Dlaczego pozycjonowanie mojej strony nie przynosi efektów?

| czas czytania: 9 min | SEO
brak efektów SEO

Czekasz na efekty pozycjonowania Twojej strony, a efektów wciąż brak? Niezależnie od tego, czy szukasz odpowiedzi jako pozycjoner, czy właściciel serwisu, w dzisiejszym artykule przedstawimy kilka najczęściej spotykanych powodów, przez które pozycjonowanie nie jest tak efektywne jak mogłoby być.

Pamiętaj, że pozycjonowanie to skomplikowany proces, który wymaga czasu – na rezultaty nie ma co liczyć po upływie tygodnia. Pierwsze efekty mogą być widoczne już po kilku miesiącach, a w przypadku bardziej wymagających branż oraz konkurencyjnych słów kluczowych jeszcze później. Do każdego serwisu należy zachować indywidualne podejście, w zależności od jego budowy, tematyki, konkurencji i zasobów.

Zastanówmy się zatem nad powodami, przez które pozycjonowanie nie przynosi pożądanych efektów.

google searchŹle dobrane słowa kluczowe

Głównym elementem strategii SEO jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Frazy kluczowe powinny zostać wyselekcjonowane na podstawie potrzeb grupy docelowej, specyfiki branży, celów biznesowych oraz promowanej oferty.

Błędem mogą okazać się słowa kluczowe:

  • zbyt ogólne, które nie ściągają ruchu,
  • o zbyt wysokiej konkurencyjności, które pożerają budżet SEO, a nie przynoszą efektów,
  • nieodpowiadające na obecne potrzeby użytkowników,
  • o niskiej rozpoznawalności i małym odsetku wyszukiwania w skali miesiąca.

Problemem może być również brak fraz długiego ogona (tzw. long tail), które znacznie precyzyjniej odpowiadają na potrzeby użytkowników, mimo że zawężają wyniki wyszukiwania.

Oczywiście o tym, czy słowa kluczowe zostały źle dobrane, będziemy mogli zdecydować dopiero po około 6 miesiącach – wtedy na podstawie zgromadzonych danych będzie można wyciągnąć pierwsze sensowne wnioski. Jest to dość częsta sytuacja i zazwyczaj wynika z błędnego określenia potrzeb grupy docelowej bądź błędne oszacowanie realnych możliwości serwisu. Takie błędy zdarzają się również w wyniku zbyt wysokiej konkurencyjności, a jak dobrze wiemy – konkurencja nie śpi i także pozycjonuje swoje strony.

W takiej sytuacji rozwiązanie jest bardzo proste – należy podmienić te słowa kluczowe, na które serwis nie ma możliwości osiągnięcia dobrych wyników, a w zamian zaimplementować frazy mniej konkurencyjne i lepiej dopasowane do prezentowanej oferty. Pamiętaj, że edukując swoich użytkowników, dajesz im również do zrozumienia, że firma jest warta zaufania. Dlatego też warto inwestować we frazy „długoogonowe”, typowo informacyjne oraz odpowiadające na pytania – w ten sposób budujesz świadomość marki.

Problemy z treścią

Częstym powodem braku efektów pozycjonowania są treści na stronie. Obecnie jest to główny czynnik rankingowy – zgodnie z maksymą content is king. W tym aspekcie błędem mogą być:

  • treści niedopasowane do prezentowanej oferty,
  • zbyt krótkie treści generujące thin content, czyli strony o niskiej wartości dla użytkownika,
  • brak odpowiedzi na pytania użytkowników,
  • zaspamowanie treści słowami kluczowymi bądź niedostateczna liczba słów kluczowych w stosunku do ilości contentu,
  • używanie jedynie fraz w dopasowaniu ścisłym – brak synonimów, wyrazów bliskoznacznych,
  • ściany tekstu – brak nagłówków, akapitów, podkreśleń, listowania.

Bardzo ważną kwestią w kontekście treści na stronie jest duplikacja. Wyróżniamy dwa rodzaje duplikacji: zewnętrzna oraz wewnętrzna. Zarówno jedna, jak i druga mogą powodować spadki pozycji i hamować skuteczność kampanii.

pisanieStrony nieprzyjazne SEO

Strony nieprzyjazne SEO, a dokładniej strony, które mogą blokować indeksowanie i budowanie widoczności. Mamy tu na myśli m.in.:

  • Błędny bądź nieuporządkowany kod HTML

Kod, który może powodować opóźnienie skanowania i indeksowania strony. Google posiada również wytyczne odnośnie do budowania stron przyjaznych SEO. Przy nieprawidłowej budowie kodu HTML roboty indeksujące mogą natomiast zwyczajnie się zagubić i nie zaindeksować strony. Dodatkowo niektóre CMS-y generują dodatkowy kod, który w rzeczywistości jest zbędny.

  • Domena z historią

Pozycjonowana domena niestety może mieć niezbyt dobrą historię, co będzie stanowiło odczuwalny problem. Przed zakupem domeny zawsze warto sprawdzić, co wcześniej się na niej znajdowało oraz czy warto w nią inwestować. Jeżeli były to strony spamerskie bądź o wulgarnej tematyce (hazard, pornografia), to bardzo prawdopodobne, że wpłynie to na widoczność obecnego serwisu.

  • Długie ładowanie

Szybkość ładowania się strony to kolejny czynnik rankingowy, który musi być brany pod uwagę już na etapie projektowania strony. Wszelkiego rodzaju dynamiczne elementy, grafiki, banery i inne slajdery opóźniają działanie serwisu. Należy odpowiednio je dobrać i wkomponować, aby jak najmniej obciążały witrynę. Wprowadzenie podstawowych optymalizacji przyśpieszających ładowanie strony może nie być wystarczające, a w tym przypadku konieczna będzie dodatkowa inwestycja. Zbyt wolna strona wpływa na spadek wyników w rankingu.

Błędy w optymalizacji technicznej i strukturze strony

Techniczna warstwa serwisu ma podwójne znaczenie. Z jednej strony to od niej w dużej mierze zależy doświadczenie użytkowników (a także osób odpowiedzialnych za jej prowadzeni), z drugiej natomiast ma realny wpływ na SEO. W procesie pozycjonowania zaszkodzić może nam m.in.:

  • Nieprawidłowa struktura strony i błędne adresy URL

Warto przeanalizować, czy struktura strony (czyli hierarchiczne uporządkowanie podstron serwisu) jest prawidłowo przemyślane – np. czy kluczowe podstrony są dodane w menu strony oraz w stopce, czy każda z zakładek menu ma przypisane odpowiednie podkategorie jako submenu oraz czy w obrębie menu i stopki umieszczone są odpowiednie linki. Natomiast struktura adresów URL powinna być jak najprostsza i nawiązywać do prezentowanej treści, tak aby użytkownik od razu wiedział, do czego dany link prowadzi.

  • Myląca nawigacja na stronie lub jej brak

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na odczytywanie strony przez użytkowników i roboty indeksujące jest nawigacja na stronie, czyli menu górne, menu boczne, breadcrumbs i linkowanie wewnętrzne. Wszystkie te elementy mają wpływ na odbieranie strony przez Google.

  • Niezoptymalizowane meta tagi

Może się również okazać, że meta tagi nie są prawidłowo zoptymalizowane lub krok ten został całkowicie pominięty. W takiej sytuacji konieczne będzie przeanalizowanie meta tagów tytułowych w obrębie całego serwisu i ich ponowna optymalizacja.

  • Nieprawidłowe użycie tagów noindex, nofollow i follow

Zdarza się, że tagi takie jak „noindex” (blokowanie indeksowania), „nofollow” (nieprzesyłanie mocy, nieprzechodzenie po linkach) oraz „follow” (przechodzenie i przesyłanie mocy po linkach) są po prostu źle użyte. Może zdarzyć się tak, że „noindex” zostanie nałożony na kluczowe strony serwisu lub też linki do zewnętrznych stron otrzymają relację „follow” – obie sytuacje nie są pożądane.

  • Błędy w pliku robots.txt oraz w mapie strony

Błędy w robots.txt mogą blokować indeksowanie stron, natomiast błędy w sitemap.xml mogą wpływać na nieprawidłowe nawigowanie robotów i opóźnienie indeksowania serwisu.

  • Błędy HTTP, niewłaściwe przekierowania lub ich brak

Wszelkie błędy nagłówka HTTP (4xx, 5xx) wpływają na obniżenie indeksowania i widoczności serwisu, szczególnie gdy ich liczba jest bardzo duża. Wprowadzenie przekierowań jest zjawiskiem prawidłowym i wspomagającym proces pozycjonowania tylko wtedy, gdy są one uzasadnione i prawidłowo wdrożone.

praca SEONiekorzystny profil linków

Sprawdź, jakie domeny odsyłają do Twojej strony. Jeżeli są to strony o wulgarnej tematyce, spamerskie katalogi SEO, strony zupełnie niepowiązane tematycznie lub podejrzane zagraniczne domeny, może być to wynikiem ataku hakerskiego albo po prostu zaniedbanego profilu linków. Taka sytuacja obniża skuteczność pozycjonowania. Negatywnie na efekt SEO wpływa również pozyskiwanie słabych jakościowo linków z naciskiem wyłącznie na ich liczbę, kupowanie i wymiana linków oraz wszystkie inne działania niezgodne z wytycznymi Google. Konieczne jest również cykliczne analizowanie profilu linków zwrotnych i czyszczenie go z odnośników niskiej jakości.

Zmiany na stronie

Wprowadzanie różnych większych modyfikacji na stronie ma wpływ na spadek widoczności serwisu. O jakich zmianach mowa? Zmiany szablonu, systemu CMS, struktury strony, domeny czy nawet usuwanie treści bądź zastępowanie jej nową, niezoptymalizowaną pod SEO. Do takich działań trzeba się odpowiednio przygotować – np. Poprzez sporządzenie tablicy przekierowań, zadbanie o prawidłową strukturę adresów URL, przeniesienie najważniejszych treści itd.

Algorytmy Google

Działania SEO oparte są w głównej mierze na wytycznych Google. Warto mieć na uwadze, że rocznie wprowadzanych jest kilkaset aktualizacji algorytmów Google, z czego kilka z nich potrafi wprowadzić szczególne zamieszanie w wynikach wyszukiwania. W wyniku takich niemożliwych do przewidzenia zmian  widoczność serwisu może bardzo szybko ulec pogorszeniu, nawet jeśli pracowaliśmy od dłuższego czasu. Odbudowa pozycji po większych aktualizacjach może trwać od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Niektóre branże, takie jak medyczna lub prawnicza, zauważalnie bardziej odczuwają zmiany algorytmiczne, ponieważ mają one większy wpływ na podejmowane przez użytkowników decyzje.

baner artefaktPodsumowanie

Potencjalnych przeszkód i pułapek, na które możesz natrafić, pozycjonując serwis w internecie, jest bardzo wiele, o czym świadczy chociażby objętość tego artykułu. Biorąc jednak pod uwagę to, jaki ruch można wygenerować poprzez serwis o wysokiej pozycji w Google, a także jak przekłada się to na konwersję sprzedażową, zdecydowanie warto inwestować w tego typu działania. Użytkownicy natomiast niezmiennie darzą wyniki organiczne bardzo dużym zaufaniem.