Artefakt cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all

Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
25.09.2024 | czas czytania: 5 | EPR | autor: Artefakt

Modele rozliczeń reklamy internetowej – wyjaśniamy najważniejsze skróty

Modele rozliczeń reklamy internetowej – wyjaśniamy najważniejsze skróty

Reklama w sieci nieustannie się rozwija – w szybkim tempie pojawiają się nowe platformy reklamowe, rośnie efektywność poszczególnych rozwiązań, a specjaliści z branży próbują dopasować strategię działania do dynamicznie zmieniającego się rynku i preferencji klientów. Gdy będziesz gotowy do uruchomienia swojej pierwszej kampanii reklamowej w Internecie, zauważysz, że platformy oferują różne modele rozliczeń. Który z nich jest odpowiedni dla Ciebie? Przygotowaliśmy pomocne omówienie, obejmujące najpopularniejsze modele rozliczeń reklamy internetowej.

Czym są modele zakupu reklamy w Internecie – najpopularniejsze modele rozliczeń

Modele rozliczeń reklamy internetowej to systemy, według których platforma wydawnicza pobiera opłatę od reklamodawcy za wyświetlenie danego ogłoszenia. Charakter modelu rozliczania często jest ukryty w jego nazwie: na przykład – koszt za kliknięcie (CPC) oznacza dosłownie, że zapłacisz za każdego użytkownika, który kliknie w określoną reklamę.

Pierwsze modele rozliczania używane w performance marketingu pojawiły się w latach 90. Od tamtego czasu, w związku z rozwojem Facebooka, Google, YouTube i innych platform, powstało mnóstwo modeli wyceny reklam online – np. opartych o koszt zaangażowania, koszt kliknięcia czy koszt wyświetlenia. Dzięki tak dużej różnorodności nawet firmy posiadające niewielkie budżety mogą wybrać model rozliczenia, który zapewni im satysfakcjonujące efekty kampanii reklamowej.

Modele rozliczania efektów: CPC (cost per click) / PPC (pay per click) – koszt za kliknięcie

Z definicji model CPC (określany także jako PPC – pay per click) oznacza, że ​​firma jest obciążana za liczbę kliknięć danej reklamy. Płatności musisz dokonać bez względu na to, czy użytkownik Internetu po kliknięciu w reklamę stanie się Twoim klientem, czy też szybko opuści docelową stronę. Model CPC jest używany często do testowania nowych kampanii reklamowych, ponieważ nie trzeba płacić w nim za każde wyświetlenie. Gdy okaże się, że tekst lub grafika nie są atrakcyjne dla odbiorcy, pieniądze w budżecie nie będą bezcelowo wydawane. CPC jest powszechnie stosowany m.in. w reklamach Google Ads i w przypadku sponsorowanych postów w mediach społecznościowych.

zapytaj-o-oferte

Wariantem CPC jest model uCPC (unique cost per click) określany także jako CPCu (cost per click unique). Ten model rozliczania w programach partnerskich uwzględnia tylko unikalne kliknięcia w reklamę. Oznacza to, że koszt kliknięcia z jednego źródła będzie naliczany tylko raz. W reklamach Google Ads natomiast możesz spotkać się z ulepszonym CPC (eCPCenhanced cost per click), który pomaga w inteligentnym określaniu stawek na podstawie danych demograficznych czy lokalizacji użytkownika.  Więcej informacji: Ulepszone CPC (eCPC) – definicja.

Modele rozliczeń kampanii: CPM (cost per mile) / CPT (cost per thousand) – koszt za 1000 wyświetleń

Pojęcie modelu CPM może być mylące, ponieważ „koszt na milę” niewiele mówi. Jeśli jednak pamiętasz, że „mile” oznacza „tysiąc”, definicja CPM staje się jasna. Model rozliczenia CPM wymaga zapłaty za każde tysiąc wyświetleń reklamy, niezależnie od liczby kliknięć ogłoszenia. Jest on bardzo popularny w przypadku reklam wideo, kreacji graficznych i kampanii wizerunkowych – możesz go spotkać m.in. na YouTube, w Google Ads czy kampaniach efektywnościowych w performance marketingu. Jeśli jesteś przekonany o jakości swojej reklamy, CPM będzie doskonałym wyborem – możesz uzyskać dobre zasięgi, które wzmocnią świadomość marki wśród potencjalnych konsumentów. Wybierając model CPM warto pamiętać o braku informacji o użytkownikach, którym wyświetliła się reklama.

W reklamach Google Ads popularnym modelem rozliczeń jest vCPM (viewable cost per mile), w którym płatność naliczana jest tylko wtedy, gdy reklama była widoczna na ekranie użytkownika w minimum 50% przez co najmniej 1 sekundę. Dzięki temu reklama jest optymalna, a budżet lepiej wykorzystany.

Modele rozliczeń reklamy w Internecie: CPA (cost per action) – koszt za określone działanie

CPA obejmuje modele płatności, używane w performance marketingu, które wymagają wykonania przez odbiorcę konkretnej czynności np. zapisanie się do newslettera czy pobranie e-booka. Zwykle wiąże się to z zakupem lub zarejestrowaniem się w usłudze. CPA to efektywnościowy model rozliczenia kampanii reklamowej ściśle związany z konwersją. Płatność za reklamę zostanie naliczona tylko wtedy, gdy użytkownik podejmie określone działanie.

Model cost per action to odpowiedni model rozliczenia w przypadku motywowania do natychmiastowej czynności, ale może być nieskuteczny w branżach z wysoką barierą zakupu, takich jak usługi finansowe, ubezpieczenia czy usługi profesjonalne. Jest powszechnie stosowany m.in. w marketingu afiliacyjnym. Model ten niweluje ryzyko zmarnowania budżetu reklamowego i zapewnia jasny obraz tego, ile potencjalnych klientów generuje każdy kanał promocji, ale jednocześnie jest droższy od innych rozwiązań.

Zbliżonym modelem do CPA jest CPE (Cost Per Engagement), w którym reklamodawca ponosi koszt za określoną interakcję użytkownika z reklamą. Model CPE sprawdzi się do rozliczania kampanii interaktywnych, a także w aplikacjach czy grach.

CPA ma kilka pochodnych modeli zakupu reklamy w Internecie:

  • CPL (cost per lead) – model rozliczania kampanii CPL także eliminuje ryzyko płacenia za przypadkowe kliknięcia i wyświetlenia reklamy. Poniesiesz koszt tylko wtedy, gdy użytkownik wypełni określony formularz lub zostawi swoje dane osobowe. To skuteczne model rozliczeń reklamy internetowej m.in. w przypadku budowania bazy newslettera. Wysokość kosztów w tym modelu zależy często od złożoności formularza, który użytkownik musi wypełnić. Zwykle oznacza to, że im więcej informacji należy podać, tym droższy będzie lead. Model CPL sprawdzi się w branżach ubezpieczeniowych, bankowych czy usługowych.
  • CPI (cost per install) – przeznaczony przede wszystkim dla aplikacji mobilnych. Wydawcy umieszczają reklamy, które mają zachęcić do instalacji określonego oprogramowania. Zostaniesz obciążony kosztami tylko wtedy, gdy użytkownik zainstaluje aplikację. Cena CPI może różnić się w zależności od platformy (iOS / Android) i typu reklamy (reklamy pełnoekranowe, banery itp.). Model ten występuje także w wersji CPD (cost per download) – płatność naliczana za pobranie produktu cyfrowego.
  • CPS (cost per sale) – model rozliczenia CPS nalicza płatność za reklamę tylko wtedy, gdy użytkownik dokonał zakupu danego produktu lub usługi. Wybór modelu jest bardzo popularny w e-commerce; pozwala dokładnie oszacować ile musi kosztować dany towar, aby reklama okazała się efektywna. Trzeba jednak podkreślić, że to bardzo drogi model rozliczenia. Inny wariant CPS to model CPO (cost per order), w którym płacisz za każde złożone zamówienie, nawet jeśli nie zostało ono opłacone przez odbiorcę. Reklama w modelu CPO może być rozliczana na dwa sposoby. Pierwszy to stała, konkretna kwota za każde zamówienie niezależne od wartości koszyka. Drugi sposób płatności uwzględnia procent od sprzedaży.

Model rozliczeniowy dla kampanii CPV (cost per view) – koszt za obejrzenie

W modelu rozliczania kampanii CPV ponosisz koszty wyświetlenia reklamy wideo. System ten jest bardzo popularny przede wszystkim na YouTube. Może obejmować zarówno samo wyświetlenie kreacji reklamowej, jak i podjęcie działania, np. kliknięcie w link wyświetlany jako nakładka na filmie. Zwykle istnieje możliwość otrzymania informacji, które pozwalają lepiej dopasować daną kreację do określonej grupy odbiorców, np. jak długo była odtwarzana dana reklama czy ile razy kliknięto przycisk „pomiń”. Wybór modelu CPV doskonale sprawdzi się w kampaniach wizerunkowych, budujących świadomość marki. Skrót CPV może oznaczać także model cost per visitor, w którym za reklamę zapłacisz tylko wtedy, gdy użytkownik trafi z kreacji na docelową stronę internetową.

Model rozliczania reklam FF (flat fee)

Polega on na stałej opłacie bez względu na efekty danej kampanii reklamowej. Nie ma znaczenia liczba kliknięć, podjętych akcji czy liczba wyświetleń reklamy – określa się jedynie czas trwania ekspozycji danej kreacji, np. tydzień czy miesiąc. Koszty są stałe. To rozwiązanie popularne wśród dużych internetowych portali informacyjnych, którym zależy na długoterminowej wycenie i precyzyjnym określaniu kosztów danej kampanii. Model rozliczania kampanii FF wiąże się jednak ze znacznym ryzykiem przepłacenia za reklamę.

Hybrydowe modele rozliczeń reklamy internetowej

Hybrydowe modele rozliczeń to np. połączenie modelu opartego na wyświetleniach (CPM) i bazującego na skuteczności (CPC lub CPA) lub opłaty stałej z modelu FF z dodatkową formą płatności. Ten typ rozliczenia jest czasami postrzegany jako sposób na podzielenie ryzyka między wydawców i reklamodawców. W ostatnich latach zyskuje na popularności. Można dzięki niemu korzystać z różnych wskaźników efektywnościowych i lepiej optymalizować poszczególne elementy kampanii.

Wybór modelu rozliczeń reklamy internetowej

Dzięki swojej elastyczności oraz stosunkowo niskim kosztom reklama internetowa jest bardzo atrakcyjna zarówno dla dużych korporacji, jak i właścicieli firm z sektora MŚP. Chociaż istnieje wiele modeli rozliczeniowych, oferowanych przez różne platformy, najpopularniejsze wciąż są modele CPC, CPM i CPA. Zanim wybierzesz jeden z nich, zdecyduj o celach kampanii, określ budżet reklamowy i oceń jakość swojej kreacji. Podjęcie świadomej decyzji, dotyczącej strategii rozliczania reklam, pomoże Ci osiągnąć cele biznesowe szybciej i skuteczniej, bez ryzyka zmarnowania pieniędzy.

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Pani pracująca na tablecie 11.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Web Design

Co oznacza Customer Experience? Definicja i najważniejsze elementy

Czy wiesz, że 86% klientów jest gotowych zapłacić więcej za lepsze doświadczenia?* W czasach, gdy produkty i ceny stają się coraz bardziej podobne, to właśnie doświadczenie klienta decyduje o wyborze marki. Z tego powodu firmy coraz częściej inwestują w zarządzanie doświadczeniem, czyli CXM (Customer Experience Management), by budować przewagę konkurencyjną i dostarczać wartościowe doświadczenia dla klientów. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest pojęcie doświadczenia klienta, jak wygląda projektowanie doświadczeń klienta oraz jakie są najważniejsze kroki do ich optymalizacji. Dowiesz się również, dlaczego kształtowanie pozytywnych doświadczeń to strategia, która realnie wpływa na lojalność klienta, jego satysfakcję i wyniki Twojego biznesu. Czytaj więcej
_ Jak zarezerwować domenę internetową 07.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Domeny/hosting

Jak zarezerwować domenę internetową i po co?

Zaczynasz działalność w internecie i nie wiesz, od czego zacząć? Jednym z pierwszych kroków jest zarezerwowanie domeny internetowej. Dlaczego to takie ważne? Bo w sieci, podobnie jak w świecie rzeczywistym, adres to fundament Twojej obecności. Oto przewodnik, który przeprowadzi Cię krok po kroku przez proces rejestracji domeny – prostym językiem, z przykładami i wskazówkami dla przedsiębiorców. Czytaj więcej
automatyzacja procesów marketingowych dzięki AI 04.07.2025 | czas czytania: 5:00 min | Sztuczna Inteligencja AI

Automatyzacja procesów marketingowych za pomocą AI krok po kroku

Każda kampania marketingowa działa idealnie, treści tworzą się same, a Twoi klienci otrzymują dokładnie to, czego potrzebują, zanim jeszcze o to zapytają. Brzmi jak futurystyczna wizja? W rzeczywistości to już się dzieje. Dzięki automatyzacji procesów marketingowych i wykorzystaniu sztucznej inteligencji w marketingu, firmy zyskują przewagę konkurencyjną, zwiększają skuteczność kampanii i zmniejszają koszty. W tym artykule pokażemy Ci, jak krok po kroku wdrożyć AI w działaniach marketingowych, by zmaksymalizować zwrot z inwestycji. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt