Customer Service – czym jest i na czym polega?

| czas czytania: 8 min | SEM
customer service okładka

Stwierdzenie, iż obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w działaniach w zasadzie każdej firmy, nie jest niczym zaskakującym. To właśnie odpowiednia opieka nad nowymi i obecnymi klientami pozwala zbudować z nimi trwałe i wzajemnie korzystne relacje oraz zdobyć ich lojalność. 

W tym artykule przedstawiamy, czym jest dział customer service, a także jakie są kluczowe aspekty działania obsługi klienta. Tych natomiast może być wiele – od umiejętnego budowania dobrych relacji z klientami firmy i odpowiedniej komunikacji, poprzez kompetencje interpersonalne pracowników i sprawne rozwiązywanie problemów (np. reklamacji), aż po opracowywanie procedur i plany rozwoju działu. 

baner

Dział obsługi klienta – czym tak właściwie jest? 

Na początku wyjaśnijmy, czym w zasadzie jest obsługa klienta. Customer service, nazywane też obsługą konsumencką lub obsługą użytkownika, to stały proces zapewniania wsparcia dla klientów firmy w związku z zakupionymi produktami lub korzystaniem z oferowanych usług. Obsługa klienta jest niezwykle istotna zarówno przed, jak i w trakcie oraz po dokonaniu transakcji i ma na celu zapewnienie pozytywnego doświadczenia klienta od samego początku kontaktu, do jego końca – w przypadku ewentualnych wieloletnich gwarancji, może to zatem trwać dość długo. 

Umiejętne budowanie relacji z klientami 

Podstawowym, a jednocześnie kluczowym aspektem obsługi klienta jest rzecz jasna budowanie trwałych i pozytywnych relacji z klientami firmy. Dobra obsługa konsumencka pozwala na budowanie w oczach naszych odbiorców zaufania, zrozumienia oraz lojalności wobec marki. Ze względu na fakt, iż klienci chcą czuć się docenieni oraz ważni dla firmy, obsługa klienta powinna być oparta przede wszystkim na skierowanej w ich stronę empatii, a także profesjonalizmie i skupieniu się na potrzebach naszych konsumentów. Pozwala to na budowanie relacji z odbiorcami, dzięki czemu marka i jej produkty z dużo większą dozą prawdopodobieństwa pozostaną w ich pamięci. 

Komunikacja i kompetencje interpersonalne 

Aby obsługa klienta była tak skuteczna, jak tylko to możliwe, wymagane są przede wszystkim doskonałe umiejętności komunikacyjne oraz interpersonalne. Pracownicy działu obsługi klienta powinni być w stanie dokładnie i ze zrozumieniem wysłuchać rozmówcę, udzielić jasnych i konkretnych odpowiedzi na jego pytania, a także reagować na jego potrzeby. Właściwa komunikacja i kompetencje interpersonalne pozwalają sprawnie rozwiązywać problemy klientów, dostarczać im potrzebnych informacji oraz udzielać wsparcia, budując jednocześnie pozytywne relacje na linii firma – konsument.

jakość customers serviceRozwiązywanie problemów i reklamacje 

W zasadzie pierwszym, co przychodzi na myśl, gdy słyszymy o obsłudze klienta, jest skuteczne rozwiązywanie problemów i obsługa reklamacji. Konsumenci mogą napotkać w trakcie użytkowania danego produktu problemy techniczne, opóźnienia w planowanej dostawie czy też zwyczajnie być niezadowoleni z zakupu – to samo dotyczy usług. W takich sytuacjach niezwykle istotne jest, aby pracownicy działu customer service posiadali umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów, oferowania rekompensaty za problemy wynikające z winy firmy, a także ogólnego zapewniania klientom poczucia satysfakcji z procesu reklamacyjnego. 

Stałe doskonalenie obsługi klienta 

Obsługa klienta powinna być procesem, który stale się udoskonala. Firmy powinny systematycznie monitorować jakość obsługi konsumenckiej, zbierać informacje zwrotne od klientów, którzy przeszli na przykład przez procesy reklamacyjne, a także analizować wyniki wszelkich działań związanych z obsługą klienta w pojęciu ogólnym. Na podstawie tych informacji można wprowadzać do tych działań ulepszenia, dużo lepiej szkolić personel i dostosowywać procesy obsługi klienta do zmieniających się potrzeb i oczekiwań naszych konsumentów. 

Customer Services – podsumowanie 

Wiesz już, że obsługa klienta to nieodzowny element sukcesu każdej firmy i proces, który obejmuje budowanie relacji z klientami, doskonałą komunikację, rozwiązywanie problemów i skuteczną obsługę reklamacji. Wyjaśniliśmy także, które aspekty są najważniejsze w kwestii budowania odpowiednich relacji z konsumentami. Pracownicy obsługi klienta powinni być wyposażeni w umiejętności interpersonalne i komunikacyjne, aby zapewnić pozytywne doświadczenie klienta, dlatego zachęcamy do wzięcia dostarczonych informacji pod uwagę przy planowaniu działań obsługi konsumentów.