Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
27.02.2023 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?

Chatboty – czym są i czy warto w nie inwestować?

Szybko rozwijający się biznes i urywające się telefony oraz niezliczona liczba maili na skrzynce pocztowej to marzenie wielu osób prowadzących swój biznes. W końcu więcej prób kontaktu przełoży się na większą sprzedaż, a większa sprzedaż na większe zyski. Druga strona medalu to jednak konieczność ciągłego bycia „pod telefonem” oraz stałego powiększania działu customer service naszej firmy. W niektórych przypadkach na pomoc mogą przyjść tutaj tak zwane chatboty, które odciążą nieco naszą firmę w zakresie nieustannych rozmów z klientami – aktualnymi i potencjalnymi. Czym są chatboty? Jakie korzyści mogą przynieść firmie? Dlaczego należy wprowadzać je z tak dużą starannością? Na te pytania odpowiadamy w poniższym wpisie. Zapraszamy do lektury! 

Chatbotdefinicja i co to właściwie jest? 

Z pewnością większość osób czytających ten artykuł spotkała się w swoim życiu z przynajmniej jednym chatbotem. Nie należy kojarzyć ich tylko i wyłącznie z prymitywnymi konsultantami na stronach produktowych czy automatami wydzwaniającymi do ludzi z ofertami założenia instalacji fotowoltaicznej na balkonie w blokowisku. Chatbot z definicji dostępnej na Wikipedii jest programem komputerowym, który za zadanie ma prowadzenie konwersacji z odbiorcą, replikując w jej trakcie zachowania ludzkie. Niektóre z nich korzystają na przykład z zaawansowanych systemów rozpoznawania mowy oraz tak zwanego samouczenia się na podstawie przeprowadzanych rozmów. Chyba każdy z nas słyszał o Siri, Alexie od Amazona czy Asystencie Google – to również chatboty, które w mniejszym bądź większym stopniu odciążają działy obsługi klienta swoich firm. Czy inne konkretne korzyści? O tym poniżej. 

 

Jakie korzyści może przynieść „zatrudnienie” chatbota?

Poza wspomnianym wcześniej wsparciem dla działu customer service chatboty – nawet te najprostsze i najtańsze – są w stanie odpowiedzieć na wgrane w ich pamięć najczęściej zadawane pytania czy gromadzić przydatne dla firmy dane dotyczące powtarzających się zachowań, pytań lub zażaleń klientów. Chatbot w oczach konsumentów to stały kontakt z naszą firmą, co pozytywnie wpływa na jej wizerunek. Efektem wsparcia działu obsługi klienta jest zmniejszenie nie tylko liczby rozmów, które jego pracownicy muszą odbywać, ale także osób, które tym się zajmują – tak więc jest to oszczędność dla firmy. Nawet w sytuacji, w której rozmowa okaże się na tyle poważna, że wymagana będzie interwencja specjalisty, chatbot będzie w stanie przekazać mu podstawowe dane dotyczące sprawy oraz klienta, dzięki czemu już na starcie rozmowy pracownik będzie miał większe pojęcie „na czym stoi”. W oczach konsumenta wykaże się on szybkim zaznajomieniem się ze sprawą i profesjonalizmem. 

Przeczytaj również: Pozytywne opinie o firmie są dobrą formą reklamy, czyli SEO PR

Chatboty – jak stosować je skutecznie?

Poprawianie wizerunku firmy poprzez zaoferowanie klientom możliwości stałego kontaktu brzmi wspaniale. Klienci lubią czuć, że ktoś ich słucha i chce im pomóc, w czym na pewno pomaga możliwość rozmowy o każdej porze siedem dni w tygodniu. Niektóre firmy stosują w tej kwestii zagrywki psychologiczne polegające na fałszywych komunikatach mających na celu sprawić wrażenie, że chatbot to w rzeczywistości realna osoba. W weekendy potrafią informować, iż żaden konsultant nie jest teraz dostępny (choć oczywiście robot mógłby nam odpowiedzieć w każdej chwili), a w tygodniu – że musimy chwilę poczekać, gdyż konsultant rozmawia teraz z kimś innym. Nie trwa to z reguły długo, jednak w oczach konsumentów tworzy obraz realnego specjalisty, który wytrwale odpowiada każdemu klientowi w potrzebie. 

Przeczytaj również: Google Analytics 4 a Universal Analytics – rzut oka na najważniejsze różnice

Nawet bez stosowania takich sztuczek chatbot to z psychologicznego punktu widzenia dobre rozwiązanie – większą szansę na pozyskanie szczerej opinii daje nam rozmowa niż chociażby ankieta wysyłana do naszych klientów przed zakupami lub po nich. Należy jednak pamiętać o tym, że rozmowa z botem może być dla konsumentów irytująca i jeśli będzie wyjątkowo uciążliwa – szybko zrezygnują oni z kontaktu. Jeżeli chatbot szybko da po sobie poznać, że wcale nie jest człowiekiem, uzyskamy efekt odwrotny od zamierzonego. Klient poczuje, że jest traktowany po macoszemu i pomyśli, że nikt nie ma ochoty z nim rozmawiać, dlatego wysyłamy do niego robota.  

Rozwój technologii pozwolił ludzkości stworzyć zaawansowane systemy sztucznej inteligencji, a rozmowę z nimi często łatwo pomylić z faktyczną pogawędką z konsultantem. Przy wdrażaniu chatbota na naszą stronę musimy poważnie zastanowić się nad tym, czy jest to inwestycja, na którą jesteśmy gotowi. W dłuższej perspektywie sztuczna inteligencja pozwoli naszej firmie zaoszczędzić czas i pieniądze, przy okazji pozyskując dla nas masę istotnych i przydatnych danych. Narzędzie musi jednak być na wystarczająco wysokim poziomie, aby nie odstraszało klientów. 

Chatboty – podsumowanie

Reasumując, chatboty to rozwiązanie przydatne w zasadzie w każdej firmie i biznesie – zawsze przecież znajdzie się kilkunastu, kilkudziesięciu lub nawet kilkuset klientów chcących zadać nam jedno z tych pytań, na które odpowiedzi możemy zautomatyzować. To duże wsparcie dla działu customer service, oszczędność dla firmy, a przy okazji szansa na poprawienie jej wizerunku. Wszystko to uda się jednak tylko wtedy, jeśli wprowadzimy chatbota zgodnie z ustalonym wcześniej planem i solidnie przetestujemy jego działanie w praktyce. 

Wiesz już, czym są chatboty, dlaczego warto zainteresować się tym tematem oraz jakie korzyści mogą przynieść Twojej firmie. Nie trać czasu i pogłębiaj swoją wiedzę w tej materii, gdyż sztuczna inteligencja dopiero ruszyła z linii startu, wciąż się rozwija, a możliwości jej wykorzystania są coraz większe. 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt