Pozycjonowanie sklepów internetowych (E-commerce SEO)

Co to jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to uporządkowany proces optymalizacji całego internetowego sklepu tak, aby osiągał wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, przyciągał zwiększony ruch organiczny i budował widoczność na konkurencyjnych rynkach. W praktyce oznacza to cały zestaw działań, dzięki którym roboty Google, Bing czy innych wyszukiwarek, również tych, opartych na działaniu sztucznej inteligencji, mogą szybciej indeksować sklep internetowy, a użytkownicy mają szansę łatwiej znaleźć oferowane produkty.

Dlaczego zwiększanie widoczności sklepu internetowego w Google już nie wystarcza?

Internet się zmienia, podobnie jak zmieniają się wyszukiwania użytkowników. Aktualnie w pozycjonowaniu sklepów internetowych coraz większą rolę odgrywają wyszukiwarki AI oraz tzw. zapytania Zero-Click, czyli sytuacje, w których użytkownicy otrzymują odpowiedzi na swoje pytania bez konieczności klikania w wyniki wyszukiwania. Najczęściej otrzymują je w formie snippetów Google, paneli wiedzy, odpowiedzi AI lub skróconych podpowiedzi. W kontekście strategii pozycjonowania e-commerce, Zero-Click oznacza, że wyszukiwarka może wyświetlić najważniejszą informację o produkcie, kategorii lub problemie bez przekierowywania ruchu na stronę sklepu.

Jak zapytania Zero-Click wpływają na zwiększenie ruchu organicznego?

Z perspektywy SEO sklepu online, warto rozumieć Zero-Click jako nową formę konkurencji o uwagę odbiorcy. Choć ruch z takich zapytań nie zawsze trafia do sklepu, dobrze przygotowane treści, czyli takie które są poprawnie zoptymalizowane, merytoryczne i zgodne z intencją użytkownika, zwiększają szansę, że Google wykorzysta ich fragmenty jako odpowiedź. To właśnie dlatego pozycjonowanie sklepu internetowego, mimo że to proces złożony i pracochłonny, wymaga dziś tworzenia takich materiałów, które mogą służyć również jako precyzyjna odpowiedź dla zapytań Zero-Click. To z kolei dodatkowo zwiększa szansę na dotarcie do klientów.

Dlaczego pozycjonowanie e-commerce jest trudniejsze od innych stron?

Pozycjonowanie sklepu internetowego, czyli e-commerce to proces złożony i pracochłonny, zdecydowanie bardziej wymagający niż w przypadku pozycjonowania stron internetowych. Wynika to przede wszystkim z samej specyfiki serwisu – istnienia różnorodnych produktów oferowanych przez sprzedawcę, generujących mnogość podstron. E-commerce zwykle posiada setki lub tysiące podstron produktów i kategorii. Każda z nich musi być prawidłowo zoptymalizowana pod słowa kluczowe, mieć poprawne meta title i meta description, a także odpowiadać realnym potrzebom osób korzystających z wyszukiwarki, również w sytuacjach Zero-Click, gdzie użytkownicy otrzymują gotową odpowiedź bez przechodzenia na stronę. Bez tego trudno uzyskać wysokie pozycje i wyniki SEO sklepu, które przynoszą realną sprzedaż.

Prowadzenie e-sklepu związane jest także z koniecznością spełnienia wymogów prawnych i pogodzenia ich z kwestiami dotyczącymi technicznej optymalizacji platformy sprzedażowej pod wymagania wyszukiwarki. Znajomość rozwiązań SEO pozwala skutecznie wypromować stronę w wynikach wyszukiwania i pozyskać wartościowy ruch generujący konwersje. E-commerce to dynamiczna branża, w której reguły gry wyznaczają użytkownicy oraz algorytmy Google odpowiadające za wygląd wyników wyszukiwania.

Pozyskuj klientów z Google i AI dla Twojego
sklepu internetowego

Jakie są kluczowe działania SEO sklepu internetowego, które pomagają się wypromować?

Najważniejsze działania SEO sklepu, które pomagają wypromować sklep internetowy, obejmują zestaw procesów typowych dla e-commerce, ale jednocześnie znacznie bardziej wymagających niż przy klasycznym pozycjonowaniu stron internetowych. W centrum tych działań są: publikacja unikatowych treści SEO, techniczna optymalizacja, poprawna struktura informacji oraz spójna strategia SEO, która pozwala osiągać wysokie pozycje i zwiększać widoczność sklepu internetowego w sieci.

dzialania_seo_promocja_e-sklepow

Optymalizacja treści i unikalne opisy produktów (Jak optymalizacja treści może wpłynąć na proces pozycjonowania sklepu?)

Podstawą jest tworzenie unikalnych opisów produktów, czyli głównego elementu, który wpływa na indeksowanie sklepu internetowego i zapobiega problemom z duplikacją treści. Kopiowanie opisów producenta obniża jakość serwisu i utrudnia zdobywanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, dlatego każdy opis powinien być oryginalny, wartościowy i zoptymalizowany pod konkretne słowa kluczowe. Zasada ta dotyczy również meta title i meta description — automatyczne, powtarzalne meta tagi często prowadzą do słabszych wyników i ograniczają potencjał na zwiększenie ruchu organicznego.

User Generated Content – opinie i recenzje (ważnym elementem optymalizacji sklepu online)

Aby dodatkowo wzbogacić content, warto wykorzystywać user-generated content, czyli recenzje i opinie klientów. Takie treści są unikalne, pomagają robotom Google lepiej zrozumieć ofertę, wspierają działania SEO sklepu i jednocześnie zwiększają zaufanie kupujących. Podobnie działa spójna struktura kategorii i zarządzanie linkami wewnętrznymi, które ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie, a robotom — efektywne skanowanie podstron.

Optymalizacja techniczna i szybkość ładowania

Istotnym elementem pozostaje również techniczna optymalizacja, wpływająca na szybkość ładowania. Sklepy muszą łączyć wysoką jakość zdjęć produktów z ich odpowiednią kompresją, by nie obniżać wydajności serwisu. Przyjazne filtry, logiczna architektura informacji i przejrzysta mapa witryny usprawniają pracę robotów Google, co wprost przekłada się na lepsze wyniki SEO sklepu i większe szanse na skuteczne wypromowanie sklepu internetowego.

Dlaczego warto pozycjonować platformę sprzedażową?

E-commerce to szczególnie konkurencyjny sektor w gospodarce. Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 72 tysiące sklepów internetowych*, a ich liczba stale rośnie – szacuje się, że tylko w 2024 r. zostało zarejestrowanych ok. 6,5 tys. nowych e-sklepów *. Handel w Internecie stał się tak popularny, że aby być liderem w swojej branży, należy wdrożyć zdecydowane i innowacyjne rozwiązania. Jednym z podstawowych i najczęściej rekomendowanych przedsięwzięć online marketingu jest pozycjonowanie sklepu internetowego.

„Obecnie w Polsce działa ponad 72 tysiące sklepów internetowych.”

„Wartość branży e-commerce w Polsce w 2023 r. wynosiła 131 mld zł, a do 2028 r. prognozuje się, że wzrośnie nawet do 192 mld zł”

 

 

Źródło: Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, Akademia Leona Koźmińskiego oraz Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK, Raport pt. „E-commerce w Polsce 2025”.

Dobra i stabilna pozycja w Google, Bing czy wyszukiwarkach AI, to szansa na posiadanie większego udziału w rynku – wartość branży e-commerce w Polsce w 2023 r. wynosiła 131 mld zł, a do 2028 r. prognozuje się, że wzrośnie nawet do 192 mld zł**. Jest o co walczyć, a biorąc pod uwagę prognozy wskazujące na ciągły wzrost liczby klientów sklepów internetowych, widoczne w sieci serwisy będą miały okazję zwiększyć swoje przychody i dynamikę wzrostu. Sukces sklepu internetowego jest w zasięgu każdego właściciela biznesu online, jeśli tylko podjęte zostaną działania promocyjne i zadba się o dostosowanie platformy sprzedażowej zarówno do wymagań użytkowników, jak i wyszukiwarek.

Korzyści biznesowe ze współpracy z agencją SEO

Powierzając sklep internetowy doświadczonemu specjaliście SEO, możesz liczyć na wsparcie i opiekę nad widocznością strony w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie poszczególnych podstron kategorii, najbardziej rentownych lub nisko rotujących produktów przynosi korzyści w postaci:

  • Udoskonalenia platformy sprzedażowej pod wymagania wyszukiwarki robotów Google i wyszukiwarek AI,
  • Zajęcia dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • Pozyskania wartościowego ruchu w serwisie,
  • Wzrostu konwersji,
  • Zwiększenia liczby klientów,
  • Generowania większych przychodów ze sprzedaży,
  • Poprawy efektywności kanałów sprzedaży,
  • Budowania rozpoznawalności marki sklepu w sieci,
  • Wzmocnienia pozycji w branży e-commerce.

Praca nad optymalizacją sklepu wymaga regularności, obserwowania trendów w branży i zachowań użytkowników oraz zmian zachodzących w algorytmach wyszukiwarek odpowiadających za pozycję strony w rankingu, szczególnie teraz, gdy w procesie pozycjonowania sklepu coraz bardziej zwiększa się rola sztucznej inteligencji. Dzięki temu można powiększać swoje udziały w konkurencyjnej branży, którą jest e-commerce.

korzysci_wspolpracy_seo

Mamy ponad 15 lat doświadczenia w pozycjonowaniu sklepów!

koszty_pozycjonowania_sklepu

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Dla każdego klienta przygotowujemy indywidualną wycenę poprzedzoną wstępną analizą serwisu. Sprawdzamy, jak duży jest sklep, w jakiej branży działa, jak silna jest konkurencja, jakie są możliwości systemu CMS. Zależy nam, aby przygotowana oferta spełniała wymagania właściciela e-sklepu i przyczyniła się do osiągnięcia sukcesu w branży handlu internetowego.

Modele rozliczeń: Abonament i Hybryda

W przypadku pozycjonowania sklepu internetowego proponujemy sprawdzony model rozliczeń, jakim jest abonament / ryczałt – miesięczna kwota płatności jest taka sama. W ramach usługi specjalista SEO dysponuje dużą elastycznością działań – możliwe jest dokonanie zmiany w liście fraz, na które pozycjonowany jest serwis.

W naszym modelu współpracy do zadań specjalistów specjalistów pozycjonujących sklep będzie należała techniczna optymalizacja sklepu internetowego, analiza statystyk serwisu, budowa popularności strony poprzez pozyskiwanie wartościowych odnośników i rozwój treści. Więcej szczegółów na temat modelu współpracy znajdziesz w cenniku usług SEO.

Strategia pozycjonowania krok po kroku

Na profesjonalne pozycjonowanie sklepu online składa się kilka etapów.

Audyt SEO i analiza konkurencji

W pierwszej fazie przeprowadzany jest profesjonalny i szczegółowy audyt SEO pod kątem technicznym. Na tym etapie wskazuje się błędy w strukturze sklepu internetowego oraz proponuje działania naprawcze. Przygotowywana zostaje lista priorytetowych problemów, które blokują uzyskanie docelowych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Posługując się wyspecjalizowanymi narzędziami oraz własnym doświadczeniem, jesteśmy w stanie dostrzec newralgiczne błędy i je usunąć. Dokonujemy dokładnej optymalizacji wszystkich dostępnych kategorii produktów, między innymi optymalizując ich meta znaczniki Title, Description oraz nagłówki, by były przyjazne dla wyszukiwarek.

strategia_promocji_e-sklepu1
strategia_promocji_e-sklepu2

Dobór słów klucowych i struktura kategorii

Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych wiąże się również z instalacją i konfiguracją narzędzi Google Analytics, Google Search Console (dawne Google Webmaster Tools) oraz wyselekcjonowaniem fraz słów kluczowych, które, prawidłowo dobrane, generują ruch w sklepie internetowym. Stale monitorujemy i wykonujemy okresowe badania sklepu, a także szukamy działań poprawiających konwersję. Podczas pozycjonowania fraz produktowych bierzemy pod uwagę nieustanne zmiany w algorytmach wyszukiwarki oraz w trendach dotyczących samych produktów.

Promowanie sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania wymaga także przygotowania unikalnych opisów produktów i kategorii zoptymalizowanych pod słowa kluczowe. Treści powinny angażować użytkowników i zachęcać ich do dokonania zakupu – przekazywać dane techniczne dotyczące produktu, prezentować korzyści, funkcjonalności. Ze względu na wymogi wyszukiwarki teksty nie mogą być kopiami i np. pochodzić ze strony producenta. Ciekawe i wartościowe opisy produktów ułatwiają pozyskiwanie klientów z wyszukiwarki i nierzadko przekonują do finalizacji procesu zakupowego.

Pozycjonowanie a Twój silnik sklepu (CMS)

Jeżeli prowadzisz mały lub średni sklep internetowy, wybór silnika — takiego jak Magento, PrestaShop, WooCommerce, Shoper czy IdoSell — był jedną z pierwszych decyzji, która dziś realnie wpływa na to, jak wygląda pozycjonowanie Twojego sklepu.

Każdy z tych CMS-ów inaczej podchodzi do takich elementów optymalizacji sklepu jak konfiguracja meta title i meta description, szybkość działania, zarządzanie treścią i zarządzanie linkami wewnętrznymi, co przekłada się na możliwości technicznej optymalizacji oraz na to, jak skutecznie możesz zwiększać widoczność sklepu internetowego i ruch organiczny z Google.

Dobrze zaplanowana strategia SEO i strategia pozycjonowania uwzględnia więc konkretny silnik, na którym działa Twój e-commerce, tak aby specjaliści pozycjonujący sklepy mogli w pełni wykorzystać dostępne funkcje (od integracji z Google Search Console po ustawienia indeksowania) i realnie pomóc Ci wypromować sklep internetowy w organicznych wynikach wyszukiwania.

strategia_promocji_e-sklepu3

Dlaczego warto wybrać Artefakt?

Jeśli zastanawiasz się, jak wypromować sklep internetowy, zwróć się do nas. Pracując nad serwisami klientów prowadzących działalność w różnych branżach, posiadamy bogate doświadczenie w skutecznym pozycjonowaniu platform sprzedażowych. Podejmujemy się promowania zarówno małych, jak i dużych serwisów. Działamy na autorskich oraz popularnych systemach CMS. Przygotowując strategię SEO, zawsze mamy na uwadze oczekiwania i cele właścicieli – wzrost ruchu, konwersji lub przychodów ze sprzedaży. Proponujemy najlepsze rozwiązania, które z powodzeniem zostały wdrożone w innych projektach.

Już na etapie audytu SEO wskazujemy, co należałoby poprawić, aby umocnić pozycję w wynikach wyszukiwania. Patrzymy na serwisy oczami konsumenta. Proponujemy wprowadzenie zmian w strukturze sklepu, ścieżce zakupowej, nawigacji. Rekomendujemy tworzenie stron landing page w celu kierowania klientów np. do oferty specjalnej oraz wspieranie procesu pozycjonowania najtrudniejszych fraz. W tym celu zapraszamy zapoznać się z Artykułem: Co powinnam zawierać oferta pozycjonowania?

Przeprowadzamy także cykliczne analizy, weryfikując skuteczność obranej strategii. Wieloletnie doświadczenie nauczyło nas elastycznego podejścia do promocji w internecie.

Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztowało pozycjonowanie Twojego sklepu?

zwieksz_widocznosc_sklepu

Podsumowanie

Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces poprawiający widoczność sklepu internetowego, oparty na optymalizacji technicznej, treściach SEO i działaniach zwiększających ruch organiczny. Warto zapamiętać w tym temacie kilka istotnych faktów:

  • Bez spójnej strategii SEO trudno wyróżnić się w konkurencyjnym e-commerce, zwłaszcza w dobie wyszukiwarek AI i zapytań Zero-Click.
  • Najwięcej w procesie pozycjonowania zyskują właściciele sklepów internetowych z sektora MŚP.
  • Profesjonalne pozycjonowanie sklepu powinno być prowadzone nieustannie — od momentu uruchomienia sklepu i przez cały cykl jego rozwoju. Najlepiej skorzystać w tym celu z pomocy specjalistów pozycjonujących sklepy.
  • Najważniejsze obszary procesu pozycjonowania sklepu to m.in. struktura kategorii, opisy produktów i elementy techniczne serwisu.
  • Skuteczna optymalizacja sklepu powinna rozpocząć się od audytu SEO, który oferują specjaliści pozycjonujący sklepy.

 

Źródła:

*Rzeczpospolita Sklepów internetowych niedługo będzie więcej niż spożywczaków na podstawie wyników analizy przeprowadzonej przez firmę Dun&Bradstreet Poland

** Strategy& „E-commerce w Polsce” 2024

Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, Akademia Leona Koźmińskiego oraz Centrum Badań Mediów i Społeczeństwa ALK, Raport pt. „E-commerce w Polsce 2025”

Zapraszamy do kontaktu w celu bezpłatnej wyceny pozycjonowania!

FAQ – Najczęściej zadawane pytania

Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Rozwiń Zwiń Ikona

To proces optymalizacji treści, struktury i technikaliów sklepu, który zwiększa jego widoczność nie tylko w Google, ale też w wyszukiwarkach opartych na AI (np. ChatGPT, Perplexity). Celem jest wyższa pozycja w wynikach i większy ruch z zapytań użytkowników.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Rozwiń Zwiń Ikona

Cena zależy od wielkości sklepu, konkurencyjności branży i systemu CMS. Często stosuje się model abonamentowy lub hybrydowy. Koszty zaczynają się od kilkuset złotych miesięcznie w górę.

Po jakim czasie sklep internetowy przynosi zyski?

Rozwiń Zwiń Ikona

Pierwsze efekty pozycjonowania sklepu internetowego mogą pojawić się już po 3–6 miesiącach, ale pełne korzyści najczęściej wymagają 6–12 miesięcy regularnych działań optymalizacyjnych i contentowych.

Czy można samodzielnie pozycjonować sklep internetowy, aby był widoczny w wynikach wyszukiwania Google i uwzględniany przez modele LLM sztucznej inteligencji?

Rozwiń Zwiń Ikona

Tak, choć wymaga to wiedzy z zakresu SEO, technicznej optymalizacji oraz umiejętności tworzenia treści zgodnych z intencją użytkownika i modelami LLM (np. do zapytań Zero-Click). Najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów pozycjonujących sklepy, takich jak Artefakt.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Rozwiń Zwiń Ikona

Pozycjonowanie to proces długofalowy i ciągły. Na pierwsze efekty czeka się zwykle 3–6 miesięcy, ale stabilny wzrost widoczności i sprzedaży wymaga stałych działań – dostosowanych do zmian algorytmów, sezonowości i zachowań użytkowników.

Czy działania SEO są raportowane?

Rozwiń Zwiń Ikona

Tak. Profesjonalna agencja SEO regularnie dostarcza raporty pokazujące postępy: zmiany pozycji fraz, wzrost ruchu, wykonane optymalizacje i efekty linkowania. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad działaniami i ich wpływem na sklep.

Na jaki okres podpisywana jest umowa?

Rozwiń Zwiń Ikona

Umowa SEO najczęściej podpisywana jest na 6 lub 12 miesięcy. Taki okres pozwala na skuteczne wdrożenie strategii, analizę wyników i stabilne budowanie widoczności sklepu w wyszukiwarkach. SEO to inwestycja wymagająca czasu.

Jak wygląda współpraca w obszarze SEO?

Rozwiń Zwiń Ikona

Współpraca z agencją przy pozycjonowaniu sklepu internetowego zaczyna się od audytu SEO i analizy fraz. Następnie wdrażane są zmiany techniczne, powstaje treść i zdobywa się linki. Całość oparta jest na strategii dopasowanej do celów i branży sklepu.

Wypełnij formularz

Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

Dodatkowo otrzymasz bezpłatnie dostęp do kursów z marketingu internetowego.


Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia oceny 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak ocen

Potrzebujesz skutecznych rozwiązań marketingowych? Masz je na wyciągnięcie ręki. Nasi eksperci czekają na Twój sygnał. Porozmawiamy?

Zamów rozmowę
Kontakt