Faktura Google AdWords – jak ją zdobyć i rozliczyć. Praktyczny poradnik - Blog Artefakt

Jak wygenerować i księgować fakturę za kampanie Google AdWords – praktyczny poradnik

/ SEM
księgowanie faktury z AdWords

Jednym z najczęstszych pytań zadawanych przez początkujących użytkowników narzędzia Google AdWords jest pytanie o fakturę za usługę AdWords. Gdzie ją pobrać? Jak ją rozliczyć?

Poniżej postaram się w prosty sposób pokazać, jak poradzić sobie z tym dokumentem.

1. Gdzie znajduje się faktura Google Adwords?

Po zalogowaniu się na konto AdWords wybieramy symbol zębatki znajdujący się w prawym górnym rogu panelu AdWords. Pod symbolem tym znajdziemy rozwijalne menu a w nim m.in. kartę „Płatności”.

Płatności AdWords

Po kliknięciu w tę zakładkę trafiamy na kartę zawierającą Historię transakcji na koncie. To właśnie na tej karcie znajdziemy Faktury do samodzielnego pobrania.

W nowym interfejsie AdWords fakturę pobieramy z zakładki „Rozliczenia i płatności”. Zakładka znajduje się w sekcji Konfiguracja w górnym menu panelu. Aby wywołać górne menu, należy kliknąć w symbol klucza francuskiego:

pobranie faktury adwords nowy interface

W ten sposób trafimy na kartę „Podsumowanie”, skąd możemy bezpośrednio przejść do sekcji „Transakcje”. Sekcja „Transakcje” jest analogiczna do sekcji „Historia Transakcji” w starym interfejsie AdWords.

Dane zawarte w standardowym widoku tej karty obejmują okres ostatnich 3 miesięcy.

Faktura VAT znajduje się  na szarej, poziomej belce oddzielającej dane o transakcjach z kolejnych miesięcy.  Po kliknięciu w napis „Faktura VAT (UE)” rozwija się numer dokumentu gotowego do pobrania (wyświetlany w niebieskim kolorze), w który należy kliknąć. Faktura pobiera się automatycznie w formacie PDF.

Faktura AdWords

Jeśli chcesz zobaczyć tylko Faktury VAT wystawione w innym okresie niż ostatnie 3 miesiące, to musisz zmienić zakres dat w głównym menu. Dodatkowo możesz zawęzić wyświetlane dane tylko do dokumentów typu VAT. Te ustawienia znajdują się nad Tabelką w formie rozwijalnych przycisków.

Faktura AdWords

2. Jakie dane znajdują się na Fakturze AdWords?

Od 2015 roku na fakturze AdWords znajdują się trzy opcje:

  • przedpłata za Google AdWords – Prepayment for Google AdWords (powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT z tytułu importu usług)
  • Google AdWords – Google AdWords (faktycznie poniesione koszty na usługę AdWords, której wartość ujmuje się w kosztach w KPiR),
  • środki z przedpłaty za Google AdWords – Credit from Prepayment for Google AdWords (informacja o kwocie rozliczenia zaliczki, nie podlega księgowaniu).

Przedpłata Gogle AdWords

3. Jak rozliczać Fakturę AdWords?

Mówiąc o rozliczeniu faktury Google AdWords musimy rozpatrzyć dwa zagadnienia: rozliczenie podatku VAT oraz rozliczenie Faktury w kosztach działalności.

Sposób rozliczenia podatku VAT zależy od tego czy jesteś czynnym płatnikiem VAT, czy też nie.

3.1 Czynny płatnik VAT

Kwota „przedpłaty za Google Adwords” powinna zostać zaksięgowana jako import usług. W tym celu należy wystawić do niej fakturę wewnętrzną. W fakturze wewnętrznej muszą zostać zawarte:  numer faktury, data wystawienia, nazwa usługi oraz kwota przedpłaty. Na fakturze tej należy doliczyć podatek VAT według stawki właściwej dla Polski, czyli 23%.

Usługę Google Adwords należy ująć zarówno w rejestrze sprzedaży jak i rejestrze zakupów. Jest ona zatem neutralna, ponieważ nie przynosi ani zysków, ani strat.  Nie ma także obowiązku składania formularza VAT-UE.

3.2. Płatnik zwolniony z VAT

W tym przypadku również należy wystawić fakturę wewnętrzną. Jednak naliczoną kwotę podatku VAT należy wpłacić we właściwym Urzędzie Skarbowym do 25.dnia następnego miesiąca. Równocześnie należy złożyć deklarację VAT-9M.

Podatek VAT  zapłacony w ten sposób może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Jeśli zaś chodzi o rozliczenie faktury Google w KPIR, to w rejestrze kosztów uzyskania przychodów wpisujemy wydatki faktycznie poniesione na Kampanię, czyli pozycję  „Google AdWords” z faktury AdWords.

Szczegółowe wytyczne dotyczące rozliczania faktur z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług reguluje Ustawa z dn. 11.03.2014 r. (Dz.U. z 2017 r. poz.1221 ze zm.). Informacje dotyczące fakturowania zostały uregulowane w Dziale XI, Rozdział 1 ww. ustawy (art. 106a-108).

Dodatkowe, przydatne informacje:

  • Jeśli chcesz rozliczać faktury Google musisz mieć zarejestrowany numer NIP-UE zwany również VAT-UE.
  • Do faktury pobierana jest nazwa klienta, która została wprowadzona podczas zakładania konta do pierwszej linijki danych.
  • Google zaleca pobierać Faktury nie wcześniej, niż 5.go dnia kolejnego miesiąca (fakturę za luty, pobierać np. 5 marca).
  • Google nie jest zobligowane do wystawienia Faktury z naliczonym podatkiem VAT, gdyż zgodnie z przepisami to odbiorca usługi jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT według przepisów obowiązujących w miejscu prowadzenia działalności (zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady 2006/112/WE.)
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu kampanii AdWords?
Również na naszym blogu
Stworzenie persony wpływa pozytywnie na działalność firmy lub rozwój konkretnego projektu. Ułatwia...
Rynek sklepów z internetowych z wyposażeniem wnętrz nieustannie się powiększa. Właściciele...
Dobrze skonfigurowane reklamy Google Ads pomogą rozwinąć biznes i wyróżnić się na tle konkurentów...
Prowadzisz biuro architektoniczne? Sprawdź, jakie działania promocyjne warto podjąć, aby promować...
Przed rozpoczęciem analizy ruchu na stronie w Google Analytics sprawdź, czy statystyki tworzone są...