Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
27.04.2023 | czas czytania: 5 | SEO | autor: Artefakt

Analiza konkurencji w SEO – dlaczego warto i jak ją wykonać

Analiza konkurencji w SEO – dlaczego warto i jak ją wykonać

Analiza konkurencji pod względem SEO to niezwykle istotne działanie mające wpływ na pozycjonowanie strony www. Dzięki niej jesteśmy w stanie zaplanować strategię budowania widoczności danego serwisu na podstawie szeregu istotnych danych. Na co zwrócić uwagę przy wykonywaniu analiz konkurencji w SEO oraz czy dają realne korzyści? 

Jak wyznaczyć konkurencję dla serwisu 

Skrupulatnie przeprowadzona analiza konkurencyjnych serwisów pozwala nam wyciągnąć wnioski, jakie działania w konkretnej branży przyniosły satysfakcjonujące efekty. To z kolei umożliwia porównanie ich z tymi prowadzonymi przez nas dotychczas i zweryfikowanie, czy obrana strategia jest optymalna. Ponadto jesteśmy w stanie zaplanować długofalowy plan działań dla wybranej firmy. Korzyści jest zatem wiele, ale… od czego powinniśmy zacząć? Na początku musimy zdać sobie sprawę z istotnej kwestii. Pamiętajmy, że konkurenci na rynku lokalnym nie zawsze są rywalami w organicznych wynikach wyszukiwania. Konkurenci online to często firmy bez stacjonarnej placówki w tej samej miejscowości lub nawet w promieniu kilkunastu kilometrów. Chcąc sprawdzić konkurencję w Google, możemy posłużyć się frazami kluczowymi, na które sami chcielibyśmy wyświetlać się wysoko. Wystarczy wpisać nazwę usługi, produktu, oferty lub – w przypadku gdy chcemy wyznaczyć lokalną konkurencję – wpisujemy wcześniej wspomniane frazy wraz z nazwą miejscowości. W ten sposób bez użycia płatnych narzędzi jesteśmy w stanie poznać liderów w interesującej nas branży. 

 

Przydatne narzędzia przy analizie konkurencji w SEO 

Obserwowanie, jak do procesu pozycjonowania podchodzą firmy podobne do naszej, jest praktyką, która daje nam potężną dawkę wiedzy. Analiza pozwala na określenie, na które słowa kluczowe pozycjonują się nasi rywale, a także sprawdzenie, skąd pozyskują odnośniki do swoich serwisów. Skrupulatne i rzetelne badanie konkurencji nie jest możliwe bez dostępu do profesjonalnych narzędzi. W tym artykule przybliżamy trzy najpopularniejsze narzędzia. 

Senuto 

Senuto to jedno z najbardziej znanych polskich narzędzi umożliwiających kompleksową analizę serwisów. Pozwala na weryfikację słów kluczowych, którymi posługuje się konkurencja, a także w przejrzysty sposób graficznie ukazuje widoczność interesujących nas domen. Senuto jest płatnym narzędziem, które umożliwia korzystanie przez okres 14 dni z jego darmowej wersji.

źródło: https://www.senuto.com/pl/

Ahrefs 

Dzięki temu narzędziu jesteśmy w stanie przyjrzeć się nieco lepiej profilowi linkowemu naszej konkurencji. Źródła, z jakich internetowi rywale czerpią odnośniki do swoich domen, to cenna wiedza, którą możemy uzyskać właśnie dzięki Ahrefs. Pozwala ono także na zweryfikowanie wskaźników domeny linkującej oraz domain rating. Dzięki narzędziu jesteśmy w stanie analizować kierunek rozwoju naszego serwisu. To płatne narzędzie, które oferuje szereg usług.

źródło: https://ahrefs.com/pl

SEMRush 

SEMRush jest znanym narzędziem do oceny parametrów wybranych witryn, a także działań analitycznych. Pozwala również prześledzić wybrane przez konkurencję słowa kluczowe do pozycjonowania stron www. Dzięki niemu wykonamy także audyt toksyczności odnośników, które prowadzą do wybranej przez nas strony. Dostępne są również informacje na temat ruchu estymowanego oraz estymacji fraz brandowych i bez nich (brand, non-brand). Pamiętajmy jednak, że jest ono płatne. 

źródło: https://www.semrush.com/

Co warto porównywać 

W trakcie analizowania konkurentów w świecie internetu warto skupić się na kilku kwestiach. Po pierwsze istotne jest, aby porównywać strony konkurencji, które mają wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania pod względem interesujących nas słów kluczowych. Pamiętajmy, aby rzetelnie sprawdzić również strony, które znajdują się w SERP-ach na ważne frazy o jedno czy dwa miejsca wyżej od naszego serwisu. Po drugie warto także ocenić siłę profilu linkowego konkurencji. Może nam to dać wskazówkę, czy w danej branży jest to istotny element całej strategii pozycjonowania. Po trzecie warto skupić się na samych stronach www. Porównywać należy także nagłówki – w szczególności te wyższego rzędu – długość tekstów użytych na stronach, budowę adresów URL, a także strukturę nawigacyjną użytą w serwisie. Warto zwrócić uwagę na sam tytuł strony – jakie słowa kluczowe zostały w nim użyte oraz czy zawiera CTA lub jest bardziej informacyjny? To cenne wskazówki, które uzyskamy dzięki analizie konkurencji w SEO. 

Analiza konkurencyjnych serwisów – podsumowanie 

Istnieje wiele powodów, dla których warto przeanalizować konkurencyjne serwisy względem wybranej strony www. Rozpoczynanie działań optymalizacyjnych od zapoznania się z wynikami konkurencji pozwala na znaczną oszczędność czasu, ponieważ nie będziemy „wymyślać koła na nowo” i możemy już od samego startu planować działania, które przyniosły pozytywny skutek liderom w branży. Ponadto dobrze przeprowadzone badanie rywali w świecie online to źródło wiedzy, które będzie nieocenione w rozwoju naszej witryny wraz z biegiem czasu.  

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt