PPC 2019 – podsumowanie największych zmian w Google Ads i Facebook Ads w 2019 r.

/ SEM
podsumowanie ppc 2019

Zawsze na przełomie roku chcemy podsumować to, co działo się do tej pory. Tworzymy plany na kolejne lata i zastanawiamy się, czy to, co miało miejsce w przeszłości, będzie miało wpływ na przyszłość. Zarówno Google Ads, jak i Facebook Ads w 2019 r. upłynął pod hasłem „smart” i „automation”. Oba te serwisy chcą, aby nasze działania przy reklamach trwały krótko i efektywnie. Wszystko po to, aby zaoszczędzić czas i realizować stawiane przez nas cele biznesowe.

Google Ads 2019

Najważniejsze zmiany w systemie reklamowym Google w ubiegłym roku koncentrowały się na:

Kampanie inteligentne PLA

W 2019 roku inteligentna kampania produktowa na pewno na wielu kontach wprowadziła mocne zmiany. Połączyła ona bowiem ze sobą reklamy produktowe i displayowe. Wciąż jest trudna do przeanalizowania z powodu szerokiej automatyzacji, jednak w wielu przypadkach po prostu sprzedaje. Jej wykorzystanie zależy od naszej strategii, ale na pewno należy mieć ją na uwadze szczególnie w momencie, gdy chcemy usprawnić swoją kampanię i zrobić coś, żeby znowu skutecznie „ruszyła”.

Nowe typy reklam (Gallery Ads)

Jak pisaliśmy wcześniej na naszym blogu, powstały nowe formaty reklam. Reklamy z galerią dostępne są w Polsce wciąż na niewielu kontach w wersji beta. Wyświetlają się u góry strony z wynikami wyszukiwania i w postaci galerii obrazków – dostarczają klientom przydatnych informacji o produktach oraz usługach. To, czy będzie to skuteczny format promocji w Google Ads, dowiemy się dopiero w 2020. Do tej pory mamy zdecydowanie za mało danych, żeby to oceniać.

reklamy gallery ads

Źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/05/16/gallery-ads

Nowa grupa odbiorców – niestandardowi odbiorcy

Z roku na rok widać, jak podejście do klienta się zmienia. Oprócz dobrego call to action ważna jest rozmowa z odbiorcą w odpowiednim języku i czasie. Ma to ułatwić połączenie niestandardowych odbiorców o podobnych zainteresowaniach i niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach. W tej korelacji powstają grupy, które mają określone, wspólne hobby, a zarazem podobne intencje zakupowe.

Dzięki temu kierowaniu reklamodawcy mają szansę dotrzeć do grup docelowych charakteryzujących się wspólnymi cechami ważnymi z punktu widzenia szeroko pojętego marketingu, a nie tylko wąskiej sprzedaży.

Ograniczenia dotyczące niektórych branż

Pojawiły się ograniczenia możliwości promowania firm związanych z serwisowaniem lub naprawami sprzętu. Wpłynęło to na wiele przedsiębiorstw zwłaszcza tych, które naprawiały produkty dużych marek, a nie byli serwisem autoryzowanym.

Nowa odsłona Google Merchant Center

Google Merchant Center ma nowy interfejs. Możemy na nim znaleźć spersonalizowaną stronę z rekomendacjami, przeglądanymi wcześniej produktami, zaawansowanym filtrowaniem, a nawet materiałami wideo.

Ponadto w zakładce Rozwój znajdziemy statystyki rynku sugerujące, jakie produkty, których obecnie nie reklamujemy, warto wyświetlać w Google’u. Algorytm określa popularność na podstawie danych z ostatnich siedmiu dni. Nowe dane na pewno pomogą w raportowaniu działań.

Konwersja pod kampanię

Pojawiła się możliwość wyboru konkretnej konwersji, pod jaką ma być optymalizowana kampania. Dzięki temu możemy optymalizować stawki na podstawie wybranego celu. To ważne w przypadku, gdy chcemy zrobić na jednym koncie kampanię wizerunkową i sprzedażową.

Zmiany w analizie danych

Wiele pozycji w raportowaniu ulega zmianom. Jednych nawet nie zauważamy, natomiast brak innych wpływa na całą naszą optymalizację. Usunięcie kolumny średnia pozycja w wielu przypadkach należała do tej drugiej grupy. Choć została ona zastąpiona innymi danymi, tj. % wyświetleń u góry strony oraz % wyświetleń na najwyższej pozycji, chwilę trwało, abyśmy mogli się do tego przyzwyczaić i zacząć korzystać z nowych możliwości.

Facebook Ads 2019

Do najważniejszych zmian w systemie reklamowym Facebooka w 2019 r. należały:

Zmiana optymalizacji budżetu

Wdrożono możliwość domyślnego włączenia optymalizacji budżetu na poziomie kampanii, a nie zestawu reklam. Natomiast w zestawach reklam można ustawić limit kosztów, aby określić, ile maksymalnie chcemy wydać.

Od lutego 2020 ustalanie budżetu na poziomie kampanii będzie domyślną i jedyną opcją tworzenia kampanii. Dla reklamodawców, którzy nie korzystali jeszcze z tej opcji, będzie to na pewno spora zmiana.

Nowy rekomendowany format zdjęć

Zmiana formatu zdjęć z prostokątnych na kwadratowe to coś, do czego musieliśmy się przyzwyczaić w 2019 roku. Kwadratowe grafiki w kampaniach stały się bardzo powszechne i rekomendowane. Odeszło się od standardowych formatów, choć stosowanie wymiaru 1200×628 nadal jest dopuszczalne.

W tym przypadku warto dodać, że podczas tworzenia reklam na urządzenia mobilne warto zwrócić uwagę na to, aby zdjęcia i filmy zajmowały jak największą powierzchnię ekranu i przyciągały uwagę. Wybierając współczynniki proporcji, które najlepiej pasują do różnych umiejscowień i formatów, warto wcześniej sprawdzić rekomendacje Facebooka.

facebook ads 2019

Źródło: https://www.facebook.com/business/help/103816146375741?id=271710926837064

Wygląd Menedżera reklam i centrum reklam

Od czerwca 2019 roku kampanie, zestawy reklam itp. „otwierają się” w formie drzewa po lewej stronie. Nowe menu ma formę rozwijanej listy (nie ma już części danych, które wyświetlały się na górze panelu).

facebook ppc 2019

Źródło: https://www.facebook.com/business/news/improving-ads-manager-and-business-manager

W grudniu zmienił się także wygląd centrum reklam. Teraz możemy zobaczyć tam te same umiejscowienia i narzędzia do edycji materiałów reklamowych, co w Menedżerze reklam. Można w nim również porównać wygląd reklamy w różnych lokalizacjach.

Upodobnianie się działań reklamowych dwóch wielkich graczy – Facebooka i Google

Każda firma chcę się rozwijać zwłaszcza, gdy jest w czymś dobra. W 2019 roku mogliśmy zauważyć, jak Facebook i Google upodobniają się do siebie. Wiele działań szło ze sobą w parze. Oto kilka przykładów płynnych zmian, jakie zaszły na tych platformach.

Jedną z funkcji, które mogliśmy zauważyć w 2019 roku, była zmiana ustawień budżetu kampanii w Google Ads. Tak, jak i na Facebooku, w Google od jakiegoś czasu można ustawić budżet miesięczny zamiast dziennego, co może pomóc w optymalizacji tym, którzy na konto nie wchodzą codziennie.

W Google Ads pojawiło się nowe rozszerzenie formularza kontaktowego w reklamach w sieci wyszukiwania. Dzięki temu klient już na poziomie reklamy może zapytać o konkretny produkt lub usługę. Rozszerzenie posiada wezwanie do działania, tekst rozszerzenia, a także grafikę. Możemy w nim zbierać m.in. takie dane jak: nazwę, e-mail, numer telefonu czy kod pocztowy.

Facebook natomiast w 2019 roku mocno rozszerzył swoje działania w kontekście wideo, przez co chciał w jakiś sposób wpłynąć na YouTube. Nie wyszło to może zgodnie z zamierzeniami, jednak Facebook Watch może pochwalić się na pewno tym, że zwiększa czas interakcji użytkownika z platformą, co na pewno też jest dużym sukcesem.

Dodatkowo na Facebooku można się teraz reklamować się w wynikach wyszukiwania tej platformy. Wygląda to tak, że w momencie gdy szukamy konkretnej usługi bądź fanpage’a, mogą nam się wyświetlić firmy/produkty powiązane, reklamujące się właśnie w tym miejscu.

W jaki sposób upodobnią się do siebie Facebook Ads i Google Ads w 2020 roku? Czas pokaże, na pewno przyszły rok zapowiada się ciekawie.

Najnowsze artykuły na blogu:
Prezentujemy kalendarz marketera 2020, który przyda się podczas planowania akcji marketingowych w...
Podrzucamy kilka wskazówek dotyczącej dobrej organizacji pracy zdalnej jako SEO Copywriter. Jeśli...
Analityka internetowa przynosi wiele korzyści. Podajemy 10 powodów, dlaczego warto zainwestować w...
Podsumowujemy rok 2019 w branży SEO i prognozujemy, jakie będą najważniejsze trendy w...
Co będzie miało znaczenie w content marketingu w 2020 r.? Omawiamy najważniejsze trendy i...