Co to jest hashtag?
Hashtag to wyraz lub wyrażenie, który/które rozpoczyna się od znaku „#”, zwanego „kratką” (z ang. hash). Wykorzystuje się je głównie w mediach społecznościowych i w marketingu internetowym, aby oznaczać treści (np. refleksje na jakiś temat, zdjęcia czy filmy). Oznaczenia pozwalają użytkownikom szybko odnaleźć intersujące ich treści. Początkowo hashtagi stosowane były wyłącznie na Twitterze. Spopularyzował je jednak Instagram. Zyskały na popularności do tego stopnia, że aktualnie korzystają z nich nie tylko użytkownicy Twittera i Instagrama, ale także użytkownicy wielu innych popularnych serwisów społecznościowych (zostały one wskazane i krótko opisane poniżej).
Hashtagi – po co są i do czego służą?
Dzisiaj hashtagi stanowią ważne narzędzie marketingowe używane przez marki po to, by promować produkty i usługi oraz by nakłaniać fanów do interakcji. Wyróżnia się trzy podstawowe cele używania hashtagów przez przedsiębiorstwa:
- budowanie świadomości marki,
- sprawdzanie efektów kampanii marketingowych,
- pozyskiwanie wiedzy na temat nowych trendów.
Hashtagi – jak je tworzyć?
Istnieją dwa sposoby tworzenia hashtagów:
- tworzenie popularnych hashtagów, czyli takich, które są często wyszukiwane;
- tworzenie unikatowych hashtagów, czyli takich, które będą kojarzyć się przede wszystkim z marką, która je wymyśliła.
Ich tworzenie jest bardzo proste – wystarczy przed słowem czy frazą kluczową dodać „#”. W teorii – im więcej różnych hashtagów w danym poście, tym większa szansa na to, że z daną treścią zapozna się duża liczba odbiorców.
Hashtagi – dlaczego coraz częściej ich jakość jest ważniejsza od ilości?
W praktyce – coraz częściej ważniejsza okazuje się jakość hashtagów niż ich liczba. W związku z tym nie należy skupiać się na hashtagach z największym wolumenem, bo wtedy najprawdopodobniej dany post zniknie wśród setek, tysięcy czy milionów innych, podobnych do niego. Zdecydowanie warto szukać więc bardziej niszowych, oryginalnych hashtagów związanych z daną marką, jej wartościami czy zagadnieniem, które promuje.
Hashtag firmy Red Bull jako przykład viralowego hashtagu
Przykładem tworzenia viralowych hashtagów może być działanie firmy Red Bull. Red Bull zareagował na zdjęcie jednego ze swoich fanów. Mężczyzna umieścił w social mediach zdjęcie, które wyglądało tak jakby Mini Cooper – znak reklamowy charakteryzowanej marki – „dźwigał” pokaźnych rozmiarów puszkę Red Bulla. Zdjęcie było wynikiem zabawy perspektywą, w rzeczywistości puszka była standardowych rozmiarów. Red Bull oznaczył to zdjęcie hashtagiem #PutACanOnIt. Zachęciło to użytkowników sieci do dzielenia się samodzielnie zrobionymi zdjęciami puszki Red Bulla w różnych perspektywach i ujęciach. Użytkownicy zostali więc nakłonieni do tego, by prześcigając się w kreatywnych pomysłach, reklamować markę.