Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
27.02.2023 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?

Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?

Szybko rozwijający się biznes i urywające się telefony oraz niezliczona liczba maili na skrzynce pocztowej to marzenie wielu osób prowadzących swój biznes. W końcu więcej prób kontaktu przełoży się na większą sprzedaż, a większa sprzedaż na większe zyski. Druga strona medalu to jednak konieczność ciągłego bycia „pod telefonem” oraz stałego powiększania działu customer service naszej firmy. W niektórych przypadkach na pomoc mogą przyjść tutaj tak zwane chatboty, które odciążą nieco naszą firmę w zakresie nieustannych rozmów z klientami – aktualnymi i potencjalnymi. Czym są chatboty? Jakie korzyści mogą przynieść firmie? Dlaczego należy wprowadzać je z tak dużą starannością? Na te pytania odpowiadamy w poniższym wpisie. Zapraszamy do lektury! 

Chatbotdefinicja i co to właściwie jest? 

Z pewnością większość osób czytających ten artykuł spotkała się w swoim życiu z przynajmniej jednym chatbotem. Nie należy kojarzyć ich tylko i wyłącznie z prymitywnymi konsultantami na stronach produktowych czy automatami wydzwaniającymi do ludzi z ofertami założenia instalacji fotowoltaicznej na balkonie w blokowisku. Chatbot z definicji dostępnej na Wikipedii jest programem komputerowym, który za zadanie ma prowadzenie konwersacji z odbiorcą, replikując w jej trakcie zachowania ludzkie. Niektóre z nich korzystają na przykład z zaawansowanych systemów rozpoznawania mowy oraz tak zwanego samouczenia się na podstawie przeprowadzanych rozmów. Chyba każdy z nas słyszał o Siri, Alexie od Amazona czy Asystencie Google – to również chatboty, które w mniejszym bądź większym stopniu odciążają działy obsługi klienta swoich firm. Czy inne konkretne korzyści? O tym poniżej. 

 

Jakie korzyści może przynieść „zatrudnienie” chatbota?

Poza wspomnianym wcześniej wsparciem dla działu customer service chatboty – nawet te najprostsze i najtańsze – są w stanie odpowiedzieć na wgrane w ich pamięć najczęściej zadawane pytania czy gromadzić przydatne dla firmy dane dotyczące powtarzających się zachowań, pytań lub zażaleń klientów. Chatbot w oczach konsumentów to stały kontakt z naszą firmą, co pozytywnie wpływa na jej wizerunek. Efektem wsparcia działu obsługi klienta jest zmniejszenie nie tylko liczby rozmów, które jego pracownicy muszą odbywać, ale także osób, które tym się zajmują – tak więc jest to oszczędność dla firmy. Nawet w sytuacji, w której rozmowa okaże się na tyle poważna, że wymagana będzie interwencja specjalisty, chatbot będzie w stanie przekazać mu podstawowe dane dotyczące sprawy oraz klienta, dzięki czemu już na starcie rozmowy pracownik będzie miał większe pojęcie „na czym stoi”. W oczach konsumenta wykaże się on szybkim zaznajomieniem się ze sprawą i profesjonalizmem. 

Przeczytaj również: Pozytywne opinie o firmie są dobrą formą reklamy, czyli SEO PR

Chatboty – jak stosować je skutecznie?

Poprawianie wizerunku firmy poprzez zaoferowanie klientom możliwości stałego kontaktu brzmi wspaniale. Klienci lubią czuć, że ktoś ich słucha i chce im pomóc, w czym na pewno pomaga możliwość rozmowy o każdej porze siedem dni w tygodniu. Niektóre firmy stosują w tej kwestii zagrywki psychologiczne polegające na fałszywych komunikatach mających na celu sprawić wrażenie, że chatbot to w rzeczywistości realna osoba. W weekendy potrafią informować, iż żaden konsultant nie jest teraz dostępny (choć oczywiście robot mógłby nam odpowiedzieć w każdej chwili), a w tygodniu – że musimy chwilę poczekać, gdyż konsultant rozmawia teraz z kimś innym. Nie trwa to z reguły długo, jednak w oczach konsumentów tworzy obraz realnego specjalisty, który wytrwale odpowiada każdemu klientowi w potrzebie. 

Przeczytaj również: Google Analytics 4 a Universal Analytics – rzut oka na najważniejsze różnice

Nawet bez stosowania takich sztuczek chatbot to z psychologicznego punktu widzenia dobre rozwiązanie – większą szansę na pozyskanie szczerej opinii daje nam rozmowa niż chociażby ankieta wysyłana do naszych klientów przed zakupami lub po nich. Należy jednak pamiętać o tym, że rozmowa z botem może być dla konsumentów irytująca i jeśli będzie wyjątkowo uciążliwa – szybko zrezygnują oni z kontaktu. Jeżeli chatbot szybko da po sobie poznać, że wcale nie jest człowiekiem, uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego. Klient poczuje, że jest traktowany po macoszemu i pomyśli, że nikt nie ma ochoty z nim rozmawiać, dlatego wysyłamy do niego robota.  

Rozwój technologii pozwolił ludzkości stworzyć zaawansowane systemy sztucznej inteligencji, a rozmowę z nimi często łatwo pomylić z faktyczną pogawędką z konsultantem. Przy wdrażaniu chatbota na naszą stronę musimy poważnie zastanowić się nad tym, czy jest to inwestycja, na którą jesteśmy gotowi. W dłuższej perspektywie sztuczna inteligencja pozwoli naszej firmie zaoszczędzić czas i pieniądze, przy okazji pozyskując dla nas masę istotnych i przydatnych danych. Narzędzie musi jednak być na wystarczająco wysokim poziomie, aby nie odstraszało klientów. 

Chatboty – podsumowanie

Reasumując, chatboty to rozwiązanie przydatne w zasadzie w każdej firmie i biznesie – zawsze przecież znajdzie się kilkunastu, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset klientów chcących zadać nam jedno z tych pytań, na które odpowiedzi możemy zautomatyzować. To duże wsparcie dla działu customer service, oszczędność dla firmy, a przy okazji szansa na poprawienie jej wizerunku. Wszystko to uda się jednak tylko wtedy, jeśli wprowadzimy chatbota zgodnie z ustalonym wcześniej planem i solidnie przetestujemy jego działanie w praktyce. 

Wiesz już, czym są chatboty, dlaczego warto zainteresować się tym tematem oraz jakie korzyści mogą przynieść Twojej firmie. Nie trać czasu i pogłębiaj swoją wiedzę w tej materii, gdyż sztuczna inteligencja dopiero ruszyła z linii startu, wciąż się rozwija, a możliwości jej wykorzystania są coraz większe. 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

AI MODE 27.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

AI Mode — co to jest i jak zoptymalizować treść, by być widocznym?

Czy Twoja firma jest widoczna w Google? Jeśli od miesięcy ruch na stronie spada, a konkurencja pojawia się wyżej w wynikach, przyczyna może być zaskakująco prosta — Google zmieniło zasady gry. Wyszukiwarka wprowadza AI Mode, czyli tryb oparty na sztucznej inteligencji, który przekształca sposób wyświetlania wyników. To powoduje, że tradycyjne SEO oparte wyłącznie na słowach kluczowych i linkach powoli przestaje wystarczać. AI Mode potrafi generować odpowiedzi bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, często nie pokazując klasycznych linków. Dla Twojej firmy oznacza to jedno: albo spowodujesz, że treść na Twojej stronie www zostanie zrozumiana przez sztuczną inteligencję Google, albo znikniesz z pola widzenia użytkowników. Co zrobić, aby stać się źródłem informacji dla AI i tym samym zwiększać skutecznie widoczność swojej firmy w internecie? Na to pytanie odpowiemy w poniższym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

ksef 20.10.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Jak działa KSeF? Praktyczny przewodnik krok po kroku dla przedsiębiorców

Już niedługo każdy przedsiębiorca w Polsce — niezależnie, czy prowadzi jednoosobową działalność, czy zarządza spółką — będzie musiał wystawiać faktury w systemie KSeF. Dla wielu właścicieli MŚP to nie tylko zmiana techniczna, ale także ogromne wyzwanie organizacyjne: jak zintegrować system ERP i przygotować biuro rachunkowe, jak uniknąć błędów, które mogą skutkować karami? Być może Ty również, tak jak wielu przedsiębiorców, obawiasz się, że wdrożenie systemu będzie skomplikowane. Jednak w założeniach projektu, KSeF ma uprościć Twoje procesy, o ile tylko dobrze przygotujesz się do zmian. Ten przewodnik krok po kroku pokaże Ci, jak działa Krajowy System e-Faktur (KSeF), jak prawidłowo wystawiać faktury ustrukturyzowane i przy okazji wykorzystać nowe narzędzie do automatyzacji procesów księgowych. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt