Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
| czas czytania: 8 | SEM |

Customer Service – czym jest i na czym polega?

Customer Service – czym jest i na czym polega?

Stwierdzenie, iż obsługa klienta odgrywa kluczową rolę w działaniach w zasadzie każdej firmy, nie jest niczym zaskakującym. To właśnie odpowiednia opieka nad nowymi i obecnymi klientami pozwala zbudować z nimi trwałe i wzajemnie korzystne relacje oraz zdobyć ich lojalność. 

W tym artykule przedstawiamy, czym jest dział customer service, a także jakie są kluczowe aspekty działania obsługi klienta. Tych natomiast może być wiele – od umiejętnego budowania dobrych relacji z klientami firmy i odpowiedniej komunikacji, poprzez kompetencje interpersonalne pracowników i sprawne rozwiązywanie problemów (np. reklamacji), aż po opracowywanie procedur i plany rozwoju działu. 

baner

Dział obsługi klienta – czym tak właściwie jest? 

Na początku wyjaśnijmy, czym w zasadzie jest obsługa klienta. Customer service, nazywane też obsługą konsumencką lub obsługą użytkownika, to stały proces zapewniania wsparcia dla klientów firmy w związku z zakupionymi produktami lub korzystaniem z oferowanych usług. Obsługa klienta jest niezwykle istotna zarówno przed, jak i w trakcie oraz po dokonaniu transakcji i ma na celu zapewnienie pozytywnego doświadczenia klienta od samego początku kontaktu, do jego końca – w przypadku ewentualnych wieloletnich gwarancji, może to zatem trwać dość długo. 

Umiejętne budowanie relacji z klientami 

Podstawowym, a jednocześnie kluczowym aspektem obsługi klienta jest rzecz jasna budowanie trwałych i pozytywnych relacji z klientami firmy. Dobra obsługa konsumencka pozwala na budowanie w oczach naszych odbiorców zaufania, zrozumienia oraz lojalności wobec marki. Ze względu na fakt, iż klienci chcą czuć się docenieni oraz ważni dla firmy, obsługa klienta powinna być oparta przede wszystkim na skierowanej w ich stronę empatii, a także profesjonalizmie i skupieniu się na potrzebach naszych konsumentów. Pozwala to na budowanie relacji z odbiorcami, dzięki czemu marka i jej produkty z dużo większą dozą prawdopodobieństwa pozostaną w ich pamięci. 

Komunikacja i kompetencje interpersonalne 

Aby obsługa klienta była tak skuteczna, jak tylko to możliwe, wymagane są przede wszystkim doskonałe umiejętności komunikacyjne oraz interpersonalne. Pracownicy działu obsługi klienta powinni być w stanie dokładnie i ze zrozumieniem wysłuchać rozmówcę, udzielić jasnych i konkretnych odpowiedzi na jego pytania, a także reagować na jego potrzeby. Właściwa komunikacja i kompetencje interpersonalne pozwalają sprawnie rozwiązywać problemy klientów, dostarczać im potrzebnych informacji oraz udzielać wsparcia, budując jednocześnie pozytywne relacje na linii firma – konsument.

jakość customers serviceRozwiązywanie problemów i reklamacje 

W zasadzie pierwszym, co przychodzi na myśl, gdy słyszymy o obsłudze klienta, jest skuteczne rozwiązywanie problemów i obsługa reklamacji. Konsumenci mogą napotkać w trakcie użytkowania danego produktu problemy techniczne, opóźnienia w planowanej dostawie czy też zwyczajnie być niezadowoleni z zakupu – to samo dotyczy usług. W takich sytuacjach niezwykle istotne jest, aby pracownicy działu customer service posiadali umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów, oferowania rekompensaty za problemy wynikające z winy firmy, a także ogólnego zapewniania klientom poczucia satysfakcji z procesu reklamacyjnego. 

Stałe doskonalenie obsługi klienta 

Obsługa klienta powinna być procesem, który stale się udoskonala. Firmy powinny systematycznie monitorować jakość obsługi konsumenckiej, zbierać informacje zwrotne od klientów, którzy przeszli na przykład przez procesy reklamacyjne, a także analizować wyniki wszelkich działań związanych z obsługą klienta w pojęciu ogólnym. Na podstawie tych informacji można wprowadzać do tych działań ulepszenia, dużo lepiej szkolić personel i dostosowywać procesy obsługi klienta do zmieniających się potrzeb i oczekiwań naszych konsumentów. 

Customer Services – podsumowanie 

Wiesz już, że obsługa klienta to nieodzowny element sukcesu każdej firmy i proces, który obejmuje budowanie relacji z klientami, doskonałą komunikację, rozwiązywanie problemów i skuteczną obsługę reklamacji. Wyjaśniliśmy także, które aspekty są najważniejsze w kwestii budowania odpowiednich relacji z konsumentami. Pracownicy obsługi klienta powinni być wyposażeni w umiejętności interpersonalne i komunikacyjne, aby zapewnić pozytywne doświadczenie klienta, dlatego zachęcamy do wzięcia dostarczonych informacji pod uwagę przy planowaniu działań obsługi konsumentów. 

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt