Co powinna zawierać oferta pozycjonowania? 

| czas czytania: 11 min | SEO
oferta pozycjonowania okładka

Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach to bardzo złożony proces, na który składa się mnóstwo czynności. Już w 2006 roku opublikowano informację, jakoby algorytm Google kolejność wyników wyszukiwania opierał na ponad 200 czynnikach rankingowych. Sam fakt istnienia tylu aspektów pokazuje, jak wiele różnych kwestii, dotyczących stron internetowych, wpływa w ostateczności na jej widoczność. Stąd oferta pozycjonowania może być niekiedy niejasna – czy na pewno wszystko, co jest w niej zawarte, jest potrzebne? Nad tym pytaniem pochylimy się w niniejszym artykule.

oferta seoJakie czynniki powinny być zawarte w ofercie pozycjonowania? 

Cały proces pozycjonowania możemy podzielić na trzy główne obszary – treści, linki oraz optymalizacja techniczna. Oferta pozycjonowania powinna więc odpowiadać na potrzeby tych właśnie sekcji, które następnie dzielą się na pomniejsze działania. Oczywiście wyjątkiem będzie sytuacja, kiedy częścią będziemy chcieli zająć się samodzielnie – wówczas jednak oferta może zostać ustalona indywidualnie. Zacznijmy jednak po kolei – od czego powinien rozpocząć się cały proces pozycjonowania? 

baner artefaktAudyt strony w ofercie pozycjonowania 

Pierwszym krokiem na drodze ku lepszej widoczności powinien być audyt serwisu, dzięki któremu pozycjoner zaznajomi się z serwisem i wskaże jego mocne oraz słabe strony. Analiza powinna być kompleksowa i zahaczać o każdy z obszarów, który ma wpływ na ostateczne wyniki. Po wykonaniu audytu i przeprowadzenia pierwszej wstępnej optymalizacji, możemy zabrać się za strategię pozycjonowania, czyli plan działań na określony czas.  

Strategia działań w ofercie pozycjonowania 

Chociaż strategia działań niekoniecznie musi być wyszczególniona w ofercie pozycjonowania, to jednak warto stworzyć chociaż prowizoryczny plan lub zapytać o niego pozycjonera. SEO może być długim procesem, a pierwsze istotne efekty mogą pojawić się dopiero po kilku miesiącach – warto podczas tego okresu być świadomym, na jakim etapie się znajdujemy i do czego cały czas dążymy. Podczas ustalania strategii warto również mieć świadomość, że istnieją różne sposoby na poprawę widoczności – te mniej ryzykowne, jak i te nieco bardziej. 

Rozróżniamy dwie główne kategorie działań. White Hat SEO jest określeniem na działania zgodne z zaleceniami Google i ich poradami dla developerów. Black Hat SEO oznacza natomiast działania niezgodne z ich zaleceniami. Przykładowym działaniem Black Hat SEO może być nagły przyrost dużej liczby linków do serwisu. Jeśli robot Google wykryje próbę manipulacji algorytmem, wówczas nasza strona może zostać zbanowana, a następnie nie będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwania. Warto upewnić się, że wszystkie prowadzone działania będą zgodne z zaleceniami, a pozycjoner nie będzie ryzykował utratą całej widoczności. 

Wdrażanie zaleceń optymalizacyjnych 

Istotną kwestią w całym procesie jest wdrażanie wszystkich zaleceń optymalizacyjnych, dlatego ważne jest, aby oferta pozycjonowania zawierała również prace programistyczne lub chociażby wdrożeniowe na stronie. Niestety choćby zalecenia były idealnie wpasowane w algorytm wyszukiwarki, to bez właściwej implementacji będą na nic. Jeżeli sami nie będziemy potrafili wdrażać wszystkich potrzebnych elementów, warto na samym początku upewnić się, że zajmie się tym pozycjoner – osobiście lub z czyjąś pomocą. 

optymalizacja seoTechniczna optymalizacja strony 

Przejdźmy do jednego z najważniejszych elementów pozycjonowania, czyli technicznego SEO. Oznacza to optymalizację serwisu pod kątem takich elementów, jak np. 

  • meta tagi – tytuły oraz opisy stron, 
  • odpowiednie linkowanie wewnętrzne, 
  • prawidłowo stworzone pliki robots.txt oraz mapa strony, 
  • szybkość oraz responsywność strony, 
  • prawidłowo wdrożone przekierowania, 
  • indeksacja. 

Strona powinna być optymalizowana w pierwszej kolejności pod kątem użytkownika. Chociaż Google przyznało, że szybkość ładowania, obsługa na urządzeniach mobilnych czy certyfikat SSL nie są kluczowymi czynnikami rankingowymi, to należy pamiętać, że będą wpływać na odbiór strony, dlatego warto zadbać również o to. Z pomocą przychodzą tutaj wskaźniki, dzięki którym możemy rozpoznać, które elementy mogą stanowić problem. Te wskaźniki to: 

  • LCP – Largest Contentful Paint, 
  • FID – First Input Delay, 
  • CLS – Cumulative Layout Shift. 

Więcej na ich temat można przeczytać w tym artykule. Analiza pod kątem szybkości i jakości działania naszej strony oparta na tych trzech wskaźnikach może stać się solidną podstawą do poprawy ogólnych wrażeń użytkowników. 

content seoOptymalizacja treści w ofercie pozycjonowania 

Teksty na stronie są kolejnym kluczowym czynnikiem w procesie pozycjonowania. Nierzadko zdarza się, że treści tworzone na Twoją stronę muszą być na tyle eksperckie, że zechcesz tworzyć je samemu, zamiast zlecać to do zewnętrznych copywriterów. Wówczas warto zwrócić uwagę, czy w ofercie pozycjonowania znajdują się zapisy o chociażby analizie słów kluczowych. Pozycjoner powinien opracować listę fraz, których szukają użytkownicy, aby na ich podstawie można było stworzyć odpowiednio zoptymalizowany tekst. 

Oferta pozycjonowania może zawierać również tworzenie gotowych tekstów – na opisy kategorii lub nawet na bloga. Wtedy na ich stworzenie składa się znalezienie adresu URL, pod którym warto je umieścić, przygotowanie analizy słów kluczowych, następnie konkretnych zaleceń do treści (jak np. nagłówki H2 czy liczba wystąpień poszczególnych fraz), a na koniec napisanie ich samodzielnie lub zlecenie do copywritera. Oczywiście wszystkie etapy powinny być zaakceptowane przez klienta.  

Oprócz tworzenia tekstów na optymalizację treści składają się również inne aspekty. Może to być między innymi dosycenie istniejących już tekstów, czyli dodanie odpowiednich słów kluczowych w taki sposób, by tekst nadal był czytelny dla użytkownika, a także łatwiejszy w zrozumieniu dla robotów Google. Ponadto składa się na to odpowiednia hierarchizacja nagłówków – tak, by co raz to mniejsze nagłówki (H1 > H2 > H3 i tak dalej) następowały prawidłowo po sobie. 

Istotnym czynnikiem jest również pilnowanie, czy nie dochodzi do duplikacji wewnętrznej oraz zewnętrznej. Duplikacja wewnętrzna to sytuacja, w której takie same fragmenty tekstu znajdują się pod różnymi adresami URL w obrębie jednego serwisu. Może to być również przypadek, kiedy kilka stron próbuje być pozycjonowanych na tę same słowa kluczowe. Duplikacja zewnętrzna z kolei ma miejsce w momencie, w którym mamy w serwisie teksty, które znajdują się również na innych domenach. Obie te sytuacje są szkodliwe i wymagają działania.  

Optymalizacja profilu linkowego 

Chociaż linki zewnętrzne, prowadzące do serwisu były kiedyś nieco bardziej istotne, to nadal są jednym z kluczowych czynników rankingowych. Na optymalizację profilu linkowego w ofercie pozycjonowania może składać się jego analiza, a także rozbudowa. Analiza profilu linków polega na cyklicznej kontroli domen, na których umieszczone zostały odnośniki do naszego serwisu. Linki ze szkodliwych stron mogą mieć negatywny wpływ na widoczność. Wówczas należy przygotować plik tekstowy, za pomocą którego będziemy mogli zrzec się odnośników w narzędziu Disavow – wtedy przestaną mieć jakiekolwiek znaczenie. 

Oprócz tego ważnym elementem jest również rozbudowa profilu linków, czyli pozyskiwanie odnośników z dobrych stron, których zadaniem będzie poprawienie widoczności naszego serwisu. Może się to odbywać za pomocą dedykowanych do tego zapleczy lub obsługi artykułów sponsorowanych, czyli tekstów umieszczanych na innych stronach internetowych wraz z linkiem do naszej domeny. 

Raportowanie  

SEO to długi proces, dlatego warto wiedzieć, na jakim etapie się znajdujesz i do czego dążysz. Nie byłoby to możliwe bez cyklicznych raportów widoczności i pozycji. Raporty mogą przybierać różne formy i przedstawiać szeroki zakres danych i statystyk. W tego typu dokumentach możemy uzyskać informacje na temat ogólnej widoczności, czyli tego, na ile słów kluczowych nasz serwis znajduje się w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 wyników wyszukiwania. Raport może również ograniczyć się do najistotniejszych dla danego serwisu fraz i ich średniej pozycji. Mogą to być również dane na temat liczby wyświetleń, kliknięć, średniej pozycji oraz współczynnika CTR (czyli click-through rate, będącego stosunkiem liczby kliknięć do wyświetleń). Niezależnie od formy raportowanie powinno być podstawą do jakichkolwiek działań. 

oferta pozycjonowaniaCo powinna zawierać oferta pozycjonowania? 

Jak widać, oferta pozycjonowania może być bardzo rozległa, a czasem nawet trudna do zrozumienia. Poza wszystkimi wymienionymi aspektami warto również mieć na uwadze to, aby kontakt z pozycjonerem był łatwy i transparentny. Warto zastanowić się nad tym, czego dokładnie potrzebuje Twoja strona, by zyskiwać widoczność. Jeżeli nie posiadasz wiedzy na ten temat, warto skonsultować to z – być może przyszłym – pozycjonerem. Specjaliści SEO na pewno chętnie wytłumaczą Ci wszystkie niezrozumiałe kwestie oraz ich wpływ na cały proces pozycjonowania.