Google Tag Manager – narzędzie dla marketingowców do wprowadzania zmian w kodzie strony

(aktualizacja 23.05.2019) / Analityka
tagowanie

Marketingowcy mają głowy pełne pomysłów, wciąż tworzą nowe kampanie marketingowe i chcą monitorować ich przebieg. By było to możliwe, strona internetowa musi zawierać kilka linijek kodu, który umożliwi zbieranie wartościowych danych. Programiści lub webmasterzy często ociągają się z wprowadzeniem zmian w serwisie. Analiza akcji promocyjnej opóźnia się, a firma traci możliwość szybkiego zareagowania na interakcje klientów. Jak marketingowcy, którzy nie posiadają wiedzy z zakresu programowania, mogą szybko zacząć działać? Odpowiedzią jest Google Tag Manager – narzędzie pozwalające wprowadzać kody śledzące bez konieczności edytowania strony internetowej.

Co to jest Google Tag Manager? Kilka słów o narzędziu do wdrażania tagów

Darmowe narzędzie Google Tag Manager dostarcza interfejsu do zarządzania skryptami, które chcemy zaimplementować na swojej stronie. Dzięki temu w kilka minut można zainstalować Google Adwords czy Google Analytics. Aby poradzić sobie z obsługą panelu GTM, nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy programistycznej. Logowanie odbywa się tak samo jak do Gmaila, a przechodzenie między zakładkami jest intuicyjne. Na początku możemy także skorzystać z instrukcji dostępnych w supporcie Google: https://support.google.com oraz na stronie https://www.google.pl/intl/pl/tagmanager/.

Menedżer tagów Google – struktura konta

Swobodne poruszanie się po Google Tag Managerze wymaga zrozumienia struktury konta i podstawowych pojęć. Menedżer tagów składa się z kontenerów, tagów, reguł i zmiennych. Zależności pomiędzy poszczególnymi elementami GTM przedstawia poniższa grafika.

struktura konta Google Tag Manager

Najczęściej specjalista zajmujący się analityką internetową posiada jedno konto Google z wieloma kontami GTM, na których obsługuje swoich klientów. Odpowiednie nazewnictwo i zachowanie porządku pozwala efektywnie pracować nad wszystkimi projektami.

Google Tag Manager w obrębie konta obejmuje:

  • Kontenery – kody zaimplementowane na stronie, przechowujące kody marketingowe, czyli tagi. Kontenery instaluje się na danym serwisie. Odpowiadają za połączenie strony z panelem Menedżera tagów Google.
  • Tagi – są to fragmenty kodu (zwane także kodami śledzącymi) umożliwiające przesyłanie danych z witryny i ich późniejszą analizę. Często są tworzone w celu przesyłania informacji do firm zewnętrznych dostarczających swoje skrypty – na takiej zasadzie działa właśnie Google Analytics. Możemy także tworzyć autorskie skrypty, np. w celu przeprowadzenia ankiety. Tagi odpowiadają za instalację określonych aplikacji na stronie.
  • Reguły – zdefiniowane warunki pozwalające na uruchomienie tagów. Odpowiadają za przesłanie określonych danych do zainstalowanych aplikacji.
  • Zmienne – służą do odzwierciedlenia wartości ulegającej zmianie. W Google Tag Managerze używamy zmiennych:
    • W regułach – za ich pomocą definiujemy filtry określające, kiedy ma się uruchomić dany tag, np. aktywacja reguły wyświetlania strony w przypadku, gdy adres URL zawiera przykład.pl/oferta/,
    • W tagach – umożliwiają przechwytywanie wartości dynamicznych, np. przekazanie informacji do tagu śledzenia konwersji o sprzedanych produktach.

Wyjaśnienia powyższych pojęć mogą wydawać się nieco zawiłe. Warto poznać, co w praktyce oznaczają kontenery, tagi, reguły, oglądając filmiki przygotowane przez Google:

Instalacja i tworzenie konta Menedżera tagów od Google

Założenie konta Google Tag Manager wymaga posiadania konta Google. Od razu po przejściu na stronę tagmanager.google.com, za pomocą które przeprowadzimy całą konfigurację, jesteśmy proszeni o zalogowanie się na swoje konto.

zakładanie konta GTM

Następnie klikamy niebieski przycisk Utwórz konto.

Zakładanie konta menedżera tagów google

Uzupełniamy formularz, wpisując nazwę konta, kontenera, wybierając kraj oraz rodzaj witryny. Akceptujemy regulamin i politykę prywatności. Otrzymujemy kod służący do instalacji Menedżera tagów na naszej stronie.

Kontener tagów – jeden kod dający wiele możliwości

Kontener tagów stanowi zbiór wszystkich skryptów, które są zostały zaimplementowane na stronie za pomocą Google Tag Managera. Zamieszczenie kontenera w serwisie wymaga od nas wklejenia indywidualnego, wygenerowanego specjalnie dla naszego konta kodu do sekcji head i body w kodzie witryny.

wdrożenie google tag manadżera na stronę

Przykładowy kod służący do konfiguracji Google Tag Managera

W ten sposób dokonujemy tylko jednej modyfikacji w kodzie strony. Dodawanie kolejnych skryptów odbywa się już za pomocą panelu GTM. Należy pamiętać, aby kontener został zaimplementowany na każdej podstronie serwisu. Dzięki temu np. Google Analytics będzie aktywny na całej stronie, co pozwoli gromadzić wiele danych i informacji. Jeśli zapomnimy o wprowadzeniu powyższego kodu na jedną z podstron, z poziomu Google Tag Managera nie będziemy w stanie zainstalować skryptów.

W tym miejscu warto także wspomnieć o warstwie danych, czyli Data Layer. GTM pozwala na gromadzenie dowolnych wartości z naszego serwisu, np. zmiennej JS, która umożliwia przekazanie do GTM wszystkich niezbędnych danych. W przypadku gdy nastąpią zmiany w kodzie HTML lub cała witryna zostanie przebudowana, niektóre dane mogą zostać nieprawidłowo odczytane. Zaimplementowanie Data Layer pozwala na odseparowanie warstwy gromadzonych danych od struktury kodu. W przypadku edycji kodu strony cenne dane zostaną zebrane poprawnie.

Po wklejeniu kodu na stronie możemy rozpocząć zabawę z konfiguracją tagów, reguł i zmiennych :).

Jak udostępnić kontener lub konto Menedżera tagów Google?

Często zdarza się tak, że konto Google Tag Manager chcemy powierzyć zewnętrznej agencji lub pracownikom w firmie, nieposiadającym dostępu do konta Google, na którym pracujemy z tagami. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby udostępnić konto lub kontener Manadżera tagów. W tym celu należy skorzystać z poniższej instrukcji.

  1. Z głównego widoku konta przechodzimy do sekcji Administracja.
konto google tag manager
  1. Pojawia nam się okno pozwalające na administrację kontem GTM i kontenerem. W zależności od tego, czy chcemy udostępnić całe konto, czy tylko sam kontener, wybieramy opcję Zarządzanie użytkownikami z lewej lub prawej kolumny.
    udostępnianie konta google tag manager
    1. W tabeli widzimy wszystkich użytkowników, którzy posiadają dostęp do naszego konta/kontenera. By udostępnić GTM, klikamy w niebieski przycisk z białym plusem.
      dodanie użytkownika do google tag manager
      1. Uzupełniamy formularz o adres e-mail i wybieramy poziom uprawnień. Udostępniając konto, możemy także ustawić uprawnienia dotyczące kontenerów.
      nadanie dostępów w google tag manager

      Użytkownik, któremu nadamy dostępy, musi potwierdzić zaproszenie. Pamiętajmy również o tym, że GTM można udostępnić tylko adresom e-mail z podpiętymi kontami Google.

      Rodzaje dostępów do konta Menedżera Tagów Google:

      • Administrator – pełne dostępy administracyjne, może dokonywać wszelkich zmian na koncie,
      • Użytkownik – nie ma uprawnień do zarządzania listą osób posiadających dostępy do konta i kontenera.

      Rodzaje dostępów do kontenera:

      • Brak dostępu – brak dostępu do kontenera, użytkownik nie widzi go na liście kontenerów na swoim koncie,
      • Odczyt – możliwość przeglądania tagów, reguł i zmiennych skonfigurowanych w kontenerze. Brak dostępu do wprowadzania zmian,
      • Edycja – użytkownik może tworzyć obszary robocze, konfigurować tagi, ale nie ma możliwości zatwierdzania ani publikowania kontenera,
      • Zatwierdzanie – możliwość tworzenia wersji i obszarów roboczych, wprowadzania zmian. Brak uprawnień do publikacji kontenera.
      • Publikacja – pełne dostępy do kontenera.

      Udzielone dostępy możemy w każdym momencie edytować. Pamiętajmy o tej opcji, kiedy kończymy współpracę z agencją lub analitykiem danych internetowych, aby zabezpieczyć swoje konto przed nieuprawnionym działaniami.

      Dlaczego warto zainteresować się narzędziem Google Tag Manager?

      Google Tag Manager dedykowany jest przede wszystkim dla osób pracujących w działach marketingu. Dzięki temu narzędziu nieznajomość języka programowania nie stanowi przeszkody w implementowaniu przeróżnych skryptów. Odciążony zostaje także webmaster lub dział programistów, którzy przeważnie zajęci są wdrażaniem bardziej skomplikowanych zmian i modyfikacji w serwisie.

      Poprawne wprowadzenie kontenera tagów na każdej podstronie serwisu gwarantuje, że skrypty uruchomią się tam, gdzie powinny. Ręczne wpisywanie czy raczej przeklejanie linijek JavaScriptu może skutkować tym, że tag nie pojawi się w dany miejscu na witrynie. Nierzadko zdarzają się pominięcia fragmentów kodu lub zaimplementowanie go w niewłaściwym miejscu. Posługiwanie się GTM daje pewność, że wszystko zostało zainstalowane we właściwy sposób.

      tagi na koncie google tag manager

      Ręczne implementowanie kolejnych tagów niestety spowalnia działanie witryny. Korzystając z Google Tag Managera można zapobiec spowalnianiu ładowania serwisu. Dlaczego? Po pierwsze, GTM ładuje skrypty asynchroniczne, tzn. tagi ładujące się szybciej nie czekają na te wolniejsze. Po drugie mamy możliwość prostego wyłączenia tych skryptów, których już nie używamy. Ich automatyczne uruchomienie spowodowałoby wolniejsze ładowanie strony.

      Korzystaj z Google Tag Managera

      Prowadząc serwisy składające się z wielu podstron lub rozbudowane platformy sprzedażowe, powinnyśmy korzystać z Google Tag Managera. Samodzielnie będziemy w stanie uruchamiać kody śledzące, dzięki którym pozyskamy wartościowe dane marketingowe. Brak umiejętności programistycznych czy zajęty webmaster nie staną nam na drodze w rozwoju naszej działalności.

      Najnowsze artykuły na blogu:
      Kompleksowy poradnik po optymalizacji artykułów na blogu firmowym. Sprawdź, jak skutecznie...
      Uczestniczyliśmy w konferencji Digital Olympus 2019, która odbyła się we Wrocławiu. Poznaj naszą...
      Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 98% użytkowników korzysta z...
      Uczestniczyliśmy w konferencji Google Marketing Live 2019 r. Oto kilka naszych słów o nowościach,...
      Lead scoring (kwalifikacja leadów) pomaga zoptymalizować pracę działu handlowego. Dowiedź się, jak...