PPC 2019 – podsumowanie największych zmian w Google Ads i Facebook Ads w 2019 r.

/ SEM
podsumowanie ppc 2019

Zawsze na przełomie roku chcemy podsumować to, co działo się do tej pory. Tworzymy plany na kolejne lata i zastanawiamy się, czy to, co miało miejsce w przeszłości, będzie miało wpływ na przyszłość. Zarówno Google Ads, jak i Facebook Ads w 2019 r. upłynął pod hasłem „smart” i „automation”. Oba te serwisy chcą, aby nasze działania przy reklamach trwały krótko i efektywnie. Wszystko po to, aby zaoszczędzić czas i realizować stawiane przez nas cele biznesowe.

Google Ads 2019

Najważniejsze zmiany w systemie reklamowym Google w ubiegłym roku koncentrowały się na:

Kampanie inteligentne PLA

W 2019 roku inteligentna kampania produktowa na pewno na wielu kontach wprowadziła mocne zmiany. Połączyła ona bowiem ze sobą reklamy produktowe i displayowe. Wciąż jest trudna do przeanalizowania z powodu szerokiej automatyzacji, jednak w wielu przypadkach po prostu sprzedaje. Jej wykorzystanie zależy od naszej strategii, ale na pewno należy mieć ją na uwadze szczególnie w momencie, gdy chcemy usprawnić swoją kampanię i zrobić coś, żeby znowu skutecznie „ruszyła”.

Nowe typy reklam (Gallery Ads)

Jak pisaliśmy wcześniej na naszym blogu, powstały nowe formaty reklam. Reklamy z galerią dostępne są w Polsce wciąż na niewielu kontach w wersji beta. Wyświetlają się u góry strony z wynikami wyszukiwania i w postaci galerii obrazków – dostarczają klientom przydatnych informacji o produktach oraz usługach. To, czy będzie to skuteczny format promocji w Google Ads, dowiemy się dopiero w 2020. Do tej pory mamy zdecydowanie za mało danych, żeby to oceniać.

reklamy gallery ads

Źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2019/05/16/gallery-ads

Nowa grupa odbiorców – niestandardowi odbiorcy

Z roku na rok widać, jak podejście do klienta się zmienia. Oprócz dobrego call to action ważna jest rozmowa z odbiorcą w odpowiednim języku i czasie. Ma to ułatwić połączenie niestandardowych odbiorców o podobnych zainteresowaniach i niestandardowych odbiorców o podobnych zamiarach. W tej korelacji powstają grupy, które mają określone, wspólne hobby, a zarazem podobne intencje zakupowe.

Dzięki temu kierowaniu reklamodawcy mają szansę dotrzeć do grup docelowych charakteryzujących się wspólnymi cechami ważnymi z punktu widzenia szeroko pojętego marketingu, a nie tylko wąskiej sprzedaży.

Ograniczenia dotyczące niektórych branż

Pojawiły się ograniczenia możliwości promowania firm związanych z serwisowaniem lub naprawami sprzętu. Wpłynęło to na wiele przedsiębiorstw zwłaszcza tych, które naprawiały produkty dużych marek, a nie byli serwisem autoryzowanym.

Nowa odsłona Google Merchant Center

Google Merchant Center ma nowy interfejs. Możemy na nim znaleźć spersonalizowaną stronę z rekomendacjami, przeglądanymi wcześniej produktami, zaawansowanym filtrowaniem, a nawet materiałami wideo.

Ponadto w zakładce Rozwój znajdziemy statystyki rynku sugerujące, jakie produkty, których obecnie nie reklamujemy, warto wyświetlać w Google’u. Algorytm określa popularność na podstawie danych z ostatnich siedmiu dni. Nowe dane na pewno pomogą w raportowaniu działań.

Konwersja pod kampanię

Pojawiła się możliwość wyboru konkretnej konwersji, pod jaką ma być optymalizowana kampania. Dzięki temu możemy optymalizować stawki na podstawie wybranego celu. To ważne w przypadku, gdy chcemy zrobić na jednym koncie kampanię wizerunkową i sprzedażową.

Zmiany w analizie danych

Wiele pozycji w raportowaniu ulega zmianom. Jednych nawet nie zauważamy, natomiast brak innych wpływa na całą naszą optymalizację. Usunięcie kolumny średnia pozycja w wielu przypadkach należała do tej drugiej grupy. Choć została ona zastąpiona innymi danymi, tj. % wyświetleń u góry strony oraz % wyświetleń na najwyższej pozycji, chwilę trwało, abyśmy mogli się do tego przyzwyczaić i zacząć korzystać z nowych możliwości.

Facebook Ads 2019

Do najważniejszych zmian w systemie reklamowym Facebooka w 2019 r. należały:

Zmiana optymalizacji budżetu

Wdrożono możliwość domyślnego włączenia optymalizacji budżetu na poziomie kampanii, a nie zestawu reklam. Natomiast w zestawach reklam można ustawić limit kosztów, aby określić, ile maksymalnie chcemy wydać.

Od lutego 2020 ustalanie budżetu na poziomie kampanii będzie domyślną i jedyną opcją tworzenia kampanii. Dla reklamodawców, którzy nie korzystali jeszcze z tej opcji, będzie to na pewno spora zmiana.

Nowy rekomendowany format zdjęć

Zmiana formatu zdjęć z prostokątnych na kwadratowe to coś, do czego musieliśmy się przyzwyczaić w 2019 roku. Kwadratowe grafiki w kampaniach stały się bardzo powszechne i rekomendowane. Odeszło się od standardowych formatów, choć stosowanie wymiaru 1200×628 nadal jest dopuszczalne.

W tym przypadku warto dodać, że podczas tworzenia reklam na urządzenia mobilne warto zwrócić uwagę na to, aby zdjęcia i filmy zajmowały jak największą powierzchnię ekranu i przyciągały uwagę. Wybierając współczynniki proporcji, które najlepiej pasują do różnych umiejscowień i formatów, warto wcześniej sprawdzić rekomendacje Facebooka.

facebook ads 2019

Źródło: https://www.facebook.com/business/help/103816146375741?id=271710926837064

Wygląd Menedżera reklam i centrum reklam

Od czerwca 2019 roku kampanie, zestawy reklam itp. „otwierają się” w formie drzewa po lewej stronie. Nowe menu ma formę rozwijanej listy (nie ma już części danych, które wyświetlały się na górze panelu).

facebook ppc 2019

Źródło: https://www.facebook.com/business/news/improving-ads-manager-and-business-manager

W grudniu zmienił się także wygląd centrum reklam. Teraz możemy zobaczyć tam te same umiejscowienia i narzędzia do edycji materiałów reklamowych, co w Menedżerze reklam. Można w nim również porównać wygląd reklamy w różnych lokalizacjach.

Upodobnianie się działań reklamowych dwóch wielkich graczy – Facebooka i Google

Każda firma chcę się rozwijać zwłaszcza, gdy jest w czymś dobra. W 2019 roku mogliśmy zauważyć, jak Facebook i Google upodobniają się do siebie. Wiele działań szło ze sobą w parze. Oto kilka przykładów płynnych zmian, jakie zaszły na tych platformach.

Jedną z funkcji, które mogliśmy zauważyć w 2019 roku, była zmiana ustawień budżetu kampanii w Google Ads. Tak, jak i na Facebooku, w Google od jakiegoś czasu można ustawić budżet miesięczny zamiast dziennego, co może pomóc w optymalizacji tym, którzy na konto nie wchodzą codziennie.

W Google Ads pojawiło się nowe rozszerzenie formularza kontaktowego w reklamach w sieci wyszukiwania. Dzięki temu klient już na poziomie reklamy może zapytać o konkretny produkt lub usługę. Rozszerzenie posiada wezwanie do działania, tekst rozszerzenia, a także grafikę. Możemy w nim zbierać m.in. takie dane jak: nazwę, e-mail, numer telefonu czy kod pocztowy.

Facebook natomiast w 2019 roku mocno rozszerzył swoje działania w kontekście wideo, przez co chciał w jakiś sposób wpłynąć na YouTube. Nie wyszło to może zgodnie z zamierzeniami, jednak Facebook Watch może pochwalić się na pewno tym, że zwiększa czas interakcji użytkownika z platformą, co na pewno też jest dużym sukcesem.

Dodatkowo na Facebooku można się teraz reklamować się w wynikach wyszukiwania tej platformy. Wygląda to tak, że w momencie gdy szukamy konkretnej usługi bądź fanpage’a, mogą nam się wyświetlić firmy/produkty powiązane, reklamujące się właśnie w tym miejscu.

W jaki sposób upodobnią się do siebie Facebook Ads i Google Ads w 2020 roku? Czas pokaże, na pewno przyszły rok zapowiada się ciekawie.

Najnowsze artykuły na blogu:
Google zmienia sposób wyświetlania zapytań z boksami Direct Answer - strona z DA znika z pierwszej...
Przedstawiamy ranking systemów płatności elektronicznych. Jeśli nie wiesz, na jaką bramkę płatności...
Prowadzenie lokalnego biznesu nie wyklucza z promocji na Instagramie. Lokalne marki doskonale radzą...
Zastanawiasz się, czym jest parametr fbclid i chciałbyś go wykluczyć z danych w Google Analytics?...
Spotkał Cię kryzys w social media? Mamy kilka wskazówek, jak sobie z nim poradzić. Doradzamy też,...