Reklama w systemie Facebook Ads to doskonały sposób na promocję biznesu w sieci. Dzięki zaawansowanym możliwościom panelu Facebook Ads możliwe jest promowanie swojej strony internetowej, aplikacji mobilnej i innych miejsc znajdujących się poza Facebookiem oraz oczywiście profilu, wydarzeń, aplikacji i treści mieszczących się w obrębie samego portalu Facebook.
W tym artykule skupimy się na możliwościach systemu Facebook Ads z zakresu wspierania działań marketingowych na Facebooku.
1. Pozyskiwanie nowych fanów
Żadna firma, profesjonalnie obsługująca profile klientów na Facebooku nie zaoferuje tzw. kupowania fanów. Jednak aby siły oraz środki włożone w odpowiednie przygotowanie strategii i komunikacji na profilu przynosiły pożądany zwrot z inwestycji niezbędne jest promowanie strony poprzez zbudowanie grona odbiorców, czyli pozyskanie odpowiednio sprofilowanych fanów. Najlepszą (i praktycznie obowiązkową – szczególnie w pierwszym etapie funkcjonowania fanpage’a) metodą gromadzenia publiczności jest kampania reklamowa w systemie Facebook Ads. Odpowiednio przygotowana reklama powinna mieć ciekawą grafikę, ilustrującą profil oraz tekst, zachęcający do dołączenia do grona fanów profilu. Facebook umożliwia nam przygotowanie wielu różnych wersji reklam, dzięki czemu możemy prawie na bieżąco optymalizować copy i ilustracje, osiągając jak najniższe stawki za polubienie profilu.
2. Promocja publikowanych treści
Dzięki reklamie „promocja postów” możliwe jest dotarcie z komunikatem opublikowanym na profilu do szerszej publiczności. Facebook regularnie obniża organiczny zasięg postów, co oznacza, że bez wsparcia reklamowego istnieje niewielka szansa na dotarcie z naszym, nawet najlepszym postem do 100% fanów. Uruchomienie promocji postu daje gwarancję widoczności komunikatu w ramach ważnej dla nas grupy docelowej. Z Facebookiem możemy się rozliczać w kilku wariantach: CPC (z ang. cost per click), CPE (z ang. cost per engagement), CPM (cost per impressions), czy CPR (cost per daily unique reach). Panel reklamowy domyślnie sugeruje nam wybór opcji CPE, czyli płatności za każdą dokonaną przez użytkownika aktywność – kliknięcie, komentarz, polubienie, itp. Z naszych doświadczeń wynika, że ta opcja faktycznie przynosi najlepsze rezultaty dla większości klientów. Ile kosztuje promocja postu na Facebooku? Koszty reklamy zależą od wielu czynników – wielkości profilu, wyboru grupy docelowej i przede wszystkim od atrakcyjności promowanego komunikatu. Dla jednego profilu dobrym wynikiem CPE będzie stawka poniżej 1 grosza, a dla mało popularnego profilu, oferującego hermetyczne komunikaty skierowane do konkretnej, wąskiej grupy odbiorców satysfakcjonującym wynikiem będzie 0,5 PLN. Nie ma więc jednej wspólnej stawki dla wszystkich.
3. Promocja na Facebooku materiałów video
Facebook umożliwia nam promocję materiałów video w newsfeedach użytkowników, zarówno na urządzeniach mobilnych jak i na desktopach. Możemy zdecydować, czy chcemy się rozliczać na podstawie dziennego zasięgu naszego filmu, czy na podstawie faktycznych odtworzeń materiału. Stawki za obejrzenie materiału video są zaskakująco niskie, często oscylujące wokół kilku groszy. Dzieje się tak głównie dlatego, że domyślnie obejrzenie video liczone jest po 3 sekundach od uruchomienia filmu, a wielu użytkowników uruchomioną ma opcję autoodtwarzania treści video. Aby dokładnie poznać wyniki naszej kampanii reklamowej z użyciem video należy wygenerować szczegółowy raport, w którym poznamy stawki za ostateczne obejrzenie całego materiału.
4. Promocja ofert
Oferty na Facebooku istnieją od 2012 roku. Usługa ta polega na oferowaniu użytkownikom wirtualnych kuponów (zawierających np. zniżkę) na określony produkt. Użytkownik po wygenerowaniu kuponu może go zapisać w telefonie lub wydrukować i następnie użyć podczas zakupów, wizyty w restauracji, itp. Sposób działania ofert na Facebooku jest bardzo podobny do zakupów grupowych. Mimo, że usługa ta funkcjonuje już kilka lat nie obserwujemy wzrostu jej popularności. Wykorzystanie systemu Facebook Ads może zdecydowanie zwiększyć widoczność tego typu komunikatów reklamowych na tablicach użytkowników.
5. Promocja wydarzeń
Eventy, czyli wydarzenia są często wykorzystywane przez firmy do promowania konkretnej usługi, promocji czy nowego produktu. Nie jest to najlepsze rozwiązanie – eventy sprawdzają się najlepiej w sytuacjach, w których ludzie fizycznie będą brali udział – np. przychodząc na koncert, dni otwarte, grę terenową, itp. Wirtualne branie udziału w wydarzeniu jest stosunkowo rzadkie (oczywiście istnieją wyjątki). Projektując ten typ funkcjonalności warto zastanowić się, czy przeciętny Jan Kowalski faktycznie będzie zainteresowany obwieszczaniu swoim znajomym, że planuje 20 czerwca wziąć udział w akcji rabatowej sklepu on-line. Jeśli jednak decydujemy się na utworzenie wydarzenia i chcemy szeroko zakomunikować je publiczności możemy wykorzystam do tego reklamę Facebook Ads. Rozliczenie w tym modelu odbywa się na podstawie – wyświetleń, zasięgu, kliknięć lub dołączeń do eventu. Nasze doświadczenia wskazują, że zdecydowanie tańszą metodą zakomunikowania wydarzenia i zaproszenia do niego Facebookowiczów są posty sponsorowane. Oczywiście nie jest to rozwiązanie w uniwersalne dla każdego wydarzenia, dlatego przed rozpoczęciem kampanii warto pomyśleć nad synergią tych dwóch form reklamy i bieżącego sprawdzania wyników.
Jak widać formy reklamowe są różne – system Facebook Ads umożliwia dopasowanie odpowiedniej reklamy do postawionego celu. Koszt reklamy na Facebooku może być niski, jeśli kampanie będą profesjonalnie optymalizowane i sprawdzane. W tym systemie najlepsza jest bardzo niska stawka wejścia (min. 2 zł/dzień), dzięki której przeznaczając nawet kilkanaście złotych można przetestować ile tak naprawdę będzie w danym biznesie kosztowała reklama FB.