Wspieramy firmy w trudnym czasie: www.artefakt.pl/antidotum-na-kryzysAntidotum na kryzys

Odmrażanie gospodarki po COVID-19 – jakie działania marketingowe warto podjąć, by przyciągnąć klientów?

/ SEM
odmrażanie gospodarki COVID - działania marketingowe

Kryzys związany z koronawirusem zatrzymał każdą gospodarkę na świecie i znacznie utrudnił lub całkowicie uniemożliwił prowadzenie działalności. Obecnie, wraz ze znoszeniem kolejnych obostrzeń, biznes wraca do życia, ale w wielu przypadkach musi funkcjonować na zupełnie nowych zasadach. Zainteresowanie klientów ofertą firmy w postpandemicznej rzeczywistości wymaga ponownego przemyślenia strategii marketingowej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jakie działania podjąć, by znów zacząć zarabiać poważne pieniądze.

Czym zająć się w pierwszej kolejności?

Obecnie warto koncentrować się na tych obszarach marketingu, które przyniosą natychmiastowy efekt. Na przykład inwestycja w pozycjonowanie przełoży się na wzrost liczby klientów dopiero za kilka tygodni albo miesięcy, kiedy strona zostanie dobrze oceniona przez algorytmy Google i wybije się ponad konkurencję. Zdecydowanie ważniejsze jest to, co możesz zrobić dla swojej firmy „tu i teraz”. Sytuacja związana z odmrażaniem gospodarki wymaga błyskawicznych reakcji i zdecydowanego podejmowania decyzji m.in. o dostosowaniu oferty do panujących warunków.

Aktualizacja wizytówki w Google, strony internetowej i mediów społecznościowych

Specjaliści i całe zespoły zajmujące się marketingiem szybko zmieniają plan działania oraz kalendarz kampanii. Z kolei klienci poszukują informacji na temat tego, jak wygląda działalność firmy w fazie odmrażania gospodarki. Największym błędem będzie brak jakiegokolwiek komunikatu o tym, czy biznes wznawia funkcjonowanie.

  • Zacznij od aktualizacji danych w wizytówce Google Moja Firma. Usuń informację o tymczasowym zamknięciu. Jeśli ustalone zostały nowe godziny otwarcia, np. restauracji, salonu czy gabinetu, wprowadź odpowiednie zmiany.
  • Poinformuj we wszystkich prowadzonych mediach społecznościowych o tym, że znów prowadzisz działalność, sprzedajesz produkty lub przyjmujesz klientów. Pamiętaj, że Facebook także wyświetla godziny, w których można skontaktować się z Tobą lub Twoimi pracownikami.
  • Nie zapomnij o aktualizacji komunikatów na stronie internetowej.

Przy okazji przygotowywania informacji na temat wznowienia działalności, warto opisać również warunki, w jakich odbywa się pakowanie i wysyłka produktów czy przyjmowanie klientów. To niezwykle ważne, zwłaszcza w takich branżach, jak: usługowa, eventowa oraz gastronomiczna, gdzie zachowane muszą być odpowiednie środki ostrożności. Dobrze sprawdzą się np. zdjęcia wykonanych zabezpieczeń. Pokazując, że Twoja firma jest gotowa na przyjęcie klientów, budujesz zaufanie i zachęcasz do skorzystania z oferty.

Czy warto inwestować w Google Ads i kampanie na Facebooku?

W wyniku zamrożenia wielu biznesów płatne reklamy w sieci stały się tańsze. W mediach społecznościowych i w wyszukiwarce Google mamy do czynienia z systemem aukcyjnym – koszt pozyskania uwagi odbiorcy uzależniony jest m.in. od tego, jak duża jest Twoja grupa docelowa oraz ilu konkurentów zabiega o jej uwagę. Wielu reklamodawców z powodu kryzysu związanego z pandemią wstrzymało swoje działania, natomiast ruch w internecie znacznie się zwiększył.

Jeśli więc budżet przeznaczony na kampanie reklamowe nie decyduje o przetrwaniu Twojej firmy, nie warto go ograniczać. Dobrze opracowana płatna reklama na Facebooku czy w Google Ads może przynieść znacznie wyższy zwrot z inwestycji niż przed pojawieniem się wirusa. Pamiętaj, że ta forma promocji daje natychmiastowy efekt – reklamy w wyszukiwarce Google pojawiają się wtedy, kiedy użytkownik przeprowadza wyszukiwanie, a Ty płacisz za nie dopiero, gdy internauta w nie kliknie.

Co zmienić w strategii remarketingowej?

Podczas odmrażania gospodarki czas ma bardzo duże znaczenie. Im szybciej dotrzesz ze swoją reklamą do potencjalnego klienta, który po dłuższej przerwie znów szuka określonych produktów lub usług, tym większa szansa, że wybierze on Twoją firmę. Przeanalizuj swoją strategię remarketingową. W wielu przypadkach jest ona tak zaplanowana, by oferta trafiała do określonego odbiorcy po kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu dniach. Rzeczywistość w ciągu trzech ostatnich miesięcy znacznie się zmieniła, więc taki remarketing może okazać się nieskuteczny – reklama trafi do osób, które zainteresowały się danym produktem lub usługą w zupełnie innych warunkach. Zastanów się nad skróceniem procesu remarketingu do kilku dni, by docierać wyłącznie do tych osób, które niedawno zainteresowały się Twoim asortymentem.

Proponowane działania marketingowe w wybranych branżach

Prezentujemy kilka rozwiązań, które pomogą przekonać stałych klientów do ponownego skorzystania z usług firmy, a także dotrzeć z ofertą do nowych odbiorców.

Branża beauty

W pierwszych dniach po wznowieniu działalności salony kosmetyczne i fryzjerskie szybko zapełniły swoje grafiki na kilka najbliższych tygodni. Jednak tak dobra sytuacja nie musi trwać długo – wiele osób na bazie doświadczeń związanych z akcją „zostań w domu” może dojść do wniosku, że nie potrzebuje tak częstych wizyt u fryzjera czy kosmetyczki jak przed epidemią. Jeśli działasz w branży beauty, wykorzystaj media społecznościowe – Facebooka i Instagrama do pokazywania efektów swojej pracy w nowej rzeczywistości. Zaprezentuj, jak dbasz o bezpieczeństwo klientów i przekonaj ich, że jakość usług nadal stoi na najwyższym poziomie.

Branża deweloperska

Osoby poszukujące domu lub mieszkania dużo większą uwagę przykładają obecnie do takich udogodnień, jak duży balkon czy prywatny ogródek. Warto podkreślić te walory inwestycji zarówno w kampaniach reklamowych, jak i podczas spotkań online lub na żywo. Istotna jest również jakość materiałów marketingowych oraz możliwość przyjrzenia się wnętrzu mieszkania bez wychodzenia z domu. Doskonałym narzędziem będą np. spacery wirtualne umieszczane na stronie internetowej.

Branża gastronomiczna

Jeśli prowadzisz restaurację, mierzysz się pewnie z koniecznością spełnienia licznych wymogów związanych z bezpieczeństwem pracowników oraz klientów. Pokaż w mediach społecznościowych oraz na stronie internetowej efekt swoich starań. Bądź w nieustannym kontakcie z odbiorcami – wyjaśnij im nowe zasady obowiązujące w lokalu np. w formie krótkiego filmiku, który udostępnisz na Facebooku. Odmrożenie branży gastronomicznej jest również doskonałą okazją do odświeżenia menu. Promuj posiłki, które zawierają produkty wzmacniające odporność. W mediach społecznościowych możesz zorganizować konkurs, w którym poprosisz swoich klientów o stworzenie przekąski np. z nowalijek. Zwycięski przepis zaserwujesz w formie amuse-bouche w swojej restauracji.

Branża hotelarska

To jeden z tych sektorów, które najbardziej ucierpiały w wyniku pandemii. Wiele osób chce anulować rezerwacje w hotelach czy pensjonatach. Zaproponuj takim klientom możliwość przeniesienia wizyty na inny termin lub zamiany wpłaconej kwoty na voucher. Wykorzystaj relacje w mediach społecznościowych do pokazania, że Twój obiekt jest doskonale przygotowany do przyjęcia gości. Stwórz ofertę dla lokalnych mieszkańców – zaproś ich do restauracji lub hotelowej strefy SPA. Zaprezentuj w postach na Facebooku lub w specjalnej zakładce na stronie internetowej walory okolicy, z naciskiem na atrakcyjne tereny zielone i miejsca, w których można aktywnie odpocząć na świeżym powietrzu.

Branża e-commerce

Prowadząc sklep w internecie, możesz rozważyć wprowadzenie mechanizmu odroczonej lub podzielonej płatności. Rozwiązanie to zmniejsza obciążenia finansowe klienta w dobie kryzysu i przyspiesza decyzję zakupową. Jest to prosty sposób na zwiększenie współczynnika konwersji, szczególnie w czasach, gdy wiele osób chce ograniczyć wydatki w krótkim okresie.

Dlaczego warto zwiększać budżet na działania marketingowe?

Sprawdzone powiedzenie mówi: „W dobrych czasach warto się reklamować. W trudnych czasach trzeba się reklamować”. Firmy, które utrzymują lub podnoszą wydatki marketingowe podczas recesji, często również zwiększają przychody i udział w rynku. Doskonałym przykładem jest marka Procter & Gamble, która w dobie Wielkiego Kryzysu w USA zainwestowała w reklamę dodatkowe środki i zdobyła szerokie grono nowych klientów, przechodząc przez ten wyjątkowo trudny okres bez jakichkolwiek strat. Jeśli Twoja firma ma rezerwy finansowe, to najlepszy czas na inwestycje w nowe rozwiązania z obszaru marketingu i tym samym zdobycie wyraźnej przewagi nad konkurencją.

Najnowsze artykuły na blogu:
Sprawdź, jak w kilku krokach założyć darmową wizytówkę w Google Moja Firma....
Czy zwiększanie ruchu na stronę z Google Discovery ma sens? Przeczytaj, jak zwiększyć szansę na...
Chciałbyś poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarce? Zobacz, na jakie elementy warto zwrócić...
Chciałbyś przeprowadzić rebranding w swojej firmie? Zapoznaj się z 6 wskazówkami, jak zrobić to...
Opinie produktów i gwiazdki pojawiające się na stronie internetowej zachęcają niezdecydowanych...