Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
04.10.2021 | czas czytania: 5:00 min | SEO | autor: Artefakt

Zmiany w wyświetlaniu meta title – aktualizacja algorytmu 2021

Zmiany w wyświetlaniu meta title – aktualizacja algorytmu 2021

Nie od dziś wiadomo, że Google stara się dostarczyć użytkownikom wyszukiwarki jak najlepsze wyniki wyszukiwania. W ostatnim czasie, a właściwie pod koniec sierpnia 2021 roku, Google wprowadził kolejną nowość, która ma pomóc odbiorcom w otrzymaniu treści zgodnych z intencją wyszukiwania. Od sierpnia sprawdzając wyniki wyszukiwania w SERP, można natknąć się na tytuły, które są inne niż te zadeklarowane w tagu <title>. O co chodzi i w jaki sposób zmiana w generowaniu tagów title (meta title) wpłynie na pozycjonowanie czy CTR?

Jak powstają nowe meta tytuły w wynikach wyszukiwania?

Google oświadczył, że w nowej wersji algorytmu otrzymany na listingu tytuł będzie lepiej opisywać zawartość wyświetlanej strony. Nowy sposób prezentacji meta title wykorzystuje informacje zawarte w HTML. Poza tym dużo większą wartość dla Google będzie stanowić widoczna dla internauty część strony internetowej, a szczególnie prezentowane na stronie nagłówki. Przy generowaniu tytułów będą brane pod uwagę m.in. główny tytuł lub nagłówek wyświetlany na stronie, często umieszczony w tagu  <H1>, lub nagłówki niższego rzędu np. <H2>, <H3>. Co ciekawe również zawartość innych, zauważalnych elementów strony może być przypisana do wyświetlanego tytułu np. tekst linku do strony czy treść akapitu.

Dlaczego Google zmienia sposób wyświetlania tytułów?

Google w jasny sposób tłumaczy powody swoich decyzji. Meta title nie zawsze dobrze opisuje zawartość strony. W szczególności, że często jest miejscem „upychania” fraz kluczowych i tzw. przeoptymalizacji. Na niektórych stronach internetowych możemy spotkać się z odwrotną sytuacją, czyli brakiem elementów tytułowych. Kolejnym problemem są powtarzalne, schematyczne tagi title, które nie do końca odzwierciedlają faktyczną treść znajdującą się pod wskazanym adresem. Wśród niewłaściwych praktyk tworzenia meta title Google wymienia:

  1. Zbyt długie tagi title – które ucinają się w istotnym dla użytkownika miejscu (długość meta title to ok. 70 znaków),
  2. Za dużo fraz kluczowych w tagu title – twórcy błędnie uważają, że dodanie wielu fraz zwiększa szansę na lepszą widoczność witryny,
  3. Automatycznie wygenerowane lub często powtarzające się tagi title – które nie zawierają informacji kluczowych dla intencji wyszukiwania.

Celem nowej aktualizacji jest tworzenie czytelniejszych, przystępniejszych i adekwatnych do zawartości tytułów stron. Oznacza to, że algorytm może usuwać czy dodawać różne elementy do meta title. W przypadku długich tytułów wybiera najodpowiedniejszą część tagu title, którą będzie wyświetlał w wynikach wyszukiwania. Jednak nie zawsze będzie to początek ustawionego przez nas w HTML tytułu. Zmiany mogą być także niewielkie np. związane z usunięciem nazwy marki lub podmianą separatora używanego w tagu.

Przykłady zmian meta title

Google w zdecydowanej większości wyników korzysta z elementów tytułu HTML. Aż w 87% przypadkach tytuły pobierają informację o zawartości z tego właśnie miejsca. W 13% wyników tytuły pobierane są z innych źródeł, ponieważ strony nie zawierają żadnych elementów tytułowych, tagi title są powtarzalne, a nawet puste. Jakie tytuły mogą być zmieniane przez algorytm Google?

Szablony tytułów

Aktualizacja algorytmu może dotknąć przede wszystkim duże serwisy, które tworzą szablony do generowania tytułów dla swoich stron internetowych. W połowie puste tytuły, w których szablon zawiera w pierwszej kolejności podsumowanie strony, a w drugiej nazwę witryny, nie do końca opisują zawartość konkretnej podstrony. Jak wygląda przykładowy schemat?

| Nazwa strony

Nowy system Google nie tylko z łatwością wykryje w połowie puste tytuły, ale i dostosuje je pod użytkownika i jego intencję, pobierając informacje z nagłówków (przede wszystkim H1) czy innych widocznych treści na stronie. W efekcie algorytm może stworzyć tytuł zgodny z tym, co zamierzała zrobić witryna, na przykład:

| Nazwa produktu | Nazwa strony

Przestarzałe tytuły

Istnieją sytuacje, w których ta sama strona wykorzystywana jest co roku i tak samo aktualna. Przykład?

Rekrutacja 2020/21 – Uniwersytet Rzeszowski

Jeśli element tytułu nie został zaktualizowany do bieżącego roku 2021/22, ale nowa data jest widoczna dla użytkownika wyszukiwarki, algorytm wykryje nieścisłość i w wynikach pokaże aktualną datę, zgodnie z przykładem:

Rekrutacja 2021/22 – Uniwersytet Rzeszowski

Niedokładne tytuły

Często tytuły nie oddają pełnej informacji, o czym jest strona i co zawiera. Szczególnie w przypadku statycznego tytułu strony i dynamicznej, zmiennej treści, związanej na przykład z dostępnością produktów. Dobrym przykładem jest tutaj strona ofertowa.

Pluszowe misie, kotki, pieski, króliczki, ośmiorniczki i wiele innych – nazwa strony

Czasami produkty są dostępne, innym razem nie. Aktualizacja algorytmu może zmodyfikować tytuł, aby użytkownik wiedział, czego się spodziewać, klikając w ten konkretny wynik wyszukiwania. W efekcie powyższy meta title w nowej wersji może wyglądać następująco:

Pluszowe zabawki – nazwa strony

Zmiana ta zapobiega również praktyce keyword stuffingu polegającej na upychaniu słów kluczowych.

Schematyczne tytuły

Nieraz na kilku podstronach, w różnych miejscach, ale w obrębie jednego serwisu internetowego pojawia się ten sam tytuł. Takie działanie nazywa się boilerplate (ang. boilerplate titles) i jest dość łatwo wykrywalne przez algorytm. Wówczas aktualizacja algorytmu pomaga usunąć duplikację meta title. Dobrym przykładem są tutaj fora dyskusyjne, w których powstaje wiele zduplikowanych podstron. Na stronie poświęconej serialom może powstać kilka wątków dotyczących różnych sezonów tego samego serialu. Tytuły pomijają numery sezonów, więc nie do końca jest jasne, jakiego sezonu dotyczy dana strona. W ten sposób powstają duplikaty tytułów, takie jak:

  • Plotkara – serial telewizyjny
  • Plotkara – serial telewizyjny
  • Plotkara – serial telewizyjny

Algorytm Google może wykryć numer sezonu np. z wyróżniającego się tekstu i wstawić go do tytułu:

  • Sezon 1 – Plotkara – serial telewizyjny
  • Sezon 2 – Plotkara – serial telewizyjny
  • Sezon 3 – Plotkara – serial telewizyjny

Dzięki temu tytuły są bardziej pomocne i „lepiej oddające rzeczywistość”.

Nowy meta title a pozycjonowanie

Ostatnie modyfikacje, które wprowadza Google, dają nam jasny komunikat – warto tworzyć jak najlepsze i oddające faktyczną zawartość strony tagi tytułowe, dbać o hierarchię nagłówków i intencję wyszukiwania. Google zapewnia, że zmiana meta title nie wpływa na pozycję strony, a jej jedynym celem jest poprawa wskaźnika CTR (współczynnika klikalności). Ranking stron wciąż bierze pod uwagę oryginalną zawartość stron internetowych – nasycenie treści słowami kluczowymi, długość czy linkowanie.

Wielu specjalistów z branży zauważyło odwrotny efekt aktualizacji algorytmu, a mianowicie: spadek CTR. Dlaczego? Zmiana tytułu nie zawsze jest prawidłowa. Na amerykańskich serwisach sporym echem odbiła się informacja o tym, że dla artykułów o prezydencie Bidenie w wynikach wyszukiwania pojawiała się informacja, że jest on wiceprezydentem. Wśród zgłoszonych Google błędów znalazły się także niewłaściwie przypisane lokalizacje czy słowa kluczowe (np. „szczepienie” w artykułach o przebiegu choroby). Google zapowiada pracę nad ulepszaniem tytułów i naprawę błędów. Jednocześnie podkreśla, że algorytm nigdy nie będzie doskonały.

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

analiza konkurencji 25.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Analiza konkurencji z wykorzystaniem narzędzi AI od A do Z

Planujesz wejść na rynek, na którym działa już kilkunastu mocnych graczy. Każdy z nich inwestuje w reklamy, pozycjonowanie, kampanie contentowe i automatyzację marketingu. Jak w takiej sytuacji wyróżnić swoją firmę? Odpowiedź brzmi: dokładna analiza konkurencji wsparta przez nowoczesne technologie, w tym sztuczną inteligencję. Dzięki wykorzystaniu narzędzi AI, przedsiębiorcy mogą dziś szybciej identyfikować luki w strategiach konkurentów, monitorować ich działania w czasie rzeczywistym i projektować własne rozwiązania, które lepiej trafiają w potrzeby klientów. To ogromny skok jakościowy względem tradycyjnych metod. Jak więc efektywnie wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu? Wskazówki znajdziesz w artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

personalizacja doświadczeń użytkownika 22.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | marketing internetowy

Personalizacja doświadczeń użytkownika dzięki AI

Czy marzysz o sklepie online, w którym każda rekomendacja trafia w potrzeby Twoich klientów? Albo e-mail marketing, który odpowiada na ich pytania, zanim zdążą je zadać? A może spotkałeś się już z taką obsługą klienta, która rozpoznaje styl zakupów i dostosowuje go do preferencji klientów? To nie przyszłość – to teraźniejszość. Personalizacja doświadczeń użytkownika napędzana przez sztuczną inteligencję rewolucjonizuje sposób, w jaki firmy budują relacje z odbiorcami. Dzięki personalizacji marki nie tylko zwiększają sprzedaż, ale także zapewniają pozytywne doświadczenia klienta na każdym etapie ścieżki zakupowej, budując przy tym ich lojalność. Jak to robią? O tym właśnie przeczytasz w naszym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

kanoniczne adresy url 18.08.2025 | czas czytania: 5:00 min | SEO

Jak Google określa kanoniczne adresy URL?

Prowadzisz sklep internetowy z tysiącami produktów. Każdy z nich może być dostępny pod kilkoma różnymi adresami URL – w wersji z parametrami filtrów, w wersji mobilnej, z protokołem HTTPS lub HTTP, z “www” lub bez. Dla Ciebie to wciąż ta sama strona, dla Google to już duplikaty treści. Tu właśnie wkracza kanoniczny adres URL – Twój sprzymierzeniec w walce o porządek w indeksie wyszukiwarki i lepsze pozycjonowanie stron. W tym artykule pokażemy, jak Googlebot wybiera stronę kanoniczną, jakie są zasady wdrażania kanonicznych adresów i jakie błędy mogą obniżyć Twoją widoczność w wynikach wyszukiwania. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt