Rok 2020 przejdzie do historii za sprawą pandemii koronawirusa. Wszyscy musieliśmy się zmierzyć z zupełnie nową rzeczywistością. Miniony rok był pełen wyzwań, których nikt się nie spodziewał. Wiele branż mocno ucierpiało w wyniku lockdownu. Jednocześnie jest to rok, który pokazał moc drzemiącą w internecie. Rozkwitły różne formy dystrybucji treści, co jest ściśle związane ze zmianą codziennych nawyków konsumentów. Co wydarzyło się w 2020 roku w świecie content marketingu? Czego możemy się spodziewać w 2021 roku? Podsumowujemy najważniejsze wydarzenia tego roku i wskazujemy najważniejsze trendy na 2021 rok w content marketingu w Polsce.
Content w 2020 r. – zmiana zachowań użytkowników
Nowa rzeczywistość w 2020 roku otworzyła przed nami nowe możliwości rozwoju contentu. Wzrosły na znaczeniu różne formy komunikacji, szczególnie nastawionych na budowanie relacji z odbiorcą oraz charakteryzujących się autentycznością i transparentnością. Jako konsumenci mamy więcej czasu na odkrywanie i angażowanie się w życie online. Oglądamy więcej filmów, słuchamy audycji, zapisujemy się na webinary oraz bierzemy udział w wydarzeniach transmitowanych na żywo.
Wzrost zainteresowania podcastami
W połowie 2020 roku największa platforma streamingowa Spotify wprowadziła nowość w postaci top listy dla podcastów, dzięki której użytkownicy mogą śledzić najpopularniejsze audycje w danym kraju. Zainteresowanie podcastami w pierwszym półroczu w Polsce, według danych Spotify, wzrosło o 300% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Co więcej, Polska uplasowała się w pierwszej dziesiątce państw na świecie, w których rynek audio dynamicznie się rozwija. Wśród najpopularniejszych kategorii możemy znaleźć komedie, wiadomości, kulturę, sztukę, historię oraz edukację.
Potencjał tego formatu dostrzegają nie tylko media, szkoleniowcy, wydawcy, influencerzy, ale i firmy komercyjne. Podcasty są wygodną formą dla słuchaczy, którzy mogą je odtwarzać podczas wykonywania codziennych czynności, np. gotowania, sprzątania, spaceru czy jazdy samochodem. Z drugiej strony audycja dźwiękowa to prosty i tani sposób reklamowania swojej działalności. Tworzenie wysokiej jakości, specjalistycznego contentu i budowanie autorytetu w oczach odbiorców niesie ze sobą bardzo dużą korzyść. Nikogo już za bardzo nie trzeba przekonywać, jak wpływa na zaufanie do marki wartościowy wywiad, szkolenie lub dzielenie się nowinkami z branży. Wszystko wskazuje na to, że podcasty będą jednym z ciekawszych i najszybciej rozwijających się form inbound marketingu, również w 2021 roku.