Kiedy Elon Musk – przedsiębiorca, filantrop i multimiliarder, publikuje krótki wpis na Twitterze – akcje największych spółek potrafią mocno poszybować w górę lub drastycznie spaść w ciągu kilku godzin. Aktywność w social mediach może podnosić z kolan upadające marki, przyczyniać się do spełniania marzeń, ale też rodzić zupełnie nowe, nie zawsze pozytywne, zjawiska społeczne. Ich fenomenu nie trzeba wyjaśniać nikomu, kto ma konto na Facebooku, LinkedInie czy Instagramie. Social media mają wielką moc właśnie dzięki swoim użytkownikom. A ich liczba ciągle rośnie. Jakie są najpopularniejsze media społecznościowe w Polsce w 2021 roku?
Czy Facebook jest najpopularniejszym kanałem social media w 2021 roku? Według danych zebranych przez serwis Dreamgrow.com z sierpnia 2021, Facebook przoduje pod względem aktywnych użytkowników na świecie, z wynikiem 2,74 miliarda. Liczba ta stale rośnie i można spodziewać się tendencji wzrostowej również w 2022 roku (The 15 Biggest Social Media Sites and Apps [2021]).
Nikogo pewnie nie zdziwi fakt, że najpopularniejszym pod względem liczby użytkowników portalem społecznościowym również w Polsce jest Facebook oraz powiązany z nim komunikator Messenger. Według statystyk Statcounter – strony służącej do analizy ruchu internetowego, aż 78,05% ruchu spośród wszystkich mediów społecznościowych dostępnych w naszym kraju generuje właśnie słynny serwis z Kalifornii (Social Media Stats Poland).
W przypadku Facebooka całkowita liczba użytkowników w Polsce wynosi (według statystyk serwisu Napoleoncat.com) 22,2 mln. Najwięcej, bo aż 25,2% użytkowników to osoby w wieku pomiędzy 25 a 34 lata. Najchętniej z popularnej platformy korzystają kobiety, generując aż 53,7% ruchu (listopad 2021, Facebook users in Poland). Ten sam raport wskazuje, że najmniejsza grupa użytkowników to osoby powyżej 65. roku życia, ale też, co może niektórych dziwić – użytkownicy od 13. do 17. roku życia.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że Facebook to nie tylko portal do wymiany przemyśleń czy wrzucania zdjęć z wakacji. Co czyni go liderem w rankingu na najpopularniejsze kanały społecznościowe w Polsce? To obecnie narzędzie coraz chętniej wykorzystywane do rozwoju biznesu, promocji aktywności społeczno-kulturalnych, a nawet prowadzenia warsztatów i innych spotkań on-line. Z pewnością wpływa to na jego popularność i rosnące zaangażowanie użytkowników. Bez wątpienia jest też kanałem o największej różnorodności jeśli chodzi o wiek, status społeczny czy zainteresowania użytkowników. Własne konto mają już nie tylko młodzi, ciekawi nowinek technologicznych ludzie, ale także osoby w średnim wieku i seniorzy.
Facebook to bez wątpienia najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce pod względem liczby aktywnych kont, czyli indywidualnych użytkowników. Oczywiście należy mieć na uwadze, że wynik ten nie oznacza jeszcze stopnia popularności danego serwisu. Doskonale pokazują to dane zebrane w raporcie „DIGITAL 2021: POLAND”. Grupa użytkowników sieci w wieku od 16. do 64. roku życia została zapytana o to, z jakich mediów społecznościowych korzystali w ciągu poprzedniego miesiąca. Aż 92,8% z nich zadeklarowało, że korzystało z YouTube, podczas gdy aktywność na Facebooku wskazało 89,2% ankietowanych, a korzystanie z komunikatora Facebook Messenger 76,5% badanych (GWI 2020, za: DIGITAL 2021: POLAND, obrazuje to grafika ze strony 47 raportu). Popularna platforma z filmikami i klipami muzycznymi nie wymaga zakładania konta, by korzystać z najważniejszych funkcji serwisu. Czy na pewno Facebook jest więc najpopularniejszym i najchętniej odwiedzanym kanałem społecznościowym w Polsce?