Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
05.07.2023 | czas czytania: 6 | EPR | autor: Artefakt

FOMO – co to jest i jak może wspomóc działania marketingowe?

FOMO – co to jest i jak może wspomóc działania marketingowe?

Obecnie ciężko sobie wyobrazić życie bez internetu i otaczającej nas technologii. Zazwyczaj pierwszą czynnością zaraz po przebudzeniu jest sięgnięcie po smartfona lub włączenie komputera. Trzeba sprawdzić ulubione media społecznościowe, zrobić przegląd portali i serwisów informacyjnych oraz zerknąć na komunikatory i pocztę email. Przecież przez noc mogło wydarzyć się coś ważnego coś, czego nie chcemy przeoczyć. Coraz więcej osób odczuwa potrzebę bycia na bieżąco cały czas, a dotyczyć to może różnych obszarów życia. Uczucia i emocje, które towarzyszą myślom użytkowników o pominięciu „ważnej i wartościowej” wiadomości lub „niewyobrażalnej okazji”, mogą zostać wykorzystane jednak z pozytywnym skutkiem: przez firmypodmioty, które potrafią zastosować ten mechanizm w swoich działaniach marketingowych w sposób poprawny i nieszkodliwy, oraz przez użytkowników i klientów, którzy wyjdą na tym jedynie z korzyścią i zadowoleniem. Porozmawiajmy o FOMO w marketingu.

FOMO – co to oznacza? 

FOMO (z ang. fear of missing out) w wolnym tłumaczeniu oznacza strach przed przegapieniem czegoś, lęk przed pominięciem czegoś, strach przed wypadnięciem z obiegu. Zjawisko to polega na odczuwaniu silnych emocji, np. frustracji lub niezadowolenia, a w ekstremalnych przypadkach nawet złości, smutku lub nieuzasadnionego lęku. Są one wywołane przez brak dostępu do bieżących, aktualnych informacji. FOMO jako problem społeczny rozpowszechniony został za sprawą gwałtownego rozwoju mediów społecznościowych, a także ich wpływu na użytkowników. 

FOMO – zasady działania 

FOMO jest dość złożonym zjawiskiem. Pomimo jego skomplikowania podstawowym czynnikiem, który odpowiada za jego działanie, są emocje. W dzisiejszych czasach ludzie narażeni są na permanentne bodźce i stały dostęp do dużej ilości informacji. Po pewnym czasie może okazać się to przytłaczające, ludzie jednak boją się przegapić lub ominąć pewne informacje czy komunikaty i wciąż chcą być na bieżąco „ze światem”. Pominięcie czegoś lub zignorowanie jakiejś wiadomości może wiązać z wypadnięciem z obiegu informacyjnego, a to może doprowadzić zjawiskiem wykluczenia społecznego. 

FOMO w marketingu – jak to wykorzystać? 

Od dłuższego już czasu mechanizm FOMO stanowi skuteczne narzędzie stosowane przez firmy w swoich działaniach marketingowych. Wywołanie emocji (niekoniecznie silnych) u potencjalnych klientów w kampaniach marketingowych pomaga zwiększyć zaangażowanie i zainteresowanie produktem.  

Aby skutecznie wykorzystać FOMO w marketingu, należy stworzyć taką kampanię reklamową lub akcję promocyjną, która skłoni użytkowników, czyli potencjalnych klientów, do podjęcia ściśle określonej, błyskawicznej decyzji. Taki efekt na bazie zjawiska FOMO można osiągnąć m.in. poprzez:  

  • Ograniczone oferty – tworzenie promocji, które są dostępne tylko przez krótki czas lub dla ograniczonej liczby klientów. To zwiększy presję na klientów, aby szybko podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty, czy też nie. 
  • Społeczny dowód słuszności – pokazanie, że wiele osób już skorzystało z oferty lub produktu, może skłonić innych do szybszej decyzji o zakupie. Można to osiągnąć poprzez zastosowanie opinii klientów lub liczby sprzedanych produktów. 
  • Wydarzenia na żywo – organizowanie wydarzeń, np. transmisji na żywo, w których można uczestniczyć tylko przez krótki czas. Dzięki temu potencjalni klienci poczują się wyjątkowi i będą chcieli skorzystać z okazji. 
  • Czasowe zniżki – oferowanie zniżek tylko przez krótki czas może skłonić klientów do szybszego podjęcia decyzji o zakupie. 

FOMO – przykłady wykorzystania w marketingu 

Oto przykłady wykorzystania zjawiska FOMO w marketingu na podstawie wyżej opisanych technik: 

  • Lounge by Zalando – serwis ten oferuje ograniczoną liczbę przecenionych produktów danej kategorii. Codziennie startują nowe kampanie, dodatkowo w różnych godzinach (oferta ograniczona). 
  • Booking – serwis korzysta z FOMO, podając informację na temat tego, jak wiele osób pozytywnie ocenia i rezerwuje dane hotele lub miejsca noclegowe (społeczny dowód słuszności). 
  • Kodilla – najstarsza szkoła programowania online w Polsce wykorzystuje zjawisko FOMO, zapraszając na przecenione szkolenia programowania z czasowo ograniczonymi zapisami podczas tematycznych transmisji na żywo (wydarzenia na żywo). 
  • x-kom – sklep internetowy oferuje dwa razy dziennie ograniczoną liczbę konkretnego produktu w określonym czasie, w ramach swojej promocji „Gorący Strzał” i zachęcając klientów do szybkiego podjęcia decyzji (czasowa zniżka).

FOMO – podsumowanie 

FOMO to zjawisko, które może być skutecznie wykorzystane w działaniach marketingowych. Poprzez stworzenie kampanii reklamowej lub akcji promocyjnej, która wywoła emocje u potencjalnych klientów, można zwiększyć skuteczność działań marketingowych. Dzięki zjawisku FOMO można skłonić klientów do szybszych decyzji o zakupie poprzez oferowanie ograniczonych ofert i czasowych zniżek lub organizowanie wydarzeń na żywo i powoływanie się na społeczne dowody słuszności. Należy jednak pamiętać, że strategie i kampanie marketingowe oparte na FOMO powinny być odpowiednio zaplanowane i dopasowane do odbiorców. Należy wykorzystywać je w sposób tylko i wyłącznie pozytywny, tzn. w sposób bezpieczny i korzystny dla odbiorcy stworzonego przekazu, aby uniknąć wszelkich negatywnych skutków.  

Przykłady działań firm Zalando, Booking, Kodilla czy x-kom pokazują, że to zjawisko może przynieść pozytywne efekty i korzyści dla obu stron transakcji. Dlatego też warto zastanowić się nad wykorzystaniem emocji i FOMO w swoich działaniach marketingowych, aby zwiększyć ich efektywność, a tym samym przyciągnąć więcej nowych klientów. 

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt