Dlaczego konwersja spada? Co zrobić, gdy współczynnik konwersji spada?
Ciekawym zagadnieniem jest również to, dlaczego współczynnik konwersji spada. Może zdarzyć się tak w sytuacji, gdy strona zostanie jednorazowo zoptymalizowana i „pozostawiona sama sobie”. Bywa jednak i tak, że witryna jest stale optymalizowana, a mimo to wskaźnik konwersji jest coraz niższy. W takim przypadku należy przyjrzeć się kilku kwestiom i – w razie uzyskania niepokojących wyników – wprowadzić konieczne zmiany. Istnieje wiele sposobów na to, by poprawić wskaźnik konwersji. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych z nich.
1. Prawdziwe informacje
Sprawdź: Czy wszystkie informacje na stronie są zgodne z prawdą? Czy jakieś informacje są zatajane przed klientami?
Wskazówka: Wszystkie treści umieszczone na stronie powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Opis produktu niezgodny z samym produktem może spowodować, że klient, który zamówił produkt, już nigdy nie wróci do Twojego sklepu internetowego.
2. CTA (ang. call to action)
Sprawdź: Czy na Twojej stronie jest wystarczająca liczba przycisków CTA?
Wskazówka: CTA to szeroko pojęte wezwania do działania. Umieść na stronie krótkie wezwania, które skłonią użytkowników do interakcji. Wezwania te tworzy się zazwyczaj w trybie rozkazującym, np. „Kup teraz”, „Zapisz się”, „Czytaj dalej”, „Wypróbuj za darmo!”.
3. Formularze
Sprawdź: Czy widoczne na stronie formularze działają?
Wskazówka: Niedziałające lub niepoprawnie działające formularze powodują, że użytkownik nie może zadać nurtującego go pytania na temat produktu bądź usługi, a co za tym idzie – wychodzi ze strony, jednocześnie rezygnując z zakupu. Problemy z formularzami staraj się rozwiązywać natychmiastowo.
4. Płatności
Sprawdź: Czy płatności przebiegają bezproblemowo? Czy dajesz klientom wybór w kwestii dokonywania płatności?
Wskazówka: Pamiętaj o tym, że najdrobniejsze problemy w dokonaniu płatności mogą skutecznie zniechęcić klienta do zakupu. Użytkownik powinien móc wybrać spośród kilku proponowanych metod płatności. Mogą to być np. płatność kartą, blikiem czy gotówką dopiero przy odbiorze (opcja: „za pobraniem”).
5. Polityka zwrotów produktów i usług
Sprawdź: Czy polityka zwrotów produktów i usług jest jasna i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów?
Wskazówka: Klienci powinni mieć pewność, że w sytuacji, gdy produkt będzie niezgodny z opisem czy nie spełni ich oczekiwań, będą mogli go szybko i łatwo zwrócić. Umieść informacje o polityce zwrotów w widocznym miejscu, zadbaj o to, aby była napisana prostym językiem. Zwiększa to sprzedaż i buduje zaufanie do serwisu – szczególnie wtedy, gdy klient po raz pierwszy korzysta z usług sprzedawcy.
6. Czytelność nagłówków
Sprawdź: Czy nagłówki nie wprowadzają użytkownika w błąd?
Wskazówka: Nagłówki powinny jasno mówić o tym, jakie informacje może pozyskać użytkownik, czytając treści na danej podstronie. Nagłówki sugerujące, że użytkownik dzięki lekturze artykułu znajdzie odpowiedź na dane pytanie, a kolejno niewspominanie o tej kwestii to działanie, które nie buduje zaufania do marki, a co za tym idzie – powoduje, że użytkownik ocenia stronę jako mało wartościową i szybko ją opuszcza.
7. Jakość tekstów
Sprawdź: Czy teksty zamieszczane na stronie są tworzone starannie?
Wskazówka: Teksty, które zamieszczasz na stronie, powinny być ciekawe, oryginalne, pozbawione błędów merytorycznych i językowych. Zadbaj też o umieszczanie odpowiednich słów i fraz kluczowych – to one przyciągną nowych użytkowników.
8. Jakość grafik, zdjęć, filmów
Sprawdź: Czy wszystkie pozatekstowe treści na stronie są wysokiej jakości?
Wskazówka: Grafiki, zdjęcia i filmy znajdujące się na Twojej stronie powinny cechować się wysoką jakością. Lepiej umieścić mniej wysokojakościowych treści niż więcej takich, które sprawią, że przedsiębiorstwo będzie odbierane jako niedbałe i nieprofesjonalne.
9. Regularność
Sprawdź: Czy treści są regularnie zamieszczane na stronie?
Wskazówka: Teksty, które pojawiają się na stronie, powinny być zamieszczane regularnie. Użytkownicy przyzwyczajają się wtedy do tego, że w danym dniu na Twojej stronie mogą znaleźć ciekawe i oryginalne treści. Regularnie więc zaglądają na witrynę, dzięki czemu wynik konwersji jest podtrzymywany.
10. Analiza oczekiwań i preferencji użytkowników
Sprawdź: Czy stale odpowiadasz na oczekiwania i preferencje użytkowników Twojego serwisu?
Wskazówka: Konwersja rosnąca bądź utrzymująca się na stałym, wysokim poziomie to wynik ciągłej optymalizacji. Powodem spadającej konwersji może być brak analizy nieustannie zmieniających się oczekiwań użytkowników. Zadbaj o to, by pozyskiwać opinie od użytkowników – pytaj o wygląd i przejrzystość strony, dogodność sposobów płatności, czytelność polityki zwrotów i inne kwestie, których poprawa może wpłynąć na wyniki konwersji, a co za tym idzie – na wzrost sprzedaży.
Testy A/B
Zagadnieniem wartym wspomnienia w kontekście konwersji są jeszcze testy A/B. Testy A/B to metoda badawcza polegająca na porównaniu ze sobą dwóch wersji strony internetowej po to, aby wybrać lepszą z nich. „Lepszą” stroną jest ta, która będzie realizować większą liczbę stawianych przed nią zadań. Do głównych zadań strony należy właśnie przedmiot tego artykułu, czyli konwersja. Testy A/B pozwalają na dobór takich nagłówków, fontów, czcionek czy kolorystyki, które będą odpowiadać oczekiwaniom użytkowników.