Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
07.03.2024 | czas czytania: 11 | SEO | autor: Artefakt

Czy masz poprawnie wdrożony Consent Mode V2? Sprawdź to!

Czy masz poprawnie wdrożony Consent Mode V2? Sprawdź to!

Consent Mode V2 to nowa wersja trybu uzyskiwania zgody użytkownika na przetwarzanie jego danych osobowych w witrynach internetowych. Wynika z obowiązującego prawa, w tym Digital Markets Act. Dokument ten nałożył na Google obowiązek wprowadzenia zmiany w sposobie zbierania i zarządzania zgodami. W związku z tym właściciele stron mają obowiązek jasno deklarować w kodzie śledzącym status zgody każdego użytkownika dla każdego zakresu przetwarzania danych.

Jesteś właścicielem witryny internetowej? Sprawdź, czy masz właściwie wdrożony tryb zgody. Przeprowadzimy Cię przez ten proces krok po kroku.

baner intextObowiązujące statusy zgody

W kodzie śledzącym możesz zawrzeć 4 statusy zgody na określony cel przetwarzania danych. Są to:

  1. zgoda analityczna – analytics_storage,
  2. zgoda na pomiar skuteczności reklam – ad_storage,
  3. zgoda na wykorzystanie danych użytkownika przez Google do celów reklamowych (enhanced conversions) – ad_user_data,
  4. zgoda na reklamę spersonalizowaną (remarketing) – ad_personalization.

Jeśli na swojej stronie korzystasz z platformy do zarządzania zgodami (CMP) – czyli partnera Google – nie musisz nic robić. Platforma automatycznie zaktualizuje sposób zbierania i przekazywania danych do Google. W niektórych sytuacjach może okazać się, że będziesz musiał ręcznie zainicjować aktualizację albo uzupełnić coś w kodzie. Więcej o tym przeczytasz na stronie pomocy Google.

Przekazanie informacji o statusie zgody do Google odbywa się za pomocą tagu gcs i gcd. Parametr gcs odpowiada za status ad_storage i analytics_storage.

consent tabela 1

Natomiast ad_user_data i ad_personalization to dodatkowe dwie zmienne obecne w Consent Mode V2. Są definiowane przez parametr gcd, który zawiera informacje o wartości domyślnej oraz o wartości po wyrażeniu zgody przez użytkownika lub jego odmowie.

Składnia tej zmiennej wygląda tak:

11<ad_storage>1<analytics_storage>1<ad_user_data>1<ad_personalization>5

Cyfry separatorów mogą też mieć inną wartość (np. 3 zamiast 1). Natomiast statusy zgody oznaczane są literami o następującym znaczeniu:

consent tabela 2

Dzięki tym wartościom Google dostaje informację, czy na stronie został wdrożony Consent Mode V2 oraz czy strona nie zakłada domyślnej zgody (co obecnie jest nieprawidłowe).

Jak sprawdzić poprawność wdrożenia Consent Mode V2?

Aby sprawdzić, czy tryb zgody działa, wykorzystaj przeglądarkę. Oto, co musisz zrobić, na przykładzie przeglądarki Chrome.

  1. Zamknij wszystkie karty w przeglądarce.
  2. Wyczyść dane przeglądania – chodzi o pliki cookie i inne dane witryn. W tym celu wybierz „Wyczyść dane przeglądania” i potem opcję „Od początku”. Dzięki temu przy następnej wizycie na stronie wejdziesz na nią jako nowy użytkownik, który jeszcze nie wyraził żadnej zgody.
  3. Otwórz kartę przeglądarki i przejdź do sekcji „Narzędzia dla deweloperów” – jest w menu „Widok” i dalej „Deweloper”. Możesz też kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać polecenie „Zbadaj”.
  4. W „Narzędziach dla deweloperów” wybierz kartę „Sieć” („Network”).
  5. Wejdź na swoją stronę, ale jeszcze nie wyrażaj zgody na banerze zgody.
  6. W polu filtra wpisz „gcd” i otwórz kartę „Ładunek” („Payload”).
  7. Sprawdź parametry gcs i gcd dla każdego z zapytań na banerze zgody.
  8. Wyraź zgodę lub odmowę i sprawdź, czy parametry zapytań zmieniły się zgodnie z zasadami.

consent screen 1

consent screen 2

consent screen 3

consent screen 4

Ważne!

Przed wyrażeniem zgody/odmowy przez użytkownika każdy zakres zgód w identyfikatorze gcd powinien być oznaczony jako „p”. Po odmowie zgody litery powinny zmienić się w „q”, a po wyrażeniu zgody – w „r”. Jeżeli tak się dzieje, masz prawidłowo wdrożony tryb zgody V2.

Kiedy musisz podjąć działanie?

  • Małe „L”, czyli „l”, oznacza, że tryb zgody nie jest skonfigurowany. Jeśli widzisz „l” tylko w dwóch ostatnich polach, tryb zgody jest nieaktualny.
  • Litery „t”, „u”, „v” oznaczają, że w trybie zgody masz zdefiniowaną domyślną zgodę.
  • Literki „m” i „n” oznaczają brak domyślnego stanu zgody.

consent mode foto 1

Jak i kiedy Google zbiera dane?

Kody śledzenia działające w tzw. trybie zaawansowanej zgody (Advanced Consent Mode) przekazują pewne dane do Google także w przypadku braku zgody. Nie wykorzystują plików cookie ani innych podobnych technologii identyfikujących urządzenie, więc dane te nie są przypisywane do konkretnego użytkownika. Google zbiera po prostu łączne dane na temat aktywności wszystkich użytkowników, którzy nie udzielili zgody, i grupuje je w szeroko ujmowane kategorie. Są to na przykład:

  • liczba wizyt,
  • liczba odsłon odwiedzanych stron,
  • konwersja oraz generowane przychody.

Dane te nie są powiązane z konkretnym użytkownikiem, ale są segmentowane według takich kryteriów jak typ przeglądarki, kraj czy pora dnia.

Jeśli z różnych przyczyn (prawnych czy etycznych) nie chcesz przekazywać danych do Google, możesz ustawić podstawowy tryb zgody (Basic Consent Mode). Wtedy nie zostaną tam przekazane żadne dane – nawet te łączne dane, o których pisaliśmy wyżej, oraz informacja o odmowie – jeśli użytkownik nie wyrazi na to zgody.

consent mode foto 2Sprawdź swój tryb zgody

Pamiętaj, że poprawne wdrożenie Consent Mode V2 jest niezbędne, jeśli chcesz w pełni wykorzystywać funkcjonalności Google Analytics i innych narzędzi analitycznych Google. Wersja 2 trybu zgody oznacza, że jest on w fazie rozwoju – na bieżąco śledź zmiany i aktualizuj swoje banery zgody.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

kobieta prezentuje marketing 7p 28.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Marketing 7P – rozszerzony mix marketingowy z przykładami

Czy wiesz, że tradycyjny model marketingowy 4P to już przeszłość? Poznaj nowoczesne i bardziej kompleksowe podejście – Marketing 7P! Jest to rozszerzony mix marketingowy, który pomoże Twojej firmie wyróżnić się na tle konkurencji. Dowiedz się, jak dodatkowe elementy mogą wpłynąć na sukces Twojej strategii marketingowej. W tym artykule przedstawimy konkretne przykłady zastosowania każdego z 7 elementów, aby móc efektywnie wdrożyć je w swojej działalności. Czytaj więcej
wykres 25.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Ambasador marki – kto to jest i jak wpływa na wizerunek firmy?

Czy wiesz, kto stoi za sukcesem wielu znanych marek? To ambasadorzy marki – osoby, które swoim wizerunkiem i działaniami budują pozytywne skojarzenia z firmą. Zastanawiasz się, jak dokładnie wpływają na wizerunek przedsiębiorstwa? Przeczytaj dalej, a odkryjesz, dlaczego ich rola jest nieoceniona i jak mogą przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności oraz zaufania do Twojej marki. Poznaj tajemnice skutecznego marketingu i dowiedz się, jak wybrać idealnego ambasadora dla swojego biznesu! Czytaj więcej
uścisk dłoni 23.04.2025 | czas czytania: 5:00 min | Inne

Społeczna odpowiedzialność biznesu – definicja i przykłady działań CSR

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to temat, który zyskuje dzisiaj znaczenie. Jak firmy mogą pozytywnie wpływać na społeczeństwo i środowisko? Odpowiedź jest prosta: poprzez działania CSR. Czym dokładnie jest społeczna odpowiedzialność biznesu? Przekonaj się, jak odpowiedzialne podejście do biznesu może przynieść korzyści nie tylko firmom, ale także całemu społeczeństwu. Czytaj dalej, aby odkryć, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt