Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
13.09.2022 | czas czytania: 4 | Inne | autor: Artefakt

Netnografia – czym jest i jak możesz ją wykorzystać

Netnografia – czym jest i jak możesz ją wykorzystać

Dziś, aby poznać wartościowe insighty, wystarczy zagłębić się w świat online. Powszechność Internetu spowodowała, że możemy odkrywać i analizować aktualne i nadchodzące trendy w dowolnym momencie oraz miejscu. Na wyciągnięcie ręki mamy opinie, filmy, nagrania czy zdjęcia, które pozwalają nam bliżej poznać interesującą nas grupę.

Prowadząc firmę, a także wszelkie działania marketingowe, powinniśmy najpierw zadać sobie pytanie: do kogo kierujemy nasz biznes? Kogo chcemy do nas przekonać? Kto jest/będzie naszym odbiorcą? Jest to kluczowe, ponieważ działania adresowane do wszystkich są tak naprawdę kierowane do nikogo. Te pytania powinny pojawić się także w każdej strategii. Aby znaleźć na nie odpowiedź, z pomocą przyjdzie nam netnografia.

Netnografia – co to jest?

Netnografia, jak nazwa wskazuje, ma związek z Internetem i światem wirtualnym. Jej nazwa powstała z połączenia dwóch słów: etnografia oraz Internet. Opiera się głównie na zastosowaniu repertuaru technik i metod badań antropologicznych oraz etnograficznych w wirtualnym świecie. Początkowo netnografia odgrywała rolę tylko pomocniczą i wzbogacała informacje z wywiadów o kontekst wirtualny. Dziś dzięki niej można zbadać elementy zachowań społeczności, ale także pojedynczych odbiorców. O ile etnografia została stworzona do analizowania grup etnicznych, netnografia ma bardziej możliwości nieograniczone i lepiej dostosowane do współczesnego świata digital.

Korzyści, jakie mają marki z sięgnięcia po dane z Internetu, są niezaprzeczalne. Wpłynęło to na upowszechnienie się pojęcia netnografii w ostatnich latach. Jeszcze do niedawna w Polsce na wzmiankę o niej przedstawiciele marketingu reagowali zdziwieniem, dlatego potrzebne były obszerne wyjaśnienia oraz usystematyzowanie netnografii. Obecnie bywa ona wykorzystywana w badaniach na rzecz różnych brandów, które chcą rozwijać produkty i komunikację, a także dbają o swój wizerunek. Netnografia jest pozyskiwaniem danych z Internetu za pomocą np. analizy danych statystycznych social listeningu, wywiadów z użytkownikami, a także analizy słów kluczowych. Na podstawie wniosków z tych danych zoptymalizujesz swoje działania, a przede wszystkim bardziej zrozumiesz swoich klientów, ich zachowania, potrzeby i problemy. Robią tak wielkie marki, jak Pepsi, Nivea, BMW czy Starbucks, ale także firmy z naszego polskiego podwórka, np. Kupiec.

Zobacz: Jak stworzyć i wykorzystać mapę interesariuszy?

Jak to działa

Netnografia wykorzystuje rozmaite sposoby na pozyskanie danych. Przykładami miejsc, gdzie badacz może szukać informacji, oraz narzędzi, którymi może się posługiwać, są:

· rozmowy na chacie na stronie www firmy (np. LiveChat),

· grupy dyskusyjne (np. Facebook, LinkedIn, Quora),

· dane z Facebook Audience Insights (jako profil demograficzny, a także psychologiczny użytkowników),

· sposób zadawania pytań i zainteresowania/potrzeby odbiorców (AnswerThePublic, Google Keyword Planner),

· analiza danych zastanych online (konwersacje, hasztagi, tagi),

· crowdsourcing & co-creation, czyli miejsca czy strony www, które gromadzą dane i pomysły od klientów (np. Lego Ideas, Starbucks Ideas).

Dane pozyskane z netnografii mogą pokazać problemy, które wcześniej były niewidoczne dla firmy, wesprzeć ścieżkę komunikacyjną i marketingową albo stać się źródłem innowacji. Netnografia to świetna metoda badań digital dla wszystkich firm, które chcą iść w kierunku klientocentryzmu oraz badać i optymalizować swoją ścieżkę klienta. Jak to działa w praktyce, pokażę na przykładach marek Nivea oraz Kupiec.

Nivea

Do tego projektu Nivea zaprosiła firmę Hyve. Mimo że na początku wszystkim towarzyszyły obawy przed tym badaniem oraz wątpliwości, czy w sieci są ludzie rozmawiający o dezodorantach, udało się uzyskać zaskakujące efekty. Za pomocą netnografii wyróżniono trzy główne grupy potencjalnych klientów. Byli to: ćwiczący na siłowni, szukający porad na temat prania ubrań, dyskutujący o zdrowiu. Co łączyło tych ludzi? Wszyscy dyskutowali o żółtych plamach pod pachami na ubraniu, które były według nich efektem złej jakości dezodorantów. Dzięki temu odkryciu Nivea stworzyła nowy produkt: Black & White Invisible Spray. Dezodorant, który miał rozwiązywać problem przebarwień na ubraniach, okazał się sukcesem. Sama marka stwierdziła, że włączenie go do oferty było najlepszym osiągnięciem w ciągu 100 lat istnienia marki.

Przykład Nivea pokazuje, że netnografia może być potężnym narzędziem w rozwoju produktu. Pozyskane przy jej pomocy informacje mogą wskazać konkretne problemy klientów oraz być bazą dla wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które są odpowiedzią na realne potrzeby.

Kupiec

Któż z nas nie zna dań instant i zupek chińskich? Są niedrogie, szybko się je przygotowuje, ale… nie są zbyt zdrowe. Marka Kupiec chciała wprowadzić do swojej oferty właśnie tego rodzaju dania, ale zanim to zrobiła, wraz z badaczami sprawdzili, jak użytkownicy Internetu podchodzą do tego typu rozwiązań. Aby zobaczyć, czy ten pomysł ma potencjał, posłużyli się social listeningiem i przebadali kilkanaście fraz kluczowych. Na podstawie aktywności potencjalnych klientów zapoznali się z opiniami użytkowników na temat szybkich dań. Wyniki były zaskakujące, ponieważ okazało się, że owszem, dania instant mają negatywne konotacje, ale nie są przez użytkowników w ten sposób nazywane. Pojawiały się określenia „danie gotowe” lub „lunch do zalania”. W wyniku tej współpracy powstał nowy produkt – Anatomia Zdrowego Lunchu, czyli szybkie danie do zalania wrzątkiem. Danie to, w przeciwieństwie, do konkurentów, miało bardzo dobry skład.

Przykład Kupca pokazuje, jak dzięki netnografii można tworzyć produkty, które zmieniają rynek i postrzeganie pewnej kategorii produktów.

Zobacz: Brand purpose – dlaczego jest to ważne?

Podsumowanie

Netnografia daje cenną wiedzę na temat insightów. Firmy mogą ją wykorzystać do tworzenia innowacji, optymalizacji produktów, rozwoju ścieżki klienta, a także w zakresie komunikacyjnym. Badania zachowań, potrzeb i problemów użytkowników Internetu są źródłem wiedzy o trendach, które można wykorzystać w rozwoju biznesu. Marki coraz częściej przekonują się do digitalowej wersji etnografii, dzięki czemu powstają coraz skuteczniejsze rozwiązania, a także sami konsumenci zostali zaproszeni do współtworzenia produktów najlepszych właśnie dla nich.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

indeksacja strony w Google 13.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak sprawdzić czy strona jest zaindeksowana?

Inwestując w stronę internetową, oczekujesz jednego — żeby klienci mogli ją znaleźć w Google. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana witryna nie przyniesie efektów, jeśli nie została zaindeksowana. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby regularnie sprawdzać indeksowanie strony i wiedzieć, jak działa proces indeksowania w wyszukiwarce. W tym artykule wyjaśnimy, jak krok po kroku sprawdzić stan indeksacji strony w Google, jak przyspieszyć indeksowanie strony, co może blokować roboty indeksujące oraz jak korzystać z narzędzi takich jak Google Search Console czy Index Checker. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

wyszukiwanie obrazem 06.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak wyszukiwać obrazem? Poradnik

W świecie, w którym 90% informacji dociera do nas w formie wizualnej, szybkie odnajdywanie źródeł zdjęć czy podobnych grafik staje się nie tylko wygodą, ale i biznesową przewagą. Wyszukiwanie obrazem, czyli tzw. reverse image search, to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób korzystania z internetu – od identyfikacji przedmiotów i miejsc, po weryfikację praw autorskich. Dla sklepów internetowych to także dodatkowy kanał pozyskiwania klientów, bo optymalizacja zdjęć w e-commerce sprawia, że każde zdjęcie produktu może działać jak osobna strona wejściowa z Google. Z tego poradnika dowiesz się, jak wyszukiwać obrazem na różnych urządzeniach, jakie metody i funkcje są dostępne oraz w jaki sposób możesz wykorzystać to rozwiązanie w biznesie i codziennym życiu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI & e-mail marketing 29.09.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje e-mail marketing? Przykłady i narzędzia

E-mail marketing od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych kanałów sprzedażowych. Jednak tradycyjna analiza danych i ręczna segmentacja klientów powoli odchodzą w zapomnienie. Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki firmy prowadzą proces generowania leadów, analizując dane potencjalnych klientów w czasie rzeczywistym i automatyzując komunikację. Dzięki zastosowaniu uczenia maszynowego możliwa jest nie tylko personalizacja oferty, ale także przewidywanie trendów i podejmowanie decyzji biznesowych opartych na rzetelnych danych. A czy Ty zdążyłeś już przekonać się, jak AI może usprawnić Twój e-mail marketing i przełożyć się na realny wzrost sprzedaży? W tym artykule pokażemy Ci, dlaczego sztuczna inteligencja analizuje dane lepiej niż standardowe metody używane w tym celu, jakie praktyczne możliwości daje AI oraz które narzędzia pomogą Ci osiągnąć przewagę nad konkurencją. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt