Najpopularniejsze media społecznościowe w 2021 roku

| czas czytania: 5 min | EPR
media-społecznościowe-2021

Kiedy Elon Musk – przedsiębiorca, filantrop i multimiliarder, publikuje krótki wpis na Twitterze – akcje największych spółek potrafią mocno poszybować w górę lub drastycznie spaść w ciągu kilku godzin. Aktywność w social mediach może podnosić z kolan upadające marki, przyczyniać się do spełniania marzeń, ale też rodzić zupełnie nowe, nie zawsze pozytywne, zjawiska społeczne. Ich fenomenu nie trzeba wyjaśniać nikomu, kto ma konto na Facebooku, LinkedInie czy Instagramie. Social media mają wielką moc właśnie dzięki swoim użytkownikom. A ich liczba ciągle rośnie. Jakie są najpopularniejsze media społecznościowe w Polsce w 2021 roku?

Facebook

Czy Facebook jest najpopularniejszym kanałem social media w 2021 roku? Według danych zebranych przez serwis Dreamgrow.com z sierpnia 2021, Facebook przoduje pod względem aktywnych użytkowników na świecie, z wynikiem 2,74 miliarda. Liczba ta stale rośnie i można spodziewać się tendencji wzrostowej również w 2022 roku (The 15 Biggest Social Media Sites and Apps [2021]).

Nikogo pewnie nie zdziwi fakt, że najpopularniejszym pod względem liczby użytkowników portalem społecznościowym również w Polsce jest Facebook oraz powiązany z nim komunikator Messenger. Według statystyk Statcounter – strony służącej do analizy ruchu internetowego, aż 78,05% ruchu spośród wszystkich mediów społecznościowych dostępnych w naszym kraju generuje właśnie słynny serwis z Kalifornii (Social Media Stats Poland).

W przypadku Facebooka całkowita liczba użytkowników w Polsce wynosi (według statystyk serwisu Napoleoncat.com) 22,2 mln. Najwięcej, bo aż 25,2% użytkowników to osoby w wieku pomiędzy 25 a 34 lata. Najchętniej z popularnej platformy korzystają kobiety, generując aż 53,7% ruchu (listopad 2021, Facebook users in Poland). Ten sam raport wskazuje, że najmniejsza grupa użytkowników to osoby powyżej 65. roku życia, ale też, co może niektórych dziwić – użytkownicy od 13. do 17. roku życia.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że Facebook to nie tylko portal do wymiany przemyśleń czy wrzucania zdjęć z wakacji. Co czyni go liderem w rankingu na najpopularniejsze kanały społecznościowe w Polsce? To obecnie narzędzie coraz chętniej wykorzystywane do rozwoju biznesu, promocji aktywności społeczno-kulturalnych, a nawet prowadzenia warsztatów i innych spotkań on-line. Z pewnością wpływa to na jego popularność i rosnące zaangażowanie użytkowników. Bez wątpienia jest też kanałem o największej różnorodności jeśli chodzi o wiek, status społeczny czy zainteresowania użytkowników. Własne konto mają już nie tylko młodzi, ciekawi nowinek technologicznych ludzie, ale także osoby w średnim wieku i seniorzy.

Facebook to bez wątpienia najpopularniejsza platforma społecznościowa w Polsce pod względem liczby aktywnych kont, czyli indywidualnych użytkowników. Oczywiście należy mieć na uwadze, że wynik ten nie oznacza jeszcze stopnia popularności danego serwisu. Doskonale pokazują to dane zebrane w raporcie „DIGITAL 2021: POLAND”. Grupa użytkowników sieci w wieku od 16. do 64. roku życia została zapytana o to, z jakich mediów społecznościowych korzystali w ciągu poprzedniego miesiąca. Aż 92,8% z nich zadeklarowało, że korzystało z YouTube, podczas gdy aktywność na Facebooku wskazało 89,2% ankietowanych, a korzystanie z komunikatora Facebook Messenger 76,5% badanych (GWI 2020, za: DIGITAL 2021: POLAND, obrazuje to grafika ze strony 47 raportu). Popularna platforma z filmikami i klipami muzycznymi nie wymaga zakładania konta, by korzystać z najważniejszych funkcji serwisu. Czy na pewno Facebook jest więc najpopularniejszym i najchętniej odwiedzanym kanałem społecznościowym w Polsce?

media społecznościowe w polsce 2021

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

YouTube

Serwis YouTube bije rekordy popularności, zwłaszcza jeśli chodzi o ilość osób aktywnie korzystających z platformy. Według statystyk na grudzień 2020, pozyskanych za pomocą narzędzia Semrush, to na YouTubie polscy użytkownicy spędzają więcej czasu – średnio aż 31 minut i 45 sekund podczas jednej wizyty. Liczba unikalnych odwiedzin (czyli z dużą dozą prawdopodobieństwa – unikalnych użytkowników) wynosiła odpowiednio 30,2 mln w przypadku Facebooka i 23,8 mln w przypadku YouTube’a. Dane pochodzą co prawda z początku roku 2021, ale raczej nie należy spodziewać się drastycznych zmian w kolejnym raporcie. YouTube jest również drugą najpopularniejszą na świecie platformą społecznościową według Dreamgrow.com (The 15 Biggest Social Media Sites and Apps [2021]) z 2,291 miliarda aktywnych użytkowników.

Statystyki pod względem płci użytkowników YouTube’a są bardzo wyrównane. Raport „DIGITAL 2021: POLAND” wskazuje, że 50,2% korzystających z platformy to kobiety, a 49,8% stanowią mężczyźni.

youtube w polsce w 2021 roku

Źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland

Instagram

Według trendów, obecnie większość użytkowników dużo chętniej przegląda tak zwane Instastories (krótkie wideonagrania pokazujące aktywności właściciela danego konta) i to tam kumuluje się największy ruch na Instagramie. W ostatnich tygodniach polscy użytkownicy mogą korzystać już także z funkcji Reels (Rolki), która opiera się na krótkich, maksymalnie 60 sekundowych filmikach, przede wszystkim z podkładem muzycznym.

Dzięki obecności w serwisie możesz spotykać się ze swoimi obserwatorami online – na tak zwanych live’ach czy reklamować produkty. To doskonałe miejsce do promocji marek kreatywnych oraz branży modowej i beauty. Według raportu Wearesosocial i Hootsuite  portal cieszy się większą popularnością wśród kobiet – stanowią 59,1% aktywnych użytkowników (DIGITAL 2021: POLAND, styczeń 2021).

Whysosocial.pl podaje szczegółowe statystyki dotyczące zaangażowania użytkowników Instagrama. Według udostępnionych przez portal danych, z tego serwisu i aplikacji korzysta aż 9,8 mln użytkowników. 59,1 % to kobiety, a co piąty użytkownik jest kobietą w wieku od 18 do 24 lat (Użytkownicy social media w Polsce i na świecie, marzec 2021). Utrzymuje się także tendencja wzrostowa popularności tego kanału. Według raportu serwisu Statista.com, liczba korzystających z Instagrama wzrosła w ciągu roku o prawie milion (porównanie lipiec 2020-lipiec 2021, Number of Instagram users in Poland from June 2020 to June 2021).

dane-instagram

Twitter

Doskonałym przykładem serwisu społecznościowego, który łączy ludzi o zbliżonych zainteresowaniach, jest Twitter. O ile na Facebooku nie zwraca się aż tak dużej uwagi na poglądy czy upodobania „znajomych” – na Twitterze obserwuje się przede wszystkim konta serwujące content, z którym po prostu chce się wchodzić w interakcję. Nie jest to portal informacyjny, choć znajdziemy w nim mnóstwo informacji – w dodatku „z pierwszej ręki”. Swoje konta mają politycy, aktorzy, działacze społeczni i każdy, kto chce być na bieżąco z wydarzeniami w kraju i na świecie. Serwis umożliwia wstawianie krótkich, przede wszystkim tekstowych postów, które często zawierają też linki czy zdjęcia. Jednocześnie jest bardziej przyjazny dla użytkowników, niż oficjalne komunikaty wydawane na przykład przez rzeczników prasowych danego ministerstwa.

Według danych zebranych przez Statcounter, udział platformy Twitter w rynku mediów społecznościowych w listopadzie 2021 roku wyniósł aż 10,5%, co daje najwyższy wynik w historii tego serwisu w Polsce. Dla porównania – Facebook zanotował 73,5% ruch, a YouTube tylko 3,55% (https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/poland, listopad 2021). Co oznacza ta informacja?  Statystyki mogą wydawać się zadziwiające, ale warto w tym miejscu wspomnieć, że serwis mierzy przede wszystkim odsłony danego serwisu, a nie liczbę jego unikalnych użytkowników. Twitter jest serwisem, którego idea polega na dostarczaniu krótkich informacji, stąd tak duży ruch na stronie, który nie przekłada się na liczbę unikalnych użytkowników. Krótkie newsy sprawdza się kilka, kilkanaście, a nierzadko kilkadziesiąt razy dziennie, bez zatrzymywania się na dłużej, jak dzieje się to na przykład w przypadku YouTube’a.

Większość użytkowników Twittera to mężczyźni (Raport DIGITAL 2021: POLAND) z udziałem 71,9%. Kobiety stanowią więc 28,1% aktywnych na platformie. Raport powstał na podstawie danych pozyskanych przez sam serwis Twitter. W badaniu GWI 2020 (DIGITAL 2021: POLAND, obrazuje to grafika ze strony 47 raportu) 37,5% ankietowanych przyznało, że aktywnie korzystało z serwisu w miesiącu poprzedzającym badanie.

dane-o-uzytkownikach-twitter

LinkedIn

Platforma LinkedIn służy przede wszystkim do nawiązywania kontaktów biznesowych. Według raportu Statista.com z sierpnia 2021 roku, udział serwisu w rynku wyniósł zaledwie 0,22% (Social media market share held by LinkedIn in Poland from August 2020 to August 2021). Największe zainteresowanie zanotowano w sierpniu. W profilu znajdują się takie informacje, jak ścieżka zawodowa użytkownika, ale swoje konta prowadzą też przedsiębiorstwa. Z jego zasobów chętnie korzystają osoby poszukujące pracy, a także rekruterzy, dla których portal jest źródłem wiedzy o kompetencjach potencjalnych kandydatów. Dzięki niemu można zostać zauważonym w branży, a tym samym – zyskać nowe kontakty czy znaleźć lepszą pracę. Na portalu można publikować wartościowe artykuły, przynależeć do grup zawodowych czy publikować oferty pracy. Jego popularność ciągle rośnie, a tendencja ta z pewnością będzie się utrzymywać w kolejnych latach. Rosnąca konkurencja sprawia, że zarówno firmy, jak i osoby prywatne poszukują nowych dróg do nawiązania kontaktu i usprawnienia komunikacji biznesowej.

Na podstawie danych udostępnionych przez LinkedIn powstał raport, który wskazuje, że kobiety stanowią mniejszość, czyli 48,6% użytkowników serwisu, podczas gdy mężczyźni 51,4% (DIGITAL 2021: POLAND). W tym samym raporcie, stworzonym przez Wearesosocial i Hootsuite, możemy przeczytać, że korzystanie z serwisu deklaruje 24,6% badanych.

dane-uzytkownicy-linkedin

TikTok

Nie tylko Instagram, ale także TikTok to najpopularniejsze media społecznościowe 2021 wśród młodych osób poniżej 30. roku życia. Drugi z kanałów to stosunkowo nowy format wśród popularnych w Polsce platform social media. Za jego rosnącym sukcesem stoi przyjazna forma prezentowania treści, a przede wszystkim jego format. Na TikToku publikuje się głównie krótkie, maksymalnie 30 sekundowe filmiki, które w ciągu kilku godzin potrafią zdobyć kilka milionów wyświetleń. Aplikacja wyświetla nie tylko materiały udostępniane przez osoby, które obserwujemy, ale także te dopasowane do naszych upodobań (za to odpowiada algorytm). Użytkownicy podejmują się różnorodnych wyzwań, zgodnych z najnowszymi trendami, takimi jak układ taneczny do popularnej piosenki czy… robienie żartów z partnera.

Użytkownicy TikToka to przede wszystkim młodzi ludzie między 18. a 24. rokiem życia (statista.com, Share of TikTok users in Poland in 1st quarter of 2021, by age group). Według raportu ta grupa użytkowników odpowiada za 40% ruchu na platformie. Jak użytkownicy podchodzą do czasu spędzanego na TikToku? Na pytanie stara się odpowiedzieć Agencja GetHero, która we współpracy z Uniwersytetem SPWS, sporządziła raport pt. „Polscy użytkownicy TikToka pod lupą”. Wynika z niego, że aplikacja służy głównie do rozrywki – 52% spośród 2000 ankietowanych użytkowników zaznaczyło to jako najważniejszą korzyść korzystania z aplikacji (TikTok w Polsce – raport. Jaka część użytkowników serwisu jest starsza? Jakie mamy względem niego nastawienie?). W praktyce platforma może też być doskonałym sposobem na promocję marki. Z pewnością taka forma promocji stanie się wkrótce jeszcze bardziej popularna, ale już dziś w aplikacji można znaleźć reklamy wielu znanych firm.

Co ciekawe, liczba użytkowników TikToka na świecie przekracza obecnie 3 miliardy, więc można spodziewać się rosnącej popularności kanału również w Polsce w kolejnych latach. Według badań opracowanych przez Mediapanel (TikTok ma w Polsce więcej użytkowników niż Twitter, Pinterest przed Snapchatem i Wykopem (TOP10)), w sierpniu 2021 roku serwis odwiedziło aż 10,37 mln polskich użytkowników. Największy ruch zanotowano na aplikacji mobilnej – aż 8,06 mln internautów.

We wspominanym już badaniu opinii opracowanym przez Wearesosocial i Hootsuite, aż 28,6% badanych zadeklarowało korzystanie z TikToka (badanie na grupie użytkowników internetu od 16. do 64. roku życia). Dla porównania aktywne korzystanie z Facebooka zadeklarowało 92,8% respondentów, a Instagrama 60,6% (DIGITAL 2021: POLAND).

ranking-tiktok

Pinterest

Z pewnością wiele osób słyszało określenie „zdjęcia jak z Pinterestu”. Popularność aplikacji rzeczywiście ma wiele wspólnego z pięknymi fotografiami, które przykuwają wzrok i inspirują. Po wpisaniu do paska wyszukiwarki hasła, na przejrzyście skonstruowanej tablicy pojawią się setki inspirujących zdjęć udostępnianych przez użytkowników z całego świata. Swoje umiejętności prezentują tu dekoratorzy wnętrz czy wedding plannerzy, styliści, twórcy makijaży oraz wielu innych. Aplikacje daje szansę na zaprezentowanie swoich produktów w nieco inny sposób, niż ma to miejsce na firmowej stronie internetowej. Tutaj liczy się cała aranżacja, co z pewnością przyciąga nowych, potencjalnych klientów. Największą grupę użytkowników Pinterestu stanowią kobiety (80,5% według DIGITAL 2021: POLAND). Według raportu Statista.com udział w rynku mediów społecznościowych Pinteresta wyniósł w 2021 roku 4,54% (https://www.statista.com/statistics/976226/poland-pinterest-s-market-share/, sierpień 2020 – sierpień 2021).

Pinterest to przykład serwisu, w którego przypadku zdecydowaną większość użytkowników stanowią kobiety – aż 80,5% (15,7% mężczyźni). Raport powstał na podstawie danych udostępnionych przez Pinteresta (DIGITAL 2021: POLAND).

dane-pinterest

Social media – tendencje 2022 i przyszłość

Popularność poszczególnych mediów społecznościowych nieznacznie zmienia się w ciągu roku i w ciągu lat. Dla przykładu popularność Pinterestu – skarbnicy inspiracji, wzrasta wraz z grudniowymi przygotowaniami świątecznymi (najwyższy udział w rynku social mediów, według serwisu Statista.com, Pinterest zanotował w grudniu 2020 z wynikiem 12,94%) czy letnimi weselami, a popularność Twittera – centrum krótkich informacji oraz opinii, na świecie nigdy nie była tak duża, jak w trakcie pierwszej fali pandemii COVID-19.

Na rynku pojawiają się też zupełnie nowe portale społecznościowe, takie jak choćby Clubhouse – aplikacja służąca do wymiany wiadomości audio. Za jedną z jej najważniejszych zalet uznaje się walkę z fałszywymi profilami i związaną z nimi falą hejtu. W końcu dużo trudniej oczerniać kogoś za pomocą wiadomości głosowej, niż pisząc negatywne komentarze z „fejkowego” konta.

Specjaliści wskazują, że coraz większą popularność w 2022 roku będzie zdobywał TikTok, ze swoim ogromnym potencjałem twórczym oraz reklamowym. Będzie też wzrastać zainteresowanie aplikacją wśród innych grup wiekowych, zyskując popularność osób w średnim wieku i starszych.

Czy warto angażować się jedynie w najpopularniejsze media społecznościowe?

Czy popularność konkretnych kanałów społecznościowych powinna decydować o tym, w które z nich warto się zaangażować i założyć konto, na przykład firmowe? Jak to w marketingu bywa – to zależy. A konkretnie – zależy od czynników, takich jak cel posiadania konta, jego adresaci (bo praktycznie zawsze jest jakiś adresat, nawet w przypadku kont osobistych – w końcu nie bez powodu kanały nazywają się społecznościowymi i z zasady zakładają interakcje między użytkownikami) czy planowane działania.

Jeśli interesują Cię wyłącznie tematy polityczne, a konto traktujesz jako skarbnicę informacji i opinii z kraju czy świata – Twitter będzie doskonałym wyborem, pomimo że wciąż nie jest najbardziej popularnym medium społecznościowym w Polsce. Tworzysz piękne meble, a Twoi klienci z pewnością szukają inspiracji w sieci? Może czas pomyśleć o założeniu profilu na Pintereście, który pomimo niewielkiej popularności, daje duże możliwości w przypadku działalności artystycznej. Marka kierująca swoją ofertę do młodzieży powinna zainteresować się kontem na TikToku albo Instagramie.

Polacy pokochali kanały social media. Według danych z raportu Wearesosocial i Hootsuite (DIGITAL 2021: POLAND), aż 84,5% populacji (blisko 32 miliony osób) jest użytkownikami sieci. Aktywnie z mediów społecznościowych korzysta 68,5% populacji (25,90 mln osób). W porównaniu do danych ze stycznia 2020 roku, w styczniu 2021 liczba użytkowników mediów społecznościowych wzrosła o 10,5% (2,5%), co można zapewne połączyć z ograniczeniem kontaktów międzyludzkich w realnym życiu związanymi z kolejnymi lockdownami. Tendencja ta z pewnością będzie się utrzymywać.

Polecamy: Kiedy publikować w mediach społecznościowych w 2021 roku?