Czym jest marketing kontekstowy?
Context marketing można opisać jako dostarczenie odpowiednich treści do odpowiednich osób we właściwym czasie (co bezpośrednio łączy się również z pojęciem real-time marketingu, który kompletuje istną „świętą trójcę” tworzenia treści). Marketing kontekstowy to przekazanie komunikatów i informacji do tych osób, które właśnie „tu i teraz” ich potrzebują – oraz rzecz jasna uczynienie tego w odpowiednim kontekście, aby informacje nie zostały odebrane inaczej, niż sobie to założyliśmy. Przykładami context marketingu mogą być:
- wygenerowane na podstawie odwiedzanych miejsc propozycje innych, podobnych lokali i lokalizacji turystycznych, które mogłyby przypaść do gustu naszym klientom;
- dopasowane do historii wyszukiwania użytkowników komunikaty o promocjach (na przykład na jedzenie zamawiane wcześniej w aplikacji czy produkty takie jak ubrania, które klient przeglądał, jednak ostatecznie zrezygnował z zakupu);
- powiadomienia z okazji wyjątkowych dni w ciągu roku – mowa tutaj oczywiście o promocjach Bożonarodzeniowych, wakacyjnych czy tych związanych z powrotem do szkoły, ale również o tych nieoficjalnych świętach, jeśli tylko dobrze dostosujemy je do branży, w jakiej działamy. Na przykład dla klientów sklepu z akcesoriami do jazdy na rowerze miłym gestem będzie zniżka z okazji światowego dnia roweru.
Nawet najlepiej napisana treść – zarówno pod kątem poprawności językowej, gramatycznej i ortograficznej, jak i pod kątem „autentyczności” tekstu nie sprawdzi się i nie przyniesie firmie nowych klientów, jeśli zostanie przekazana odbiorcom w nieodpowiednim miejscu i czasie. Social media to gigantyczny potencjał docierania do odpowiedniej dla nas bazy osób, jednocześnie jednak spore pole do popisu przy ewentualnych pomyłkach – trendy w mediach społecznościowym są wyjątkowo dynamiczne, a co za tym idzie – wyjątkowo kruche. Łatwo przegapić moment na reklamę idealną, robiąc przypadkowo z firmy pośmiewisko w sieci.
Zobacz również: 6 wybitnie nieudanych kampanii marketingowych
Content i context – dlaczego warto odnaleźć między nimi balans?
Jak wspomnieliśmy wyżej – użytkownicy mają w dzisiejszych czasach dostęp do setek tysięcy informacji, do których dotrzeć mogą w mgnieniu oka. Dlatego właśnie tworząc content, musimy najpierw pomyśleć o tym, czy z perspektywy naszych odbiorców – dotychczasowych, jak i tych potencjalnych – będzie on przydatny i interesujący. Inaczej podejdziemy do prezentowania produktu lub usługi skierowanej do młodzieży, a inaczej do osób starszych. W tych scenariuszach (i nie tylko) warto wziąć pod uwagę przede wszystkim fakt, iż internauci to z reguły osoby, które szukają szybkich i konkretnych informacji. Opisywanie każdego szczegółu mechanicznego produktu, np. odkurzacza, zwyczajnie zanudzi lwią część potencjalnych klientów, dla których liczą się najważniejsze aspekty, takie jak cena, moc i dostępność. Jeśli chcemy otworzyć sobie furtkę na dotarcie także do tych osób, które są głodne szczegółów, możemy umieścić te dane niżej lub schować je pod zakładką „Więcej informacji” czy „Rozwiń” – skoro komuś zależy na detalach, z pewnością wykaże się większym zaangażowaniem od innych i odnajdzie poszukiwane treści.
Context marketing – jakie korzyści może przynieść?
Zagłębienie się w naszą grupę docelową (lub grupy docelowe) to korzyść sama w sobie. Możemy poznać naszych aktualnych, jak i potencjalnych odbiorców, a co za tym idzie lepiej analizować ich potrzeby. Jakie inne plusy przynosi marketing kontekstowy? Oto kilka z nich:
- pogłębienie wiedzy o kliencie – oczywiście o tym wspomnieliśmy przed chwilą, jednak warto spojrzeć na ten aspekt z innej perspektywy. Poznanie potrzeb klientów oraz odbiorców samych w sobie pozwala utrzymać ich przy nas. Konsument, który czuje, że firma o niego dba, interesuje się nim i jego potrzebami, a przy tym robi wszystko, co w jej mocy, aby pomóc rozwiązać mu jego problemy, z całą pewnością to doceni, a co za tym idzie – zostanie z nią na dłużej. Budowanie silnej relacji z dotychczasowymi odbiorcami to coś, o czym firmy często zapominają. Jeśli nie pokażemy naszym konsumentom, że ich szanujemy i doceniamy – znają oni kogoś, kto to zrobi;
- przewaga nad konkurencją – mimo iż content i context marketing rosną w siłę i coraz większa liczba marketerów docenia ich moc, wciąż wiele firm skupia się na suchej reklamie i działaniach SEO. Wyróżnianie się na tle innych treściom dostosowaną do kontekstu to nadal coś, co może przykuć uwagę nowych klientów;
- zwiększenie zysków – nie mogło zabraknąć także kwestii finansowej. To jasne – jeśli nasze działania marketingowe są dobre i działają, bezpośrednio przykłada się to na zwiększenie obrotów firmy. Marketing kontekstowy to dla klienta przede wszystkim odskocznia od setek podobnych komunikatów, którymi obrzucamy jest dzień w dzień w sieci. Jeśli nasze działania zainteresują go i będą oryginalne, oczywistym jest fakt, że to właśnie nasz produkt lub usługę uzna za wartą zakupu.
Marketing kontekstowy – ryzyka i wady
Zalety przekazane przez nas w powyższym artykule to oczywiście nie wszystko, dlatego zachęcamy do zgłębiania tematu marketingu kontekstowego na własną rękę. Pamiętajmy także o ryzykach i wadach, gdyż idealna strategia i metoda reklamy nie istnieje. Oto kilka z nich:
- dynamika branży – context marketing to działania z bardzo krótkim czasem ważności – tak jak wspomnieliśmy wyżej, przy tworzeniu treści często towarzyszą nam popularne aktualnie trendy, a przegapienie takowego nawet o kilka dni może być fatalne w skutkach;
- potencjalne popsucie relacji z klientem – źle dobrany do odbiorców komunikat jest w stanie w sekundę przekreślić całkowicie ich opinię o danej firmie. Tyczy się to zarówno stałych klientów, jak i potencjalnych odbiorców. Jeśli w ich głowach nie będziemy do siebie pasować – najpewniej nie uda nam się na to nic zaradzić;
- łatwo tutaj o błąd – kampania kontekstowa opiera się na danych zebranych i ułożonych tak, aby strategia marketingowa była stworzona w taki sposób i dotarła do takich osób, jakich aktualnie szukamy. Jeden mały błąd w analizie danych może sprawić, że nasze komunikaty absolutnie chybią, a miesiące pracy pójdą tak naprawdę do kosza.
Zobacz również: Netnografia – czym jest i jak można ją wykorzystać
Context marketing – podsumowanie
Wiesz już, czym jest context marketing oraz dlaczego znalezienie harmonii pomiędzy nim, a content marketingiem jest tak ważne. Znasz zarówno jego wady, zalety, jak i kilka ogólnych przykładów jego stosowania. Odpowiednio stworzona treść to tylko część sukcesu – dystrybucja komunikatów również ma znaczenie. Z wielkim potencjałem w parze bardzo często – jeśli nie zawsze – idzie wielkie ryzyko.
