Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
23.03.2023 | czas czytania: 6 | SEO | autor: Artefakt

Co to jest mobile SEO i dlaczego jest tak ważne?

Co to jest mobile SEO i dlaczego jest tak ważne?

Optymalizacja naszej strony internetowej to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia działalności w sieci i nie tylko. Gdy w pierwszym kwartale 2018 roku Google powoli zaczęło wdrażać algorytm Mobile-First Index, czyli zmianę priorytetu z wersji desktopowych na wersje mobilne, to zawartość i optymalizacja tych drugich stała się istotniejsza i teraz ma o wiele większy wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czym zatem jest mobilne SEO i dlaczego jest tak ważne? Na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas optymalizacji strony internetowej pod urządzenia mobilne? Czym różni się strona mobilna od responsywnej? O tym wszystkim opowiadamy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury! 

Mobile SEO – co to jest?

Mobilne SEO to odpowiednie przystosowanie wersji mobilnej naszej strony do wymagań wyszukiwarki Google. Już od kilku lat ten gigant na rynku zwraca większą uwagę na serwisy w wersji na smartfony czy tablety, a wynika to między innymi z faktu, iż duża większość świata korzysta na co dzień ze smartfonów, a coraz większy procent ludzi robi zakupy tylko i wyłącznie przez telefon z poziomu aplikacji lub strony internetowej sklepu. Najważniejsze kwestie, które trzeba wziąć pod uwagę przy próbie optymalizacji serwisu pod tablety i smartfony, to między innymi dużo mniejszy rozmiar ekranu, niż na komputerze – trudniejszym zadaniem będzie pomieścić wszelkie istotne elementy strony na wyświetlaczu telefonu, który jest kilka razy mniejszy, niż przecięty monitor. Równie ważna jest świadomość o ilości i zróżnicowaniu urządzeń – smartfony i tablety dostępne na rynku to niezwykle szeroka gama rozmiarów, przekątnych i parametrów. Trzeba wziąć pod uwagę każdą możliwą opcję, aby użytkownicy jednej z nich nie byli pokrzywdzeni, chcąc skorzystać z naszej strony internetowej. 

Przeczytaj! Badanie NPS – co to jest i jak je przeprowadzać?

 

Dlaczego mobilne SEO jest tak ważne? 

Urządzenia mobilne z roku na rok coraz bardziej umacniają swoją pozycję na rynku. Według badań CBOS (Centrum Badania Opinii Społecznej), aż 96% dorosłych Polaków korzysta na co dzień z telefonu komórkowego, a 75% naszych rodaków konkretnie ze smartfonów lub tabletów. Warto zwrócić również uwagę na kwestię wieku respondentów – w grupie osób badanych w wieku 65 lat lub więcej, procent osób korzystających ze smartfona wyniósł 36%, za to wśród uczniów i studentów okrągłe 100%. Świat rozwija się z dnia na dzień, a obraz młodszego pokolenia całkowicie zapoznanego już z urządzeniami mobilnymi pokazuje jasno, w którym kierunku musi zmierzać optymalizacja wyników wyszukiwania. Zdaje sobie z tego sprawę również Google, co potwierdza wcześniej wspomniany przez nas wprowadzony algorytm Mobile-First Index. 

 

Na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas optymalizacji strony mobilnej? 

Przy optymalizacji naszej strony internetowej na wersję mobilną musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Niektóre z nich pokrywają się z optymalizacją klasycznej strony internetowej, jednak wyróżniamy również kilka elementów unikalnych dla mobilnego SEO. Nie zagłębiając się w to, które z nich są unikalne, a które nie, omówimy najważniejsze kwestie optymalizacji mobilnych wersji strony. Oto one: 

  • prędkość ładowania strony – to jeden z tych elementów optymalizacji, który jest równie istotny zarówno w wersji mobilnej, jak i desktopowej. Jeśli strona będzie ładować się dłużej niż 3 sekundy, większość użytkowników porzuci ją i nigdy do niej nie wróci. Wpływa to bezpośrednio na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google – jeśli algorytm wykrywa, że ludzie regularnie wchodzą do nas na kilka sekund, a następnie uciekają, zostaniemy uznani za niewartą polecenia domenę; 
  • przejrzystość strony – niezależnie od tego, czy witrynę odwiedzamy na komputerze, telefonie, czy tablecie, chcemy łatwo orientować się co, gdzie i jak. Jednak w przypadku stron mobilnych, dopasowanie projektu nie będzie wyglądało tak samo, jak przy wersji desktopowej. Jak wspominaliśmy wcześniej – rynek oferuje niezwykle wiele typów i rodzajów urządzeń, dlatego musimy dopasować naszą stronę mobilną do każdego z nich. Narzędzie Google Analytics pozwoli nam sprawdzić, z jakich rodzajów smartfonów i tabletów nasza strona jest odwiedzana najczęściej – to na nich powinniśmy skupić się w pierwszej kolejności; 
  • dopasowanie elementów klikalnych i nieklikalnych na stronie – wszystkie elementy strony w wersji mobilnej siłą rzeczy muszą być mniejsze i krótsze. Niezwykle istotne jest dopasowanie ich w odpowiedni sposób, czyli tak, aby nie były ani za małe, ani za duże. Mowa tutaj, chociażby, o klikalnych przyciskach przekierowujących nas na podstrony czy do szybkich i poręcznych czatów, ale także o metadanych (title i description), w przypadku których musimy pogodzić ich rozmiar i długość tak, aby dobrze się pozycjonowały i estetycznie wyglądały; 
  • wartościowy content – roboty Google zwracają szczególną uwagę na to, czy nasycona frazami kluczowymi treść strony jest merytoryczna i ciekawa. Z tego powodu musimy zadbać o to, aby mimo ograniczeń ekranu smartfona, teksty znajdujące się na naszej witrynie były czytelne – inaczej będziemy budować treści na telefonie, a inaczej na wersji desktopowej. Musimy dzielić tekst na mniejsze części, aby cały ekran użytkownika nie wyglądał jak jedna, wielka ściana tekstu.  

Przeczytaj! Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować? 

Strona mobilna a responsywna – czym się różnią? 

Chcąc zoptymalizować swoją stronę pod urządzenia mobilne, z pewnością natkniecie się w sieci na określenie „strony responsywnej”, często błędnie stosowanego zamiennie ze „stroną mobilną”. Jest to oczywiście błąd, którego nieznajomość może być fatalna w skutkach. Czym zatem różnią się od siebie te dwa pojęcia? Strona mobilna to wersja witryny dostosowana do smartfonów, tabletów itp., posiadająca inny adres URL, stworzona w zasadzie „od zera” i przede wszystkim zoptymalizowana od A do Z tak, aby była przejrzysta dla użytkowników mobilnych. Strona responsywna zaś to po prostu strona desktopowa wyświetlona na ekranie smartfona czy tabletu. Dopasowuje się rozmiarem do konkretnego wyświetlacza i w zasadzie nie robi nic więcej. Wygląd strony jest taki sam, jak na wersji na komputery, adres URL również się nie różni, treść na stronie jest dokładnie taka sama jak na wersji pierwotnej, a prędkość strony jest dużo wolniejsza. Korzystanie ze stron responsywnych na urządzeniach mobilnych to z reguły prawdziwe wyzwanie i doświadczenie absolutnie nieprzyjemne. Lepiej zdecydować się na stronę mobilną, która pochłonie więcej czasu przy realizacji, jednak korzyści, jakie może przynieść, a także złe rezultaty, którym zapobiegnie, są tego warte. 

Mobilne SEO – podsumowanie 

Wiesz już, czym jest mobilne SEO i dlaczego jest tak istotne. Z roku na rok urządzenia mobilne coraz bardziej wypierają komputery i laptopy, z czego Google zdaje sobie sprawę. Aby nie pozostać w tyle i nie przegapić okazji do działania, zainteresuj się optymalizacją swojej strony pod urządzenia mobilne jak najszybciej! Wiesz, na co zwrócić szczególną uwagę i jakie korzyści może przynieść profesjonalna i dobrze wdrożona strona mobilna. Nie ma na co czekać! 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt