Wypełnij formularz

Zamów bezpłatną konsultację!


Marketing internetowy w praktyce!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy e-learningowej.

Zarejestruj się bezpłatnie

Kanał YouTube – Efektywna firma w necie

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Subskrybuj kanał na YouTube i bądź na bieżąco!

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!

Audytuj bezpłatnie
| czas czytania: 5 min | SEO |

Witryna została zainfekowana wirusem? Trzeba działać szybko!

Witryna została zainfekowana wirusem? Trzeba działać szybko!

Ataki i szukanie luk w stronach internetowych jest tak stare, jak Internet. Regularnie jesteśmy informowani o kolejnych włamaniach, czy kradzieżach danych z dużych, popularnych serwisów internetowych.  Skoro największe portale padają ofiarą hackerów, jak ma sobie poradzić z tym problemem właściciel niewielkiej firmy, który próbuje dopiero zaistnieć w sieci? W tym artykule wytłumaczę, jak dowiedzieć się o zainfekowaniu strony w możliwie najkrótszym czasie, jakie kroki naprawcze należy podjąć oraz na jakie ryzyko są narażone strony internetowe, które zostały zainfekowane złośliwym oprogramowaniem (malware).

 

Profilaktyka

Łatwiej zapobiegać, niż leczyć. Ta zasada sprawdza się nie tylko w przypadku naszego zdrowia, ale również zdrowia naszej strony internetowej. Warto więc podjąć kilka kroków, żeby zminimalizować ryzyko nieautoryzowanych modyfikacji strony. Przede wszystkim warto dodać stronę internetową do Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools). Google regularnie przegląda strony dodane do Search Console i w przypadku wykrycia złośliwego oprogramowania zostaniemy o tym poinformowani drogą mailową.

Google - podejrzenie ataku hakera

W przypadku wykorzystywania na stronie internetowej popularnych systemów CMS (takich jak WordPress, Joomla, czy Drupal) należy pamiętać o konieczności regularnej aktualizacji systemu CMS oraz wszystkich wykorzystywanych wtyczek. Bardzo często zdarza się bowiem, że po ujawnieniu luk bezpieczeństwa powstają exploity (skrypty pozwalające wykorzystać luki w celu zainfekowania strony), dzięki którym nawet mniej doświadczeni użytkownicy są w stanie wyszukać i zainfekować stronę internetową posiadającą nieaktualną wersję CMS lub wtyczki.

 

Strona została zainfekowana. Jakie są konsekwencje?

Konsekwencje niestety są dotkliwe. Jeżeli Google wykryje złośliwe oprogramowanie na naszej stronie umieści w wynikach wyszukiwania komunikat “Ta witryna może być zaatakowana przez hakerów” lub “Ta witryna może wyrządzić szkody na Twoim komputerze.”. Skutecznie zniechęcą one zdecydowaną większość użytkowników.

Przykład domeny

Jakby tego było mało, wyszukiwarka Google oraz przeglądarki Chrome i Firefox współpracują z serwisem StopBadware.org wykrywającym malware na stronach internetowych. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, przy każdej próbie wejścia na zainfekowaną stronę (bez znaczenia, czy będzie to przejście z wyników wyszukiwania, czy wejście bezpośrednie) pojawi się kolejny komunikat informujący o złośliwym oprogramowaniu (“Strona zgłoszona jako dokonująca ataków”) i ograniczający do minimum dostęp do strony.

Przykład strony zgłoszonej jako dokonująca ataków

Jeszcze do niedawna na stronie z komunikatem nie było bezpośredniego odnośnika do strony docelowej, ostatnio taki link został wprowadzony. Oznacza to właściwie całkowitą utratę ruchu na stronie. Oprócz tego komunikaty o możliwości wyrządzenia szkód na komputerze użytkownika mogą również oznaczać spadek wiarygodności serwisu w dłuższym okresie czasu.

 

Jakie podjąć działania?

Przede wszystkim należy jak najszybciej usunąć złośliwe oprogramowanie ze strony. Zazwyczaj jest to zamaskowany kod php (warto przeszukać kod strony pod kątem wystąpienia funkcji eval, base64_decode), javascript lub kod html (np. iframe) umieszczany w plikach, które prawdopodobnie będą najczęściej wczytywane przez użytkowników (takie pliki jak index.html, index.php, header.php, footer.php, itp.). Jak najszybciej trzeba również zmienić dane dostępowe do serwera FTP, na którym umieszczona jest zainfekowana strona. Wykradzione hasła są częstym powodem zainfekowania stron.

Należy również przeskanować programem antywirusowym komputery, w których mamy zapisane hasła do serwera FTP, na którym znajduje się strona. Trzeba sprawdzić, czy mamy zapisane hasło w popularnych klientach FTP, takich jak Total Commander, czy Filezilla i jeżeli tak jest, usunąć je. Nie warto przechowywać zapisanych haseł w tego typu programach. Bardzo często zdarza się bowiem, że pliki zawierające zapisane hasła są wykradane przy zainfekowaniu komputera wirusami.

 

Jeżeli jesteśmy już pewni, że strona jest wyczyszczona z malware i nie grozi nam ponowne zainfekowanie, należy zgłosić stronę do ponownego rozpatrzenia w Google Search Console. Stosowny formularz znajdziemy w zakładce “Problemy dotyczące bezpieczeństwa”. Po pozytywnym zweryfikowaniu zgłoszenia zniknie z wyników wyszukiwania komunikat mówiący o wystąpieniu malware na stronie, a my zostaniemy poinformowani mailowo o anulowaniu ręcznych działań antyspamowych:

Google - prośba o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny

Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak ocen

Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter i poznaj sprawdzone wskazówki marketingowe!

Pozostałe artykuły

Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

założenie sklepu internetowego 18.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak i gdzie założyć sklep online?

Być może masz sklep stacjonarny i zastanawiasz się, czy założyć sklep internetowy, bo klienci coraz częściej pytają o możliwość zamówienia „przez internet”. A może już działasz w sieci, ale masz wrażenie, że Twój sklep online nie wykorzystuje pełnego potencjału, a sprzedaż stoi w miejscu. Jedno jest pewne - konkurencja w sprzedaży online rośnie każdego dnia na Twoich oczach. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, to uruchomienie sklepu internetowego jest konieczne, aby wyjść jej naprzeciw, a jeśli już działasz w e-commerce, to warto rozważyć efektywne zarządzanie sklepem internetowym. W tym poradniku pokażemy, jak założyć sklep online, gdzie go postawić, jak go uruchomić i co zrobić, aby faktycznie zarabiał. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

strona na fb 13.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | social media

Jak stworzyć stronę na FB krok po kroku? Przewodnik dla początkujących

Prowadzisz firmę i zastanawiasz się, jak założyć stronę firmową na Facebooku, która naprawdę przyciąga klientów? Wielu przedsiębiorców tworzy fanpage bez strategii, czego efektem jest profil, który ma kilka polubień i żadnego zapytania ofertowego. W tym artykule pokażemy Ci krok po kroku, jak utworzyć stronę biznesową na Facebooku, ustawić wszystkie jej główne elementy i prowadzić ją tak, by działała jak skuteczne narzędzie marketingowe. Po tej lekturze będziesz wiedzieć, jak prowadzić firmowy fanpage w sposób profesjonalny, zwiększając rozpoznawalność marki i sprzedaż, bez przepalania budżetu. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

cyberbezpieczeństwo firmy 03.11.2025 | czas czytania: 5:00 min | Strony internetowe

Jak zabezpieczyć firmę? Przewodnik po cyberbezpieczeństwie krok po kroku

Cyberzagrożenia nie dotyczą już tylko dużych korporacji. Ataki ransomware, phishing, złośliwe oprogramowanie i inne formy ataków hakerskich coraz częściej uderzają w małe i średnie firmy, które nie posiadają odpowiednich zabezpieczeń systemów IT. Jeśli prowadzisz biznes, powinieneś wiedzieć, jak stworzyć i wdrożyć skuteczną strategię cyberbezpieczeństwa firmy, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa informacji, ochronić dane klientów oraz zbudować wizerunek firmy bezpiecznej cyfrowo. Czytaj więcej

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt