Jednym z działań składających się na proces pozycjonowania jest link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników. Linki prowadzące do strony składają się na tzw. profil linków. Jest on na bieżąco analizowany przez roboty wyszukiwarki i jeśli jego struktura będzie sugerowała próbę manipulacji algorytmem, pozycja serwisu zostanie obniżona. Z tego względu dobra agencja SEO na bieżąco przegląda odnośniki, by nie narazić witryny na karę od Google. Dlaczego jeszcze warto sprawdzać profil linków swojej domeny i konkurencyjnych serwisów?
Podpatrywanie działań konkurencji
Narzędzia służące do sprawdzania profilu linkowania pozwalają na przeanalizowanie dowolnej domeny, o ile dostęp do niej nie będzie zablokowany przed robotami konkretnej aplikacji. Po co przeglądać odnośniki konkurencji? Można przekonać się, jaką taktykę stosują nasi rywale, skąd pozyskują linki, jakie anchory i rodzaje hiperłączy wykorzystują (tekstowe, obrazkowe itp.), jak kształtuje się proporcja odnośników z atrybutami follow i nofollow.
Analiza konkurencji może podsunąć ciekawe sposoby na wzbogacenie profilu linków, a także przestrzec przed metodami, które nie przynoszą spodziewanych efektów. Warto porównywać się do najlepszych z branży i brać z nich przykład.
Pomysły na frazy do pozycjonowania strony
Poszukując nowych słów kluczowych do pozycjonowania strony, warto sprawdzić, jakimi anchorami posługują się np. blogerzy lub influenerzy, gdy podlinkowują nasz serwis. Czasami naturalne treści linków mogą okazać się świetnymi pomysłami na frazy długoogonowe. Dobrze jest także zerknąć na profil linków konkurencji i tam także poszukać inspiracji na słowa kluczowe.
Monitorowanie działań link buildingowych
Analiza profilu linków pozwala zweryfikować, czy pozycjonerzy podejmują aktywne działania w zakresie link buildingu. Jeśli liczba pozyskiwanych linków przyrasta w kolejnych okresach, możemy być spokojni, że płacimy za usługę, która jest należycie wykonywana. Należy mieć jedynie na uwadze, że poszczególne narzędzia nie wykryją wszystkich odnośników prowadzących do serwisu, a informacja o części z nich czasami pojawia się z opóźnieniem. Korzystanie z kilku aplikacji okaże się pomocne – co jakiś czas warto wyciągnąć dane z różnych programów.
Ocena jakości strategii link buildingu
Liczba odnośników musi iść w parze z jakością, aby strategia link buildingu przyniosła spodziewane efekty. Podczas analizy linków takimi narzędziami jak MajesticSEO sprawdzimy parametry poszczególnych stron, które linkują do naszego serwisu. Jeśli np. pozycjoner pozyskał 20 domen odsyłających do naszej strony, a tylko 5 z nich odznacza się wysokim Trust Flow (mocą), działania link buildera będą nieefektywne. Zapłaciliśmy za pracę, która nie poprawi widoczności w wynikach wyszukiwania.
Wykrywanie spamu i praktyk depozycjonowania
Każdy może „podpiąć” niskiej jakości linki do naszej domeny – nie mamy wpływu, kto i gdzie umieści odnośniki do strony. Konkurencja może to wykorzystać, stosując tzw. depozycjonowanie, czyli celowe obniżanie pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez stosowanie praktyk Black Hat SEO. W przypadku zaspamowania profilu linków trzeba działać szybko. Dokonywanie regularnego przeglądu witryn linkujących pomoże błyskawicznie zidentyfikować zagrożenie i przygotować listę odnośników do pliku Disavow Tool, za pomocą którego wskażemy Google, że zrzekamy się spamu.
Stwórz skuteczną strategię link buildingu!
Analiza profilu linków jest jednym z ważniejszych działań podejmowanych w ramach procesu pozycjonowania. Z jednej strony pozwala ocenić skuteczność link buildingu, a z drugiej staje się źródłem pomysłów na usprawnienie linkowania. Dzięki niej można wykryć zagrożenia i zabezpieczyć serwis przed nałożeniem kary ręcznej lub algorytmicznej.