Tworzenie skutecznego programu Employee Advocacy
Przy próbie wprowadzenia programu Employee Advocacy, tak jak w przypadku jakichkolwiek innych ruchów wewnątrz firmy, istotne jest ustalenie wymiernych celów, które chcemy osiągnąć. Może to być zwiększenie sprzedaży o określony procent, chęć umocnienia więzi pracowników z firmą, próba podbicia wyników marketingowych, takich jak zaangażowanie obecnych obserwujących czy pozyskiwanie nowych albo, rzecz jasna, wszystkie trzy kwestie na raz.
• Ustanawianie wyraźnych wytycznych
Najważniejsze jest określenie strategii, aby wiedzieć, gdzie chcemy dotrzeć i w jaki sposób planujemy tego dokonać. Ustalenie ambasadora marki i grupy projektowej, która poświęci konkretną część swojego czasu pracy na próby wprowadzenia programu, z pewnością wpłyną pozytywnie na końcowy wynik. Wybór tychże osób musi być przemyślany i przedyskutowany wewnątrz firmy nie tylko z osobami zarządzającymi, ale także z ewentualnymi członkami programu. Tylko pracownik w stu procentach zaangażowany i ufający firmie będzie w stanie tworzyć treści autentyczne, które wzbudzą zaufanie odbiorców. Po omówieniu wstępnych założeń i strategii nie pozostaje już nic innego, jak wystartować.
• Zapewnianie szkoleń i zasobów
Poprowadzenie tego typu akcji w nieodpowiedni i nieprzemyślany sposób może być opłakane w skutkach. Sztuczne lub negatywne opinie Twoich pracowników w sieci sprawią, że marka, zamiast rozwinąć się i zagarniać część rynku dla siebie, w oczach potencjalnych i dotychczasowych konsumentów straci jakąkolwiek wiarygodność. Jak wspomnieliśmy wyżej, najważniejszym elementem poprzedzającym wdrożenie programu EA, jest ustalenie policzalnych celów oraz odpowiedni dobór osób. Jeśli powierzymy wpisy na temat naszej firmy sfrustrowanym i niezadowolonym ze swojej pozycji w firmie pracownikom, z pewnością udostępniane przez nich treści będą albo sztuczne, albo negatywne.
Po dobraniu do akcji odpowiednich osób (najlepiej byłoby, aby po ogłoszeniu zamiaru wprowadzenia programu chętne osoby same się do nas zgłosiły), musisz pozwolić im być sobą. Częstym błędem jest przekazywanie uczestnikom programu zalet czy cech, o których koniecznie muszą wspomnieć w swoich postach i opiniach. Zaufanie to podstawa, warto zatem dać ambasadorom wolną rękę (przy czym oczywiście co jakiś czas kontrolować sytuację), choć szkolenia w kwestii budowania wizerunku marki na pewno nie zaszkodzą.
Jeśli chodzi natomiast o kwestię zasobów, marki mają do dyspozycji szeroki wybór platform, dzięki którym możliwe jest budowanie wewnętrznej sieci społecznościowej. Publikowanie treści przez ambasadorów może odbywać się samodzielnie na zewnętrznych social mediach lub w formie przygotowanych wcześniej treści za pośrednictwem takich narzędzi jak Hootsuite, Sprout Social, Buffer czy Agorapulse.
• Rozpoznawanie i nagradzanie wysiłków Employee Advocacy
Docenianie zaangażowania pracowników może przynosić wymierne korzyści nie tylko marce, ale także samym ambasadorom. Warto więc wdrożyć system nagród, który będzie dodatkową motywacją do promowania firmy poza jej murami. Nie sposób zdefiniować jednego idealnego programu, który spełni oczekiwania wszystkich ambasadorów. Każdy przedsiębiorca najlepiej zna swoich pracowników i wie, jakie rodzaje benefitów zapewnić, aby dodatkowo zmotywować ich do działania.
• Monitorowanie i mierzenie sukcesu
Ostatnią kwestią istotną przy wprowadzaniu Employee Advocacy jest cierpliwość – proces ten, tak jak większość innych działań z założenia mających pozytywnie wpłynąć na rozwój firmy, nie zadziała po dniu, tygodniu czy miesiącu. Stałe przypominanie o zaangażowaniu oraz regularne mierzenie efektów pozwoli po pewnym czasie określić, czy kontynuowanie projektu ma sens. Dodatkowym atutem EA będzie fakt, iż – chcąc nie chcąc – poznasz opinie pracowników o swojej firmie, jej działaniach zewnętrznych i wewnętrznych, a także oferowanych przez nią produktach lub usługach.
Jak monitorować i mierzyć sukces prac związanych z EA? Przede wszystkim z pomocą profesjonalnych narzędzi, jakimi są np. Google Analytics, SEMrush czy Mention. Pozwalają one na śledzenie statystyk obejmujących takie aspekty jak zasięg prowadzonych działań czy konwersja.