Konsumenci często podejmują decyzje na podstawie informacji znalezionych w sieci. Nie inaczej dzieje się w przypadku domowego budżetu. Pieniądze stanowią jednak trudną i złożoną kwestię, dlatego temat należy podejmować w sposób jak najbardziej przejrzysty. Promowanie produktów i usług finansowych może stanowić więc nieco utrudnione zadanie, jednak dobrze opracowana treść witryny internetowej pomoże przekuć słowa w sukces. O czym należy pamiętać?
Marketing w zgodzie z przepisami
Realizując strategię marketingową w jakiejkolwiek postaci, przedsiębiorstwa i instytucje finansowe muszą przestrzegać przepisów krajowych, a także zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czyli organizacji, których zadaniem jest m.in. ochrona odbiorców przed szkodliwymi praktykami ze strony firm. Z aktualnymi przepisami i komunikatami można zapoznać się w serwisach internetowych obu podmiotów.
Na przykład UOKiK dba o respektowanie zasad prezentowania kredytów konsumenckich w materiałach marketingowych i reklamowych, określając, jakie informacje powinny się tam znaleźć (m.in. stopa oprocentowania, wysokość rat, czas obowiązywania umowy). Instytucja wskazuje również, że wszelkie warunki kredytu muszą być przedstawione w sposób zrozumiały oraz dobrze widoczny na tle całości.
Czytelne i rzeczowe treści na stronie internetowej
Kredyt hipoteczny czy pożyczka gotówkowa to nie to samo, co zakup nowej pary butów. Decyzja o skorzystaniu z określonego produktu finansowego musi być przemyślana – w przeciwnym razie może nieść za sobą szereg konsekwencji. Firmy z branży kredytowej powinny więc zatroszczyć się o zamieszczenie w serwisie sensownej treści, która dokładnie zaprezentuje dostępną ofertę.
Czym charakteryzują się wysokiej jakości teksty? Wyczerpują temat, a jednocześnie wspierają budowanie wiarygodności podmiotu. Złożoność kwestii związanych z pieniędzmi sprawia, że content na stronę internetową musi być opracowywany przez ekspertów z danej dziedziny. Pozwoli to zbudować u czytelników zaufanie oraz poczucie bezpieczeństwa. Co więcej, należy pamiętać, aby na bieżąco sprawdzać i analizować publikowane materiały, a w razie jakichkolwiek zmian zaktualizować prezentowane wiadomości.
Formy content marketingu dla usług finansowych
Treści na poszczególnych podstronach serwisu internetowego mogą okazać się niewystarczającym źródłem wiedzy dla potencjalnych klientów. Aby zdobyć zainteresowanie odbiorców oraz w kompleksowy sposób przedstawić najważniejsze informacje, firmy oferujące produkty lub usługi finansowe mogą podjąć szereg działań z zakresu content marketingu. Warto zastanowić się nad włączeniem do swojej strategii takich form jak:
- Blog firmowy – wirtualne miejsce, które można wykorzystać do przekazywania odbiorcom m.in.: aktualności z życia organizacji, porad dotyczących finansów osobistych czy też ciekawostek powiązanych tematycznie z produktami i usługami finansowymi. Należy przy tym pamiętać, aby posługiwać się zrozumiałym słownictwem, ale jednocześnie dostosowywać formę do zagadnienia.
- E-book – publikacja elektroniczna doskonale sprawdza się w sytuacji, gdy chcemy dostarczyć czytelnikom pokaźny zasób informacji na dany temat, np. wyjaśniając niezrozumiałe terminy bankowe czy opisując formy kredytowania. Szczegółowe opracowanie pomoże zaprezentować autora w roli eksperta. Materiał udostępniony w formacie PDF warto zoptymalizować, aby przyniósł witrynie dodatkowe korzyści w postaci ruchu z wyszukiwarki internetowej.
- Newsletter – regularnie prowadzony mailing ze zbiorem interesujących treści stanowi doskonały sposób na zwiększenie konwersji. Za jego pośrednictwem możemy przekazywać odbiorcom aktualności, informacje o promocjach lub nowościach, a także dawkę artykułów eksperckich (np. wybranych propozycji z bloga firmowego).
- Sekcja FAQ – zbiór najczęściej zadawanych pytań pozwoli w skrócie opisać konkretne zagadnienia, o które regularnie i chętnie dowiadują się klienci (m.in. za pośrednictwem korespondencji mailowej, przez telefon lub w komentarzach w social media). Sekcja w serwisie internetowym pomoże zatem zaoszczędzić czas na obsługę powtarzających się zapytań.
- Wideo poradnik – zamiast tłumaczyć zawiłe kwestie w obszernych opracowaniach, czasem lepiej sięgnąć po ciekawszą i łatwiej przyswajalną formę. Pojedynczy filmik instruktażowy, np. wyjaśniający skomplikowane mechanizmy finansowe lub cały kanał na YouTube z pewnością zostaną docenione przez bardziej wymagających klientów.
Unikalność publikowanych tekstów ma znaczenie
Oprócz opracowywania przyciągających, ale jednocześnie rzetelnych informacji, ogromną wartość ma także regularna weryfikacja publikowanych tekstów pod kątem duplikacji. Sprawdzanie unikalności contentu pozwoli uchronić się przed nieuczciwymi działaniami konkurencji, ale nie tylko. Umożliwi również wykrycie ewentualnych przeoczeń po stronie firmy – np. kopii komunikatów o produktach lub usługach finansowych, które zostaną użyte w obrębie innych witryn (m.in. w rankingach kredytów).
Jakie kroki należy podjąć, by skontrolować unikalność treści? Najprostszym sposobem weryfikacji jest umieszczenie kawałków tekstu z użyciem cudzysłowu w wyszukiwarce Google. W wynikach wyszukiwania powinna pojawić się wyłącznie podstrona z naszego serwisu, na której docelowo znajduje się skopiowany fragment. Jeśli pośród pozycji w SERP-ach wystąpią także inne strony internetowe, oznacza to, że mamy do czynienia z duplikacją tekstu.