Media społecznościowe zmieniają się każdego dnia, dlatego warto być na bieżąco, by korzystać z możliwości, które oferują. Zapraszamy na subiektywny przegląd zmian, które mogliśmy zaobserwować w minionym roku.
Facebook – podsumowanie 2018 r.
2018 rok zaczynaliśmy z lekkimi obawami o to, co przyniosą w social mediach następne miesiące. Jednak strach miał wielkie oczy, ponieważ zapowiadana przez twórców Facebooka zmiana algorytmu nie była tak groźna, jak ją początkowo przedstawiano. Facebook postawił na społeczność i zacieśnianie relacji międzyludzkich, na czym zyskali sami użytkownicy serwisu. To nie marki miały być w centrum uwagi, ale ich odbiorcy. Na naszych newsfeedach częściej pojawiały się posty znajomych niż sponsorowane treści, co sprawiło, że profile firmowe musiały zadbać o content i tworzyć bardziej wartościowe treści.
Facebook konsekwentnie promował treści wideo i zachęcał marketerów, by tworzyli dynamiczne materiały graficzne. Popularne stały się webinary oraz transmisje na żywo. Firmy traktowały te formy publikacji jako sposób na zaangażowanie fanów i zyskiwanie ich zaufania. Ponadto twórcy Facebooka uporządkowali portal, dodając funkcję Facebook Watch. Dzięki niej łatwiej znaleźć interesujące treści wideo, które zostały opublikowane w ostatnim czasie w serwisie przez różnych autorów.
Aby marki mogły lepiej budować społeczność i zrozumieć potrzeby swoich odbiorców, pojawiła się możliwość tworzenia i dołączania do grup na Facebooku. Wiele firm publikowało tam treści poradnikowe i eksperckie, zachęcając innych do wymiany doświadczeń i dyskusji w przyjaznej atmosferze. Rozbudowana została także sekcja Facebook Analytics i Facebook Attribution, dzięki którym możliwe jest dokonanie szczegółowej analizy wyników kampanii reklamowych prowadzonych w zakresie Facebook Ads.
Facebook w trosce o odbiorców dodał zakładkę „Informacje i reklamy” na profilach firmowych. Jak sami twórcy portalu tłumaczą, ma to zapewnić transparentność kampanii promocyjnych i jawność podejmowanych działań reklamowych. Użytkownicy mogą sprawdzić, jakie treści promują marki.
W 2018 roku również w komunikatorze Messenger zaobserwowaliśmy zmiany. W porównaniu z rokiem poprzednim użytkownicy chętniej korzystali z tego komunikatora. W ostatnich miesiącach została wprowadzona możliwość usuwania wysłanej wiadomości. Użytkownik, aby to zrobić, ma 10 minut.
W obecnych czasach media społecznościowe pochłaniają nas coraz bardziej, granica między światem wirtualnym a rzeczywistym jest płynna. Twórcy Facebooka wyszli temu naprzeciw i pokazali użytkownikom ich własne statystyki, ile czasu dziennie spędzają na korzystaniu z aplikacji mobilnej Facebook (opcja nie jest dostępna na komputerach). Ma to na celu zwrócenie uwagi na zarządzanie czasem i uświadomienie użytkownikom, ile dokładnie minut dziennie poświęcają na aktywność online.
Afera Cambridge Analytica oraz wrześniowy wyciek danych użytkowników serwisu wywołały dyskusje społeczne na temat nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych. Za ich sprawą coraz więcej młodych osób rezygnuje ze swojej obecności na portalu (trend raczej widoczny jest w Stanach Zjednoczonych).
Trendy na Instagramie w 2018 r.
Nowi użytkownicy Instagrama to przede wszystkim młode osoby, które uciekają z Facebooka w związku ze wspomnianą wyżej aferą wycieku danych. Selfie, stories, gify, filtry są dla nich powszechne i chętnie przez nich używane. Użytkownicy Instagrama coraz świadomiej wykorzystują tę formę komunikacji. Ważne tematy społeczne oznaczają specjalnymi hashtagami. W akcje włączają się gwiazdy, influencerzy oraz zwykli internauci. W ubiegłym roku główną rolę odegrały kobiety, które poprzez aktywność na Instagramie wyrażały swoją solidarność i waleczność w takich sprawach jak prawa kobiet oraz równość płci. Na znaczeniu zyskały następujące hashtagi: #metoo, #timesup, #marchforourlives, które solidaryzowały tysiące osób z całego świata.
Podobnie jak Facebook Instagram także promował budowanie społecznych relacji i szerzenie dobra. Łatwa w obsłudze forma ekspresji, którą umożliwia Stories, była na fali! Liczy się tu i teraz, a opublikowane relacje dostępne są jedynie przez 24 godziny, chyba że ich autorzy zdecydują się je zapisać i wyróżnić na swoim profilu. Wprowadzenie IGTV potwierdza trwający w social mediach trend wideo – co znacząco wydłuża czas spędzony w aplikacji.
Warto wspomnieć, że w ubiegłym roku Instagram wprowadził wiele nowości, które wpływają na nieustanny rozwój tego medium. Każdy miesiąc otwierał przed użytkownikami aplikacji nowe możliwości: znacznik nazwy, naklejki z suwakiem emoji, gify, tag zakupowy, Q&A, możliwość udostępniania Stories innych użytkowników oraz filmów z IGTV. Dobrą zmianą dla marek jest wprowadzenie możliwości robienia zakupów, można oznaczać produkty na zdjęciach oraz w Stories. Ułatwiło to ścieżkę zakupową, jak również wymusiło na twórcach Instagrama wprowadzenie weryfikacji kont użytkowników, aby zakupy były bezpieczne, a influencerzy wiarygodni.
LinkedIn – medium zyskujące na znaczeniu w 2018 r.
Na uwagę zasługuje również LinkedIn, który jest nie tylko portalem do publikacji swojego CV, ale także stał się pełnowartościową platformą do wymiany doświadczeń osób z różnych branż. Świat social mediów wzbogacił się o miejsce, które gromadzi specjalistów i ekspertów ze świata biznesu, do których łatwo dotrzeć nie tylko rekruterom, ale także markom oferującym usługi B2B.
Bibliografia:
instagram-press.com/blog/2018/12/12/instagram-year-in-review-2018