Jakie rodzaje reklamy w Internecie irytują użytkowników

| czas czytania: 5 min | Inne
reklamy

Reklama internetowa to dla reklamodawców doskonały sposób na promocję swoich produktów i usług. Za pomocą sieci mogą trafiać do potencjalnych klientów, zwiększając tym samym sprzedaż oraz rozpoznawalność swojej marki. Odpowiednia komunikacja, kreacja graficzna i strategia marketingowa potrafią być prawdziwym kluczem do sukcesu i przyczynić się do znacznego rozwoju firmy.

Zdarza się też jednak, że przez swoją formę lub treść reklamy zamiast zachęcać do zakupu, działają w sposób odwrotny. Zniechęcają, a nawet denerwują i wywołują negatywne skojarzenia, przez co są nieskuteczne – nie wpływają ani na zwrot sprzedaży, ani na budowę pozytywnego wizerunki marki. Jak tego uniknąć i jakie reklamy uznawane są za najbardziej irytujące? O tym powiemy w dalszej części artykułu.

baner

Rodzaje reklamy internetowej, jakie warto znać

Na początku warto wspomnieć o tym, jakie rodzaje reklamy internetowej można najczęściej spotkać podczas surfowania po sieci. Są to:

  • pozycjonowanie strony internetowej
  • kampanie Google Ads
  • reklama w social mediach
  • e-mail marketing.

Teraz pokrótce omówimy sobie każdy z tych przykładów.

Pozycjonowanie strony internetowej

Pozycjonowanie strony internetowej uznawane jest za jedną z najskuteczniejszych form reklamy w Internecie. Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania sprawia, że użytkownik ufa Twojej marce, co przekłada się na wzrost liczby odwiedzin witryny. Co może jednak denerwować w reklamie SEO i negatywnie wpływać na jej skuteczność? W pierwszej kolejności może być to ucięty lub mało interesujący opis, zawierający niejasne lub mało istotne informacje o Twojej firmie.

Inna kwestia, jednak bardzo istotna, to niepoprawnie działająca strona internetowa. Długi czas ładowania, brak kluczowych dla odbiorcy informacji, nieczytelna czcionka lub ogólny brak estetyki raczej nie zachęcą do skorzystania z Twojej oferty. Mimo wysokiej pozycji w Google możesz nie osiągnąć zamierzonych efektów, a użytkowników będzie denerwować fakt, że nie mogą znaleźć w Twojej witrynie ważnych dla siebie informacji.

Kampanie Google Ads

Kampanie Google Ads zapewnią Twojej marce widoczność w wyszukiwarce Google, w sieci reklamowej, w serwisie YouTube i na poczcie Gmail. Często ich efekty są widoczne niemal od razu – po włączeniu reklamy Twoja strona zaczyna odnotowywać wzrost ruchu. Co może zagrozić efektywności tej formy reklamy online? Przede wszystkim nieodpowiedni dobór słów kluczowych i wyświetlanie się strony na frazy kompletnie niezwiązane z oferowaną usługą. Do tego warto dodać krzykliwe nagłówki i teksty reklam – tego odbiorcy nie lubią.

Jeśli chodzi o reklamy banerowe, to dla użytkowników mogą być one irytujące, gdy mają mało czytelny tekst, są nieestetyczne lub niespójne z ofertą, zawierają zbyt dużo call to action (CTA, czyli wezwanie do działania) albo są zwyczajnie kontrowersyjne. Odbiorców może też denerwować fakt, że widzą dany baner zbyt wiele razy w ciągu jednego dnia. Dlatego warto ustawić limit wyświetleń takiej reklamy.

W przypadku reklamy Google Ads, podobnie jak w SEO, kluczowe znaczenie ma również strona www – zwróć więc uwagę na to, czy Twoja witryna działała prawidłowo oraz jest czytelna i łatwa w obsłudze.

reklamy w internecie

Reklama w social mediach

Działania reklamowe prowadzone w social mediach, czyli na Facebooku, Instagramie, LinkedInie czy Tik Toku, powinny być spójne z wizerunkiem Twojej marki, estetyczne i regularne. Pamiętaj jednak o tym, by nie publikować postów zbyt często – dwa, a maksymalnie cztery wpisy tygodniowo w zupełności wystarczą! W przeciwnym razie odbiorcy mogą poczuć się zmęczeni liczbą publikacji i w efekcie przestać obserwować Twój profil.

Co jeszcze może denerwować w reklamie internetowej w social mediach? Konkursy, w których warunkiem wzięcia udziału jest oznaczenie znajomych w komentarzu lub publikacja postu konkursowego na swoim prywatnym profilu. Pomijając już fakt, że nie każdy użytkownik dzieli się chętnie swoją aktywnością w sieci, to takie działania są niezgodne z regulaminem Facebooka i w efekcie mogą nawet doprowadzić do usunięcia postu lub zablokowania profilu.

Decydując się na obecność w social mediach, musisz też pamiętać o budowaniu społeczności i kontakcie ze swoimi obserwatorami, czyli przede wszystkim skupić się na odpowiadaniu na komentarze lub wiadomości. Brak reakcji na zapytania może być bardzo frustrujący i sprawić, że potencjalni klienci zwyczajnie zrezygnują z zakupu Twoich produktów.

Tworząc treści na socjale, musisz pamiętać o tym, że ważny jest tutaj również aspekt wizualny, czyli banery, które można dodać do reklamy lub posta. Grafika zawsze będzie przyciągać uwagę użytkowników znacznie bardziej niż zwykła ściana tekstu, jednak tutaj również liczy się estetyka – zbyt krzykliwe banery, z przesadną liczbą wykrzykników, neonowych kolorów, CTA lub innych elementów spowodują jedynie rozbawienie lub irytację, jednak w żaden sposób nie przełożą się na pozytywny odbiór marki.

E-mail marketing

W  skutecznym e-mail marketingu również najważniejszą rolę odgrywa umiar. Jeśli więc już decydujesz się na wysłanie swoim potencjalnym odbiorcom wiadomości, zadbaj o to, by jej treść faktycznie była interesująca. Zamiast wysyłać ogólny mail z informacją o wyprzedaży, postaw na bardziej spersonalizowane komunikaty, które możesz zbudować na podstawie historii zakupów lub przeglądania czy też listy życzeń.

Spam internetowy to jedna z najbardziej irytujących rzeczy, jaką można spotkać w sieci i chyba nie chcesz, by Twoja reklama również się do niego zaliczała?

Irytująca i nieskuteczna reklama – jak uniknąć takiego scenariusza?

Decydując się na reklamę w Internecie, zwróć szczególną uwagę na to, by jej treść i forma nie tylko były interesujące, ale również niosły za sobą jakąś ważną dla potencjalnego klienta informację. Nawet najbardziej efekciarskie rozwiązania nie będą skuteczne, jeśli odbiorcy nie będą wiedzieli, jakich usług dotyczy reklama lub co wyróżnia Twoją firmę na rynku.

Przed ostateczną publikacją jakiejkolwiek formy reklamy, spróbuj się postawić na miejscu swoich klientów i zastanów się, jaki przekaz trafiłby do Ciebie najbardziej i przekonał do zakupu. Możesz też w tym celu sprawdzić działania konkurencji, ale tutaj uważaj, by ich nie kopiować – jest duże ryzyko, że ktoś to odkryje. Poza tym warto stworzyć swój własny styl marketingowy, który również może być znakiem rozpoznawczym Twojej marki.