SEO Snippets od Google: indeksowanie, błędy 404, polskie znaki w URL | Blog Artefakt

SEO Snippets od Google: proces indeksowania serwisów, strony błędu 404, polskie znaki w adresach URL

/ SEO
seo snippets

John Mueller w kolejnych wideo poradnikach z serii SEO Snippets odpowiada na pytania internautów związane z indeksowaniem i reindeksowaniem serwisów internetowych, stronami błędu 404 oraz stosowaniem w adresie URL polskich znaków. Co doradza Google webmasterom?

Jak często strony internetowe są ponownie indeksowane przez wyszukiwarkę Google?

Zmiany wprowadzane na stronach internetowych nie są od razu indeksowane przez Google. Roboty wyszukiwarki każdego dnia analizują ściśle określoną liczbę witryn internetowych, ponieważ wyszukiwarka ma ograniczone możliwości. Narzucone limity indeksowania powodują konieczność nadawania priorytetów stronom, które zostaną przeskanowane przez Googleboty. W pierwszej kolejności crawlowane są najważniejsze witryny, by użytkownik miał dostęp do najnowszych informacji.

Z kolei w obrębie witryny pierwszeństwo w indeksowaniu otrzymuje strona główna oraz najważniejsze kategorie serwisu. Zdaniem Muellera to właśnie tam Googleboty mogą znaleźć linki wewnętrzne prowadzące do najnowszych treści.

Zapamiętaj: najczęściej crawlowana przez Googleboty jest strona główna. Jeśli umieścisz na niej odnośniki do najnowszych artykułów, ułatwisz robotom wyszukiwarki indeksowanie świeżego contentu.

Dlaczego liczba stron indeksowanych w Search Console różni się od liczby wyświetlanej w Google.com?

Internauci byli ciekawi, dlaczego liczba zaindeksowanych stron dostępna w Search Console różni się od wartości wskazywanej przez wyszukiwarkę Google podczas wyszukiwania za pomocą komendy site. Mueller zwrócił uwagę, że nasza strona może generować praktycznie nieskończoną liczbę adresów URL – zawartość podstrony może być taka sama, ale użycie określonych filtrów spowoduje pojawienie się parametrów w adresie. A że wyszukiwarka takie URL-e jak domena.pl i domena.pl/ traktuje jako różne, więc tego rodzaju kombinacje zwiększają site strony w wyszukiwarce.

Aby sprawdzić wiarygodne dane dotyczące zaindeksowanych stron przez wyszukiwarkę Google, należy skorzystać z:

  • Raportu Stan indeksowania w Search Cosnole,
  • Statystyk zaindeksowanych podstron w zakładce Mapy witryn.

Informacje dostępne w powyższych zestawieniach mogą się od siebie różnić. Rozbieżności mogą wynikać z tego, że Google znajdzie dodatkowe adresy URL, których nie zgłosiliśmy w sitemapie.

Co zrobić ze stronami błędu 404?

Nieistniejące adresy URL pojawiają się w Search Console jako błędy indeksowania. Jeśli generują znaczny ruch lub prowadzi do nich dużo odnośników z innych serwisów, warto je przekierować na inne podstrony serwisu. Jednak samo występowanie stron błędu 404 (page not found) nie szkodzi witrynie, ponieważ spełniają rolę informacyjną i wskazują brak określonej treści w serwisie.

Czy można stosować polskie znaki w adresach URL?

Przyjęło się, że tworząc przyjazne adresy URL, lepiej unikać stosowania polskich znaków. Jednak jeśli zadbamy o odpowiednie kodowanie, np. UTF-8, Google poradzi sobie z poprawnym zaindeksowaniem adresu URL. Mueller doradza, aby:

  • Nie stosować spacji,
  • Nie umieszczać przecinków,
  • A poszczególne wyrazy oddzielać myślnikiem a nie podkreślnikiem.

W przypadku gdy w serwisie jest kilka wersji językowych i chcemy korzystać z liter charakterystycznych dla danego języka, pamiętajmy, aby przygotować odpowiednie i poprawne adresy URL.

Również na naszym blogu
Google ciągle jest najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Prawie 95% użytkowników korzysta z...
Jak tagować artykuły, wpisy, produkty na stronie internetowej, aby wspomóc pozycjonowanie strony i...
Panele informacyjne w Google Analytics ułatwiają raportowanie i wyciąganie wniosków na podstawie...
Zastanawiasz się, czy docierasz do klientów, na których Ci zależy? Podpowiadamy, jak identyfikować...
User generated content przynosi wiele korzyści właścicielom strony internetowej. Dowiedz się, jak...