Spotkanie starego roku z nowym to czas podsumowań i nieśmiałego patrzenia w przyszłość – również w content marketingu. Czy rok 2018 był łaskawy dla treści w internecie? Jak zarysowują się trendy na nadchodzące miesiące? Część tendencji poznanych w minionym okresie nadal będzie się rozwijać. Inne dopiero zaczną wzbudzać zainteresowanie szerszych grup odbiorców. Prześledźmy zjawiska, które zdecydowanie warto obserwować.
User-generated content, context marketing i wideo – liderzy treści w 2018 roku
W poprzednim roku dużą rolę odegrało user-generated content, czyli autentyczne materiały tworzone i publikowane przez użytkowników w internecie. Wiele marek dostrzegło potencjał UGC w sieci. Chętnie włączają do swojej strategii m.in. opinie i rekomendacje od klientów, zdjęcia z Facebooka i Instagrama udostępniane przez fanów, filmy na YouTube, komentarze na Twitterze. Takie treści nie generują kosztów, a przyczyniają się do promocji produktów i usług, jednocześnie angażując odbiorców i integrując ich wokół brandu. Wspierają również budowanie wizerunku firmy oraz stanowią źródło inspiracji dla specjalistów planujących komunikację.
Innym trendem, który zaobserwowaliśmy (i przewidywaliśmy w zeszłorocznych prognozach content marketingowych) w 2018 roku, jest tzw. context marketing. W ramach tej strategii content odpowiada na pragnienia konsumentów na konkretnym etapie procesu zakupowego. Marketingowcy oraz reklamodawcy dostosowują komunikaty tak, aby znalazły się w obszarze zainteresowań odbiorców. Marketing kontekstowy obejmuje takie działania jak: remarketing, prezentowanie artykułów powiązanych z przeglądanymi pozycjami, a także wyświetlanie tekstów blogowych, które korespondują z oglądanymi produktami.
Minione 365 dni upłynęło także pod znakiem video marketingu. Administratorzy stron internetowych, dotychczas przepełnionych tekstem, urozmaicali publikowane materiały. Niektórzy uzupełniają artykuły poradnikowe na blogu o filmiki z instrukcją krok po kroku, inni unowocześnili sklepy online, prezentując wideo ze sposobem użycia produktów. Właściciele biznesów chętnie prowadzą też kanały na YouTube lub tworzą content wideo na Instagramie lub Facebooku (np. relacje na żywo). Część z nich sięga także po filmy, by budować wizerunek eksperta, np. prowadząc webinary w sieci.