Co to jest podcast i dlaczego warto go nagrywać?

Aktualizacja 03.03.2021 | czas czytania: 5 min | SEM
podcast content marketing

Dziś podcasty podbijają internet, a jeszcze kilka lat temu w Polsce słyszała o nich garstka osób. Ich powstanie i rosnąca popularność to zjawisko, które łatwo można było przewidzieć. Podobnie jak e-booki stały się odpowiedzią na drukowane książki, serwisy VoD zastąpiły tradycyjną telewizję, tak i audycje radiowe musiały w końcu znaleźć swoje odbicie w sieci – podcasty doskonale dopasowały się do tej roli, sprawdzając się również znakomicie jako skuteczne narzędzie marketingowe.

Czym jest podcast?

Słownikowe definicje opisują podcasty jako audycje audio lub wideo udostępnione w internecie. Mogą być prowadzone przez jedną osobę, ale często przybierają formę wywiadu bądź rozmowy kilku uczestników. Podcasty są również określane jako „radio na życzenie”. Poszczególne odcinki z całych serii audycji można pobrać na komputer lub smartfon i słuchać w dowolnym miejscu i czasie. Każde nagranie trwa od kilkunastu minut do nawet kilku godzin i dotyczy zazwyczaj jasno sprecyzowanego tematu.

Nazwa wzięła się od iPodów, które w znacznym stopniu przyczyniły się do spopularyzowania nowej formy przekazu. Pierwszy człon nazwy – pod połączono ze  słowem broadcast (w języku angielskim oznaczającego transmisję) i tak powstał podcast. Jeśli audycja oprócz dźwięku zawiera także obraz, czasami w takim przypadku stosuje się przypadku nazwę wideocast.

Jaką przewagę mają podcasty nad innymi formami przekazu?

Podcasty o określonej tematyce są niezwykle atrakcyjne nie tylko dla osób, które chcą maksymalnie wykorzystywać swój czas i zdobywać nową wiedzę, ale także dla reklamodawców czy osób szukających pomysłów na promocję swojej działalności. Audycji udostępnianych w internecie nie należy kojarzyć wyłącznie z funkcją przekazywania wiedzy. Wiele z nich pełni również rolę atrakcyjnej rozrywki. Zalet podcastów jest mnóstwo, oto kilka z nich:

  • Dopasowują się do tempa życia – wielu ludzi jest dziś nieustannie zabieganych, ma do wykonania setki obowiązków i ciągle zbyt mało czasu dla siebie. Dzięki temu że podcasty angażują tylko jeden zmysł (słuch), można z nich korzystać podczas wykonywania innych czynności, np. jazdy samochodem, treningu na siłowni, wyprowadzania psa czy sprzątania domu. Umożliwiają efektywne wykorzystanie czasu, zabijają nudę i pozwalają w przystępny sposób poszerzyć wiedzę w konkretnym temacie,
  • Łatwo po nie sięgnąć – w kilkanaście sekund można dotrzeć do serii podcastów na dowolny temat. Znajdziemy je w serwisach streamingowych z muzyką, dedykowanych bazach, a także na prywatnych stronach podcasterów. Plik z konkretnym odcinkiem można ściągnąć na komputer, tablet, smartfon i słuchać w dowolnym czasie. Często istnieje opcja włączenia nagrania online bez konieczności pobierania,
  • Docierają do ściśle określonej grupy docelowej – to zaleta, na którą na pewno zwrócą uwagę reklamodawcy. Wiele podcastów dotyczy konkretnej tematyki. Ich autorzy nierzadko trafiają ze swoimi materiałami do wąskiego grona osób zainteresowanych wybranym zagadnieniem, branżą czy zjawiskiem. Tak sprofilowane audytorium pozwala skutecznie dopasować reklamę i osiągnąć lepsze wyniki niż w przypadku tradycyjnego radia, które dociera do masowego słuchacza,
  • Mogą zarówno uczyć, jak i bawić – podcasty nie zamykają się na pełnienie jedynie funkcji edukacyjnej. Owszem, przekazywanie wiedzy, prowadzenie rozmów ze specjalistami z określonych branż czy nawet organizowanie pewnego rodzaju wykładów to bardzo popularny sposób tworzenia tych dźwiękowych publikacji, ale nie brakuje także materiałów utrzymanych w formie rozrywkowej. Coraz częściej udostępniane są nagrania przybierające postać powieści, serialu kryminalnego, thrillera czy słuchowiska erotycznego. To idealna propozycja dla osób poszukujących rozrywki.

Jak wykorzystać podcast do promocji swojej marki?

Podcasty stanowią również doskonały sposób na promocję firmy, produktu lub działalności freelancera. Mogą być bardzo skutecznym narzędziem do tworzenia marki osobistej i kreowania wizerunku autora jako eksperta w określonej tematyce. Regularne słuchanie czyjegoś głosu w tak intymnej formie buduje autentyczność i wzbudza u odbiorcy zaufanie.

Warto zastanowić się, w jaki sposób można wykorzystać podcasty w strategii content marketingowej. Dobrym pomysłem jest dzielenie się wartościową wiedzą ze słuchaczami w celu zbudowania grona odbiorców, a następnie wplatanie w audycje elementów promujących produkt czy usługę. Tym sposobem sukces osiągnął m.in. jeden z największych polskich autorytetów w kwestii finansów osobistych – Michał Szafrański. Autor podcastu „Więcej niż oszczędzanie pieniędzy” najpierw poprzez bloga i dźwiękowe publikacje zbudował zasięg w sieci, a następnie wypromował w audycjach i wpisach swoje dwie książki, które sprzedały się w dziesiątkach tysięcy egzemplarzy.

Nie zawsze podcast musi wykorzystywać wiedzę autora lub poszczególnych pracowników firmy. Strzałem w dziesiątkę mogą okazać się audycje science fiction, opowiadające ciekawą historię. Za przykład może posłużyć seria „The Message” wyprodukowana przez agencję marketingową koncernu General Electric. To osiem odcinków, w których zaprezentowano zmyśloną historię o naukowcach pracujących nad rozszyfrowaniem tajemniczej wiadomości z kosmosu. Audycja błyskawicznie podbiła listy podcastowych przebojów.

Podcasty umożliwiają również recykling treści już raz wykorzystanych na blogu i z drugiej strony – tworzenie zupełnie nowych artykułów. Po nagraniu można przeprowadzić transkrypcję audycji i wrzucić ją do sieci w formie tekstowej, zyskując nowy wpis. Dźwiękowe publikacje są także świetną reklamą. Goście podcastów bardzo często dzielą się odcinkami, w których występują, co pozwala w łatwy sposób zwiększyć zasięg i dotrzeć do nowych odbiorców.

Internetowi przedsiębiorcy powinni poważnie zastanowić się nad wprowadzeniem podcastu do swoich działań promocyjnych. Nie trzeba od razu tworzyć własną serię słuchowisk. Można najpierw zwrócić się do innych autorów, by przygotowali sponsorowany odcinek, w którym promowany będzie produkt lub usługa. Należy jednak pamiętać o tym, że tematyka, którą zajmuje się podcaster, musi być zgodna z działalnością firmy.

Gdzie można znaleźć lub udostępnić podcasty?

Miejsc, w których udostępniane są zarówno polskie, jak i zagraniczne podcasty znajdziemy w sieci sporo. Jeśli chcemy rozpocząć słuchanie na smartfonie, nagrania znajdziemy w aplikacji iTunes/Podcasts (dla urządzeń Apple) lub w Podcast Addict (dla urządzeń z Androidem). Oprócz tego wiele najpopularniejszych materiałów znajduje się na YouTube. W znanym serwisie z wideo można również zazwyczaj zobaczyć osoby prowadzące podcasty i ich gości.

Wersje z samym dźwiękiem udostępniane są na Spotify (w tym przypadku raczej nagrania obcojęzyczne), SoundCloud czy na stronie PolskiePodcasty.pl. Audycje znajdziemy także bezpośrednio na stronach internetowych i w mediach społecznościowych osób, które je tworzą. Jeśli chcemy udostępnić w sieci własny podcast, możemy zrobić to właśnie za pośrednictwem iTunes lub Spotify. Trzeba jednak zaznaczyć, że w przypadku tych serwisów weryfikacja treści nowych twórców może chwilę potrwać. Najszybszym sposobem na dotarcie do słuchaczy będzie blog na własnej stronie internetowej i media społecznościowe.

ArteCAST – przykład podcastu marketingowego

Przykładem marketingowych podcastów uzupełniających realizowaną strategię content marketingową są ArteCasty – słuchowiska przygotowywane przez specjalistów z naszej agencji. W 15-20 minutowych odcinkach opowiadamy, czym jest reklama w internecie i jak można wykorzystać poszczególne narzędzia do zwiększania widoczności firmy w sieci. Jesteśmy dostępni na 4 platformach.

ArteCAST w Spotify

Spotify

ArteCAST w Google Podcast

Google Podcasts

ArteCAST w Apple Podcast

Apple podcast

ArteCAST w Deezer

Deezer

Zachęcamy do zapoznania się z tematyką poszczególnych odcinków ma stronie poświęconej artefaktowym podcastom.

Złota era podcastów dopiero przed nami?

Pierwsze serie podcastów pojawiły się w internecie w 2001 roku, ale polski rynek zaczęły podbijać dopiero cztery lata później. Popularność tych wyjątkowych audycji znacznie wzrosła w ostatnich latach. Według badań przeprowadzonych w 2019 r. podcastów słucha co czwarty polski internauta, a ponad połowa pierwsze nagrania odtworzyła dopiero w ostatnich dwunastu miesiącach (źródło: Badanie polskich odbiorców podcastów, Publicis Groupe dla Tandem Media). W 2020 roku nastąpił ogromny skok w popularności podcastów, a zainteresowanie tym medium wzrosło o ponad 300% względem analogicznego okresu ubiegłego roku. Według badań Spotify, największej platformy streamingowej, Polska uplasowała się w pierwszej dziesiątce państw o największej ilości odtworzeń audycji dźwiękowych.

Na rosnącą popularność podcastów wskazuje także związany z nią rynek reklamowy, który nieustannie zwiększa swoją wartość. Dziesięć lat temu szacowano go w USA na 43 miliony dolarów, w 2018 r. było to już 207 milionów, natomiast w 2019 r. wartość rynku reklamowego związanego z podcastami miała przekroczyć 300 milionów dolarów (źródło: Is Podcasting the New Radio?; Blog DataArt).

Prawdziwa popularność tej wyjątkowej formy przekazu jest dopiero przed nami. Coraz więcej firm decyduje się na uruchomienie własnych audycji, wiedząc, że odpowiednio wyprodukowane serie z atrakcyjną zawartością mają ogromną szansę na sukces, szczególnie gdy opublikowanych zostanie więcej niż siedem odcinków. To magiczna granica w świecie podcastów, po której przekroczeniu tworzenie kolejnych nagrań przychodzi twórcom o wiele łatwiej.