Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
06.01.2024 | czas czytania: 5 | SEM | autor: Artefakt

Psychologia w marketingu: 6 największych błędów marketingowców

Psychologia w marketingu: 6 największych błędów marketingowców

Najkrótsza definicja marketingu, „zaspokajaj potrzeby, osiągając zysk”, już dawno wyszła poza swoje ramy. Obecnie ma wiele wspólnego z psychologią, a osoby prowadzące kampanie błyszczą kreatywnością oraz umiejętnością wpasowania się w panujące trendy. Warto pamiętać, że promocja to proces, który nie kończy się w momencie wypuszczenia produktu na rynek, ale polega na budowaniu trwałej relacji z konsumentem. Czy w jego przebiegu da się uniknąć potknięć? Pewnie nie, ale z pewnością można rozpoznać i wyeliminować wiele błędów, chociażby 6 poniższych.

Efekt tłumu – błąd czy szansa na skuteczną sprzedaż?

Tendencja ta znana jest chyba każdemu z nas. Przejawia się w podążaniu za wyborami tłumu i dotyczy różnorodnych zjawisk społecznych – zakupów, mody czy trendów w polityce. Dobry przykład na zobrazowanie tej poznawczej pułapki stanowi sytuacja, w której wyborcy głosują na kandydata przodującego w sondażach. Wiąże się to z przekonaniem, że nie warto marnować swojego głosu na kogoś, kto i tak nie ma szans, a także z przekonaniem, że większość nie może się przecież mylić.

Błąd „efekt tłumu” w marketingu

Ten schemat można rozpatrywać dwojako. Z jednej strony, łączy się z tendencjami konsumenckimi i decyzjami klientów dotyczących wyboru produktów czy usług. Z drugiej sami jako marketerzy możemy wpaść w pułapkę podążania za tłumem, co nie zawsze okazuje się dobrą drogą.

Strategia, która dla jednej marki okazuje się doskonałym sposobem na skuteczną kampanię, w naszym przypadku może oznaczać klęskę. Rozwiązanie wydaje się proste – przyciągajmy klientów tym, co jest modne, ale nie róbmy wszystkiego w taki sam sposób jak konkurencja. Inspirujmy się, ale nie kopiujmy pomysłów. Dopasujmy je do wizji swojego brandu i stwórzmy spójną reklamę.

Ponadto efekt tłumu może także odpowiadać za tendencję trwania w działaniach, które nie przynoszą zysku, ale realizujemy je, bo tak robią inni. Zawsze warto zainwestować więcej w reklamę, tworzącą ogromne zasięgi, niż inwestować w dziesiątki nierentownych wpisów sponsorowanych.

Złudzenia zerowego ryzyka – błąd, który może sporo kosztować

Omijanie ryzyka to w pełni zrozumiała tendencja obronna naszego umysłu, który wybiera z pozoru łatwiejszą, a na pewno bezpieczniejszą drogę. Nie zawsze takie działania prowadzą do sukcesu – często to pułapka określana mianem złudzenia czy też efektu zerowego ryzyka. Z jej definicji wynika, że złudna okazuje się ocena sytuacji. Błąd popełniamy w momencie, gdy jako bardziej wartościowe zachowanie wyceniamy redukcję ryzyka do zera, niż korzyści, które niesie ze sobą jego podjęcie.

W marketingu złudzenie zerowego ryzyka objawia się w wykorzystywaniu takich samych narzędzi promocji, stosowaniu podobnych haseł reklamowych, konsekwentne posługiwanie się utartymi sloganami. Choć spójność jest ważna w prowadzeniu komunikacji, budowaniu wizerunku, czasem zareklamowanie nowego produktu wymaga innowacyjnego podejścia.

Efekt posiadania – kiedy własność staje się ważniejsza niż rzeczywista wartość

Ludzie skłonni są przywiązywać większą wartość do rzeczy tylko dlatego, że te do nich należą. Marketingowcy dość często poddają się efektowi posiadania. Łatwo można ulec zachwytowi nad skuteczną kampanią czy jakością strony internetowej lub też tkwić w wypróbowanych schematach reklamowych. Oczywiście nie należy natychmiast porzucać wartości czy zasad, którymi kierujemy się w komunikacji. Stabilność jest bardzo ważna, ale brak zmian odbieranych przez konsumentów jako innowacja, może prowadzić do stagnacji, a ta jest przecież przeciwieństwem rozwoju.

Sam fakt, że coś do nas należy, nie oznacza, że jest to lepsze od dobór tworzonych przez konkurencję. Zawsze należy wkładać tyle samo pracy w uświadomienie klientom wartości naszych produktów i usług, zamiast ulegać przeświadczeniu, że sprzedamy wszystko, co wychodzi pod szyldem naszej marki. Reputacja brandu ma ogromną siłę, ale konsumenci często z ciekawości sięgają po nowe brandy, które potrafią przekonująco zaprezentować swoje towary.

Faworyzowanie własnej grupy

Człowiek ma skłonność do wartościowania różnorodnych cech i porównywania ich do tego, co odnajduje we własnej wspólnocie – narodzie, stowarzyszeniu zawodowym czy grupie pasjonatów danego hobby. Jednym z często popełnianych błędów poznawczych jest faworyzowanie własnej grupy i bezkompromisowość w podejściu do jej wad. Ciężko nam przyznać, że przeświadczenia czy zachowania, na których się opieramy i budujemy własną tożsamość, są gorsze lub niewystarczająco dobre w danym momencie.

Ta tendencja jest widoczna w marketingu szczególnie na etapie generowania pomysłów. Silne osobowości potrafią przegłosować swoją koncepcję na promocję produktu, nawet nie przysłuchując się temu, co mają do powiedzenia inni członkowie zespołu. To rodzi zagrożenie, że kreatywne i bardziej doświadczone osoby niestety nie przebiją się ze swoimi genialnymi konceptami.

Tendencja do wybierania rzeczy, które pochodzą z własnej grupy

Kolejny błąd jest bardzo silnie związany z tendencją do faworyzowania własnej grupy. Polega na wybieraniu tych produktów i usług, które pochodzą z jej wnętrza i pomijanie wszystkiego, co się z nią nie wiąże.

Dlaczego marketer powinien na wszystko spoglądać z szerokiej perspektywy? Poza naszą własną branżą czy obszarem zainteresowań istnieją równie ważne dziedziny, które mogą stanowić źródło ciekawych inspiracji. Zamiast tkwić w przekonaniu, że trzeba naśladować liderów, warto rozejrzeć się za nowymi możliwościami. Marketingowcy muszą być otwarci na innowacje, by kreować trendy, a nie tylko za nimi podążać.

Efekt konfirmacji – potwierdzanie słuszności własnych przekonań

Według wielu teorii poznawczych ludzie nieustannie zabiegają o dowody potwierdzające słuszność ich przekonań. Szukając potwierdzenia swoich hipotez, marketer może po prostu nie zauważać, że w przypadku danej grupy odbiorców konkretne działania nie przyniosą pożądanego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy był twórcą danej kampanii lub przez lata nauki wpajano mu właśnie taki sposób patrzenia na strategię marketingową.

Czy można unikać błędów poznawczych w marketingu?

Największym problemem marketingowców jest brak świadomości, że ulegają efektom psychologicznym w takim samym stopniu jak konsumenci, do których kierują swoje reklamy. Skuteczny marketing nie opiera się na intuicji oraz przeczuciu – u jego podstaw musi pojawić się analiza danych, doświadczenie i wiedza. Ponadto warto poddawać nieustannej ocenie swoje pomysły i przypuszczenia, by zminimalizować ryzyko ulegania błędom poznawczym, obniżającym efektywność prowadzonych kampanii marketingowych.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów 30.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Jak zdobyć bazę klientów? Skuteczne sposoby na legalne i efektywne pozyskiwanie kontaktów

Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

W jakim programie warto zrobić stronę internetową? 28.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

W jakim programie warto zrobić stronę internetową?

Czy wiesz, że aż 71% małych firm posiada stronę internetową?* Dla wielu z nich to podstawowe źródło pozyskiwania klientów. Jeśli jeszcze nie masz własnej witryny albo planujesz nową, z pewnością zadajesz sobie pytanie: w jakim programie warto zrobić stronę internetową? W tym artykule przeprowadzimy Cię przez najlepsze opcje, od kreatorów po edytory kodu i platformy CMS, abyś mógł wybrać rozwiązanie najlepiej dopasowane do Twoich potrzeb biznesowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt