W Google Analytics pojawiła się opcja, która zmienia sposób przedstawiania danych. Po jej włączeniu narzędzie będzie domyślnie wyświetlało w pierwszej kolejności dane dotyczące użytkowników, a nie jak dotychczas dane dotyczące sesji. Obecnie gdy zaglądamy do Google Analytics (np. zakładki Pozyskiwanie -> Przegląd), prezentowane tam dane opierają się o liczbę sesji. Możemy sprawdzić m.in.:
- jaki % sesji został wygenerowany przez poszczególne kanały ruchu (wykres kołowy),
- ile sesji zostało wygenerowanych w wybranym okresie czasu (wykres liniowy),
- czym charakteryzował się ruch z danych kanałów – jaka była liczba sesji, współczynnik odrzuceń itd.
Sposób prezentacji danych w oparciu o sesje
Ten sposób przedstawienia danych można zmienić i oprzeć o użytkowników, a nie o wygenerowane przez nich sesje. Jak to zrobić? W zakładce Administracja -> Ustawienia usługi pojawiło się pole Uwzględnij w raportach dane „Użytkownicy”. Domyślnie opcja ta jest wyłączona, co pokazuje poniższy screen:
Aby korzystać z nowego sposobu prezentacji danych, należy go włączyć w ustawieniach usługi.
Po jej włączeniu i przejściu do zakładki Pozyskiwanie -> Przegląd dane będą te same, ale zostaną inaczej zaprezentowane. Google Analytics wyświetli je, opierając się o użytkowników, czyli:
- wykres kołowy pokaże nam, jaki % użytkowników (a nie sesji) pochodzi z danego kanału ruchu,
- na wykresie liniowym zobaczymy liczbę użytkowników (a nie sesji),
- dane w tabeli zostaną pokazane w nieco inny sposób (z odniesieniem do użytkownika).
Sposób prezentacji danych w oparciu o użytkowników
Czy nowy sposób wizualizacji danych jest lepszy od klasycznego? To zależy od przyzwyczajeń i celów osoby, która analizuje raporty. Trzeba tylko pamiętać, że po włączeniu nowego widoku wyniki na wykresie liniowym teoretycznie „spadną”, ale będzie to spadek pozorny. Liczba użytkowników jest zawsze mniejsza niż liczba sesji. Należy po prostu przywyknąć do nowego sposobu prezentacji danych w Google Analytics.