Badanie rynku
Aby móc skutecznie prowadzić działania poza granicami Polski, kluczowe jest badanie rynku, które powinno obejmować zarówno analizę konkurencji na międzynarodowej arenie e-commerce, jak i zrozumienie grupy docelowej w miejscu, w którym chcesz promować swoją markę. Od czego zacząć? Sprawdź, jakie elementy wziąć pod uwagę, aby mieć pewność co do efektywności podejmowanych działań na rynku zagranicznym.
• Zrozumienie grupy docelowej na zagranicznym rynku
Od jakiego kraju rozpocząć przygodę z eksportem? Na pewno bezpieczniejszym rozwiązaniem jest wybranie na start jednego państwa, gdzie prawdopodobieństwo sukcesu jest najwyższe. Poszukując kraju o największym potencjale, warto wziąć pod uwagę czynniki takie, jak:
– bliskość kraju (czy oferowane przez Ciebie czas i koszty dostawy będą atrakcyjne? Tu należałoby uwzględnić również kalendarz dni wolnych w Polsce oraz państwie eksportowym – mogą one opóźniać transport),
– język (czy jesteś w stanie zapewnić obsługę klientów w ich rodzimym języku? czy nazwa Twojego sklepu nie jest obraźliwa i nie wywołuje zabawnych skojarzeń?),
– konkurencyjność (czy masz szansę zaistnieć i przebić się na nowym rynku?).
Importujesz towary z zagranicy? W takiej sytuacji warto pomyśleć o sprzedaży na pierwotnym rynku. Pomocne przy wyborze kierunków ekspansji może być bezpłatne narzędzie Market Finder. Analizując zachowania konsumentów i dane z poszczególnych krajów, Google zasugeruje listę najlepszych rynków dla Twoich produktów. Google Trends sprawdzi popularność danych fraz w wynikach wyszukiwania. Jeżeli masz dostęp do opiekuna Google Ads, warto poprosić o wsparcie eksportowe.
• Analiza konkurencji na międzynarodowej arenie e-commerce
Przed wejściem na zagraniczny rynek, warto wykonać również badania polegające na szczegółowej analizie konkurencji. Jeśli więc wybrałeś już państwo, które potencjalnie zapewni Twojej działalności najlepsze efekty w branży e-commerce, następnym krokiem jest proces pozwalający na poznanie swoich zagranicznych rywali. Dzięki niemu dowiesz się więcej na temat słabych i mocnych stron swoich konkurentów, ich oferty, strategii marketingowych czy cen produktów, jakie oferują. Słowem wszystkiego, co wpływa na konkurencyjność w każdej branży. Jak przeprowadzić taką analizę?
W pierwszej kolejności skup się na stworzeniu listy marek, które oferują takie same produkty, co Ty. Możesz ich szukać zarówno w organicznych wynikach wyszukiwania Google, jak i reklamach Google Ads czy zakładce Google Shopping. Inną metodą odnalezienia konkurencji na rynku zagranicznym są media społecznościowe, portale internetowe oraz publikacje branżowe, a także kanały sprzedaży popularne na wybranym przez Ciebie rynku e-commerce. Zweryfikuj, od jak dawna wyszukane marki oferują swoim klientom dane produkty, jaki jest charakter firm (np. czy są lokalnymi producentami czy może wychodzą ze swoją ofertą do klientów z całego kraju) oraz jakie kanały sprzedaży wykorzystują. Kolejnym elementem analizy zagranicznego rynku e-commerce jest oczywiście poznanie oferty konkurencji. To, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę to przede wszystkim:
– cena,
– jakość,
– oceny konsumentów,
– warianty do wyboru dla klienta,
– cechy wyróżniające proponowane produkty wśród innych, podobnych towarów.
Ostatni krok analizy wybranego rynku zagranicznego w Twojej branży to poznanie działań sprzedażowych oraz marketingowych. Dzięki nim uzyskasz więcej informacji na temat tego, jak konkurencja komunikuje się ze swoimi odbiorcami, na jakie aspekty swojej działalności zwraca szczególną uwagę czy z jakich kanałów komunikacji korzysta, by efektywnie docierać do klientów. Warto również sprawdzić proces zakupu, opcje dostawy, formy kontaktu, programy lojalnościowe oraz kanały e-commerce, które są najczęściej wykorzystywane.
Badanie zagranicznego rynku jest niezwykle ważne, ponieważ dostarczy Ci mnóstwa cennych informacji nie tylko na temat tego, w jaki sposób swoje działania realizuje miejscowa konkurencja, którą możesz się zainspirować, ale także o tym, czego unikać, aby skutecznie prowadzić swoją działalność e-commerce za granicą. Musisz bowiem pamiętać, że każdy rynek rządzi się swoimi prawami, a uzyskanie danych z analizy konkurencji zapewni Ci przewagę, która pozwoli Ci z sukcesem podbijać kolejne zagraniczne rynki.