Przyszłe tygodnie nie będą łatwe dla większości branż. Wielu pracowników już zostało bez pracy, niektóre przedsiębiorstwa zawiesiły działalność, a inne upadły. Tylko nieliczne firmy przeżywają swój złoty okres. Chociaż analitycy prognozują skutki pandemii koronawirusa, nikt ze 100% pewnością nie przewidzi, co dokładnie nas czeka. Na pewno nie jest to czas biznesowej hibernacji, ponieważ na przykładzie Azji, zauważamy, że przedsiębiorcy, którzy podejmowali aktywność okołobiznesową w trakcie epidemii (planowanie działań postpandemicznych, zaangażowanie społeczne, ochrona pracowników), szybciej wracają na obraną ścieżkę rozwoju. Na bok nie należy odkładać również marketingu online – część konsumentów swoje potrzeby realizuje w sieci, co obrazuje nasza lista branż odpornych na COVID-19. Promocja firmy w internecie przynosi korzyści nawet wtedy, gdy gospodarką trzęsie koronawirus.
Kiedy skończy się epidemia COVID-19?
Na to pytanie niestety nikt nie zna odpowiedzi. Na podstawie przebiegu epidemii koronawirusa w Chinach, Korei Południowej czy Japonii analitycy próbują stworzyć prognozy dla poszczególnych krajów. Przykład stanowi poniższy model.
Źródło: exmetrix.com
Spółka ExMetrix prognozuje, że liczba osób zarażonych w Polsce wyniesie ok. 9 tys. i zostanie osiągnięta w okolicach 20 kwietnia. Najszybszy przyrost osób zakażonych (400 osób/doba) nastąpi w okresie 28 marca – 08 kwietnia między 25 a 35 dniem epidemii. Po 8 kwietnia liczba zachorowań powinna rosnąć w wolniejszym tempie, a wyraźne zahamowanie będzie widoczne około 15 kwietnia.
Optymistycznie możemy więc przyjąć, że po majówce nasze życie powoli będzie wracało do normalności, cofnięte zostaną obowiązujące zakazy dotyczące prowadzenia działalności w poszczególnych branżach, a Polacy nabiorą ochoty na realizowanie pozapodstawowych potrzeb. Zanim jednak to wszystko nastąpi, musimy uzbroić się w cierpliwość i podejmować aktywności, które pozwolą szybko rozruszać biznes po zakończeniu epidemii COVID-19.
Dlaczego nie warto rezygnować z marketingu online w dobie koronawirusa?
Poszukiwanie oszczędności to naturalna konsekwencja prowadzenia działalności podczas pandemii COVID-19. Rozsądnym będzie ograniczenie niektórych działań, ale rezygnacja z marketingu online nie przyniesie korzyści nawet w sytuacji kryzysu. Dlaczego? Oto 6 powodów!
1. Przejście konsumentów z offline do online
Konsumenci zmieniają swoje nawyki zakupowe, przesuwając się w stronę online. Nawet siedząc w domach, będą potrzebowali produktów spełniających różne potrzeby. By dotrzeć do użytkowników, sklep musi być widoczny, czy to w wyszukiwarce Google, sekcji płatnych reklam, czy w social media.
Wzrost zainteresowania frazą Sklep spożywczy online wg narzędzia Google Trends
2. Spadł koszt promocji w Google Ads w większości branż
Globalna pandemia spowodowała wycofywanie budżetów reklamowych przez reklamodawców korzystających z Google Ads. A skoro wciąż istnieje grono użytkowników gotowych kupić nasze produkty, warto się promować. Koszty kampanii ponosimy jedynie w przypadku kliknięcia w reklamę, więc wydatki nie będą ogromne.
Spadek kosztów za kliknięcie w reklamę (CPC) i wzrost współczynnika konwersji (VRC), źródło: wordstream.com
3. Pozycjonowanie to długotrwały proces
Działania z zakresu SEO nie przynoszą natychmiastowych efektów. W konkurencyjnych branżach wejście do TOP10-TOP20 zajmuje nawet kilkanaście miesięcy. To oznacza, że pozycjonowanie realizowane w obliczu koronawirusa przyniesie korzyści w postaci wzrostu pozycji oraz ruchu na stronie dopiero za kilka miesięcy, kiedy epidemia na dobre się skończy.
4. Konkurencja nadal działa
Duże marki nie zwalniają tempa i nie rezygnują z promocji online. Jeśli zawiesimy np. realizację strategii SEO, za kilka miesięcy trudno będzie przebić się przez widoczność zbudowaną przez rywali.
5. Szansa na wybicie się nad konkurencję
Jedną z zasad kryzysu jest to, że przetrwają najsilniejsi. Jeśli konkurenci zawieszają działalność i przestają aktywnie się promować, powstanie większa część rynku do zagospodarowania.
6. Kryzys kiedyś się skończy
Epidemia COVID-19 w końcu zostanie opanowana, a konsumenci nabiorą ochoty na realizację pozapodstawowych potrzeb. Jeśli teraz zadbamy o widoczność, istnieje duża szansa, że jako pierwsi będziemy gotowi do spełnienia zachcianek klientów.
Źródło: us.kantar.com
7. Istnieją branże odporne na koronawirusa
Chociaż większość przedsiębiorców mocno ogranicza działania biznesowe, poszukując sposobów na redukcję kosztów, wiele branż jest odpornych na koronawirusa. Firmy, które prowadzą lub mogą przenieść działalność do internetowego świata, nie muszą zwalniać tempa. Dowodem na to może być m.in. zwiększenie popularności usług świadczonych zdalnie.
Najpopularniejsze aktywności online wg badania Katar China Insights:
- konsultacje medyczne online (34%),
- edukacja online (33%),
- narzędzia do pracy zdalnej (29%),
- płatne usługi rozrywki (26%).
Skoro konsumenci potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji, również przedsiębiorcy powinni poszukać nowych, dochodowych rozwiązań na prowadzenie biznesu podczas epidemii.
Branże odporne na COVID-19
Obserwując trendy zachodzące w e-commerce oraz rozmawiając z naszymi klientami, śmiało możemy powiedzieć, że istnieje wiele branż uodpornionych na negatywne skutki pandemii koronawirusa. Należą do nich m.in.:
Sklepy internetowe
Konsumenci szczególnie chętnie kupują produkty, których nie mogą nabyć w tradycyjny sposób. Zainteresowaniem cieszą się w szczególności e-sklepy:
- odzieżowe,
- z artykułami dla dzieci i niemowląt,
- delikatesy/supermarkety online,
- drogerie,
- z chemią gospodarczą,
- zoologiczne,
- z grami planszowymi,
- sprzedające militaria i sprzęt survivalowy,
- rowerowe,
- ze sprzętem sportowym/do domowego fitnessu,
- ogrodnicze,
- z oczyszczaczami i nawilżaczami powietrza,
- z artykułami dla placówek medycznych.
Wzrost zainteresowania online’owymi sklepami zoologicznymi wg narzędzia Google Trends
Usługi kurierskie
Biznesem rozwijającym się całkiem nieźle pomimo COVID-19 jest rynek usług kurierskich. Produkty zamówione online w sklepach internetowych muszą przecież zostać dostarczone pod drzwi kupujących, w najbliższym czasie sektor ten zyska wielu nowych klientów oraz zwiększy intensywność realizowanych przewozów.
Apteki internetowe i sklepy ze środkami ochrony osobistej
Prawdziwe oblężenie e-klientów przeżywają apteki internetowe. Ich właściciele nawet nie myślą o zaprzestaniu prowadzenia działań marketingowych – widoczność ma duże znaczenie, ponieważ największy odsetek internautów z pierwszej strony wyników wyszukiwania (linków sponsorowanych lub wyników organicznych) przechodzi do konkretnego serwisu.
Wzrost ruchu w serwisie z branży farmaceutycznej.
Gastronomia i żywność online
Restauracje to niestety jedna z branż, która najmodniej ucierpi na skutkach epidemii COVID-19. Na szczęście restauratorzy nie muszą odkładać noży i czekać kilka miesięcy z założonymi rękami. Na zainteresowaniu zyskuje żywność na wynos, zarówno gotowe dania, jak i produkty pochodzące od lokalnych dostawców (świeże owoce/warzywa, regionalne potrawy).
Popularność frazy Warzywniak online wg narzędzia Ubersuggest.
Produkty wspierające BHP
Wiele zakładów pracy nie wstrzymuje produkcji, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników. Sprzedaż specjalistycznej odzieży roboczej oraz środków ochrony osobistej (kombinezonów, maseczek, rękawiczek) wzrasta z każdym dniem trwania epidemii.
Usługi mobilne
Dużą popularnością zaczynają cieszyć się także działalności mobilne, pozwalające na realizację usług w domowym zaciszu. Przykładem mogą być salony fryzjerskie i kosmetyczne oferujące zabiegi kosmetyczne wykonywane u klienta.
Popularność fraz związanych z mobilnymi usługami fryzjerskimi wg narzędzia Ubersuggest.
Usługi związane z pracą zdalną
Bardzo dużo przedsiębiorstw realizujących usługi typowo „biurowe” przeniosło się na system pracy zdalnej. To wymusza korzystanie z narzędzi usprawniających home office i zapewniających sprawne działanie firmowej infrastruktury IT. Możemy więc liczyć na wzrost zainteresowania aplikacjami wspierającymi wykonywanie obowiązków zawodowych na odległość oraz sięganie po rozwiązania z zakresu outsourcingu IT.
Wzrost zainteresowania aplikacją Microsoft Teams wg narzędzia Google Trends
Tworzenie stron internetowych
Poszukując nowych sposobów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców chce mieć swoje wirtualne siedziby, czyli strony internetowe. Już teraz firmy webdeweloperskie nie mogą się opędzić od nowych zleceń. Powstawanie kolejnych sklepów internetowych rozrusza całą branżę onlinemarketingowową: potrzebni będą copywriterzy do napisania treści, graficy do przygotowania layoutu oraz agencje SEO/SEM dbające o widoczność w sieci.
Firmy z branży „porządkowej”
Wszyscy szczególnie dbamy teraz o higienę osobistą i czystą przestrzeń, dlatego na nowe zamówienia mogą liczyć firmy zajmujące się sprzątaniem, dezynsekcją czy ozonowaniem. Okres społecznej kwarantanny uniemożliwia również podejmowanie niektórych aktywności, m.in. odwiedzania grobów najbliższych. Usługi związane z pracami porządkowymi na cmentarzach w najbliższym czasie zyskają na znaczeniu.
Składy i markety budowlane
Wiele osób przymusowy czas spędzany w domu poświęca na remonty i drobne prace budowlane. Działalności nie zaprzestają również deweloperzy ani mniejsze ekipy zajmujące się budową domów. Możliwość wyboru produktów budowlanych online, a następnie ich odbioru w placówce stacjonarnej z pewnością będzie stanowiła duże ułatwienie dla konsumentów.
Nowe rodzaje usług
Epidemia koronawirusa przyczynia się również do powstania zupełnie nowych rodzajów działalności, np. usług robienia zakupów spożywczych, odbierania przesyłek pocztowych, załatwiania spraw urzędowych.
Prowadź aktywne działania biznesowe pomimo epidemii koronawirusa
Pandemia koronawirusa za kilka tygodni zostanie opanowana i całe społeczeństwo będzie mogło wrócić do swoich ulubionych aktywności. Nam wszystkim już teraz marzy się chwila oddechu, psychicznego spokoju i spotkania ze znajomymi. Eksperci przewidują, że pokonanie COVID-19 przyniesie wzmożoną chęć na korzystanie z oferty branży rozrywkowej, kulturalnej czy turystycznej. Zachęcamy, aby obecną sytuację potraktować jako okazję do uporządkowania prowadzonej działalności. Warto poszukać nowych sposobów na świadczenie usług oraz przygotować się do powrotu na rynek. Podejmowanie aktywności biznesowej i działań marketingowych nawet w tym trudnym okresie pomoże go przetrwać oraz przygotować się na nowe możliwości, które pojawią się po zwalczeniu epidemii.