może angażować użytkowników i przekonywać ich do dokonania konwersji. Poznaj 7...
Live marketing cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Sprawdź, jak dzięki temu narzędziu...