Kwestia kontaktu z klientem jest – jak powszechnie wiadomo – jednym z najistotniejszych, jeśli nie najistotniejszym zagadnieniem w dziedzinie utrzymywania dobrych relacji ze stałymi klientami, a także nawiązywania ich z dopiero potencjalnymi konsumentami. Ważnym tematem okazuje się tutaj pojęcie projektowania usług, czyli service designu. Chcesz dowiedzieć się, czym dokładnie jest service design i poznać jego historię w skróconej formie? Zastanawiasz się, czy warto w ogóle wziąć projektowanie usług pod uwagę, a jeśli tak, to dlaczego? Odpowiedzi na te pytania poznasz po przeczytaniu poniższego wpisu, w którym omawiamy także najważniejsze zasady service design i podpowiadamy, jak skutecznie go stosować. Zapraszamy do lektury!
Service design – definicja
Projektowanie usług to według Wikipedii „metodyka tworzenia usług z wykorzystaniem podejścia zorientowanego na użytkownika (human-centered design) i myślenia projektowego (design thinking)”. Tłumacząc słowa te „z polskiego na nasze”, można opisać ten proces jako metodykę tworzenia sprawnej komunikacji z klientem (lub usprawnianie tej już istniejącej). Nie należy przy tym mylić pojęcia service design z user experience, o którym pisaliśmy tutaj: Dlaczego User Experience jest ważny w Twoim biznesie?
Założenie jest co prawda podobne – zadbanie o „drogę”, jaką przejdzie nasz klient – jednak projektowanie usług za cel obiera sobie zapewnienie konsumentowi procesu łatwego, przyjemnego, a przede wszystkim dobrze wspominanego już po jego zakończeniu. Zadaniem nie jest tutaj bezpośrednia sprzedaż, a wszystkie działania dookoła niej – zarówno przed, jak i po. Service design to proces mający za zadanie scharakteryzowanie pewnych schematów, które występują w relacji klient-sklep, a tym samym ułatwienie stworzenia takiej ścieżki klienta, która dostosuje się do jego potrzeb, a także zachowań.