Google Tag Manager – kontenery, tagi reguły i makra w GTM - Blog Artefakt

Google Tag Manager – narzędzie dla marketingowców do wprowadzania zmian w kodzie strony

/ Analityka
tagowanie

Marketingowcy mają głowy pełne pomysłów, wciąż tworzą nowe kampanie i chcą monitorować ich przebieg. Strona internetowa musi zostać zaopatrzona w kilka linijek kodu, który umożliwi zbieranie wartościowych danych. Programiści lub webmasterzy często ociągają się z wprowadzeniem zmian w serwisie. Analiza prowadzonej akcji promocyjnej opóźnia się, a firma traci możliwość szybkiego zareagowania na interakcje Klientów. Jak marketingowcy, którzy nie posiadają wiedzy z zakresu programowania, mogą szybko zacząć działać? Odpowiedzią jest Google Tag Manager – narzędzie pozwalające wprowadzać kody śledzące bez konieczności edytowania strony internetowej.

Kilka słów o narzędziu Google Tag Manager

Darmowe narzędzie Google Tag Manager dostarcza interfejsu do zarządzania skryptami, które chcemy zaimplementować na swojej stronie. Dzięki temu w kilka minut można zainstalować Google Adwords czy Google Analytics. Aby poradzić sobie z obsługą panelu GTM, nie potrzebujemy specjalistycznej wiedzy programistycznej. Logowanie odbywa się tak samo jak do Gmaila, a przechodzenie między zakładkami jest intuicyjne. Na początku możemy także skorzystać z licznych instrukcji, które udostępniane są na https://support.google.com.

Struktura konta GTM

 

Google Tag Manager w obrębie konta obejmuje:

  • Kontenery – kody zaimplementowane na stronie, przechowujące kody marketingowe, czyli tagi,
  • Tagi – są to fragmenty kodu (zwane także kodami śledzącymi) umożliwiające przesyłanie danych z witryny i ich późniejszą analizę. Często są tworzone w celu przesyłania informacji do firm zewnętrznych dostarczających swoje skrypty – na takiej zasadzie działa właśnie Google Analytics. Możemy także tworzyć autorskie skrypty, np. w celu przeprowadzenia ankiety.
  • Reguły – zdefiniowane warunki, pozwalające na uruchomienie tagów.
  • Makra – automatyzują powtarzalne działania, ułatwiając pracę z tagami i regułami.

 

Google Tag Manager - podgląd

 

Kontener tagów – jeden kod dający wiele możliwości

Kontener tagów stanowi zbiór wszystkich skryptów, które są zostały zaimplementowane na stronie za pomocą Google Tag Managera. Zamieszczenie kontenera w serwisie wymaga od nas wklejenia poniższego kodu pod sekcją body w kodzie witryny.

 

<!– Google Tag Manager –>

<noscript><iframe src=”//www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-XXXX”
height=”0″ width=”0″ style=”display:none;visibility:hidden”></iframe></noscript>
<script>(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({‚gtm.start’:
new Date().getTime(),event:’gtm.js’});var f=d.getElementsByTagName(s)[0],
j=d.createElement(s),dl=l!=’dataLayer’?’&l=’+l:”;j.async=true;j.src=
‚//www.googletagmanager.com/gtm.js?id=’+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f);
})(window,document,’script’,’dataLayer’,’GTM-XXXX’);</script>

<!– End Google Tag Manager –>

 

W ten sposób dokonujemy tylko jednej modyfikacji w kodzie strony. Dodawanie kolejnych skryptów odbywa się już za pomocą panelu GTM. Należy pamiętać, aby kontener został zaimplementowany na każdej podstronie serwisu. Dzięki temu np. Google Analytics będzie aktywny na całej stronie, co pozwoli gromadzić wiele danych i informacji. Jeśli zapomnimy o wprowadzeniu powyższego kodu na jedną z podstron, z poziomu Google Tag Managera nie będziemy w stanie zainstalować skryptów.

W tym miejscu warto także wspomnieć o warstwie danych, czyli Data Layer. GTM pozwala na gromadzenie dowolnych wartości z naszego serwisu, np. zmiennej JS. W przypadku gdy nastąpią zmiany w kodzie HTML lub cała witryna zostanie przebudowana, niektóre dane mogą zostać nieprawidłowo odczytane. Zaimplementowanie Data Layer pozwala na odseparowanie warstwy gromadzonych informacji od struktury kodu. W przypadku edycji kodu strony cenne dane zostaną zebrane poprawnie.

 

Dlaczego warto zainteresować się narzędziem Google Tag Manager?

Google Tag Manager dedykowany jest przede wszystkim dla osób pracujących w działach marketingu. Dzięki temu narzędziu nieznajomość języka programowania nie stanowi przeszkody w implementowaniu przeróżnych skryptów. Odciążony zostaje także webmaster lub dział programistów, którzy przeważnie zajęci są wdrażaniem bardziej skomplikowanych zmian i modyfikacji w serwisie. Oszczędzasz czas i koszty.

Poprawne wprowadzenie kontenera tagów na każdej podstronie serwisu gwarantuje, że skrypty uruchomią się tam, gdzie powinny. Ręczne wpisywanie czy raczej przeklejanie linijek JavaScriptu może skutkować tym, że tag nie pojawi się w dany miejscu na witrynie. Nierzadko zdarzają się pominięcia fragmentów kodu lub zaimplementowanie go w niewłaściwym miejscu. Posługiwanie się GTM daje pewność, że wszystko zostało zainstalowane we właściwy sposób.

Kontener tagów

 

Ręczne implementowanie kolejnych tagów niestety spowalnia działanie witryny. Korzystając z Google Tag Managera można poprawić szybkość serwisu. Dlaczego? Po pierwsze, GTM ładuje skrypty asynchroniczne, tzn. tagi ładujące się szybciej nie czekają na te wolniejsze. Z drugiej strony mamy także możliwość prostego wyłączenia tych skryptów, których już nie używamy. Ich automatyczne uruchomienie spowodowałoby wolniejsze ładowanie strony.

 

Korzystaj z Google Tag Managera

Prowadząc serwisy składające się z wielu podstron lub rozbudowane platformy sprzedażowe, powinnyśmy korzystać z Google Tag Managera. Dzięki temu samodzielnie będziemy w stanie uruchamiać kody śledzące, dzięki którym pozyskamy wartościowe dane marketingowe. Brak umiejętności programistycznych czy zajęty webmaster nie staną nam na drodze w rozwoju naszej działalności. Implementacja Google Analytics czy Google Adwords stanie się prosta.

Również na naszym blogu
Stworzenie persony wpływa pozytywnie na działalność firmy lub rozwój konkretnego projektu. Ułatwia...
Rynek sklepów z internetowych z wyposażeniem wnętrz nieustannie się powiększa. Właściciele...
Dobrze skonfigurowane reklamy Google Ads pomogą rozwinąć biznes i wyróżnić się na tle konkurentów...
Prowadzisz biuro architektoniczne? Sprawdź, jakie działania promocyjne warto podjąć, aby promować...
Przed rozpoczęciem analizy ruchu na stronie w Google Analytics sprawdź, czy statystyki tworzone są...