Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
10.08.2022 | czas czytania: 4 | EPR | autor: Artefakt

Storytelling – przepis na dobrą opowieść, cz. II

Storytelling – przepis na dobrą opowieść, cz. II
Aby działać w obszarze storytellingu, nie trzeba mieć specjalnego wykształcenia. Należy jednak pamiętać, że tutaj kluczem jest opowiadanie, a nie mówienie! Prowadząc monolog, który dotyczy tylko Ciebie, nie zainteresujesz zbyt wielu odbiorców. Pamiętaj, że klienci częściej zwrócą uwagę na Twoją opowieść, jeśli postawisz ich w centrum swojej historii, a Twoja marka będzie im pomagać w dotarciu do ich celu. Nigdy odwrotnie!

Storytelling nie jest tylko słowem wytrychem. Są dowody na to, że dzięki niemu marki zwiększają sprzedaż, zyskują na popularności, a także poprawiają swój wizerunek. Przede wszystkim za pomocą tego narzędzia budują silne relacje ze swoimi odbiorcami. Dzięki swojej uniwersalności storytelling może być wykorzystany w każdej branży, niezależnie od tego, czy komunikacja kierowana jest B2B czy B2C. Jednak aby był dobrze wykorzystany, warto znać i stosować zasady obowiązujące w tej dziedzinie.

Zobacz: Storytelling – przepis na dobrą opowieść, cz. I

Rewolucja w opowieściach

Kurta Vonneguta możemy kojarzyć jako autora Kociej Kołysanki, Rzeźni numer pięć czy też Śniadania mistrzów. Mało kto wie, że był także ojcem rewolucji w storytellingu.

Vonnegut urodził się w 1922 roku w Indianapolis. W 1940 dostał się na chemię w Uniwersytecie Cornella i udzielał się w uniwersyteckiej gazecie „The Cornell Daily Sun”. Jednak II wojna światowa nie pozwoliła mu na skończenie studiów. Nie rozpaczał nad tym bardzo, ponieważ sam wiedział, że nauki ścisłe to nie jego droga. Ponowne podejście do wykształcenia wyższego miał w latach 60., kiedy to postawił na antropologię na Uniwersytecie Chicago. W 1965 roku oddał pracę magisterską o tytule Fluctuations Between Good And Evil In Simple Tale, czyli Wahania między dobrem i złem w prostych opowieściach. Aby ją napisać, przeanalizował tysiące baśni, legend i opowieści. Właśnie wtedy dokonał rewolucyjnego odkrycia: opowieści mają kształty. Mimo przełomowego odkrycia jego praca została odrzucona przez komisję.

7 kształtów opowieści

Kurt Vonnegut nakreślił wykres, na którym na pionowej osi umieścił stan emocjonalny bohatera, a na poziomej czas w opowieści. Dzięki temu zdefiniował siedem podstawowych kształtów, jakie przyjmowały opowieści.

1. Człowiek w dołku. Wszystko zaczyna się dobrze. Widzimy bohatera, który ma dobre życie, niczego mu nie brakuje. Sytuacja jednak diametralnie zmienia, zaczynają się problemy i trudności. Bohater robi wszystko, aby wrócić do dawnej wersji swojego życia. Przykładem tego kształtu opowieści jest bajka Gdzie jest Nemo?, w której główny bohater wiedzie spokojne życie, aż pewnego dnia zostaje porwany i stara się zrobić wszystko, aby wrócić do rodziny.

2. Chłopak spotyka dziewczynę. W większości komedii romantycznych możemy zobaczyć właśnie ten schemat. Pewnego dnia bohater spotyka idealną dziewczynę i się zakochuje. On także nie jest jej obojętny. Jednak figlarny los powoduje, że wszystko się sypie. Muszą się natrudzić, aby móc być razem.

3. Z deszczu pod rynnę. Czy może być gorzej? Tak. Bohatera spotykamy w momencie, gdy jego dzień jest kiepski, a w najlepszym przypadku po prostu zwyczajny. Im głębiej wchodzimy w opowieść, tym bardziej wszystko się sypie. Co więcej, nie mamy żadnej gwarancji, że perypetie bohatera będą miały szczęśliwy koniec. Kto oglądał The Walking Dead, wie, o czym mowa.

4. Huśtawka emocji, czyli wzloty i upadki. Nie wiemy, czego się spodziewać, ani czy bohater przybliża się do określonego celu. Przykładem takiej opowieści jest serial Mentalista. Kim jest Red John? Czy bohater już kiedyś go spotkał? Czy on w ogóle istnieje?

5. Stworzenie świata – klasyka. Bohater dorasta w biedzie, a potem jego życie się zmienia na lepsze dzięki bogom, władcom, talentowi albo… urokowi osobistemu, jak to było w oscarowej Faworycie.

6. Potop/Stary Testament. Wszystko idzie ku lepszemu, ale w końcu bogowie wpadają w gniew na bohatera i ponosi on klęskę, po czym wraca do swoich biednych początków.

7. Kopciuszek/Nowy Testament – schemat podobny jak w Starym Testamencie. Różnica jest jednak w zakończeniu. W tej wersji bohater podnosi się po klęsce, wychodzi z dołka i dalej przez resztę jego życia świeci słońce na niebie. Najsłynniejszym przykładem takiej opowieści jest Kopciuszek.

6 kształtów współczesnych

W 2016 roku pięciu naukowców z Departamentu Matematyki i Statystyki Uniwersytetu w Vermont brało udział w Projekcie Gutenberg. Polegał on na digitalizowaniu dzieł literatury światowej. Za pomocą hedonometru, narzędzia służącego do analizy „szczęścia” w poszczególnych fragmentach treści, przeanalizowali prawie dwa tysiące książek. Efektem tego badania są wykresy bardzo podobne do tych stworzonych przez Kurta Vonneguta. Dzięki temu powstało 6 współczesnych kształtów opowieści, które opisano w pracy The Emotional Arcs of Stories Are Dominated By Six Basic Shapes.

1. Od żebraka do milionera – lub inaczej: od pucybuta do milionera. Bohater rozpoczyna podróż na dnie. Z biegiem czasu pnie się w górę, aż w końcu zdobywa upragniony cel. Podobnym kształtem według kategorii Vonneguta jest „stworzenie świata”.

2. Tragedia/od milionera do biedaka – opowieść z serii „co jeszcze może pójść nie tak?!”. Podobna do „z deszczu pod rynnę” Vonneguta.

3. Człowiek w dołku – opis dokładnie taki, jak zaproponował autor Kociej Kołyski.

4. Ikar – historia o wznoszeniu się bohatera i jego upadku. Wszyscy wiemy, co i dlaczego przydarzyło się Ikarowi.

5. Kopciuszek – tak samo, jak w przypadku „człowieka w dołku”.

6. Edyp – opowieść zaczyna się od katastrofy, po której bohater się podnosi. A następnie, gdy myślimy, że wszystko będzie OK, następuje ostateczny cios.

Chronologia wydarzeń – wykorzystaj narzędzia

W opowiadaniu historii kluczowe są emocje. Jeśli jesteś w stanie przekazać odbiorcy emocje, które przeżywa bohater Twojej opowieści, to znaczy, że Twój storytelling działa. Nie bój się bawić chronologią wydarzeń! Dzięki temu wprowadzisz element tajemniczości i zaciekawisz czytelników. Możesz to zrobić na trzy sposoby:

1. Tajemnica – ukryj część faktów i powiedz o nich dopiero później, w odpowiednim momencie. To narzędzie często wykorzystywane jest w thrillerach psychologicznych.

2. Retrospekcja – zacznij opowieść dużo dalej, niż powinieneś. O przeszłości opowiadaj w małych częściach.

3. Antycypacja – wprowadź w przebieg historii element zapowiadający wydarzenia, które dopiero nastąpią. Dopiero później, w innym świetle ten element ujawni swoje właściwe znaczenie.

Podsumowanie

Kształtów opowieści, jak i narzędzi dotyczących chronologii wydarzeń używać możesz w każdej historii. Niezależnie od tego, czy chcesz użyć storytellingu do napisania zakładki „O sobie” na stronie www, czy chcesz stworzyć reklamę sprzedażową, albo wprowadzić na rynek nowy produkt, krzywa Vonneguta na pewno Ci się przyda. To od Ciebie zależy, za pomocą którego kształtu chcesz przedstawić swoją opowieść światu.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

gdzie kupić domenę i hosting 14.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Gdzie najlepiej kupić domenę i hosting?

Założenie własnej strony internetowej jest dziś tak samo ważne, jak kiedyś posiadanie wizytówki czy reklamy w prasie. To adres internetowy jest pierwszym punktem kontaktu między klientem a Twoją firmą. Domena to nie tylko techniczny element — to część marki, a hosting decyduje o tym, czy Twoja witryna będzie szybka, stabilna i bezpieczna. Dobrze dobrane rozszerzenie domeny, właściwy rejestrator nazw domen i solidny dostawca usług hostingowych mogą przesądzić o sukcesie Twojej obecności online. W tym artykule przeprowadzimy Cię krok po kroku przez proces zakupu domeny i wybór najlepszego hostingu stron internetowych. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

SEO 11.08.2025 | czas czytania: 13 | SEO

Pozycjonowanie stron – poradnik i podstawy

Czasy, w których wykupienie domeny i stworzenie strony www wystarczyło do zaistnienia w Internecie, minęły bezpowrotnie. Właściciele witryn i serwisów online powinni zadbać o wysoką pozycję w wyszukiwarce Google, użyteczne treści oraz wartościowe linki. Dzięki temu będą w stanie przebić się przez stale rosnącą konkurencję w wirtualnym świecie. Prowadzisz bloga, stronę firmową lub własny sklep internetowy i nie wiesz, od czego zacząć? Przygotowaliśmy kompleksowy poradnik pozycjonowania stron internetowych, który odsłoni przed Tobą tajniki działań SEO. Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

image seo 08.08.2025 | czas czytania: 5 min | SEO

Image SEO, czyli jak zoptymalizować grafikę na stronie internetowej

Grafika na stronie internetowej jest elementem przyciągającym uwagę użytkownika. Ubarwia długą treść, pomagając przekazać najważniejsze informacje. Pozwala także na przyciągnięcie ruchu z wyszukiwarki grafiki. Jednak aby tak się stało, obrazy i zdjęcia należy zoptymalizować dla procesu pozycjonowania stron. Czy wiesz, jak to osiągnąć? W tym artykule pokażemy Ci, jak SEO zdjęć wpływa na pozycjonowanie stron internetowych, jakie znaczenie ma optymalizacja plików graficznych, alternatywny opis zdjęcia, atrybut alt czy odpowiedni format zdjęcia. Nauczysz się, jak dzięki kompresji obrazów, responsywności i strategii opartej o dane strukturalne zwiększyć ruch organiczny i skuteczność całej witryny. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt