Źródło: https://www.mediaexpert.pl/foto-i-kamery/kamery/kamery-sportowe/kamera-sporotwa-gopro-hero11-black
Zapisy na papierze nie zawsze przekładają się jednoznacznie na zastaną rzeczywistość. Praktycy wskazują na konieczność interpretacji takich zagadnień: długość okresu, do którego należy się odnieść, wskazując najniższą cenę; czy informowanie o obniżce ceny dotyczy tylko towarów czy także usług; jak dokładnie definiowana jest obniżka cen.
Mimo to nowe zapisy już obowiązują i w wielu sklepach można zobaczyć dodatkowe informacje o cenach sprzed promocji.
Kogo dotyczy nowy obowiązek?
Zmiana obowiązuje przede wszystkim te podmioty, które są stroną w umowie z konsumentem. Dotyczy zatem sprzedawców prowadzących sklepy stacjonarne czy internetowe, słowem: tych, którzy decydują o finalnej wysokości ceny. Nie dotyczy natomiast porównywarek cen czy wyszukiwarek.
Jeśli jednak strona agregująca informacje o produktach uczestniczy w sprzedaży, z zapisów dyrektywy wynika, że powinna zastosować się do nowego obowiązku informacyjnego.
Za niewykonanie obowiązku przedsiębiorcy mogą grozić kary finansowe, które nakłada Wojewódzki Inspektor Handlowy – do 20 000 zł. Jeśli przedsiębiorca w ciągu 12 miesięcy trzykrotnie naruszy obowiązek, kara pieniężna może sięgnąć nawet 40 000 zł. Jeśli natomiast UOKiK stwierdzi naruszenie interesu zbiorowego konsumentów, kara może stanowić równowartość do 10% obrotu (liczonego od kwoty rocznego obrotu uzyskanego w poprzednim roku kalendarzowym).
Zobacz również: Influencerzy pod lupą UOKiK – koniec z kryptoreklamą?
Pozostałe zmiany
Innym istotnym, choć budzącym nieco mniejsze zainteresowanie aspektem dyrektywy Omnibus jest konieczność informowania konsumentów o praktykach personalizowania cen. Oznacza to, że jeśli wysokość ceny ustalana jest indywidualnie, na podstawie zebranych wcześniej danych o kliencie czy wykonanych kroków (np. sposobie wejścia w interakcję z ofertą, zachowania na stronie internetowej sklepu itd.), konsument powinien o tym zostać wyraźnie poinformowany.
Ważny z punktu widzenia konsumentów jest także inny aspekt zmian związanych z Omnibusem: wiele osób w swoich decyzjach zakupowych bazuje na opiniach, które zebrane są pod kartą produktu zwłaszcza w dużych sklepach internetowych czy na platformach do porównywania towarów. Część konsumentów jednak nie zdaje sobie sprawy z tego, że nie wszystkie opinie są tworzone przez rzeczywistych klientów. Zamawianie opinii nie jest niczym nowym i stanowi istotną część działań reklamowych różnorakich marek. Omnibus ma na celu ochronę konsumentów i ustanawia obowiązek informowania ich o tym, czy opinie o towarach pochodzą od faktycznych użytkowników.
Ponadto zmiany w dyrektywie wprowadzają obowiązek informowania konsumenta o tym, czy osoby oferujące na platformach handlowych usługi, towary czy produkty są przedsiębiorcami.
Z kolei właściciele sklepów internetowych są zobowiązani umożliwić swoim klientom kontakt poprzez podanie adresu e-mailowego i numeru telefonu. Powinni także zadbać o to, by kontakt był szybki i pozwalał konsumentom uzyskać informacje, których potrzebują.
Obowiązki informacyjne spoczywające na przedsiębiorcach czy redakcjach platform handlowych mają chronić prawa konsumentów i zapobiegać nadużywaniu zaufania odbiorców treści cyfrowych oraz klientów punktów stacjonarnych. Będą się one wiązać z odpowiednim dostosowaniem zarówno treści stron internetowych (wprowadzenie widocznych powiadomień, inne rozwiązania dotyczące pokazywania ceny promocyjnej oraz ceny sprzed obniżki), jak i przekazu reklamowego.