Jakie formy dostawy oferować w sklepie online? Porównanie najpopularniejszych przewoźników

/ SEM
formy dostawy w sklepie internetowym

Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Według raportu E-commerce w Polsce 2019 przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska w 2019 roku już 62% internautów deklarowało, że nabywa towary online. Popularność e-zakupów wynika z faktu, że są one wygodniejsze, łatwiej dostępne, a nierzadko również tańsze od stacjonarnych. Do kupowania w sieci zachęca również komfort dowozu zamówionych produktów nawet bezpośrednio pod drzwi klienta, a sama forma dostawy nierzadko przekonuje do dokonania transakcji. Z tego względu warto w swoim sklepie internetowym oferować kilka różnych sposobów dostarczenia zamówienia. Jednak na których przewoźników się zdecydować, aby zadowolić konsumentów i ograniczyć koszty realizacji całego procesu zakupowego? Prezentujemy przegląd najpopularniejszych form dostawy zakupów online oraz podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze firm kurierskich.

Które formy dostawy najchętniej wybierają klienci sklepów internetowych?

W raporcie Gemiusa znalazło się aż 11 różnych sposobów wysyłki towarów kupowanych online. Wśród respondentów największym zainteresowaniem niezmiennie cieszy się dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy – taką opcję wybiera najczęściej 58% badanych. Drugą najpopularniejszą formą (52%) jest odbiór zakupów w paczkomacie. 38% pytanych odpowiedziało, że preferuje bezpośrednie dostawy pocztą. Na czwartej pozycji znalazła się darmowa dostawa do domu z bezpłatnym zwrotem – z takiej możliwości najchętniej korzysta 27% ankietowanych, z kolei 23% klientów woli odbierać swoje towary w kiosku, sklepie lub innym punkcie oferującym usługę Paczka w Ruchu. Na dalszych miejscach znalazły się:

  • odbiór w placówce pocztowej (17%),
  • odbiór osobisty w sklepie lub oddziale firmy (14%)
  • bezpośredni transfer ze strony internetowej – dotyczy plików mp3, e-booków, biletów na wydarzenia rozrywkowe itp. (8%),
  • błyskawiczna dostawa (7%),
  • odbiór przesyłki na stacji benzynowej (7%),
  • odbiór zakupów w drodze do domu – na dworcu lub w metrze (5%).

Dlaczego warto oferować więcej niż jedną opcję wysyłki?

Rozkład preferencji w zakresie dostawy produktów z e-sklepu pokazuje, że warto zaoferować klientom kilka opcji wysyłki zamówionych towarów. Zagłębiając się w szczegóły raportu Gemiusa, znajdziemy wiele dodatkowych, przydatnych informacji. Przykładowo: dostawa kurierem najczęściej wybierana jest w grupie osób 50+ (72%). Z kolei najmłodsi konsumenci w wieku 15-24 lat preferują odbiór zakupów w paczkomacie (57%). Wysyłkę kurierem i odbiór w paczkomacie chętniej wybierają mężczyźni, z kolei kobiety częściej stawiają na dostawę do domu pocztą lub odbiór osobisty w sklepie. Znajomość trendów pozwala lepiej dostosować ofertę form dostawy do profilu obsługiwanych klientów.

Drugim powodem, dla którego warto umożliwić klientowi szeroki wybór metod dostarczenia zamówienia, jest fakt, że oprócz samej ceny produktów (51%), to właśnie niski koszt dostawy (41%), szybki czas realizacji zamówienia (22%) oraz dostępność różnych opcji wysyłki (14%) stanowią czynniki najczęściej przekonujące kupujących do wyboru konkretnego sklepu online. Jak raportuje Gemius, dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy zachęca aż 71% badanych do zakupów przez internet. 61% respondentów przyznało, że do kupowania w sieci skłania ich możliwość odbioru przesyłki w paczkomacie, z kolei bezpłatna dostawa do domu z opcją darmowego zwrotu jest przekonująca dla 59% ankietowanych. Szczegółowe dane dotyczące najbardziej zachęcających do zakupu form wysyłki przedstawia poniższy wykres.

formy dostawy online

Źródło: Raport E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska

Warto wspomnieć również o operatorach kurierskich najchętniej wybieranych przez osoby kupujące w sieci. Klienci e-sklepów największym zaufaniem darzą firmę DPD (wskazało na nią 29% ankietowanych). Na drugim miejscu znalazł się DHL (26%), na trzecim In-Post (20%). Wśród popularnych przewoźników respondenci wymieniali również:

  • Pocztex (9%),
  • UPS (4),
  • GLS (4),
  • FedEx (1%).

Znając ranking ulubionych przewoźników e-konsumentów, można zaproponować najdogodniejsze i najbardziej opłacalne formy dostawy zamówienia.

Najpopularniejsze sposoby dostarczenia produktów zakupionych online – zalety i wady

Będąc wystarczająco elastycznym pod względem wysyłki, można zdobyć uznanie klientów ceniących sobie szybką realizację zamówienia bez względu na wysokość kosztów oraz gotowych zaczekać na dostawę dłużej w zamian za możliwość skorzystania z najtańszych opcji dostawy. Poniżej prezentujemy charakterystykę najczęściej wybieranych form dostarczenia zamówienia wraz z omówieniem ich mocnych oraz słabych stron.

Przesyłka kurierska

Kurier dostarczy klientowi praktycznie każdą przesyłkę – bez względu na jej rodzaj, gabaryty lub wagę. Większość liczących się firm oferuje integrację systemu do zlecania przesyłek z platformą e-commerce, co pozwala dodatkowo usprawnić proces odbioru towaru z magazynu i jego transport do klienta, który z kolei może śledzić stan realizacji swojego zamówienia. Korzyścią dla przedsiębiorcy jest z pewnością możliwość negocjowania indywidualnych cen i warunków rozliczenia.

Dostawa do paczkomatu

Paczkomaty pojawiły się w Polsce kilka lat temu – najpierw w dużych miastach, potem także w mniejszych miejscowościach. Z roku na rok stają się coraz chętniej wybieranym rozwiązaniem, głównie ze względu na komfort klienta, który sam decyduje o porze odbioru przesyłki. Oferując taką usługę w swoim sklepie, należy jednak jasno sprecyzować, jakie produkty mogą zostać dostarczone w ten sposób. O ile wysyłka ubrań czy małej elektroniki nie będzie problemem, to dostawa większych gabarytowo zamówień, np. mebli czy roweru, stanie się już niemożliwa. Choć sieć paczkomatów rozwija się dynamicznie, warto zdawać sobie sprawę z faktu, że na niektórych terenach wiejskich wciąż nie ma dostępu do tego typu usługi, przez co nadal jest traktowana jako typowo „miejska” forma dostawy.

Dostawa pocztą

Zakres usług oferowanych przez urzędy pocztowe w ostatnim czasie uległ znacznemu poszerzeniu. Instytucja od lat korzysta z wysokiego zaufania społecznego oraz najlepiej rozwiniętej sieci placówek. Dzięki temu jest w stanie dostarczać zarówno standardowe paczki, jak i przesyłki kurierskie (Pocztex) praktycznie na terenie całego kraju. Współpraca z Pocztą Polską pozwala automatyzować proces zlecania paczek dzięki integracji systemu z platformą sprzedażową. Odbiorca może śledzić przesyłkę online, a w dniu doręczenia otrzyma także SMS z powiadomieniem o dostawie.

Paczka w Ruchu

Usługa umożliwia odbiór przesyłki w jednej z ponad 4 000 lokalizacji w całej Polsce. W odróżnieniu od paczkomatów jest to opcja dostępna także w najmniejszych miejscowościach, gdzie znajdują się kioski, sklepy oraz inne punkty usługowe umożliwiające klientom odbieranie paczek za pomocą otrzymywanych SMS-em kodów autoryzacyjnych. Inną stanowi dłuższy czas na odbiór zamówienia – 5 a nie 2 dni, jak to ma miejsce w przypadku usługi świadczonej przez InPost.

Odbiór osobisty

Jednym z popularniejszych sposobów dostawy jest… brak dostawy, czyli usługa click & collect. Opcja ta najlepiej sprawdza się w przypadku sklepów dysponujących atrakcyjną lokalizacją lub punktami partnerskimi np. w galeriach handlowych czy centrach dużych miast. Klienci często decydują się na odbiór osobisty przy okazji zakupów lub załatwiania różnych spraw.

Transfer ze strony

W dobie serwisów streamingowych, książek online oraz szybkich płatności za dostęp do usług cyfrowych coraz większego znaczenia nabiera dostawa usługi realizowana natychmiast po zaksięgowaniu wpłaty dokonanej przez klienta. W ten sposób można sprzedawać m.in.: vouchery na usługi, bilety na koncerty, seanse filmowe lub mecze, a także muzykę w formacie mp3, filmy online czy e-booki.

Na co zwracać uwagę, wybierając kuriera do sklepu internetowego?

Wybierając przewoźników, warto postawić na taką firmę, która z jednej strony jest dobrze postrzegana przez klientów, z drugiej zaś – zaoferuje najkorzystniejsze warunki współpracy. Stawki za obsługę sklepów najczęściej ustalane są indywidualnie i choć większość kurierów posiada cennik dla e-commerce, można pokusić się o wynegocjowanie atrakcyjniejszych warunków. Informacje, których oczekuje większość dostawców, to m.in.:

  • miesięczna deklarowana liczba zamówień – przewoźnicy zwykle wymagają deklaracji dotyczącej liczby paczek przewożonych w miesiącu. Jeśli nie uda się jej osiągnąć, operator może zażądać dopłaty,
  • rodzaj przesyłanych towarów – inne stawki obowiązują dla towarów standardowych, a inne np. dla transportu szkła czy płynów,
  • gabaryty oraz struktura paczek – informacje dotyczące wielkości przesyłek nadawanych w skali miesiąca,
  • godziny odbioru paczek z magazynu – preferowane pory odbierania paczek przez kuriera. Warto zwracać uwagę na to, by przewoźnik nie pojawiał się po nie za wcześnie – można wtedy nie zdążyć z realizacją wszystkich zamówień zaplanowanych na dany dzień.

Kilka form dostawy zamówienia to szansa na dodatkowe konwersje

Więcej opcji dostawy to większa szansa, że klient zdecyduje się na zakupy w sklepie. Analizując dostępne na rynku rodzaje wysyłki, warto kierować się preferencjami konsumenckimi, które w przypadku polskich internautów są wyraźnie sprecyzowane. Biorąc pod uwagę dane publikowane co roku przez Gemius oraz obserwując zwyczaje zakupowe Polaków, warto oprócz przesyłki kurierskiej i pocztowej oraz dostaw do paczkomatów zaoferować odbiorcom także inne opcje jak odebranie paczki w kiosku Ruchu, na stacji benzynowej czy na poczcie. Z kolei decyzję o zaoferowaniu darmowej dostawy lub odbioru osobistego w sklepie należy podjąć wyłącznie wtedy, gdy będzie ona korzystna z biznesowego punktu widzenia.

Najnowsze artykuły na blogu:
Skuteczny program lojalnościowy wymaga rzetelnego opracowania. Podpowiadamy, na jakie kwestie...
Prowadzisz sklep internetowy na Shoperze? Sprawdź, jak zoptymalizować go pod SEO i zapoznaj się z...
Prowadzisz stronę na Facebooku? Wykorzystaj ją do promocji swoich produktów ze sklepu...
Chciałbyś ograniczyć koszty operacyjne w sklepie internetowym? Mamy 9 pomysłów, w jakich obszarach...
Cross- i up-selling to techniki sprzedaży bardzo dobrze sprawdzające się w przypadku e-commerce....