Pozycjonowanie za granicą: techniki, koszty, efekty - Blog Artefakt

Pozycjonowanie stron za granicą: techniki, koszty, efekty

/ SEO
local seo

Chociaż branża SEO nieustannie się rozwija i wciąż przybywa potencjalnych klientów chcących zlecić pozycjonowanie na rynkach zagranicznych, to niewiele polskich agencji lub samodzielnych specjalistów posiada taką usługę w swojej ofercie. Co ma wpływ na taki stan rzeczy, skoro mechanizmy działania wyszukiwarek są takie same? Odpowiedź nie jest skomplikowana – sukces zależy dokładnie od takich samych czynników, jakie bierzemy pod uwagę przy pozycjonowaniu w Google.pl. Jak zawsze jednak diabeł tkwi w szczegółach… polskich szczegółach!

Struktura adresów URLPrzykładZaletyWady
Domeny krajowedomena.deJednoznaczne kierowanie geograficzneRygorystyczne (niekiedy) wymagania dotyczące domen ccTLD (Krajowa domena najwyższego poziomu)
Większe zaufanie na danym rynku do firmy z lokalną domenąMożliwa ograniczona dostępność nazw
Większe bezpieczeństwo pozycjonowania (wynikające z rozdzielności domen)
Lokalizacja serwera jest nieistotna
Subdomenyde.domena.comMożna stosować kierowanie geograficzne w Google Search ConsolePo samym adresie URL użytkownicy mogą nie rozpoznać kierowania geograficznego (Czy „de” to język, czy kraj?).
Pozwala na różne lokalizacje serwerówW razie problemów dla jednej wersji istnieje pewne prawdopodobieństwo kary dla całej domeny.
Podkatalogidomena.com/de/Można stosować kierowanie geograficzne w Google Search ConsolePo samym adresie URL użytkownicy mogą nie rozpoznać kierowania geograficznego
Roboty Google potrafią źle interpretować kierowanie geograficzne dla katalogów
W razie problemów dla jednej wersji istnieje duże prawdopodobieństwo kary dla całej domeny
Jedna lokalizacja serwera

Opracowanie tabeli: Katarzyna Jakubów-Tyka

Co przed SEO?

Nim jeszcze zaczniemy „budować” stronę, warto przeanalizować ranking wyników dla przynajmniej kilku powiązanych z branżą słów kluczowych w interesującej nas wersji wyszukiwarki. Już to da nam obraz tego, z kim tak naprawdę przyjdzie nam się mierzyć i na ile silna jest konkurencja. Jeśli w ścisłej czołówce pojawiają się mocne, długo istniejące w sieci, wartościowe domeny, jest to już pierwsza przesłanka ku temu, by odpowiednio zaplanować zarówno wielkość naszego serwisu, jak i jego przyszłą zawartość. Innymi słowy, bardzo trudno będzie uzyskać wysokie pozycje, jeśli przeznaczona np. do pozycjonowania w UK witryna będzie składała się wyłącznie z kilku podstron słabo wypełnionych unikalną, wartościową treścią.

Dodatkowo w przypadku rynków, na których SEO rozwija się już od dawna (np. USA, Wielka Brytania), w naturalny sposób będziemy mieli do czynienia z większą i silniejszą konkurencją. Należy koniecznie wziąć pod uwagę ten element, prognozując okres oczekiwania na wyniki oraz planując budżet. Należy nastawić się, że np. pozycjonowanie w USA serwisu pochłonie o wiele więcej czasu i zasobów, niż zwiększanie widoczności strony na rodzimym rynku.

Ważnym elementem jest też odpowiedni wybór wyszukiwarki – w przypadku kampanii skierowanej na Europę Wschodnią, nie należy zapominać o Yandexie; próbując wejść na rynek czeski, warto wziąć pod uwagę m.in. Seznam.

pozycjonowanie za granicą

Osobny serwis, subdomena czy podstrony?

Na początek należy zastanowić się, która z trzech wskazanych opcji – serwis, subdomena lub podstrona – będzie stanowiła odpowiedź na nasze potrzeby i oczekiwania. Zalety należy rozpatrywać w kontekście pracy związanej z uruchomieniem i optymalizacją danego rozwiązania.

Bardzo często właśnie ze względu na koszty i ograniczone zasoby osoby chcące wejść na nowy rynek decydują się jedynie na wprowadzenie pewnych modyfikacji w obrębie dotychczasowego serwisu – tworząc na potrzeby SEO nowe podstrony. I w ten sposób realizują pozycjonowanie we Francji lub w innym europejskim kraju. Na pewno stanowi to najtańszą opcję (w porównaniu do uruchomienia zupełnie nowej domeny), jeśli jednak główny serwis jest (bądź był w przeszłości) pozycjonowany, oznacza to, że już na starcie musimy zmierzyć się z historią domeny w wynikach wyszukiwania i zapewne sporą pulą backlinków z polskich domen. Niestety w przypadku  planowania kampanii SEO za granicą, nie będzie to działało na naszą korzyść – znacznie trudniej będzie „przekonać” wyszukiwarkę, że nowe podstrony (czy dedykowana subdomena) nie stanowią integralnej częścią polskiej wersji i że mimo „polskich korzeni” są wartościowe dla użytkownika, który szuka informacji w swoim rodzimym języku.

Nieco bardziej kosztowna opcja związana z „uruchomieniem” zupełnie nowej domeny pozwoli „odciąć” się od głównej witryny i wbrew pozorom ułatwi pozycjonowanie w Rosji w zagranicznej wyszukiwarce. Poprzez odpowiednie wzajemne linkowanie pomiędzy polską wersją i jej zagranicznym odpowiednikiem możemy (podobnie, jak w przypadku subdomeny czy podstron) wpływać na przepływ (pomiędzy stronami) użytkowników zainteresowanych ofertą prezentowaną w konkretnym języku, zachowując przy tym odrębne ustawienia dla każdej witryny.

Za stworzeniem osobnej domeny, realizując np. pozycjonowanie w Anglii, przemawia jeszcze jeden argument – użytkownicy widząc w wynikach wyszukiwania witrynę z rozszerzeniem właściwym dla ich języka, chętniej będą decydowali się na kliknięcie, niż w przypadku gdy będzie ona posiadała wskazanie na zagraniczne pochodzenie (czyli „.pl” bądź „com.pl”).

Optymalizacja pod wersję językową

W dużym uproszeniu można zakładać, że aby strona pojawiła się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.de, powinna zostać uznana za „niemiecką”. Na czym więc polega pozycjonowanie stron w niemieckim Google? Głównie chodzi o to, by na stronie unikać elementów w języku polskim, a stosować jak najwięcej w tym, którym będą się posługiwać potencjalni klienci.

napis seoElementem, który w tym miejscu najczęściej przekłada się na koszty, jest konieczność wypełnienia podstron ciekawą, wartościową treścią – co często związane jest ze skorzystaniem z pomocy native speakera bądź profesjonalnego tłumacza. Słabo wypełnione strony z małą ilością treści niestety będą miały bardzo małe szanse na awans w wynikach wyszukiwania, jeśli zestawimy je z serwisami konkurencji (w całości tworzonymi we właściwym języku i bogatymi pod względem zawartości), więc w tym przypadku pozycjonowanie w Niemczech stanie się nieskuteczne. W tym wypadku tworzenie połowicznych i tańszych rozwiązań, takich jak np. strona w języku angielskim (zamiast stricte w tym, którym posługują się klienci na terenie danego kraju) niestety nie sprawdzi się – jeśli chcemy prowadzić działania SEO z myślą o bezpośrednio sąsiadujących z Polską krajach, to wypełnienie podstron treścią w rodzimym dla użytkowników (i ustawień wyszukiwarki) języku jest obowiązkowym elementem optymalizacji.

W drugiej kolejności należy zadbać o metatagi – powinny być one wypełnione we właściwym języku, podobnie jeśli chodzi o deklarację językową, określoną za pomocą atrybutu lang.

Trzecim krokiem jest określenie odpowiedniej, docelowej lokalizacji geograficznej poprzez Google Search Console.

Dobór słów kluczowych

napis adwordsKolejna trudność związana z pozycjonowaniem zagranicznym wiąże się z koniecznością precyzyjnego doboru fraz. Najczęściej popełniany błąd to proste tłumaczenie wykorzystywanych w polskiej kampanii SEM słów (zwłaszcza z użyciem translatorów). Niestety ze względu na to, że każdy język posiada sporą grupę idiomów, wyrażeń potocznych czy specyficznych związków wyrazowych, należy przeprowadzić dość szeroką analizę, by wytypować poprawne i wartościowe frazy, by pozycjonowanie w google co.uk strony internetowej było skuteczne.

Dobrym rozwiązaniem, zanim rozpoczniemy pozycjonowanie UK za granicą, jest choćby testowe uruchomienie kampanii AdWords – na podstawie jej wyników będzie można wyłonić pierwszą pulę fraz. Inną wskazówką może być analiza stron potencjalnej konkurencji – a konkretnie prześledzenie ich zawartości i sprawdzenie, na jakie frazy linkowane są inne serwisy w branży, w którą planujemy wejść. Na pewno natrafimy na tematyczne słowa kluczowe, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu wstępnej listy.

Linkowanie z zagranicznych stron

Jednym z podstawowych elementów wpływających na osiągnięcie przez domenę wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania jest jej systematyczne wzmacnianie linkami z wartościowych stron. Skąd jednak je pozyskać? To niestety najczęstszy problem i ograniczenie, które powoduje, że tak mało specjalistów i agencji oferuje pozycjonowanie w zagranicznych wyszukiwarkach. Niestety linkowanie witryny z polskich stron, katalogów czy innych źródeł nie tylko nie sprawdza się, ale może znacznie obniżyć jej szansę na wejście do TOP10 np. w Google.de czy Google.co.uk (nie wspominając już o nieco bardziej wrażliwej na pochodzenie linków wyszukiwarce Yandex).

Kluczowym elementem jest pozyskiwanie backlinków z domen o właściwej dla pozycjonowanego obszaru wersji językowej oraz geograficznej lokalizacji. Po stronie osób odpowiedzialnych za prowadzenie takiego projektu wiąże się to najczęściej z budową tematycznego, dedykowanego zaplecza. Element ten przekłada się więc bezpośrednio na większe (w porównaniu do pozycjonowanie w Google.pl) koszty, które wynikają z konieczności pozyskania odpowiednich treści (im mniej popularny język, tym wyższa cena zamówienia), zakupu, rejestracji i utrzymywania domen na zagranicznych serwerach i oczywiście skali takiego projektu.

Dodatkowo, aby cały proces był możliwie jak najbardziej zbliżony do naturalnego, należy również zadbać o zróżnicowanie źródeł linków i wzmacnianie serwisu znacznie szerszej niż przewidziana w umowie lista fraz. Dla specjalisty SEO np. pozycjonowanie w google de oznacza konieczność równoległego rozbudowywania zaplecza, z którego będzie linkowana domena oraz pozyskiwania linków np. z tematycznych, wartościowych blogów i wpisów na forach internetowych (które, aby przejść przez moderację, również muszą być tworzone w odpowiednim języku i zawierać w miarę wartościowe informacje) czy wykorzystywania mediów społecznościowych.

Podobnie, jak w przypadku pozycjonowania na polskim rynku, pozycjonowanie stron za granicą to zarówno działania SEO, jak i okres oczekiwania na efekty należy planować raczej w długookresowej perspektywie. Również z tego powodu już na starcie należy zadbać o właściwą optymalizację strony i dostosowanie oferty do potencjalnego klienta. Strategiczne myślenie daje szanse na to, aby pozycjonowanie w google com było inwestycją przekładającą się na realne efekty biznesowe.

Również na naszym blogu
Sprawdź, jak skonfigurować funkcję wiadomości w Google Moja Firma i otrzymuj SMS-y od...
Big data znajduje zastosowanie w marketingu online, pomagając w wyciąganiu wniosków na temat...
Jak kreować wizerunek w internecie i zadbać o dobre imię firmy? Przedstawiamy 12 sposobów na...
Google przoduje na rynku wyszukiwarek. Czy Chrome może pochwalić się tak samo wysoką pozycją wśród...
Zastanawiasz się nad zmianą nazwy domeny, systemu CMS, a może tylko wyglądu strony www? Sprawdź,...
pozycjonowanie