Pozycjonowanie szerokie long tail stron internetowych - Artefakt

Pozycjonowanie szerokie, na długi ogon

Sam szeroki asortyment nie wystarczy, by zdobywać klientów.

Co to jest pozycjonowanie szerokie?

Pozycjonowanie szerokie, znane także jako pozycjonowanie długi ogon (ang. long tail seo) jest metodą zapewniającą wysokie pozycje w wyszukiwarce dla dużej liczby fraz kluczowych. Sprawdza się ona idealnie przy dużych serwisach i sklepach internetowych. Zazwyczaj długi ogon generuje w nich większy ruch niż ogólne frazy. Wybór dłuższych i bardziej precyzyjnych fraz kluczowych zamiast słów ogólnych pozwala szybciej osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce oraz zwiększyć współczynnik konwersji.

dlugi ogon wykres

Dla kogo długi ogon?

Pozycjonowanie na długi ogon to metoda, która sprawdza się szczególnie dobrze (ale nie tylko) w przypadku rozbudowanych serwisów, takich jak:

  • sklepy internetowe,
  • serwisy informacyjne,
  • portale i wortale,
  • serwisy z opiniami.

Szerokie pozycjonowanie jest szczególnie dobrze dopasowane do promocji sklepów internetowych, ponieważ te witryny zawierają informacje o wielu produktach. Każdy produkt można opisać za pomocą wielu fraz kluczowych. Np. laptop Lenovo ThinkPad E560 może być trafnie wyszukany za pomocą takich słów jak:

  • laptop Lenovo ssd
  • laptop Lenovo intel core i5
  • laptop Lenovo intel core i5 ssd
  • ThinkPad E560

i wiele, wiele innych.

laptop lenovo frazy z długiego ogona

W popularnym sklepie internetowym takich komputerów są setki. Fraz kluczowych, za pomocą których użytkownicy mogą trafiać do tego sklepu, może być więc wiele tysięcy. Rozwiązaniem, które sprawdza się przy pozycjonowaniu tak dużej liczby fraz, jest właśnie pozycjonowanie long tail. Pozycjonujemy główne działy, a także dużą liczbę podstron naszego serwisu (stąd też polska nazwa – pozycjonowanie szerokie). Promowanie zawartości całego serwisu poprawia jego widoczność dla dużej liczby szczegółowych fraz.

Optymalizacja serwisu

W przypadku działań long tail SEO niezwykle istotna jest optymalizacja serwisu, gdyż zazwyczaj nie jest możliwe pozyskiwanie linków prowadzących do wszystkich podstron (czasami jest ich wiele tysięcy). Stąd konieczne jest umożliwienie robotowi wyszukiwarki jego odpowiedniej indeksacji. Nasi specjaliści regularnie analizują informacje z narzędzi, takich jak Google Analytics, Google Search Console, oraz trendy rynkowe, aby zapewnić jak najlepsze dopasowanie witryny do zmieniających się wymagań wyszukiwarek.
schemat pozycjonowania long tail

Równie ważny jest rozwój treści. Większość sklepów internetowych ma zbyt krótkie opisy produktów i kategorii. Dodatkowo często są one kopiowane ze stron producentów lub innych sklepów. Może to obniżyć pozycję w rankingu Google, który promuje treści oryginalne. Dlatego warto inwestować w unikatowe opisy.

Co stanowi o jakości słowa kluczowego?

Koncepcja długiego ogona nie dotyczy tylko sklepów internetowych. Stosuje się ją także w przypadku mniejszych witryn. Wybierając słowa kluczowe, firmy SEO uwzględniają zwykle trzy podstawowe cechy:

  • Liczbę wyszukiwań, czyli średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego w Google. Naturalnie, im większa jest ta liczba, tym więcej potencjalnych klientów możesz skierować na Twoją stronę za pomocą tego słowa,
  • Konkurencję, czyli to, ile firm będzie potencjalnie zainteresowanych pozycjonowaniem danej frazy/słowa kluczowego,
  • Trafność – im lepiej słowo kluczowe pasuje do Twojego produktu lub usługi, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownicy, którzy znaleźli Twoją witrynę przy użyciu tego słowa kluczowego, faktycznie zmienią się w klientów.

Rozwój SEO

Na wczesnym etapie rozwoju SEO firmy koncentrowały się na pozycjonowaniu słów kluczowych, które miały dużo wyszukiwań. Nie było wtedy zbyt dużej konkurencji, dzięki czemu łatwiej było uzyskać pozycję w Top10 wyników wyszukiwania. Mniejsze znaczenie miała także trafność. Przy dużej liczbie wejść za pomocą słów ogólnych istniała przecież szansa, że część użytkowników faktycznie znajdzie to czego szuka i zostanie Twoimi klientami. Ale od tamtego czasu wiele się zmieniło.W 1996 roku liczba witryn w Internecie wynosiła około 250 tysięcy, dzisiaj ta liczba przekracza miliard!
liczba witryn w internecie

Od tego czasu ogromnie wzrosła konkurencja między produktami, usługami, witrynami i marketerami starającymi się wypozycjonować strony pod najbardziej popularne słowa kluczowe. Jednocześnie ewoluowały algorytmy wyszukiwarek. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych można było dostać się do Top10 kupując paczkę linków. Dzisiaj mogłoby to zostać uznane za spam i spowodować więcej szkód niż korzyści. Dlatego dzisiaj małym i średnim firmom jest niezwykle trudno plasować swoje nowe witryny w Top10 wyszukiwań dla konkurencyjnych słów kluczowych, okupowanych przez witryny starsze lub należące do dużych firm. Pozycjonerzy zaczęli się koncentrować na innych cechach słów kluczowych – trafności i konkurencji.

Zgodnie z koncepcją long tail agencje SEO skupiają się na niszowych frazach kluczowych, które zwykle składają się z 3 i więcej słów i są znacznie łatwiejsze do wypozycjonowania ze względu na mniejszą konkurencję. Wadą takiego pozycjonowania może być jednak to, że pojedyncze długie frazy kluczowe zazwyczaj mają dużo niższą liczbę wyszukiwań od słów kluczowych składających się z 1 lub 2 słów. Warto się jednak nad nimi pochylić, bo w przypadku pozycjonowania long tail cena za pozyskanie klienta potrafi być istotnie niższa.

Średnia długość zapytania do Google rośnie od lat.

dlugość zapytania w google

Łatwiej wypozycjonować niszowe frazy

Załóżmy, że prowadzisz warsztat samochodowy we Wrocławiu, który specjalizuje się w naprawie marek francuskich. Jeszcze kilka lat temu warto byłoby szukać swojej szansy ze słowem „warsztat samochodowy”, które jest wyszukiwane 22200 razy miesięcznie. Po wpisaniu w okno wyszukiwania słowa „warsztat samochodowy” Google zwraca około 10 milionów stron internetowych.
warsztat samochodowy frazy

Aby znaleźć się w Top10, musiałbyś pokonać wszystkie 10 milionów serwisów. To trudne i kosztowne. Ponieważ Twoja firma działa na wrocławskim rynku, zdecydowanie lepiej jest wybrać bardziej szczegółową frazę np. „warsztat samochodowy Wrocław” z 1900 wyszukiwaniami. To prawda – ma ona znacznie mniej wyszukiwań, ale i znacznie mniejszą  konkurencję. Nie trzeba się ograniczać do jednej frazy. W długim ogonie mogą być ich dziesiątki (czasami setki i tysiące). W przypadku warsztatu można by rozważyć frazy z tabeli obok.

frazy z długiego ogona

Większa szansa na konwersję

Niszowe frazy z długiego ogona są wyszukiwane przez klientów w innym momencie ich cyklu zakupowego. Zazwyczaj mają oni bardziej sprecyzowane oczekiwania od klientów, którzy korzystają z ogólnych fraz. Dlatego większe są szanse na dokonanie przez nich zakupu. Niezależnie od typu ruchu (wyszukiwanie organiczne czy płatne) słowa kluczowe generujące dużą liczbę odwiedzin niekoniecznie są słowami, które przynoszą sprzedaż.

Wracając do naszego przykładu wrocławskiej firmy – nie można przewidzieć, czego dokładnie szukają użytkownicy, którzy wpisują w Google frazę „warsztat samochodowy”. Nie wiemy, jaką naprawę chcą wykonać, jaki mają samochód, wreszcie w jakiej lokalizacji się znajdują. Ta fraza jest zbyt ogólna i nie daje wystarczających informacji na temat intencji użytkowników. Natomiast gdy ktoś szuka konkretnej frazy „serwis renault Wrocław”, wiemy, czego potrzebuje. Odwiedzający korzystający z takich konkretnych haseł będą prawdopodobnie bardziej konwertować (czyli zmieniać się) w Twoich klientów niż użytkownicy wpisujący ogólne słowa kluczowe.

Jak długi jest długi ogon?

Ile ruchu mieści się w ogonie? Zgodnie z badaniami Hitwise opublikowanymi na blogu MOZ, długie słowa kluczowe mogą odpowiadać nawet za 70% całego ruchu w wyszukiwarce.
wykres pozycjonowanie long tail

Trochę historii

Koncepcję długiego ogona sformułował Chris Anderson w październiku 2004 w artykule dla magazynu Wired, opisując pewne modele biznesowe, zaobserwowane w działalności takich firm jak Amazon czy Netflix. Pisał między innymi:

Według teorii długiego ogona nasza kultura i gospodarka w coraz mniejszym stopniu skupiają się na stosunkowo niewielkiej liczbie hitów (głównych produktów i rynków) na początku (czele) krzywej popytu, a w coraz większym stopniu kierują się ku ogromnej liczbie nisz w dolnej części (ogonie) tej krzywej. (…) Te miliony nisz tworzą długi ogon, który był do niedawna zaniedbywany na korzyść hitów z czoła.

Źródło: wired.com