Public relations kojarzony jest często z odłamem marketingu, który odpowiada za kontakt z mediami, a skutkiem tego jest lekceważenie tego obszaru w firmach. PR w obecnych czasach jest istotnym elementem marek. Jak zadbać o rozpoznawalność marki oraz kreować jej dobry wizerunek? Właśnie za to odpowiedzialny jest PR.
Public Relations – jak to rozumieć?
Public relations są znane od początków XX wieku. W ówczesnych czasach funkcjonowało to bez określenia, jednak było wiadomo, że aby odnieść sukces, firmie/osobie potrzeba rozgłosu i pozytywnego wizerunku publicznego. Pierwsze firmy zajmujące się PR w Polsce powstały w latach 90. XX wieku.
Jest to strategia, która ma za zadanie budowanie relacji między marką, a jego otoczeniem. Do jego otoczenia zalicza się nie tylko klient, ale także pracownicy i opinia w świecie. Kluczem do sukcesu jest, aby dostarczyć informacje odpowiednio dobrane do rodzaju odbiorców. PR ma swoistą formę dialogu firmy z jej otoczeniem. Public Relations to dziedzina, która pomoże zmienić przyszłość, a przy tym rentowność firmy.
Zobacz również: Problem employee advocacy – czym jest i czy warto go stosować?
Public relations w praktyce
Działania PR dotyczą wielu obszarów. Zastanawiając się, gdzie może być mówione o firmie zbierzemy dość szeroki zakres kanałów. Warto zastanowić się do jakich mamy łatwy dostęp i w jaki sposób mogą wpłynąć na wizerunek naszej firmy. Przykładowymi obszarami do opracowania w kontekście PR mogą być:
- Wartości firmy – warto się zastanowić nad misją, wizją firmy oraz zdefiniować jej wartości. Zidentyfikowanie wartości marki nakieruje kolejne działania komunikacyjne.
- Komunikacja wewnętrzna – komunikacja pomiędzy zarządem, a pracownikami firmy jest bardzo ważna. Równie ważna jest komunikacja między działowa i wewnątrz działowa. Od tego zależy nastrój panujący w firmie. Dbaj o atmosferę w firmie, szanuj opinię swoich pracowników i spraw, aby czuli bezpieczeństwo w firmie. Ustalenie formy komunikacji w firmie powinna o to zadbać.
- Komunikacja zewnętrzna – planowana i systematyczna komunikacja organizacji pozwala jej sprawnie funkcjonować w otoczeniu zewnętrznym.
- Media relations – współpraca z mediami, która daje sporo szans na wypracowanie dobrego PR firmy. Relacje z mediami pozwolą publikować szeroko np. sukcesy czy zmiany zachodzące w firmie. Mogą to być wywiady czy artykuły w prasie.
- Corporate Identity (CI) – tworzenie tożsamości organizacji. Obszar ten obejmuje działania, które pozwolą określić sposoby postrzegania firmy wśród obiorców. Jest to ściśle powiązane z identyfikacją wizualną, np. wizytówki firmy, pieczątek czy strona www.
Cele public relations
Cele strategiczne public relations określają czynności, które powinny być spełnione, aby firma rozwijała się w odpowiednim kierunku. Ogólnym celem możemy nazwać wizerunek firmy, jednak składają się na to pewne czynniki, o których wspominałam wcześniej.
- Budowanie wizerunku – działania, które mają wpływać na świadomość odbiorców oraz rozpoznawalność marki podczas np. Udziału firmy w różnych akcjach społecznych. Kanały które mogą być wykorzystywane to między innymi media społecznościowe, portale informacyjne czy influencerów.
- Zwiększenie rozpoznawalności – rozpoznawalność można uzyskać poprzez obecność i widoczność na różnego rodzaju kanałach. Poszerza to zakres dotarcia do odbiorców. Klient chętniej zainwestuje w coś, co obiło mu się o uszy.
- Budowanie społeczności – dbanie o dobre relacje z obserwatorami, czyli potencjalnymi klientami powinno być podstawą strategii komunikacyjnej firmy. Tworzenie angażujących treści i przekazów, które zachęcają odbiorców do interakcji.
- Efektywne działania w sytuacjach kryzysowych – w tym przypadku warto zadbać o komunikację wewnętrzną oraz zewnętrzną. Dobra atmosfera w firmie i pracownik, który czuje się bezpiecznie jest równie ważne co dobra reputacja.
Zobacz również: 6 kapeluszy myślowych – czym są i jak je wykorzystać
PR a marketing
Chociaż często PR i marketing są spajane w jedno, jest to mylne. Działania marketingowe nastawione są na sprzedaż, mają za zadanie skłonienie odbiorców do zakupu produktu bądź usługi. Są kierowane do konkretnych grup odbiorców które są potencjalnie zainteresowani daną marką. PR skupia się wyłącznie na dobrych relacjach oraz kreowaniu wizerunku na przestrzeni teraźniejszości i przyszłości. Marketing jest związany z rynkiem, Klientami oraz przychodami, a public relations skupia się na relacjach z otoczeniem, kulturą i polityką firmy.