- PROWADZENIE PROFILI W SOCIAL MEDIA
- MARKETING SZEPTANY
Najpopularniejsze narzędzia z zakresu ePR (inaczej PR w Internecie), które stosujemy:
W ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła ekspansja takich serwisów jak Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube, Pinterest. Era mediów społecznościowych dopiero się zaczyna, a ich zastosowanie w biznesie będzie rosło. Niezależnie od tego, czy prowadzisz małą firmę, czy kierujesz globalną korporacją, statystyki jasno wskazują, że klienci są online – w mediach społecznościowych nawiązują interakcje zarówno z innymi klientami, jak i markami, poszukując informacji, rekomendacji, rozrywki. Już ponad 15 milionów (40%) Polaków aktywnie odwiedza portale społecznościowe. Polacy korzystają z Internetu średnio przez 5,4 godziny dziennie, z czego prawie 2 godziny przeznaczają na aktywność w social media (dla porównania czas przed telewizorem to 2,3 godziny).
INFORMACJE O KLIENTACH
Za pośrednictwem mediów społecznościowych można bardzo szybko (często w czasie rzeczywistym) udostępniać informacje. Serwisy społecznościowe generują więc ogromną ilość danych o klientach – kim są, co lubią, jak postrzegają Twoją markę. Aktywnie słuchając, możesz zbierać dane o klientach i używać ich do podejmowania mądrych decyzji biznesowych.
KREOWANIE WIZERUNKU
Popularne platformy, choć skupiają wokół siebie różne społeczności i mają odmienne funkcje, dają szansę na kształtowanie spójnego obrazu marki. Konsumenci wyrabiają sobie opinie na temat firmy często w oparciu o narrację prowadzoną w social media oraz sposób interakcji z odbiorcami. Przedsiębiorstwa mogą w tym celu publikować interesujące treści, prowadzić aktywną komunikację i dzielić się ważnymi wydarzeniami z życia firmy.
REKLAMA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
Reklama online to naturalny wybór dla nowoczesnych firm. Reklama w social media pomaga odnaleźć nowych klientów, przy wykorzystaniu informacji o ich zainteresowaniach udostępnionych przez nich samych. W odróżnieniu od reklamy w wyszukiwarce, kierowanej do osób szukających określonego produktu, reklama w serwisach społecznościowych aktywnie trafia do odpowiednich użytkowników, zanim jeszcze rozpoczną wyszukiwanie. W ten sposób możemy efektywnie zwiększać ruch w naszym serwisie i generować sprzedaż.
POPRAWA WYNIKÓW W WYSZUKIWARKACH
Choć zdania specjalistów SEO są w tej sprawie podzielone, uważamy, że dobrze zarządzane profile w mediach społecznościowych mają także wpływ na pozycjonowanie i poprawę wyników witryn w wyszukiwarkach.
DWUKIERUNKOWA KOMUNIKACJA
Poznanie opinii klientów na temat działań firmy jeszcze nigdy nie było tak proste. Media społecznościowe to narzędzie, które znacząco ułatwia proces dostarczania treści i otrzymywania informacji zwrotnych. Jeśli konsumenci zechcą podzielić się uwagami dotyczącymi używanych produktów albo pochwalić dostępny asortyment, mogą to zrobić w każdym momencie. Wystarczy, że napiszą komentarz lub wystawią recenzję.
RELACJE
Portale społecznościowe nastawione są na budowanie wzajemnych relacji. Dzięki nim zniknęły bariery komunikacji między markami a konsumentami. Budowanie relacji to jedno z najważniejszych zadań obecności w tych mediach. Jeśli oferujesz dobry produkt i świetną obsługę klienta, to, dodając do tego odpowiedni kontakt, zbudujesz trwałe związki ze swoimi klientami. Dzięki temu zyskasz ich lojalność, a nawet stworzysz grupę rzeczników Twojej marki.
REKRUTACJA W SM
Wiele firm używa mediów społecznościowych do pozyskiwania pracowników. Pozwalają one na sprawdzanie kandydatów, którzy złożyli aplikacje, a także na poszukiwanie kandydatów, którzy spełniają wymogi, w tym kandydatów pasywnych, którzy obecnie nie szukają pracy. Poza tym, podobnie jak w przypadku klientów, jest to znakomite miejsce do budowania wizerunku firmy (employer branding).
DANE ILOŚCIOWE
Liczba fanów – jeden z najczęściej mierzonych przez firmy i agencje social media wskaźników. Nie należy przykładać do niej zbyt dużej wagi. Jeśli nie przekłada się na inne wskaźniki, pozostaje tylko liczbą.
Zaangażowanie – bardzo ważne w pomiarze efektów działań. Zaangażowanie może oznaczać różne rzeczy w różnych kanałach.
W przypadku bloga będzie to liczba komentarzy. Na Twitterze może to być liczba wzmianek, udostępnień, polubień i odpowiedzi. Zaangażowanie informuje, czy tworzona przez Ciebie zawartość budzi zainteresowanie odbiorców.
Czas – warto zwracać uwagę na harmonogram aktywności Twojej społeczności, aby właśnie wtedy prowadzić działania. Wiele kont jest zarządzanych tylko w godzinach pracy.
Współczynnik klikalności (CTR) – znany wszystkim marketerom wskaźnik, może być cenny także w social media, zwłaszcza, jeśli jednym z celów jest kierowanie ruchu do strony www.
DANE JAKOŚCIOWE
Wpływ – temat nieco kontrowersyjny, bo nie ma uniwersalnego standardu pomiaru wpływu. Osoby, które docierają do Twojej grupy docelowej (influencerów) możesz identyfikować na Twitterze i w Google lub za pomocą narzędzi, takich jak Brand24.
Sentyment – analiza zabarwienia emocjonalnego rozmów na określony temat pozwala stwierdzić czy ludzie lubią, nie znoszą lub też są obojętni wobec marki. Wiele narzędzi pozwala na automatyczny pomiar nastrojów. Czytając raporty. warto poznać sposób w jaki one działają i pamiętać o marginesie błędu.
Tematyka rozmów – przy użyciu odpowiednich narzędzi możemy sprawdzić, o czym ludzie mówią. Warto zapoznać się z tematami rozmów o Tobie, Twojej konkurencji i Twojej branży. Możesz wtedy zidentyfikować, kogo klienci uważają za Twoją konkurencję, jakie uwagi mają na temat Twoich produktów itp. To prawdopodobnie najważniejszy punkt pomiaru jakościowego.
Grupy
Są tworzone przez użytkowników wokół dowolnego tematu lub zdarzenia, np. spraw zawodowych czy zainteresowań.
Profile firmowe
Są podstawową funkcją oferowaną przez Facebooka firmom. Serwis uzupełnia regularnie ich możliwości, zwiększając opcje analityki, raportowania czy emisji reklam.
Wydarzenia
pozwalają użytkownikom organizować się wokół określonych momentów. Mogą być zorganizowane jako publiczne lub prywatne. Można je eksportować do innych kalendarzy.
Messenger
Aplikacja do prowadzenia rozmów (chat), głównie ze znajomymi z Facebooka.