Social commerce – czy sprzedaż w mediach społecznościowych jest skuteczna?

| czas czytania: 5 min | EPR
zakupy-na-social-mediach

Social commerce to najprawdopodobniej przyszłość wszystkich dążących do ciągłego rozwoju firm typu e-commerce! Jeśli jesteś przedsiębiorcą i prowadzisz działalność w sieci, zdecydowanie powinieneś przeczytać ten artykuł!

Social commerce w liczbach

„Bycie” online, sprzedawanie i kupowanie w sieci, w tym w mediach społecznościowych, stają się coraz popularniejsze i nic nie zapowiada, żeby miało się to zmienić. Liczby mówią same za siebie! Poniżej podajemy kilka ciekawych, niekiedy szokujących statystyk.

  • Człowiek żyjący w XXI wieku spędza średnio 5 lat swojego życia, przeglądając media społecznościowe. Przekłada się to na 1825 dni, co z kolei daje 43 800 godzin (1).
  • Sektor e-commerce w 2019 roku wzrósł aż o 16% względem roku 2018 (2).
  • Sektor e-commerce w 2020 roku wzrósł aż o 50% względem roku 2019 (2).
  • Sprzedaż na TikToku w 2021 roku wrosła o 553% względem roku 2020 (3).
  • Sprzedaż na Instagramie w 2021 roku wzrosła o 189% względem roku 2020 (3).
  • Sprzedaż na Facebooku w 2021 roku wzrosła o 160% względem roku 2020 (3).
  • 80% badanych deklaruje, że treści, z którymi mają styczność w social mediach, są czynnikiem odpowiadającym za podejmowanie przez nich decyzji zakupowych (3).
  • 80% badanych stwierdza, że czuje się bezpiecznie, kiedy składa zamówienia właśnie bezpośrednio w social mediach (3).
  • W 2021 roku 27% Polaków dokonało przynajmniej jednego zakupu przy wykorzystaniu social mediów (4).
  • W 2021 roku 25% Polaków dokonało przynajmniej jednego zakupu podczas transmisji live w social mediach (4).
  • W 2021 roku 44% Polaków zadeklarowało, że planuje częściej dokonywać zakupów przy wykorzystaniu social mediów (4).
  • W 2021 roku 42% Polaków zadeklarowało, że lubi robić zakupy podczas transmisji live w social mediach (4).

Zobacz artykuł: Najpopularniejsze media społecznościowe w 2021 roku

ile-czasu-ludzie-spedzaja-na-social-mediach

Źródło: https://www.statista.com/chart/26272/global-average-daily-time-spent-on-social-media-per-internet-user/

Social commerce – czy warto?

Zazwyczaj w naszych artykułach na blogu na początku opisujemy dane rozwiązanie, kolejno wskazujemy jego zalety i wady, a na końcu staramy się obiektywnie odpowiedzieć na pytanie o to, czy warto z tego rozwiązania skorzystać. Tym razem odpowiadamy od razu: Tak, social commerce to coś, co warto wdrożyć w przypadku większości małych, średnich i dużych przedsiębiorstw funkcjonujących w sieci, a jeśli nie wdrożyć na stałe, to przynajmniej przetestować to rozwiązanie. Dotyczy to szczególnie branż: kosmetycznej (pierwsze miejsce na podium popularności wśród sprzedaży social commerce), modowej, czyli oferującej odzież i akcesoria (drugie miejsce na podium), i jubilerskiej (trzecie miejsce na podium), ale także wystroju wnętrz, elektroniki użytkowej czy szeroko pojętych dobór konsumpcyjnych (przykładowe inne, ale oczywiście nie jedyne, branże, gdzie social commerce przypuszczalnie się sprawdzi).

Należy w tym miejscu zwrócić jeszcze uwagę na to, że przełom i tak już prężnie rozwijającego się handlu w Internecie nastąpił na początku wybuchu pandemii covid-19. Pandemia uświadomiła konsumentom, że zakupy w sieci są: proste, szybkie, wygodne i – co niej mniej ważne – bezpieczne. Najprawdopodobniej 2022 rok przyniesie dalszy rozwój e-commerce, w tym social commerce – przedmiotu tego artykułu.

wzrost-ecommerce

Źródło: badania „Czy e-commerce jest dobry dla Europy?” zrealizowane przez firmę Oliver Wyman i Uniwersytet St. Gallen na zlecenie Amazona.

Co to jest social commerce?

Najprostsza definicja social commerce brzmi następująco: social commerce to działalność, która polega na sprzedawaniu i kupowaniu w serwisach społecznościowych i aplikacjach. Zakupów można dokonywać całościowo (zdarza się to częściej) lub przynajmniej częściowo (ma to miejsce rzadziej) przy pomocy danego serwisu czy aplikacji. Mogą to być na przykład wspomniane powyżej: Facebook, Instagram, TikTok, a także Twitter, LinkedIn, Pinterest czy WatsApp i inne. Wszystko ściśle wiąże się z influencer marketingiem (współpraca marek z influencerami), a rekordy popularności –  w 2021 roku biła sprzedaż na TikToku.

Podstawową, docenianą przez coraz większą liczbę osób cechą social commerce jest to, że podczas procesu zakupowego zamiast przekierowywać klienta do sklepu internetowego, sklep „jakby” przenosi się do klienta. Social commerce usuwa więc zbędne kroki procesu zakupowego i znacząco usprawnia ten proces. Klient łatwo i szybko dokonuje zakupu, a marka odnotowuje wzrosty sprzedaży. Warto też dodać, że social media są przyjazne dla urządzeń mobilnych, przez co social commerce pozwala na docieranie do nowych grup odbiorców, co byłoby niemożliwe w przypadku prowadzenia sprzedaży wyłącznie poprzez sklep internetowy.

social-media-a-sprzedaz

Źródło: badania amerykańskiej firmy Bazaarvoice.

Sukces social commerce

Sukces sprzedaży w social mediach to wynik wielu składowych – zalet zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedających. Do najważniejszych z nich należą te opisane poniżej.

  • Łatwiejszy proces zakupowy – zaleta dla kupujących

Social commerce zapewnia jeszcze łatwiejszy proces zakupowy niż w przypadku „zwykłych” zakupów w sieci, czyli za pośrednictwem strony internetowej danej marki. Dzieje się tak dlatego, że poprzedzający zakup research konsumenta jest niezwykle prosty. Nie musi on szukać opinii o produkcie w różnych miejscach sieci, gdyż komentarze, recenzje i oceny wyświetlają się tuż obok tego produktu. Ponadto, są one w pełni wiarygodne i na bieżąco aktualizowane.

  • Personalizacja procesu zakupowego – zaleta dla kupujących

Sprzedaż w social mediach wychodzi naprzeciw oczekiwaniom internatów, nierzadko oferując możliwość spersonalizowania procesu zakupowego, czyli dopasowania kolejnych kroków w trakcie robienia zakupów do preferencji danej osoby. Wszystko w myśl zasady, że zakupy mają być łatwe i szybkie.

  • Zdobywanie nowych rynków – zaleta dla sprzedających

Sprzedaż wyłącznie na stronie danej marki często nie pozwala na nieustanne zdobywanie nowych rynków. Tymczasem social media oferują skuteczne targetowanie klientów. Posiadają narzędzia do monitorowania wyników, dostarczają wartościowych raportów analitycznych, stale przeprowadzają liczne badania i testy, których wyniki znacząco ułatwiają wskazanie grupy odbiorców potencjalnie zainteresowanych kupnem danego produktu. Zdecydowanym numerem jeden wśród portali społecznościowych pomagających w zdobywaniu nowych klientów jest Facebook. Warto więc uwzględnić współpracę z tym portalem przy tworzeniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa.

  • Szum wokół oferowanych produktów – zaleta dla sprzedających

Social media, jak żadne inne medium, potrafią wywołać zamieszanie wokół nowych produktów. Dyskusje w sieci na ich temat to darmowa reklama marki (wpisuje się to w koncepcję marketingu szeptanego). Zainteresowanie produktem, zwane „szumem”, nierzadko wywołuje efekt FOMO (ang. fear of missing out), czyli strach, obawę przed pominięciem, że straci się coś ważnego, na przykład korzyści wynikające z zakupu, a kolejno użytkowania jakiegoś produktu. Efekt FOMO w oczywisty sposób zwiększa sprzedaż.

  • Kolejny kanał sprzedaży – zaleta dla kupujących i sprzedających

W przypadku szeroko pojętej reklamy w sieci można przyjąć zasadę, że im więcej, tym lepiej (oczywiście jeśli promowanie zakłada nie tylko dużą liczbę reklam, ale także jakość oferowanych w tych reklamach treści). W związku z tym promowanie produktów przy użyciu social mediów otwiera nowe możliwości – zarówno dla kupujących, jak i dla sprzedających. Ci pierwsi mają możliwość wyboru najlepszego dla nich sposobu dokonywania zakupów w sieci, drudzy zaś otrzymują możliwość zwiększenia sprzedaży, a co za tym idzie – zysków.

social-commerce

Źródło: badania amerykańskiej firmy Bazaarvoice.

Kto kupuje w mediach społecznościowych?

Warto jeszcze zastanowić się nad tym, dla kogo szczególnie warto stworzyć taki kanał sprzedaży, jakim jest social commerce. Statystyki podpowiadają, że są to przede wszystkim trzy pokolenia ludzi: pokolenie X, pokolenie Y i pokolenie Z. I tak, badania pokazują, że generacja X najchętniej robi zakupy na Facebooku, z kolei generacje Y i Z wybierają raczej Instagram i Snapchat. Ponadto, osoby z pokolenia Y deklarują aż w 72%, że będą lojalnymi klientami danej marki wtedy, gdy będzie się ona angażować w szeroko pojętą działalność w mediach społecznościowych, w tym m.in. w social commerce. Z kolei pokolenie Z – według badań – dokonuje dwa do trzech razy więcej zakupów przez social media niż przeciętny klient.

Pozwala to na wysnucie prostego wniosku – ludzie młodzi, czyli przed 35./40. rokiem życia, zdecydowanie chętniej robią zakupy w mediach społecznościowych niż ludzie starsi. Jeśli więc grupą docelową danej marki są przede wszystkim właśnie ludzie młodzi, marka ta powinna czym prędzej zapoznać się z rozwiązaniami sprzedaży w mediach społecznościowych.

social-media

Źródło: https://www.adweek.com/performance-marketing/mediakix-time-spent-social-media-infographic/

Jak skutecznie korzystać z social commerce?

Skoro sprzedaż w mediach społecznościowych przynosi tyle korzyści, warto zastanowić się nad tym, jak powinna ona wyglądać, by być maksymalnie skuteczną. Poniżej znajduje się kilka wskazówek dla właścicieli przedsiębiorstw e-commerce, którzy są zainteresowani handlem w mediach społecznościowych.

  • Bycie w social mediach

Social commerce bez regularnego prowadzenia profili danej marki w mediach społecznościowych może okazać się kompletnie bezskuteczny. Nie można liczyć na to, że klienci zaufają marce, o której nic nie wiadomo. Im więcej przemyślanych działań prowadzonych w serwisach społecznościowych jeszcze przed sprzedażą, tym lepiej.

  • Tworzenie wysokojakościowych treści

Tym, co może przekonać klientów do zakupów dokonywanych w social mediach, mogą być wysokojakościowe treści umieszczane na tych portalach, czyli przemyślany, oryginalny, ciekawy i regularnie zamieszczany content.

  • Automatyzacja procesów

Tak jak w przypadku sklepów internetowych, tak też w przypadku social commerce, wszelkie procesy możliwe do zautomatyzowania, należy zautomatyzować. Nierzadko zaskakujące okazuje się to, do realizacji jak niewielu rzeczy należy być zaangażowanym osobiście. Automatyzacja pozwoli na zaoszczędzenie zarówno pieniędzy, jak i czasu, który można spożytkować na tworzenie wspomnianego powyżej wartościowego contentu czy obmyślanie innowacyjnych rozwiązań wyróżniających daną markę na tle konkurencji.

  • Testowanie nowych narzędzi

Wyprzedzanie choćby o krok konkurencji to kolejna ważna cecha social commerce. Właśnie dlatego należy stale testować narzędzia i funkcje oferowane przez portale społecznościowe, które nieustannie wymyślają coś nowego – począwszy od możliwości reklamowania się na facebookowym Messengerze, poprzez dodawanie znaczników na Instagramie, a skończywszy na funkcji „shop the look” oferowanej przez Pinterest.

  • Nawiązywanie współprac

Niezwykle ważny w social commerce jest infleuncer marketing, czyli nawiązywanie współprac z influencerami. Należy przy tym dobrze przemyśleć każdą współpracę, pamiętając, że osoba reklamująca nasze produkty może na długo być z nimi kojarzona. Partner musi więc być godny zaufania.

Social commerce w Polsce

Trzeba przyznać, że w Polsce social commerce jest dopiero w fazie rozwoju. Korzyści, które oferuje nie tylko sprzedającym, lecz także kupującym handel w sieci są jednak na tyle duże, że jego znaczenie najprawdopodobniej będzie się dynamicznie zwiększać. Co więc powinni robić polscy przedsiębiorcy, którzy działają w e-commerce? Odpowiadamy skrótowo poniżej.

  • Zacząć prowadzić sprzedaż w social mediach (jeśli jeszcze tego nie zrobili).
  • Prowadzić sprzedaż na znanych, sprawdzonych portalach typu Facebook.
  • Otwierać się na sprzedaż na mniej znanych, choć często wcale niemniej skutecznych portalach typu TikTok (a także tych, które dopiero się pojawią).
  • Testować różne możliwości social commerce – im więcej rozwiązań, narzędzi i funkcji przetestujemy, tym więcej danych będziemy mieć.
  • Wdrożyć do strategii marketingowej innowacyjny twór, jakim jest strategia social commerce, by nie pozwolić wyprzedzić się konkurencji.
  • Stale udowadniać klientom, że social commerce to zakupy: proste, szybkie, wygodne i bezpieczne.
social-media-a-zakupy

Źródło: badania „The power of social & live commerce” zrealizowane przez Fundację Kobiety e-biznesu.

Ponadto, marki korzystające z rozwiązań oferowanych przez social commerce powinny upewnić się, że posiadają tzw. strategię pomiaru. Dzięki niej będą mogły śledzić, czy podjęte działania przynoszą pożądane efekty, czy wymagają modernizacji i jeśli tak – jak znaczącej. Przemyślana, a kolejno skuteczna strategia pomiaru pozwala markom na dostosowywanie się do konsumentów – ich potrzeb i oczekiwań.

Przyszłość social commerce w 2022 roku

O ile w Polsce szeroko pojęta sprzedaż w sieci jest już bardzo rozwinięta, o tyle social commerce dopiero się rozwija. Dowodem na to może być chociażby TikTok, który testuje i oferuje od jakiegoś czasu sprzedaż w aplikacji (jest to tzw. TikTok Shopping), ale jeszcze nie w naszym kraju. Takie rozwiązania oferują oczywiście także inne portale społecznościowe – Facebook, Instagram czy Pinterest. Najpewniej dalszy wzrost liczby polskich użytkowników TikToka sprawi, że robienie zakupów przez tę aplikację będzie możliwe i u nas.

Jakie są jeszcze argumenty ku temu, żeby zacząć się interesować, a kolejno przetestować social commerce? Na pewno statystyki dotyczące wieku Polaków, które mówią, że z roku na rok wzrasta liczba osób w wieku od 20 do 29 lat – czy grupy, która wyjątkowo chętnie dokonuje zakupów w mediach społecznościowych.

Kto powinien wdrożyć social commerce już teraz? Z pewnością branże kosmetyczna, modowa i jubilerska. To one najprężniej rozwijają handel w mediach społecznościowych w krajach azjatyckich, przede wszystkim w Chinach. Jak więc widać, social commerce może znacząco wpłynąć na social media marketing i przynieść ogromny sukces firmom e-commerce w 2022 roku i w późniejszych latach.

(1) Źródło: https://www.adweek.com/performance-marketing/mediakix-time-spent-social-media-infographic/

(2) Źródło: badania „Czy e-commerce jest dobry dla Europy?” zrealizowane przez firmę Oliver Wyman i Uniwersytet St. Gallen na zlecenie Amazona.

(3) Źródło: badania amerykańskiej firmy Bazaarvoice.

(4) Źródło: badania „The power of social & live commerce” zrealizowane przez Fundację Kobiety e-biznesu.