Jak przygotować się do rozmowy z klientem
Z rozmowy nic nie wyjdzie, jeśli od początku nie będziemy mieli w głowie planu, co chcemy przekazać i osiągnąć. W przypadku operacji cold callingu musimy ustalić, w jaki sposób zainicjujemy pierwszy kontakt z klientem. Najpopularniejszą opcją jest oczywiście klasyczny telefon, jednak możemy skorzystać również z:
· e-mail marketingu – wysłaniu do potencjalnego odbiorcy wiadomości na jego elektroniczną skrzynkę pocztową,
· social sellingu – praktyki wykorzystującej do kontaktu z klientem mediów społecznościowych marki,
· referencji – czyli tak zwanej „poczty pantoflowej”, więc polecających nas wcześniejszych konsumentów,
· spotkań biznesowych z ludźmi z branży i nie tylko.
Gdy wybierzemy już, jak skontaktujemy się z klientem, musimy ustalić, kiedy to zrobimy. Mail możemy wysłać w zasadzie o dowolnej porze dnia – potencjalny konsument odczyta go wtedy, kiedy będzie miał na to czas. Jednak telefon dzwoniący w godzinach porannych lub wieczornych z dużym prawdopodobieństwem zirytuje klienta jeszcze przed faktycznym kontaktem.
W przypadku cold callingu należy również pamiętać, że konkurencja nie śpi, a co za tym idzie, również stara się o telefony i maile. Klienta trzeba zainteresować, to jest przekazać mu te informacje, które mają największą szansę na przekonanie go do wysłuchania szczegółów dotyczących oferty. Pomoże nam w tym skrypt rozmowy – ustalenie kilku tematów, które po kolei będziemy chcieli przedstawić i omówić z klientem.
Plan rozmowy przyda nam się oczywiście również w przypadku warm callingu. Tutaj wskazówką może być szybkie przypomnienie o poprzednim kontakcie – pokaże to klientowi, że jesteśmy żywo zaangażowani w sprawę i pamiętamy o nim nie tylko w trakcie rozmów.