Odpowiednia komunikacja to podstawa każdej firmy. Szczególnie w dobie pracy zdalnej i hybrydowej. Zespół w sposób nieograniczony powinien mieć możliwość kontaktu z każdą osobą, z którą pracuje, by szybko i skutecznie wymienić się informacjami, omówić bieżące sprawy zawodowe, sfinalizować projekt lub po prostu uzyskać pomoc w pilnym temacie.
Wybór odpowiedniego komunikatora dla firmy, który będzie spełniać to zadanie, jest więc bardzo ważny. Pracownicy powinni mieć możliwość wyboru dowolnej formy kontaktu (rozmowa tekstowa lub rozmowa wideo), udostępnienia innym użytkownikom różnego rodzaju plików i tworzenia grup. Równie ważny jest nieograniczony dostęp do historii czatów. Brak zbędnych ograniczeń to podstawa!
Najlepszy komunikator dla Twojej firmy, czyli jaki?
Obecnie na rynku mamy wielu opcji, jeśli chodzi o komunikatory wewnętrzne dla firm. Jak więc wybrać ten najlepszy, który usprawni przepływ informacji między pracownikami? Przede wszystkim ustal, czego w pierwszej kolejności wymagasz od tego narzędzia, ile osób będzie z niego korzystać oraz określ jego cel – czy komunikator będzie służył pracownikom wyłącznie do wzajemnej komunikacji, czy może za jego pośrednictwem będą kontaktować się z osobami z zewnątrz, na przykład z klientami lub osobami biorącymi udział w rekrutacji. Zastanów się również, jaki budżet chcesz lub możesz przeznaczyć na zakup tego narzędzia. Pamiętaj, że możesz skorzystać z darmowych opcji, ale sprawdź, czy spełnią one wymagania Twoje i Twoich pracowników. Odpowiedni research jest więc niezbędny, jeśli chcesz znaleźć komunikator idealnie dostosowany do potrzeb firmy. Sprawdzaj, testuj, czytaj opinie i pamiętaj, że zawsze warto wypróbować kilka narzędzi, by ostatecznie wybrać to najlepsze.
Sprawdź również: Program employee advocacy – czym jest i czy warto go stosować
Dlaczego komunikatory są tak istotne w życiu codziennym firmy?
Głównym zadaniem komunikatorów wewnętrznych jest umożliwienie szybkiego i łatwego kontaktu pomiędzy pracownikami. Za ich pośrednictwem można zadać szybkie pytanie lub prowadzić angażującą rozmowę. Skrzynka pocztowa, mimo że również może służyć do komunikacji wewnętrznej, jest dość niewygodna, jeśli chodzi o prowadzanie dłuższej konwersacji. W dodatku w ten sposób szybko zaśmiecimy sobie pocztę, przez co mogą nam umknąć ważne wiadomości. Komunikator służy przede wszystkim do rozmowy w czasie rzeczywistym. Oba te narzędzia mogą się jednak bardzo dobrze uzupełniać.
Komunikatory wewnętrzne sprzyjają dobrej komunikacji, a dobra komunikacja działa na pracowników motywująco, pozwala ich zintegrować, zaangażować w sprawy firmy i sprzyja dzieleniu się informacjami oraz wiedzą.
Najpopularniejsze komunikatory dla firm
Z jakich narzędzi do komunikacji wewnętrznej najchętniej korzystają przedsiębiorstwa? Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym.
Microsoft Teams
Ogromną zaletą tego narzędzia jest z pewnością możliwość organizowania dużych konferencji online, w których jednocześnie może wziąć udział nawet 10 000 osób. W trakcie spotkania użytkownicy mogą reagować na słowa prowadzącego za pomocą emoji, skorzystać z funkcji „podniesionej ręki”, dzięki której zasygnalizują, że chcą wziąć udział w dyskusji, oraz udostępnić ekran, po czym oddać kontrolę nad nim innej osobie.