Zmiany w specyfikacji pliku produktowego Google Merchant Center w 2022 roku

| czas czytania: 4 min | SEM
google merchant center

Google każdego roku wprowadza zmiany w swoich usługach i narzędziach dla reklamodawców. Ma to na celu usprawnienie kampanii, lepszą optymalizację działań oraz większą transparentność dla potencjalnych klientów. Zmiany dotyczą także specyfikacji danych produktów, na podstawie której tworzone są pliki produktowe do kampanii produktowych.

W trakcie prowadzenia kampanii sprzedażowych w Google Ads nieodłącznym elementem działań jest optymalizacja oraz bieżąca konfiguracja konta Google Merchant Center. To głównie w tym narzędziu pojawiają się nowości dotyczące ustawień zarówno konta, jak i plików produktowych oraz wszelkie aktualizacje. Na koncie Google Merchant Center na bieżąco pojawiają się także ostrzeżenia i błędy, które system wykrywa w przesłanych plikach produktowych. Warto kontrolować zarówno sekcję diagnostyki, jak i wszelkie informacje, np. w suporcie Google lub na blogach agencji, o planowanych zmianach i wdrożeniach, aby uniknąć odrzucenia produktów lub wstrzymania kampanii.

Z poniższych informacji dowiesz się, na które atrybuty i wartości należy zwrócić szczególną uwagę w pliku produktowym, aby uniknąć ewentualnych błędów. Wskazaliśmy atrybuty, które były lub będą aktualizowane w 2022 roku.

Zobacz: Czy stosowanie nazw firm konkurencyjnych w kampaniach Google Ads jest legalne?

merchant center

Wstrzymywanie produktów

Dotychczas reklamodawcy najczęściej wykorzystywali atrybut [availability] – ustawiając jego wartość jako „out of stock”, aby uniknąć reklamowania wybranego asortymentu w kampaniach Google Shopping. Zgodnie z zapowiedzią Google, od początku 2023 roku tego typu działanie może przyczynić się do odrzucenia towarów, dlatego warto już teraz oswoić się z innym sposobem wstrzymywania produktów w kampaniach. Mowa o atrybucie [pause], który pozwoli reklamodawcom w łatwy i szybki sposób wstrzymać, a w razie potrzeby ponownie uruchomić wyświetlanie wybranych przedmiotów w reklamach PLA.

Kraj dostawy

Kraj dostawy to atrybut, który już teraz jest wymagany w plikach produktowych. Przesłanie samego atrybutu [shipping] już nie wystarczy, ponieważ niemal na pewno na koncie Google Merchant Center pojawi się informacja o błędzie i brakującej wartości kraju dostawy. Tworząc plik produktowy, sprzedawca powinien pamiętać o dodaniu atrybutu [country]. Warto przejrzeć konta Google Merchant Center i sprawdzić sekcję „Diagnostyka”, w której będą widoczne wszystkie komunikaty o brakujących elementach, w tym o brakującym atrybucie podrzędnym [country].

Jeśli tego typu powiadomienie występuje na koncie, konieczne jest wprowadzenie zmian i uzupełnienie brakującego atrybutu, aby reklamy nadal mogły się wyświetlać.

Data dostępności

Od 26 czerwca 2022 roku konieczne jest uwzględnianie daty dostępności produktów chwilowo niedostępnych i produktów w przedsprzedaży. W pliku produktowym trzeba umieścić atrybut [availability_date], podając datę wybiegającą maksymalnie o rok w przyszłość w celu określenia, kiedy produkt niedostępny lub w przedsprzedaży będzie już dostępny. Jeżeli sprzedawca nie wdroży pożądanych atrybutów do pliku, wówczas produkty mogą zostać odrzucone. Warto pamiętać, że data dostępności musi być podana również na stronie docelowej produktu w widocznym dla każdego użytkownika miejscu.

Automatyczna aktualizacja stanu

Kolejną ważną funkcją, która zmieniła się 26 czerwca 2022 roku, jest automatyczna aktualizacja produktów dla atrybutu [stan]. W tym dniu na wszystkich kontach została włączona automatyczna aktualizacja pod kątem stanu produktów. Sprzedawcy mają możliwość zrezygnowania z tej funkcji bezpośrednio na koncie Google Merchant Center. Warto jednak pamiętać, że rezygnacja z automatycznej aktualizacji może spowodować, że produkty mające nieprawidłową wartość atrybutu [stan] zostaną odrzucone.

Podsumowanie

Zmiany, które wprowadza Google w odniesieniu do specyfikacji danych produktów, przed ich wprowadzeniem zwykle pojawiają się na kontach w postaci ostrzeżenia. Warto na bieżąco przeglądać konta i reagować, zanim ostrzeżenia zamienią się w błędy i spowodują odrzucenie produktów. Dbanie o poprawnie uzupełniony plik produktowy pozwala na prowadzenie skutecznych, pełnowartościowych kampanii produktowych i nie tylko. Plik produktowy można wykorzystywać również w kampaniach w sieci reklamowej oraz w kampanii Performance Max. Skuteczna kampania to ta, która jest zbudowana na poprawnych i zgodnych z wymaganiami Google parametrach, dlatego tak ważna jest bieżąca kontrola i właściwa reakcja na zachodzące zmiany.

Zobacz: Search Ads 360 (dawniej DoubleClick Search) – nieoceniona pomoc w automatyzacji kampanii Google Ads