Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Pozycjonowanie zagraniczne

pozycjonowanie zagraniczne

Co to jest pozycjonowanie zagraniczne?

Pozycjonowanie zagraniczne polega na zwiększaniu widoczności strony internetowej w obcojęzycznych wersjach wyszukiwarek internetowych, np. w google.de lub google.cz. Przyjęta strategia SEO oprócz „standardowych” czynników rankingowych obejmuje również dopasowanie serwisu do wymagań zagranicznego rynku: sposobu wyszukiwania produktów i usług przez użytkowników, działań lokalnej konkurencji, praktyk stosowanych w określonej branży. Choć ogóle zasady optymalizacji witryny są takie same, znajomość pewnych różnic występujących w sferze kulturowej i ekonomicznej nierzadko wpływa na powodzenie całego projektu.
Chcesz pozycjonować stronę na zagranicznym rynku?

SEO w zagranicznej wyszukiwarce Google

E-commerce daje nieograniczone możliwości w zakresie obszaru prowadzenia działalności. Sklep internetowy może obsługiwać klientów z całej Polski, Europy, a nawet i świata. W przypadku chęci wejścia na zagraniczne, internetowe rynki, należy zadbać nie tylko o dopasowanie oferty, przygotowanie obcojęzycznych treści, uwzględnienie przepisów obowiązujących w danym państwie. Istotne jest również dostosowanie serwisu pod zagraniczną wersję wyszukiwarki Google, np. google.de, google.co.uk, google.cz.
udział google w europejskich krajach pozycjonowanie zagraniczne
Google dominuje na zagranicznych rynkach, dlatego pozycjonowanie zagraniczne należy realizować z uwzględnieniem wytycznych SEO tej najpopularniejszej wyszukiwarki. (https://gs.statcounter.com/, maj 2020)

Pozycjonowanie firmy w zagranicznych wersjach wyszukiwarki Google nie różni się niczym specjalnym od pozycjonowania strony w google.pl. Czynniki rankingowe wpływające na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania są takie same, inna jest jedynie specyfika rynku, na którym planujemy rozpocząć działalność. Np. chcąc zaistnieć na niemieckim rynku sklepów sportowych, musimy liczyć się z liderami od lat stosującymi działania SEO. Zajęcie dobrej pozycji w niektórych przypadkach zajmie wiele miesięcy, a reklama internetowa może generować wysokie koszty pozycjonowania.

Strategie pozycjonowania zagranicznego

Na zagranicznym rynku można działać za pomocą subdomeny, obcojęzycznych podstron lub osobnego serwisu. Wybór jednego z rozwiązań będzie wpływał na skuteczność procesu zwiększania widoczności w wyszukiwarce. Najbardziej kosztowne jest uruchomienie nowej strony na odrębnej domenie najlepiej z rozszerzeniem charakterystycznym dla danego rynku, np. domena.de, domena.it, domena.co.uk, co zwiększa zaufanie zagranicznych użytkowników. Z kolei pozycjonowanie subdomeny lub podstrony w zagranicznym Google, chociaż tańsze, może okazać się mało efektywne.

1) Domeny krajowe (domena.de)

  • Zalety:
    • Jednoznaczne kierowanie geograficzne
    • Większe zaufanie na danym rynku do firmy z lokalną domeną
    • Większe bezpieczeństwo pozycjonowania (wynikające z rozdzielności domen)
    • Lokalizacja serwera jest nieistotna
  • Wady:
    • Rygorystyczne (niekiedy) wymagania dotyczące domen ccTLD (Krajowa domena najwyższego poziomu)
    • Możliwa ograniczona dostępność nazw

2) Subdomeny (de.domena.com)

  • Zalety:
    • Można stosować kierowanie geograficzne w Google Search Console
    • Pozwala na różne lokalizacje serwerów
  • Wady:
    • Po samym adresie URL użytkownicy mogą nie rozpoznać kierowania geograficznego (Czy „de” to język, czy kraj?)
    • W razie problemów dla jednej wersji istnieje pewne prawdopodobieństwo kary dla całej domeny

3) Podkatalogi (domena.com/de)

  • Zalety:
    • Można stosować kierowanie geograficzne w Google Search Console
  • Wady:
    • Po samym adresie URL użytkownicy mogą nie rozpoznać kierowania geograficznego
    • Roboty Google potrafią źle interpretować kierowanie geograficzne dla katalogów
    • W razie problemów dla jednej wersji istnieje duże prawdopodobieństwo kary dla całej domeny
    • Jedna lokalizacja serwera
Interesuje Cię kompleksowa strategia pozycjonowania serwisu na różnych rynkach?

Analiza konkurencji na zagranicznym rynku

Zanim zaprojektujemy stronę internetową, warto przeanalizować ranking wyników dla przynajmniej kilku powiązanych z branżą słów kluczowych. Jeśli w ścisłej czołówce pojawiają się mocne, długo istniejące w sieci, wartościowe domeny, zdobycie zaufania wyszukiwarki oraz użytkowników będzie wymagało podejmowania intensywnych działań z zakresu pozycjonowania oraz ePR. A dodatkowo w przypadku rynków, na których SEO rozwija się już od dawna (np. USA, Wielka Brytania), w naturalny sposób konkurencja będzie silniejsza i bardziej świadoma konieczności optymalizacji serwisu internetowego zgodnie z wytycznymi dla webmasterów.

Ważnym elementem pozycjonowania zagranicznego jest również odpowiedni wybór wyszukiwarki – w przypadku kampanii skierowanej na Europę Wschodnią, nie należy zapominać o Yandexie, a próbując wejść na rynek czeski, warto wziąć pod uwagę m.in. Seznam.

SEO zagraniczne koncentruje się m.in. na takich działaniach jak:

  • Dobór obcojęzycznych słów kluczowych dopasowanych do specyfiki zagranicznego rynku,
  • Przygotowanie i zoptymalizowanie treści w języku rynku, na którym będzie pozycjonowana strona internetowa,
  • Ustawienie metatagów, określenie deklaracji językowej za pomocą atrybutu hreflang,
  • Pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących z zagranicznych domen tematycznych,
  • Określenie odpowiedniej lokalizacji geograficznej w narzędziu Google Search Console.

Optymalizacja strony pod obcojęzyczną wersję wyszukiwarki

optymalizacja stron za granicą

W dużym uproszeniu można zakładać, że aby strona pojawiła się wysoko np. w wynikach wyszukiwania Google.de, powinna zostać uznana za „niemiecką”. W związku z tym w serwisie należy unikać elementów w języku polskim, a stosować jak najwięcej w j. niemieckim. Witrynę należy również wypełnić ciekawą, wartościową treścią, nasyconą słowami kluczowymi i interesującą dla użytkowników. Korzystanie z połowicznych rozwiązań, np. strona w języku angielskim (zamiast stricte w tym, którym posługują się klienci na terenie danego kraju) niestety nie przyniesie oczekiwanych korzyści.

Dobór słów kluczowych na zagranicznym rynku

Precyzyjny dobór fraz może stanowić trudność w pozycjonowaniu zagranicznym. Najczęściej popełniany błąd to proste tłumaczenie wykorzystywanych w polskiej kampanii SEM lub SEO słów kluczowych. Ze względu na to, że każdy język posiada sporą grupę idiomów, wyrażeń potocznych czy specyficznych związków wyrazowych, należy przeprowadzić dość szeroką analizę, by wytypować poprawne i wartościowe frazy, by np. pozycjonowanie w google co.uk strony internetowej było skuteczne.

dobór fraz za granicą

Strategia Link Buildingu w zagranicznym SEO

link building za granicą

Kluczowym elementem jest pozyskiwanie backlinków z domen o właściwej dla pozycjonowanego obszaru wersji językowej oraz geograficznej lokalizacji. Najczęściej wiąże się to z budową tematycznego, dedykowanego zaplecza oraz pozyskiwaniem linków z blogów, forów, katalogów tematycznych i uznanych za wartościowe w danej branży na zagranicznym rynku. Aby cały proces był możliwie jak najbardziej zbliżony do naturalnego, należy zadbać o zróżnicowanie źródeł linków.

Pozycjonowanie zagraniczne to długofalowa strategia

Decydując się na pozycjonowanie stron za granicą, należy uzbroić się w cierpliwość. Efekty z podejmowanych działań SEO pojawią się dopiero po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach. Jeśli na zagranicznym rynku działalność prowadzą silni gracze, osiągnięcie wysokiej i zadowalające pozycji w wyszukiwarce Google będzie wymagało podejmowania intensywnych i regularnych działań zwiększających widoczność strony internetowej.
efekty pozycjonowania
Szukasz partnera do pozycjonowania swojej strony za granicą?