Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Według raportu E-commerce w Polsce 2019 przygotowanego przez Gemius dla e-Commerce Polska w 2019 roku już 62% internautów deklarowało, że nabywa towary online. Popularność e-zakupów wynika z faktu, że są one wygodniejsze, łatwiej dostępne, a nierzadko również tańsze od stacjonarnych. Do kupowania w sieci zachęca również komfort dowozu zamówionych produktów nawet bezpośrednio pod drzwi klienta, a sama forma dostawy nierzadko przekonuje do dokonania transakcji. Z tego względu warto w swoim sklepie internetowym oferować kilka różnych sposobów dostarczenia zamówienia. Jednak na których przewoźników się zdecydować, aby zadowolić konsumentów i ograniczyć koszty realizacji całego procesu zakupowego? Prezentujemy przegląd najpopularniejszych form dostawy zakupów online oraz podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze firm kurierskich.
Które formy dostawy najchętniej wybierają klienci sklepów internetowych?
W raporcie Gemiusa znalazło się aż 11 różnych sposobów wysyłki towarów kupowanych online. Wśród respondentów największym zainteresowaniem niezmiennie cieszy się dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy – taką opcję wybiera najczęściej 58% badanych. Drugą najpopularniejszą formą (52%) jest odbiór zakupów w paczkomacie. 38% pytanych odpowiedziało, że preferuje bezpośrednie dostawy pocztą. Na czwartej pozycji znalazła się darmowa dostawa do domu z bezpłatnym zwrotem – z takiej możliwości najchętniej korzysta 27% ankietowanych, z kolei 23% klientów woli odbierać swoje towary w kiosku, sklepie lub innym punkcie oferującym usługę Paczka w Ruchu. Na dalszych miejscach znalazły się:
- odbiór w placówce pocztowej (17%),
- odbiór osobisty w sklepie lub oddziale firmy (14%)
- bezpośredni transfer ze strony internetowej – dotyczy plików mp3, e-booków, biletów na wydarzenia rozrywkowe itp. (8%),
- błyskawiczna dostawa (7%),
- odbiór przesyłki na stacji benzynowej (7%),
- odbiór zakupów w drodze do domu – na dworcu lub w metrze (5%).
Dlaczego warto oferować więcej niż jedną opcję wysyłki?
Rozkład preferencji w zakresie dostawy produktów z e-sklepu pokazuje, że warto zaoferować klientom kilka opcji wysyłki zamówionych towarów. Zagłębiając się w szczegóły raportu Gemiusa, znajdziemy wiele dodatkowych, przydatnych informacji. Przykładowo: dostawa kurierem najczęściej wybierana jest w grupie osób 50+ (72%). Z kolei najmłodsi konsumenci w wieku 15-24 lat preferują odbiór zakupów w paczkomacie (57%). Wysyłkę kurierem i odbiór w paczkomacie chętniej wybierają mężczyźni, z kolei kobiety częściej stawiają na dostawę do domu pocztą lub odbiór osobisty w sklepie. Znajomość trendów pozwala lepiej dostosować ofertę form dostawy do profilu obsługiwanych klientów.
Drugim powodem, dla którego warto umożliwić klientowi szeroki wybór metod dostarczenia zamówienia, jest fakt, że oprócz samej ceny produktów (51%), to właśnie niski koszt dostawy (41%), szybki czas realizacji zamówienia (22%) oraz dostępność różnych opcji wysyłki (14%) stanowią czynniki najczęściej przekonujące kupujących do wyboru konkretnego sklepu online. Jak raportuje Gemius, dostawa kurierem bezpośrednio do domu lub pracy zachęca aż 71% badanych do zakupów przez internet. 61% respondentów przyznało, że do kupowania w sieci skłania ich możliwość odbioru przesyłki w paczkomacie, z kolei bezpłatna dostawa do domu z opcją darmowego zwrotu jest przekonująca dla 59% ankietowanych. Szczegółowe dane dotyczące najbardziej zachęcających do zakupu form wysyłki przedstawia poniższy wykres.