Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
12.06.2018 | czas czytania: 5 min | SEM | autor: Artefakt

Jak wygenerować i księgować fakturę za kampanie Google Ads – praktyczny poradnik

Jak wygenerować i księgować fakturę za kampanie Google Ads – praktyczny poradnik

Jednym z najczęstszych pytań zadawanych przez początkujących użytkowników narzędzia Google Ads (dawnej Google AdWords) jest pytanie o fakturę za usługę Ads. Gdzie ją pobrać? Jak ją rozliczyć?

Poniżej postaram się w prosty sposób pokazać, jak poradzić sobie z tym dokumentem.

Gdzie znajduje się faktura Google Ads?

W aktualnym interfejsie Google Ads fakturę pobieramy z zakładki „Dokumenty rozliczeniowe”. Należy wejść w opcję górnego menu – NARZĘDZIA I USTAWIENIA, a następnie przejść do sekcji PŁATNOŚCI:

W ten sposób trafimy na kartę „Transakcje”, która szczegółowo pokazuje wydatki poniesione na poszczególne kampanie. Dane zawarte w standardowym widoku tej karty obejmują okres ostatnich 3 miesięcy.

Faktura VAT znajduje się na szarej, poziomej belce oddzielającej dane o transakcjach z kolejnych miesięcy. Pod napisem „Faktura VAT (UE)” znajduje się numer dokumentu gotowego do pobrania (wyświetlany w niebieskim kolorze), który należy kliknąć. Faktura pobiera się automatycznie w formacie PDF.

Jeśli chcesz zobaczyć tylko Faktury VAT wystawione w innym okresie niż ostatnie 3 miesiące, to musisz zmienić zakres dat w głównym menu. Dodatkowo możesz zawęzić wyświetlane dane tylko do dokumentów typu VAT. Te ustawienia znajdują się nad Tabelką w formie rozwijalnych przycisków.

Jakie dane znajdują się na Fakturze Google Ads?

Obecnie faktura Google składa się z dwóch stron. Na pierwszej stronie znajdują się:

  • dane Google Ireland Limited w tym numer identyfikacji VAT,
  • dane reklamodawcy, w tym Nr VAT (EU),
  • numer faktury, data faktury (ostatni dzień miesiąca), identyfikator płatności,
  • pozycja „Łączna kwota”. Wartość tej pozycji zależy od tego, w jaki sposób konto jest zasilane środkami na kampanię.
    • Jeśli wpłaty są dokonywane ręcznie poprzez przelew – na fakturze znajduje się wysokość wykonanej wpłaty.
    • Jeśli do konta podpięta jest karta płatnicza – na fakturze znajduje się wartość środków pobranych z karty w danym miesiącu.

Pozycja „Łączna kwota” jest zapisywana w walucie konta. Dodatkowo Google wprowadził przeliczenie tej kwoty na walutę Euro (€).

Na drugiej stronie faktury znajdują się pozycje określone jako „Odnotowanie kosztów i podatków” oraz „Odnotowano płatność”. Pokazane tutaj dane mogą mieć różne pozycje, w zależności od sposobu zasilania konta.

Jeśli wpłaty są dokonywane ręcznie poprzez przelew – na fakturze znajdują się pozycje:

  • przedpłata za usługę Google Ads, która jest taka sama jak „Łączna kwota” ze strony pierwszej faktury (powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT z tytułu importu usług),
  • Google Ads, czyli wartość faktycznie poniesionych środków na usługę Google Ads (wartość ujmuje się w kosztach w KPiR),
  • środki z przedpłaty za usługę Google Ads – informacja o kwocie rozliczenia zaliczki (nie podlega księgowaniu),
  • Płatność: Transfer środków (wskazanie rodzaju i wartości płatności).

Jeśli do konta podpięta jest karta płatnicza – na fakturze znajdują się pozycje:

  • Google Ads i jest ona równa wartości „Łączna kwota”,
  • Płatność automatyczna: i tu podany jest typ karty płatniczej oraz wysokość płatności.

Jak rozliczać Fakturę AdWords?

Mówiąc o rozliczeniu faktury Google Ads musimy rozpatrzyć dwa zagadnienia: rozliczenie podatku VAT oraz rozliczenie Faktury w kosztach działalności.

Sposób rozliczenia podatku VAT zależy od tego czy jesteś czynnym płatnikiem VAT, czy też nie.

Czynny płatnik VAT

Kwota „przedpłaty za usługę Google Ads” (lub wartość Google Ads w przypadku płatności automatycznych) powinna zostać zaksięgowana jako import usług. W tym celu należy wystawić do niej fakturę wewnętrzną. W fakturze wewnętrznej muszą zostać zawarte: numer faktury, data wystawienia, nazwa usługi oraz kwota przedpłaty. Na fakturze tej należy doliczyć podatek VAT według stawki właściwej dla Polski, czyli 23%.

Usługę Google Ads należy ująć zarówno w rejestrze sprzedaży jak i rejestrze zakupów. Jest ona zatem neutralna, ponieważ nie przynosi ani zysków, ani strat.  Nie ma także obowiązku składania formularza VAT-UE.

zapytaj-o-oferte

 

Płatnik zwolniony z VAT

W tym przypadku również należy wystawić fakturę wewnętrzną. Jednak naliczoną kwotę podatku VAT należy wpłacić we właściwym Urzędzie Skarbowym do 25.dnia następnego miesiąca. Równocześnie należy złożyć deklarację VAT-9M.

Podatek VAT zapłacony w ten sposób może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Jeśli zaś chodzi o rozliczenie faktury Google w KPIR, to w rejestrze kosztów uzyskania przychodów wpisujemy wydatki faktycznie poniesione na Kampanię, czyli pozycję  „Google Ads” z drugiej strony faktury.

Szczegółowe wytyczne dotyczące rozliczania faktur z wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i usług reguluje Ustawa z dn. 11.03.2014 r. (Dz.U. z 2017 r. poz.1221 ze zm.). Informacje dotyczące fakturowania zostały uregulowane w Dziale XI, Rozdział 1 ww. ustawy (art. 106a-108).

Dodatkowe, przydatne informacje:

  • Jeśli chcesz rozliczać faktury Google musisz mieć zarejestrowany numer NIP-UE zwany również VAT-UE.
  • Do faktury pobierana jest nazwa klienta, która została wprowadzona podczas zakładania konta do pierwszej linijki danych.
  • Google zaleca pobierać Faktury nie wcześniej, niż 5.go dnia kolejnego miesiąca (fakturę za luty, pobierać np. 5 marca).
  • Google nie jest zobligowane do wystawienia Faktury z naliczonym podatkiem VAT, gdyż zgodnie z przepisami to odbiorca usługi jest zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia podatku VAT według przepisów obowiązujących w miejscu prowadzenia działalności (zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady 2006/112/WE.)

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

wykres z danymi 13.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Co się sprzedaje w Polsce i dlaczego?

Polski rynek sprzedaży detalicznej rośnie w siłę. Największy wzrost sprzedaży dotyczył pojazdów samochodowych, motocykli i części (o 22%) oraz paliw (o 13,1%) . W e-commerce dominowały kategorie takie jak moda, kosmetyki, produkty farmaceutyczne oraz elektronika. Popularność zyskały również produkty ekologiczne i zdrowa żywność, co odzwierciedla zmieniające się preferencje konsumentów. Z tego artykułu dowiesz się, co się najlepiej sprzedaje w Polsce. Czytaj więcej
dane dla sklepu sportowego 12.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Reklama sklepu sportowego – jak skutecznie przyciągnąć aktywnych klientów?

W dobie rosnącej popularności zdrowego stylu życia i sportu, sklepy sportowe zyskują nowych klientów, ale jednocześnie konkurencja na rynku staje się coraz bardziej zacięta. Wielu właścicieli zadaje sobie pytanie: jak wyróżnić się w tłumie i przyciągnąć osoby naprawdę zainteresowane aktywnością fizyczną? Cały sekret tkwi w dobrze przemyślanej reklamie, która trafia prosto w potrzeby i motywacje klientów, a więc tych, którzy szukają jakości, inspiracji i wsparcia w drodze do sportowych celów. W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku zaplanować skuteczne działania promocyjne, które zwiększą ruch w sklepie i przełożą się na realny wzrost sprzedaży. Czytaj więcej
yoast seo 09.06.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Yoast SEO – jak ustawić meta tagi i poprawić widoczność w Google?

Chcesz, by Twoja strona lepiej widoczna była w Google, ale nie wiesz, od czego zacząć? Z pomocą przychodzi Yoast SEO. Jest to popularna wtyczka do WordPressa, która w prosty sposób pozwala ustawić meta tagi, czyli tytuły i opisy widoczne w wynikach wyszukiwania. To właśnie te elementy decydują o tym, czy użytkownik kliknie w Twoją stronę. Dzięki Yoast SEO możesz zadbać o nie bez znajomości kodu, korzystając z intuicyjnego edytora i gotowych zmiennych. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku zoptymalizować meta tagi i zwiększyć swoją szansę na wyższą pozycję w Google. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt